Sivu 1/1

RAW:n kirkkaussäätö

Lähetetty: Joulu 04, 2014 17 : 27
Kirjoittaja KiSaVa_01
Varmaan tyhmä kysymys. Mutta kun RAW:n kirkkauden säätövara on kai yleisesti +- 2 aukkoa, onko järkeä näin hämärään aikaan alivalottaa aina 1-2 aukkoa tärähtämisen estämiseksi, ja korjata tätä kuvankäsittelyssä? Mitä tässä "häviää"?

Re: RAW:n kirkkaussäätö

Lähetetty: Joulu 04, 2014 17 : 31
Kirjoittaja JKyytinen
KiSaVa_01 kirjoitti:onko järkeä näin hämärään aikaan alivalottaa aina 1-2 aukkoa tärähtämisen estämiseksi, ja korjata tätä kuvankäsittelyssä? Mitä tässä "häviää"?
Ei. Kyllä niitä jiipekkejäkin voi säätää samalla tavalla, mutta kun valottaa vähemmän, tulee informaatiotakin vähemmän, eli kuva kohisee aivan kuin vain nostaisit ISOa sen verran.

Re: RAW:n kirkkaussäätö

Lähetetty: Joulu 04, 2014 17 : 38
Kirjoittaja Matti_JH
KiSaVa_01 kirjoitti:Varmaan tyhmä kysymys. Mutta kun RAW:n kirkkauden säätövara on kai yleisesti +- 2 aukkoa, onko järkeä näin hämärään aikaan alivalottaa aina 1-2 aukkoa tärähtämisen estämiseksi, ja korjata tätä kuvankäsittelyssä? Mitä tässä "häviää"?
Häviää sävyissä ja kohinassa. Ja käytetyssä ajassa sekä vaivassa.

Re: RAW:n kirkkaussäätö

Lähetetty: Joulu 05, 2014 8 : 56
Kirjoittaja hkoskenv
KiSaVa_01 kirjoitti:Varmaan tyhmä kysymys. Mutta kun RAW:n kirkkauden säätövara on kai yleisesti +- 2 aukkoa, onko järkeä näin hämärään aikaan alivalottaa aina 1-2 aukkoa tärähtämisen estämiseksi, ja korjata tätä kuvankäsittelyssä? Mitä tässä "häviää"?
Valokuvauksessa on hyvin vähän asioita, joita on järkeä tehdä aina, ja alivalottaminen ei varmasti kuulu niihin. Kaikki on kompromissien hakemista eri asioiden välillä. Hel_Nis kertoi jo, mitä alivalottaminen maksaa. Joskus niistä asioista tinkiminen on pienimmän tuskan tie kelvolliseen lopputulokseen pääsemiseksi, mutta joskus on parempi tehdä kompromissit muita asioita painottaen. Kaikki riippuu siitä mitä kuvaa, missä oloissa, millä välineillä ja mistä itse (tai kuvan vastaanottaja) pitää. Kokeile itse eri tavoilla, niin näet mikä on sinulle paras.[/i]

Lähetetty: Joulu 05, 2014 10 : 07
Kirjoittaja toimeve
...viime jouluna hankintani Lightroomin lumoissa ajattelin just kuten topicin alottaja; ilman salamaa hämysessä pirtissä tärähtämättömiä kuvia...valotellaan sitten LR:llä kohilleen.

Persiilleen meni.

Mieluummin vaikka monopodin tai muun jalustan kanssa, että saa speksit enemmän kohilleen suhteessa kameraan, linssiin, omaan näkemykseen ja osaamiseen. Ettei kävis niinkö ittelle noitten kuvien kanssa.

Lähetetty: Joulu 05, 2014 21 : 23
Kirjoittaja JuhaM
En oikein keksi mitään tilannetta missä olisi järkevää tahallaan alivalottaa digikameralla jos puhutaan kuvan teknisistä ominaisuuksista, jos taas puhutaan näkemyksestä taiteesta tms. niin voihan sitä kokeilla kuvatessa alivalottaa mutta sitä voi kokeilla myös rawiin jälkikäteen...

Lähetetty: Joulu 06, 2014 9 : 59
Kirjoittaja Naranek
Toisinpäin taas kannattaa tehdä eli valottaa kuva niin paljon yli kuin mahdollista valoisien kohtien kuitenkaan palamatta puhki. Ja sitten korjataan raw-konvertterissa kohdalleen. Näin saa kennon koko sävyalan käyttöön parhaiten. Eli ETTR, exposure to the right menetelmä.

Lähetetty: Joulu 06, 2014 11 : 22
Kirjoittaja paaton
Naranek kirjoitti:Toisinpäin taas kannattaa tehdä eli valottaa kuva niin paljon yli kuin mahdollista valoisien kohtien kuitenkaan palamatta puhki. Ja sitten korjataan raw-konvertterissa kohdalleen. Näin saa kennon koko sävyalan käyttöön parhaiten. Eli ETTR, exposure to the right menetelmä.
No ei tämäkään ole aina se järkevin tapa, jos isot on jo nostettu kattoon.
Salamaa vain mukaan ja valotus kohdilleen taustan mukaan kohdilleen.

Lähetetty: Joulu 06, 2014 12 : 55
Kirjoittaja Naranek
paaton kirjoitti:
Naranek kirjoitti:Toisinpäin taas kannattaa tehdä eli valottaa kuva niin paljon yli kuin mahdollista valoisien kohtien kuitenkaan palamatta puhki. Ja sitten korjataan raw-konvertterissa kohdalleen. Näin saa kennon koko sävyalan käyttöön parhaiten. Eli ETTR, exposure to the right menetelmä.
No ei tämäkään ole aina se järkevin tapa, jos isot on jo nostettu kattoon.
Salamaa vain mukaan ja valotus kohdilleen taustan mukaan kohdilleen.
Osaatko lukea ja ymmärrätkö lukemasi? "Näin saa kennon koko sävyalan käyttöön". Jos tämä ei ole tavoite, niin sitten käytetään jotain muuta tekniikkaa. Ja ylipäätään herkkyyden nostaminen kattoon ei ole järkevää jos tavoittelee laajinta sävyalaa, päinvastoin.

Ei ole olemassa mitään hopealuotia joka sopii kaikkiin tilanteisiin, kyllä kuvaajan pitää osata käyttää useampia työkaluja tilanteen ja tavoitteen mukaan.

Lähetetty: Joulu 06, 2014 13 : 18
Kirjoittaja paaton
No niinpä, ensimmäisessä postauksessa vaan kyseltiin tekniikkaa nimenomaan ohjeita hämärään, silloin oikealle valottaminen ei vaan ole järkevää.

Lähetetty: Joulu 06, 2014 16 : 27
Kirjoittaja Naranek
paaton kirjoitti:No niinpä, ensimmäisessä postauksessa vaan kyseltiin tekniikkaa nimenomaan ohjeita hämärään, silloin oikealle valottaminen ei vaan ole järkevää.
Just joo, kuitenkin vastasit minun postraukseeni että siinä on jotain pielessä.