Sivu 1/1

Tilastoja omasta kuvaamisesta - miten tulkita?

Lähetetty: Maalis 03, 2013 11 : 01
Kirjoittaja jukeitaa
Olen aloitteleva kuvaaja ja kuvaan lähinnä lomareissuilla ja harrastuksissa omaan käyttööni. Kävin tässä läpi kuvaamieni kuvien EXIF -tietoja ja sieltä paljastui muutamia seikkoja, jotka mahdollisesti vaativat muutoksia kuvaustottumuksiin, jotta lopputulokset olisivat parempia.

Lyhyesti käytössäni on kalustona: Nikon D3100 runko, Nikkorin f1.8 35mm kiinteä ja 18-200 mm VR2 f3.5-5.6 objektiivit ja Nissinin Di622 Mk2 salamalaite.

Tilastojen mukaan käytän lähes aina ISO 100 ja kun ilta pimenee vaihdan herkästi suoraan ISO 3200. Muita ISO -lukuja olen käyttänyt suhteessa äärimmäisen vähän. Olisiko jollain hyvää ohjenuoraa ISO -luvun valintaan esimerkiksi mikä ISO -luku olisi hyvä seuraavissa tilanteissa:
1) Maisemakuva auringonpaisteessa (laajakuva)
2) Normaalikuva sisätiloissa, ei salamaa
3) Normaalikuva sisätiloissa, salama
4) Normaalikuva auringonpaisteessa
5) Normaalikuva sateessa/hämärässä
6) Normaalikuva/Maisemakuva illalla

(Normaalikuvalla tarkoitan tavallista polttoväliä ja laajakuvalla kalustoni laajinta päätä eli 18-24mm)

Polttovälien kohdalla tilastosta selkeästi korostuu minulla 18 mm, 35 mm ja 200 mm polttovälit eli kalustoni ääripäät - pitäisikö tästä osata tehdä jonkinlaisia johtopäätöksiä? 200 mm kuvissa olen joko yrittänyt päästä lähelle telellä, mutta vain maksimi on riittänyt tai pyrkinyt erottamaan kohteen taustastaan, josta päästään toiseen mielenkiintoiseen kohtaan tilastoissani - kuvaan lähes aina linssin maksimivalovoimalla, varsinkin tuolla 18-200 mm putkella tulee kuvattua paljon f5.6 ja 200 mm juurikin noissa tilanteissa -- onko tämä hyvä tapa vai kannattaisiko kuvien laadun vuoksi esim. himmentää johonkin f8? 35mm lasilla tulee myös kuvattua melko paljon f1.8 (johtuu tosin todennäköisesti siitä, että sillä tulee lähinnä leikittyä ja kuvattua kukkia tms, joissa tuolla saan ihan kivan efektin - sen linssin f-lukujen kanssa pelaaminen jotenkin helpompaa, kun pystyy hahmottamaan eri f-lukujen vaikutukset tarkkuusalueeseen - tuon zoomin kanssa vastaavaan en tunnu pystyvän - olisiko tähän jotain hyviä apuja tarjolla?

Tälläisiä ongelmia siis aloittelijalla, korjatkaa jos jotain termejä käytetty väärin tms. mielelläni kuitenkin kuulisin ihan konkreettisia vinkkejä, mitä kannattaisi tehdä toisin.

Jos siitä on hyötyä voin antaa myös linkkiä tuon reissuni kuviin, dropboxissa kun ovat.

Lähetetty: Maalis 03, 2013 11 : 53
Kirjoittaja Sakke_K
Eipä noita nyt kannata miettiä, kuvat otetaan sillä polttovälillä kuin halutaan, ja aukkoa käytetään syväterävyyden hallitsemiseen :)

ISO kannattaa pitää aina mahdollisimman alhaisena kuvanlaadun takia, ja nostaa juuri sen verran kuin on pakko.

Eli jatka vain kuvaamista.

Lähetetty: Maalis 03, 2013 12 : 51
Kirjoittaja alsalus
Hyviä kysymyksiä, mutta kiinnität huomiota epäolennaiseen. ISO-arvoa ja aukkoa kannattaa teknisin perustein muutella vain silloin, kun kuvattava kohde sitä vaatii. Esim urheilukuvaamisessa tai lintukuvaamisessa herkkyys pysähtyy täsmälleen siihen kohtaa, jolla saa aiheen kuvattua.

