Sivu 1/1

Kuvasuhteista kysymyksiä

Lähetetty: Kesä 24, 2015 21 : 38
Kirjoittaja Ja. l
Kamerassani on vain 1:1, 4:3 ja 16:9 kuvasuhteet, mutta se normaalein kuvakoko, eli 3:2 puuttuu. Onko mahdollista, että kameravalmistaja joskus päivittäisi firmwaressaan 3:2 kuvakoon, onko ohjelmallinen päivitys edes mahdollista?

Pystykuvat eivät ole minulle kovin yleisiä, mutta 16:9 kuvalla ei taida olla kovin hyviä, eikä 4:3 taida myöskään pystykuvissa olla kovin hyvä.

Kuvasuhteeseen taitaa vaikuttaa kuvattava kohde ja miten haluaa sen rajata? Jos otan 16:9 kuvia, niin voiko ne teettää samassa muodossa vai leikataanko kuvista jotain pois?

Panoraamakuvia teetetään ainakin koossa 16:9.

Lähetetty: Kesä 24, 2015 23 : 20
Kirjoittaja JKyytinen
Käytä sitä kuvasuhdetta, mitä kenno on, pokkarista varmaankin kysymys eli todennäköisesti 4:3. Muut kuvasuhteet leikkaavat 4:3 kuvasta vain paloja pois.

Lähetetty: Kesä 24, 2015 23 : 55
Kirjoittaja Ja. l
Nikon Coolpix AW130. Pokkari siis.

Lähetetty: Kesä 25, 2015 7 : 04
Kirjoittaja Jovala
Kysyjästä voisi päätellä hänen olevan hyvin aloittelija. Joten vastaus tämän mukaan:
Ja. l kirjoitti:Nikon Coolpix AW130. Pokkari siis.
Tuossa kamerassa on kennolla kuvapisteitä 4608 x 3456 (leveys x korkeus). Siitä saadaan täten kuvasuhteeksi 4608 / 3456 = 1,333333 (kun oletetaan pikseleiden olevan yhtä leveitä kuin korkeita).

Jos lasketaan kuvasuhde 4:3, saadaan 1,333333. Joten 4608:3456 = 4:3.

Nikon Coolpix AW130:n luonnollinen kuvasuhde on siis 4:3, kuten JKyytinen arvasi, ja muut kuvasuhteet saadaan leikkaamalla tuosta koko kennon tallettamasta kuvasta palasia pois. Mutta onko järkevää antaa kameran tehdä leikkauksen.

Eli kannattaa kuvata 4:3 suhteella. Jos haluaa myöhemmin muita, niin (kun kuvat on ladattu tietokoneelle) kuvankäsittelyohjelmissa (esim. Irfanview on hyvä ja ilmainen) voi "kropata" (* kuvasta minkä alueen tahansa ja millä kuvasuhteella tahansa.

Kuvia kannattaa muuten opetella käsittelemään muutenkin tietokoneella: kamerat (ei mikään kamera) kun ei osaa kunnolla automaattisesti tehdä sitä kuvaajan puolesta. Siis haluttu kuva-ala ja kuva-suhde, valkotasapaino, värit, terävyys, kohina yms. säädetään tietokoneella kuva-editorissa sellaiseksi kuin kuvaaja pitää hyvänä. Tämä vastaa samaa työtä kuin valokuvaliikkeet teki aikaisemmin kehittäessään kuvia.

*) kroppaamisella tarkoitetaan kuvan leikkaamista pienemmäksi. Käytännössä valitset kuva-alan ( piirrät Irfanvie:lla kuvaan suorakulmion) ja Edit valikon "Crop selection" komennolla poistat suorakulmion ulkopuolelle jäävät kuvan osat.

Lähetetty: Kesä 25, 2015 9 : 16
Kirjoittaja Ja. l
Kiitoksia vastauksista.

Vielä olisi sellainen kysymys, että jos kamerassa on 3:2 kenno, niin tekeekö se leveämpää kuvaa, kuin 4:3 (laajemmalta alalta), vai onko kennon kuva-ala yhtä leveä, mutta matalempi? Canon PowerShot D30 -kamerassa on sama kenno, mutta se varmaankin sitten leikkaa kuvaa matalemmaksi?

