Sivu 1/2
urheilukuvaus auringonpaisteessa
Lähetetty: Helmi 21, 2015 21 : 49
Kirjoittaja varjovalo
Hei!
Yritän hakea vinkkejä urheilukuvaukseen( useimmiten kyse kilpapyöräilijöistä) auringonpaisteessa pilvettömältä taivaalta.
Varjojen tummuuden kanssa usein säätelen (ja siitä seuraa että ylivalottuminen myös haasteena kun varjoja koitan saada pehmeämmiksi ). Minulla ei ole salamaa käytössä (siihen puoleen en ole perehtynyt juurikaan vielä) ja mietin onnistuuko ilman salamaa (tai heijastavia kankaita yms) saada onnistuneita urheilukuvia missä varjot eivät ole liian tummia. Eli enempi millaisilla asetuksilla suosittelisitte kuvaamaan? Tietysti vaikuttaa se millaisia kuvia haluaa saada ( esim. liikkeentuntua suljinajalla) mutta onko taitavammilla antaa mitään neuvoja? Kuvaajan osaamattomuutta.... Salama varmaankin helpottaisi , siitä voi vinkejä antaa. Erityisen mieluusti kuitenkin nyt toivoisin vinkkejä mitkä eivät edellyttäisi lisäkaluston hommaamista :)
Itselläni objektiivina on 24-120mm f4 . Rungon ominaisuuksista ei kuvat jää kiinni :) Eli ISO arvojen ja suljinaikojen kanssa olen koittanut pelata(niin ja myös valotuksen korjausta olen käyttänyt välistä, auringolla miinusta). Tänään löysin myös asetuksen " Aktiivinen D-light(valoalueiden ja varjojen yksityiskohtien säilyttäminen)" jonka pistin päälle . Yhtenä esimerkkinä yhdessä kuvaräpsyssä esim. ISO 200, suljinaika 1/1000 ja se aukko 4 ja valotusasetukset -2 , tällä varjot on aika siedettävät (eli ei liian tummia) mutta ylivalottuneita kohtia löytyy.
Neuvoja otetaan vastaan, kiitos niistä :) !
Lähetetty: Helmi 21, 2015 22 : 09
Kirjoittaja jiihaa2
Kuvaa raakana, ja sellaisella aukolla että saat pidettyä ISOn alhaalla. Jos runko on esim D800 niin voit suosiolla ylivalottaa aukon, tai käyttää ISO50:a jolloin pikselit valottuu lähemmäs täyttä. Mut toi puoli riippuu rungosta ja halutusta valotusajasta.
Jälkikäsittelyssä sitten nostat varjoja sen verran kuin tarvii ja hyvältä näyttää. Ne d-lighting jutut tekee aikalailla samaa mutta en ole niitä ikinä opetellut kun jpeginä kuvaaminen ei koskaan ole muutenkaan tuntunut järkevältä. Matala ISO antaa dynamiikkaa eli säätövaraa varjoihin.
Akkusalaman käyttö sopivassa paikassa antaa paremman näköisen lopputuloksen, mutta sen kanssa olet sidottu tiettyyn paikkaan. Pyöräilijät saattaa myös pitää tuikkua ikävänä, mene ja tiedä. Sisälajeissa ei monessakaan salaman käyttö oikein ole tyylikästä kun häiritsee urheilijoita. Se saattaa olla kiellettyäkin.
Lähetetty: Helmi 21, 2015 22 : 27
Kirjoittaja OskuK
Niin, digin huonojen puolien kanssa tapellaan, mutta silti "kamerasta ei ole kiinni" ;-)
Jos kuvaisi negafilmille, voisi vihellellä vaan ja juoda päätteeksi tauolla vaikka oluen ;-)
Lähetetty: Helmi 22, 2015 19 : 22
Kirjoittaja eetu1978
Äkkiä voisin kuvitella, että näissä tapauksissa kuvaajan sijoittuminen on tärkeässä roolissa.
Tai itse ainakin lähtisin tästä lähtökohdasta.
Jollain oli täällä aikoinaan hyviä pyöräilykuvia, nyt ei vaan aivot raksuta nimeä esiin..
Lähetetty: Helmi 23, 2015 1 : 16
Kirjoittaja villeh
Nyt mennään selkeästi pahasti taas sille puolelle että mitä kamera tekee, eikä sitä mitä kuvaaja haluaa.
Haluatko blurria taustaa, haluatko "vauhtiviivaa", haluatko täydellistä kuvan pysäyttämistä....
