Kamera ei tunnista objektiivia
-
Kamera ei tunnista objektiivia
Osaisikohan täällä joku antaa vinkkiä... Minulla on Sonyn DSLR a100 järkkäri ja ostin siihen uuden objektiivin, Samyang 8 mm f/3.5 Aspherical IF MC Fish-eye. Ongelma on, että kamera sanoo "ei objektiivia" kun olen laittanut sen kameraan ja manuaaliasetukset päälle jne. Kameran rungossa saattaa olla jotain vikaakin, se vähän aikaa rutisee kun kameran avaa, mutta ottaa silti normaalisti kuvia ja toimii normaalisti. Muilla objektiiveilla siis, mutta ei tunnista tätä uutta. :/
-
Jos kamera rutisee, niin silloin jotain on pielessä.
Voit myös kokeilla laittaa asetuksista optiikan tunnistuksen pois päältä. Silloin kameran pitäisi laueta ilman optiikkaakin. Mulle ei ole sonya eikä tuota fisua, joten en tiedä onko myös valotus manuaalinen.
Uusin firmware on 1.02, mutta sen ei pitäisi vaikuttaa optiikan tunnistukseen
Voit myös kokeilla laittaa asetuksista optiikan tunnistuksen pois päältä. Silloin kameran pitäisi laueta ilman optiikkaakin. Mulle ei ole sonya eikä tuota fisua, joten en tiedä onko myös valotus manuaalinen.
Uusin firmware on 1.02, mutta sen ei pitäisi vaikuttaa optiikan tunnistukseen
-
-
R.O.F.Lfotom kirjoitti:tämmöinenkö?EiniT. kirjoitti:Laatikossa lukee "8mm sony" ...
Toinen vastaava reaktio :)laft kirjoitti:R.O.F.Lfotom kirjoitti:tämmöinenkö?EiniT. kirjoitti:Laatikossa lukee "8mm sony" ...
Don't sleep or you'll find me gone
just an image in the air
just an image in the air
-
- Viesti:
Re: Kamera ei tunnista objektiivia
Rutinoista en tiedä, mutta "Ei objektiivia" reaktio johtunee siitä, ettei kamera pysty kommunikoimaan lasin kanssa, kun sieltä ei yksinkertaisesti tule mitään informaatiota runkoon. Manuaalilasista kun on kysymys.EiniT. kirjoitti:kamera sanoo "ei objektiivia" kun olen laittanut sen kameraan
Minä kuvaisin ko. lasilla aukon esivalintaohjelmalla, jolloin kamera saa päättää suljinajan. Tarkennus ja aukko päätetään sitten obiskasta aina tilanteen mukaan, manuaalisesti.
-
Eipä se elektroniikan puute ja manuaalisuus mitenkään ole tosiaan korreloivaa. Mutta eipä ainakaan tuo paljoa kontakteja tosiaan näytä: http://www.lenstip.com/upload2/17903_sam8_obu1.jpg
Waldo's Peoplen Waldo:
"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
-
Näenkö väärin että objektiivissa olisi manuaalinen aukkorengas? itsellä on yksi manuaalilasi k-sovitteella, sen käyttöönotossa piti etsiä kameran (pentax) valikosta objektiivin aukkorenkaan käytön salliva asetus. Sitten kun kameran käynnistää manuaaliohjelma päällä, kamera kysyy/asettaa polttovälin kyseiselle manuaaliobjektiiville.
Pentax K-5, DA 35mm f2.4, DA 18-55mm WR & 50-200mm WR, DA* 300mm f4 & Danubia 500mm f8
-
a100:n manuaalissa on maininta tuosta..
"in Custom Menu 2 change Shutter Lock to "Off:No Lens"
eli valikossa on kohta, joka estää manuaalilasilla kuvien ottamisen, tuo pitäisi muuttaa sallituksi.. Tuo ostamasi Samyang on siis täysin manuaalinen objektiivi, se ei "juttele" mitenkään kamerarungon kanssa, rungon mielestä siinä ei ole objektiivia edes kiinni.
"in Custom Menu 2 change Shutter Lock to "Off:No Lens"
eli valikossa on kohta, joka estää manuaalilasilla kuvien ottamisen, tuo pitäisi muuttaa sallituksi.. Tuo ostamasi Samyang on siis täysin manuaalinen objektiivi, se ei "juttele" mitenkään kamerarungon kanssa, rungon mielestä siinä ei ole objektiivia edes kiinni.