Lähetetty: Kesä 25, 2015 11 : 22
Kirjoittaja Jovala
Ja. l kirjoitti:Canon PowerShot D30 -kamerassa on sama kenno, mutta se varmaankin sitten leikkaa kuvaa matalemmaksi?
Tuon kameran kennossa on kuvapisteitä: 4000 x 3000.
Sen luonnollinen kuvasuhde on siis 4:3. Tällä kuvasuhteella se ei leikkaa kuvasta mitään pois.

Lähetetty: Kesä 25, 2015 12 : 49
Kirjoittaja JKyytinen
Ja. l kirjoitti:Kiitoksia vastauksista.

Vielä olisi sellainen kysymys, että jos kamerassa on 3:2 kenno, niin tekeekö se leveämpää kuvaa, kuin 4:3 (laajemmalta alalta), vai onko kennon kuva-ala yhtä leveä, mutta matalempi?
Riippuu polttovälistä. Saman kokoinen (halkaisija) kenno samalla polttovälillä on 3:2 kuvasuhteisena hieman matalampi ja leveämpi.

Lähetetty: Kesä 27, 2015 1 : 17
Kirjoittaja SuperDrive
Ja. l kirjoitti:Kiitoksia vastauksista.

Vielä olisi sellainen kysymys, että jos kamerassa on 3:2 kenno, niin tekeekö se leveämpää kuvaa, kuin 4:3 (laajemmalta alalta), vai onko kennon kuva-ala yhtä leveä, mutta matalempi? Canon PowerShot D30 -kamerassa on sama kenno, mutta se varmaankin sitten leikkaa kuvaa matalemmaksi?
Kaikkihan riippuu polttovälistä. Yleensä asioita käsitellään ns. kinovastaavuuden kautta. Tällöin samalla kinovastaavuudella 3:2 tekee 4 % leveämpiä kuvia. Jos ajattelee, että lävistäjä on viisi yksikköä niin 4:3 suhteella leveys on 4 ja korkeus 3 yksikköä. 3:2 suhteella nämä ovat vastaavasti 4,16 ja 2,77.

Jos samassa kamerassa on useita kuvasuhteita on yleensä yksi normaali ja muut siitä rajaamalla tehtyjä. Tähän on tiettyjä poikkeuksia. On kameroita, joissa on ylisuuri kenno, jolloin sekä 3:2 ja 4:3 ovat samalla lävistäjän koolla ja mitat kuin edellisessä kappaleessa. 1:1 suhde tehdään näissäkin rajaamalla.

Syy siihen, miksi pokkarit ovat 4:3 on niiden kuvien yleinen katselu tietokoneella ja monitorit olivat ennen yleensä 4:3 suhteella. Samasta syystä toinen suhde on 16:9. Monitorit olivat 4:3, koska TV oli ja TV oli 4:3, koska elokuvakin oli. Järjestelmissä käytetään 3:2 suhdetta, koska se on kinofilmissä. Se on kinofilmissä, koska filmi kulkee vaakasuunnassa ja kuvaan tulee kaksi elokuvaruutua. Tällöin puhtaan matemaattisesti suhteeksi tulee 2*3:4 eli 3:2. Eli yli sata vuotta sitten keksitty elokuvafilmi selittää molemmat.

Lähetetty: Kesä 27, 2015 1 : 23
Kirjoittaja OskuK
SuperDrive kirjoitti: Kaikkihan riippuu polttovälistä. Yleensä asioita käsitellään ns. kinovastaavuuden kautta. Tällöin samalla kinovastaavuudella 3:2 tekee 4 % leveämpiä kuvia. Jos ajattelee, että lävistäjä on viisi yksikköä niin 4:3 suhteella leveys on 4 ja korkeus 3 yksikköä. 3:2 suhteella nämä ovat vastaavasti 4,16 ja 2,77.
Millä polttovälillä 4:3 tekee leveämpää kuvaa kuin 3:2? ;-)