Hirveästi en lajista tiedä mutta kannattaa lähtä ensin miettimään millasen kuvan haluaa, ja sen kautta niitä asetuksia. Hyviä urheilukuvia on otettu iät ja ajat, ei ne laitteista jää kiinni vaan siittä ideasta. Lähde ihan surutta kuvaamaan vain äläkä mieti mitään Aktiivisia D-lighteja vaan aivan valotuksen ja suljinajan perus jutuista.
Valotat aina mielummin ali kuin yli ja tutustut kuvauksen tekniikkaan ja ei missään nimessä ensimmäisenä siihen että mitä lisäkalustoa tulisi hommata. 24-120 f4 (varsinkin jos se on nikkorin FX) niin sillä tekee aivan kaiken mitä tuolla etäisyydellä voi vain haluta, moni ei edes omista noin hyvää lasia.
Jos sulla on aurinkoa, pilvetön taivas ja 24-120 f4 niin et todellakaan missään nimessä tarvitse yhtään mitään lisäkalustoa, vaan kaikki on kiinni tuossa vaiheessa kuvaajasta. Äärimmäisen hyvä esimerkki taas tilanteesta jossa hommataan vain kuvaaja jolla on laitteet mutta ei ideaa / tietoa miten niitä käytetään.
Se, että mitä asetuksia suositellaan käyttämään on aivan mahdotonta sanoa näkemättä valoa, kohdetta jne..
Lähetetty: Helmi 23, 2015 7 : 51
Kirjoittaja Rockford
varjovalo kirjoitti:Tänään löysin myös asetuksen " Aktiivinen D-light(valoalueiden ja varjojen yksityiskohtien säilyttäminen)" jonka pistin päälle.
Jos kuvaat suoraan JPEG:iksi niin tuo varmasti voi auttaakin. Silti miettisin myös tätä:
jiihaa2 kirjoitti:Kuvaa raakana, ja sellaisella aukolla että saat pidettyä ISOn alhaalla. ... Jälkikäsittelyssä sitten nostat varjoja sen verran kuin tarvii ja hyvältä näyttää. ... Matala ISO antaa dynamiikkaa eli säätövaraa varjoihin.
villeh kirjoitti:Se, että mitä asetuksia suositellaan käyttämään on aivan mahdotonta sanoa näkemättä valoa, kohdetta jne..
Tämä on erittäin totta. Yksittäisiä valotusparametreja on kenenkään turha luetella, tärkeintä on ymmärtää miten ne kovat varjot saa parhaiten auki jos ainoa mahdollisuus on kuvata siten, että niitä tulee.
Lähetetty: Helmi 23, 2015 8 : 32
Kirjoittaja olli R
Tuossa viitattiinkin kuvauspaikan valintaan. Varjoja on usein auringonpaisteessa helpointa avata heijastuvalla valolla. Iso vaalea seinä, josta valo heijastuu varjon puolelle, olisi yksi parhaista.
Salama tosiaan saattaa ärsyttää urheilijoita, mutta miten olisi iso heijastin. Lakanakangasta roikkumaan, näyttää pahalta, mutta toimii siinä missä kaupallinenkin tuote.
D-lighting on tietty yksi ratkaisu, mutta jätät siinä homman kameran arvaukseen. Raw:lla pystyy tekemään sen minkä kamerakin, mutta hallinta on sinulla.
Sama koskee valotuksen mittaustakin, kamera arvaa hyvin, mutta pienet valoisat läikät ovat vaikeita. Jos aurinko paistaa tasaisesti, niin sinulla on vakioidut olosuhteet. Voit kuvata myös manuaalimoodissa hakemalla ensin sen ajan/aukon, jolla valkeakaan paita ei pala puhki ja sitten kuvaamalla sillä samalla kaiken.
Lähetetty: Helmi 23, 2015 9 : 48
Kirjoittaja eetu1978
olli R kirjoitti:Tuossa viitattiinkin kuvauspaikan valintaan. Varjoja on usein auringonpaisteessa helpointa avata heijastuvalla valolla. Iso vaalea seinä, josta valo heijastuu varjon puolelle, olisi yksi parhaista.
Salama tosiaan saattaa ärsyttää urheilijoita, mutta miten olisi iso heijastin. Lakanakangasta roikkumaan, näyttää pahalta, mutta toimii siinä missä kaupallinenkin tuote.
D-lighting on tietty yksi ratkaisu, mutta jätät siinä homman kameran arvaukseen. Raw:lla pystyy tekemään sen minkä kamerakin, mutta hallinta on sinulla.
Sama koskee valotuksen mittaustakin, kamera arvaa hyvin, mutta pienet valoisat läikät ovat vaikeita. Jos aurinko paistaa tasaisesti, niin sinulla on vakioidut olosuhteet. Voit kuvata myös manuaalimoodissa hakemalla ensin sen ajan/aukon, jolla valkeakaan paita ei pala puhki ja sitten kuvaamalla sillä samalla kaiken.