Ota huomioon sekin, että joku iso 400 ei hyvässä valossa juuri erotu teknisesti siitä iso 100:sta. Erot korostuvat vain silloin, kun kuva on selvästi alivalottunut - ja silloin kannattaa aina nostaa kameran herkkyyttä sen sijaan, että nostaisi valotusta softalla.

Aukon kanssa homma toimii mun kuvaamisessa ainakin niin, että piirtoa olennaisempaa on tsiljoona kertaa se, mitä haluan kuvata. Jos kuvaan 1.8 -aukolla ryhmäkuvaa, on etu- ja takarivi blurrina, jos taas kuvaan 22-aukolla potrettia, ei kohde erotu taustastaan. Se, mikä aukko piirtää kaikkein parhaiten on siksi käytännössä sivuseikka.

Lähetetty: Maalis 03, 2013 13 : 31
Kirjoittaja HannuS
Siirryin muutama vuosi sitten lähes kokonaan käyttämään Auto ISO -asetusta enkä ole palannut ISOn käsvalintaan kuin muutaman harvan kerran.

Lähetetty: Maalis 03, 2013 14 : 40
Kirjoittaja Matti_JH
Aukko sen mukaan minkä haluat pitää terävänä ja iso sitten sellainen, et suljinaika riittävän lyhyt, jotta kuvat eivät tärähdä (käsivarakuvauksessa).

Tai sitten aukko sopivaksi, suljinaika riittävän lyhyeksi, jotta kohteen liike saadaan pysäytettyä ja auto - iso päälle.

Lähetetty: Maalis 05, 2013 17 : 45
Kirjoittaja jukeitaa
Kiitoksia vastauksista, eiköhän näillä taas pääse eteenpäin.

Yksi lisäkysmys tuli tuosta auto-ISO:sta, miten se käyttäytyy salaman kanssa? Huomioiko TTL salama ja auto-ISO toisensa valoituksen kanssa?

Lähetetty: Maalis 05, 2013 19 : 45
Kirjoittaja Brunberg
Joo.

Lähetetty: Maalis 07, 2013 14 : 20
Kirjoittaja juhas89
Kuten tuossa aikaisemminkin sanottiin niin auto ISOa on ihan hyvä käyttää. Suurilta osin se kamera osaa kyllä normaaleissa tilanteissa valitan varsin hyvän herkkyyden. Keskity enemmänkin juurikin aukon ja suljinajan merkitykseen kuvaamisessa. Raw kuvausta käyttämällä saat kuvauksen jälkeenkin sitten vielä kuvaan vaikutettua huomattavasti, joten sitä kannattaa suosia.

Lähetetty: Maalis 07, 2013 14 : 28
Kirjoittaja paaton
jukeitaa kirjoitti:Kiitoksia vastauksista, eiköhän näillä taas pääse eteenpäin.

Yksi lisäkysmys tuli tuosta auto-ISO:sta, miten se käyttäytyy salaman kanssa? Huomioiko TTL salama ja auto-ISO toisensa valoituksen kanssa?
Salaman kanssa auto-isolla on eroja runkojen välillä. Uudemmat nikonit toimivat mielestäni paremmin. Mikä runko sinulla on?

Edit: Tämä on toiminta periaate uudemmissa nikoneissa.
When a hotshoe-mounted flash is used, the ISO is raised to to four times (4x) the base ISO value unless the flash cannot provide enough light in which case the ISO is raised even further.
http://francoismalan.com/2011/04/auto-i ... kon-d7000/

Minusta tuo on hyvä ja toimiva ratkaisu nopeissa tilanteissa. Seiskasatasella kuvaan salaman kanssa lähes aina m-moodissa ilman auto-isoa.

Lähetetty: Maalis 07, 2013 17 : 09
Kirjoittaja jukeitaa
D3100 mulla runkona kuten aloitusviestissä totesin. Kiitti linkistä.

Lähetetty: Maalis 07, 2013 19 : 16
Kirjoittaja Rockford
paaton kirjoitti:Seiskasatasella kuvaan salaman kanssa lähes aina m-moodissa ilman auto-isoa.
Näin minäkin olen viimevuosina paljon tehnyt. Eli M-moodi siksi että saan valittua itse miten paljon vallitsevaa valoa kuviin tulee. TTL hoitaa sitten sen salaman valotuksen ja sitä korjaan tilanteen mukaan vaikka joka kuvaan erikseen, mutta vallitsevan valon valotusta ei tartte hirveästi säädellä kuvien välillä jos olosuhteet pysyy kutakuinkin samanlaisina.