Mittaustapana voisi toimia huippuvalopainoitteinen mittaus?
Itse ainakin ihastunut tähän mittaustapaan, kun valoa tulee vähän mistä sattuu.
Lähetetty: Helmi 23, 2015 10 : 00
Kirjoittaja paaton
Helppo ratkaisu kysymyksen perusteella on raw kuvaus ja esimerkiksi lihgtroomin opiskelu. Jpg ja tuo dynamic hässäkkä onnistuu ehkä joskus. En käyttäisi urheilua kuvatessa. Ja tosiaan se valotuksen lukitus tai mieluummin täysi manuaali moodi.
Edit: Ja rawin kanssa dynamic lighting pois, se sotkee valotuksen. D-lighting valottaa muistaakseni aina vähän ali ja nipistää näin dynamiikkaa käyttöönsä.
Lähetetty: Helmi 23, 2015 12 : 58
Kirjoittaja eetu1978
paaton kirjoitti:Helppo ratkaisu kysymyksen perusteella on raw kuvaus ja esimerkiksi lihgtroomin opiskelu. Jpg ja tuo dynamic hässäkkä onnistuu ehkä joskus. En käyttäisi urheilua kuvatessa. Ja tosiaan se valotuksen lukitus tai mieluummin täysi manuaali moodi.
Edit: Ja rawin kanssa dynamic lighting pois, se sotkee valotuksen. D-lighting valottaa muistaakseni aina vähän ali ja nipistää näin dynamiikkaa käyttöönsä.
Vaikuttaako muka d-lightning jos kuvaa raakana?
Lähetetty: Helmi 23, 2015 13 : 18
Kirjoittaja paaton
eetu1978 kirjoitti:paaton kirjoitti:Helppo ratkaisu kysymyksen perusteella on raw kuvaus ja esimerkiksi lihgtroomin opiskelu. Jpg ja tuo dynamic hässäkkä onnistuu ehkä joskus. En käyttäisi urheilua kuvatessa. Ja tosiaan se valotuksen lukitus tai mieluummin täysi manuaali moodi.
Edit: Ja rawin kanssa dynamic lighting pois, se sotkee valotuksen. D-lighting valottaa muistaakseni aina vähän ali ja nipistää näin dynamiikkaa käyttöönsä.
Vaikuttaako muka d-lightning jos kuvaa raakana?
En muista muuttuiko tämä uudemmissa rungoissa, mutta ainakin seiskasatasella vaikuttaa. D-lighting valottaa ali, joskus enemmän ja joakua vähemmän.
Lähetetty: Helmi 23, 2015 13 : 28
Kirjoittaja eetu1978
paaton kirjoitti:eetu1978 kirjoitti:paaton kirjoitti:Helppo ratkaisu kysymyksen perusteella on raw kuvaus ja esimerkiksi lihgtroomin opiskelu. Jpg ja tuo dynamic hässäkkä onnistuu ehkä joskus. En käyttäisi urheilua kuvatessa. Ja tosiaan se valotuksen lukitus tai mieluummin täysi manuaali moodi.
Edit: Ja rawin kanssa dynamic lighting pois, se sotkee valotuksen. D-lighting valottaa muistaakseni aina vähän ali ja nipistää näin dynamiikkaa käyttöönsä.
Vaikuttaako muka d-lightning jos kuvaa raakana?
En muista muuttuiko tämä uudemmissa rungoissa, mutta ainakin seiskasatasella vaikuttaa. D-lighting valottaa ali, joskus enemmän ja joakua vähemmän.
Okei. Pitääpä testata vaikuttaako. D750:sen kanssa saa raakana kuvatessa valottaa hieman yli, ainakin noissa pimeissä halleissa.
Jos luottaa liikaa kameran valotusmittariin, niin saa nostaa jälkikäsittelyn yhteydessä suht paljon.
Lähetetty: Helmi 23, 2015 14 : 01
Kirjoittaja paaton
Onko sinulla ollut d-light päällä?
Lähetetty: Helmi 23, 2015 14 : 04
Kirjoittaja eetu1978
paaton kirjoitti:Onko sinulla ollut d-light päällä?
En ole ihan varma, siksipä oli hyvä, että asia tuli esille :)
Lähetetty: Helmi 23, 2015 15 : 07
Kirjoittaja kapama-7
paaton kirjoitti:eetu1978 kirjoitti:paaton kirjoitti:Helppo ratkaisu kysymyksen perusteella on raw kuvaus ja esimerkiksi lihgtroomin opiskelu. Jpg ja tuo dynamic hässäkkä onnistuu ehkä joskus. En käyttäisi urheilua kuvatessa. Ja tosiaan se valotuksen lukitus tai mieluummin täysi manuaali moodi.
Edit: Ja rawin kanssa dynamic lighting pois, se sotkee valotuksen. D-lighting valottaa muistaakseni aina vähän ali ja nipistää näin dynamiikkaa käyttöönsä.
Vaikuttaako muka d-lightning jos kuvaa raakana?
En muista muuttuiko tämä uudemmissa rungoissa, mutta ainakin seiskasatasella vaikuttaa. D-lighting valottaa ali, joskus enemmän ja joakua vähemmän.
Ei vaikuta RAW-kuvaan. NEFin jos avaa Capture NX2:ssa, niin se osaa lukea tuon ja tekee säädön (jos on ruksattu). ACR tas ei osaa lukea tuota, joten jos avaat sillä tai Lightroomissa, niin ei vaikutusta.
Kapa
Lähetetty: Helmi 23, 2015 15 : 20
Kirjoittaja paaton
kapama-7 kirjoitti:
Ei vaikuta RAW-kuvaan. NEFin jos avaa Capture NX2:ssa, niin se osaa lukea tuon ja tekee säädön (jos on ruksattu). ACR tas ei osaa lukea tuota, joten jos avaat sillä tai Lightroomissa, niin ei vaikutusta.
Kapa
Oletko kokeillut? Tähtää kamera sisällä vaikkapa kirkkaaseen ikkunaan. D-light säätää valotusta alas ainakin d700 rungolla. Eli ehdottomasti pois rawin kanssa.
Edit: Pikaisella googlauksella noin se toimii uusillakin rungoilla. Se valottaa aina ali, jotta kuva ei vaan palaisi puhki. Taysin typerä toiminto.
Lähetetty: Helmi 23, 2015 15 : 44
Kirjoittaja paaton
Tuli muuten mieleen, että d-lighting sotkee valotuksen mittauksen tehokkaasti rawin kanssa, koska valotus vaihtelee kontrastin mukaan. Eli kameran mollaamiset tässä kohtaa johtuu vain user errorista.
Lähetetty: Helmi 23, 2015 15 : 53
Kirjoittaja Dailunch
Testasin D5100 kanssa valkoiseen seinään. Ilman D-lightningia valotusaika 1/40, sen kanssa 1/80. Huonetta kuvatessa ilman 1/50 ja kanssa 1/100 -> kannattaa nakata pois sillä sotkee valotuksen ja takatelkkarin kuvan.
Lähetetty: Helmi 23, 2015 17 : 07
Kirjoittaja eetu1978
Testasin myös omalla (D750) pariin eri kohteeseen. 1/160 f2.8 ja auto-iso päällä, ilman d-lightningia ISO 2500 ja Hi d-lightning antoi ISO 2800. Toinen kohde antoi ISO 2800 ja ISO 3200.
Eli tämän kanssa ainakin syö ISOa.
Samalla testasin kohinaa korkeilla herkkyyksillä, niin Hi 0,3-1,0 antoi silmämääräisesti suht samaa laatua, Hi 2,0 taasen kohisi selvästi enemmän.
Lähetetty: Helmi 23, 2015 19 : 58
Kirjoittaja eskolius
Saman lajin ja pulman kanssa pähkin itsekin. Vaikka kokonaisuutena valotus olisi kohdillaan, jää useimmiten jotain toivottavaa: esimerkiksi tässä naama on hämärä ja liike jäätynyt:
Seuraavassa pari esimerkkiä miten olen koittanut taklata valotuksen pulmia.
Usein haen kuvakulman niin, että tausta oli tumma ja saan valotettua oikein kasvojen ja asun osalta:
https://lh4.googleusercontent.com/-wBbz ... C_4857.jpg ja
https://lh5.googleusercontent.com/-iajT ... C_8435.jpg
Myös lumi ja mustat asut tuottavat hankaluuksia:
https://lh6.googleusercontent.com/-JoaJ ... C_7246.jpg ja
https://lh3.googleusercontent.com/-zFtB ... C_7101.jpg
Pari "taidekuvaa" salamalla:
https://lh4.googleusercontent.com/-4OGY ... C_2923.jpg ja
https://lh4.googleusercontent.com/-Z6gN ... C_2850.jpg
Kohtalaisella sävykorjailuilla ja vinjetoinnilla noissa päästään siedettävään tulokseen. Joskus kuvassa on niin ristiriitaisia värejä tai sävyjä, että parempi lopputulos (mielestäni) tulee pelkistämällä mustavalkoiseksi:
https://lh4.googleusercontent.com/-52K0 ... 7930bw.jpg
Onneksi ainakaan Suomessa ei aina ole tuota aurinkoisen kelin ongelmaa: