Sivu 1/2
Täytesalaman käyttö.
Lähetetty: Maalis 14, 2012 23 : 09
Kirjoittaja Ville^K
Kuvailen tyypillisesti vallitsevassa valossa, mutta on toisinaan vastaan tulee tilanteita, joissa vallitsevan valon kirkkauserot ovat liian suuria ja varjoja pitäisi jotenkin avata. Studiohommissa tämä ei ole ongelma, mutta tilannekuvauksessa täytesalaman käyttö on täysin hakusessa. Ongelmana tässä on se, että en ehdi säätämään salaman tehoa kohdilleen ennen kuin tilanne on jo ohi.
Mikä on paras tapa mitata salaman teho nopeasti kohdilleen esim. vastavaloon kuvatuissa ulkoilmapotreteissa? Haluan sekä kohteiden, että taustan valottuvan oikein.
Käytössä on D700 ja SB-600.
Re: Täytesalaman käyttö.
Lähetetty: Maalis 14, 2012 23 : 23
Kirjoittaja nomad
Ville^K kirjoitti:Mikä on paras tapa mitata salaman teho nopeasti kohdilleen esim. vastavaloon kuvatuissa ulkoilmapotreteissa? Haluan sekä kohteiden, että taustan valottuvan oikein.
Käytössä on D700 ja SB-600.
Nikonin automatiikka ;-)
Vakavammin sanottuna, eihän sitä salamaa kovinkaan paljon noissa tilanteissa yleensä vaadita. Ja kun epävarmuudessa eletään, niin parempi vähän liian vähän kuin yhtään liian paljon. Siis ihan vähän vain salamaa.
No minä nyt en ole samikuvaajana kummoinenkaan ketään neuvomaan... Mutta kyllähä se Nikonin täytesalama-automatiikka on oikeasti hyvä.
Vai puhutko mittaamisesta? Sinulla on varmaan tähän kykenevä valotusmittari?
Lähetetty: Maalis 14, 2012 23 : 48
Kirjoittaja Ville^K
Mittauksella tarkoitin ihan näitä kameran omia työkaluja: pistemittausta, valotuksen lukitusta ja sellaista :)
Koitin joku aika sitten ihan normaalilla matriisimittauksella ja D-objektiivilla, mutta en päässyt haluamiini tuloksiin vaan ihmiset näkyivät liian tummana maisemaa vasten kun aurinko oli kuva-alalla näkyvissä. Tällöin käytössä oli yhdysrakenteinen salama, joten voi olla, että siitä vaan yksinkertaisesti loppui teho kesken.
Lähetetty: Maalis 14, 2012 23 : 59
Kirjoittaja nomad
Ville^K kirjoitti:Mittauksella tarkoitin ihan näitä kameran omia työkaluja: pistemittausta, valotuksen lukitusta ja sellaista :)
Koitin joku aika sitten ihan normaalilla matriisimittauksella ja D-objektiivilla, mutta en päässyt haluamiini tuloksiin vaan ihmiset näkyivät liian tummana maisemaa vasten kun aurinko oli kuva-alalla näkyvissä. Tällöin käytössä oli yhdysrakenteinen salama, joten voi olla, että siitä vaan yksinkertaisesti loppui teho kesken.
Ok. Minä kun en salamaa juuri muuten käytäkään kuin aika nopeatempoisessa tilannekuvauksessa. Luotan siis pitkälle automatiikkaan (A tai P), mutta herkkyyden säädän manuaalisesti. Nostan herkkyyttä kunnes taustaan tulee tarpeeksi valoa. Käytännössä aikaja aukko ovat on aikalailla se, mitä ympäristön valotus vaatii, tai esim puoli aukkoa ali. Salama-automatiikka pitää taas hyvin huolen kohteen valaistusta. Ja salamaahan on helppo säätää pienemmälle, jos siltä tuntuu. Manuaalisesti säädetty salama olisi aina mahdollinen, mutta hidashan se on.
Puhutaan nyt siis esim tilanteesta illanhämyssä, jolloin ei kasvoille muuten tule tarpeeksi valoa? Tai kova auringonpaiste, että pitää varjoja tasoittaa? Noissa ei tosiaankaan paljoa tarvita salamaa ja kasvoissa on ne alivalottuvat kohdat. Ei siis kuin kuin hyvin kevyesti salamaa, muuten ei valotusta tarvitse juuri säätää.
Parempia tuloksia saat jos irrotat salaman kamerasta. Nikonissahan langaton salama toimii tosi helposti, kuten varmaan tiedät minua paremmin. Ainoa vaan että SB-600:n käyttöliittymä on syvältä.
Mielestäni tämmöinen salamkuvaus on helppoa ja tuottaa yleensä positiivisa yllätyksiä (jos ei käytä salamaa liian vomakkaasti). Se studiokuvaus on vaikeaa :-)
Lähetetty: Maalis 15, 2012 6 : 09
Kirjoittaja paaton
Yritin kysellä samaa aiemmin, eikä vastavaloon kuvatessa taida olla oikotietä.
Auringon näkyessä salamahan on melkein päävalona.
Kun tiedän kuvaavani potretteja ulkona, niin mittaan taustan matriisilla valmiiksi ja lukitsen valinnan M-tilaan, sen jälkeen vaihdan pisteelle ja säädän loput salaman teholla. Pelkällä matriisilla salama käsittääksini on liian pienellä teholla, koska tausta on jo kirkas.
Lähetetty: Maalis 15, 2012 8 : 41
Kirjoittaja Guzmo
Kamera ja salama kummatkin manuaalitilassa. Tämä ei tosin taida olla aina vaihtoento nopeisiin tilanteisiin. Aurinkoisella säällä vastavaloon kuvaaminen ja varjojen avaaminen saattaa vaatia paljonkin tehoa salamalta. Jos on aurinkoinen keli niin luuppi on hyödyllinen tulosten tarkastelemiseen kameran näytöltä.
Lähetetty: Maalis 15, 2012 8 : 48
Kirjoittaja nomad
Guzmo kirjoitti:Kamera ja salama kummatkin manuaalitilassa.
Tlannekuvaamisessa?
Lähetetty: Maalis 15, 2012 8 : 52
Kirjoittaja Hannu KH
Kamera M-tilassa ja salama TTL-mittauksella. Kyllä Nikonin salamamittaus pelaa kun Canoninkin oma toimii jotenkuten.
Lähetetty: Maalis 15, 2012 9 : 31
Kirjoittaja seppot
Älä anna salaman zoomailla linssin polttovälin mukaan. Salaman mittaus on kuitenkin keskustapainotteinen joten salaman teho kannattaa keskittää sinne missä sitä tarvitsee. Kamera manuaalille kuten todettu ja valotusaika lyhyin mahdollinen (1/250) jotta saadaan salaman rajoitettu valomäärä hyödynnettyä tehokkaasti. Salama TTLBL eli fill flash. Pitäisi riittää useampaan metriin teho. Ryhmäkuvassa tietty se ryhmä kannattaa taluttaa varjoon.
Lähetetty: Maalis 15, 2012 10 : 03
Kirjoittaja nomad
seppot kirjoitti:Älä anna salaman zoomailla linssin polttovälin mukaan. Salaman mittaus on kuitenkin keskustapainotteinen joten salaman teho kannattaa keskittää sinne missä sitä tarvitsee. Kamera manuaalille kuten todettu ja valotusaika lyhyin mahdollinen (1/250) jotta saadaan salaman rajoitettu valomäärä hyödynnettyä tehokkaasti. Salama TTLBL eli fill flash. Pitäisi riittää useampaan metriin teho. Ryhmäkuvassa tietty se ryhmä kannattaa taluttaa varjoon.
Valotusaikahan riippuu aivan siitä miten haluat taustan valottaa.
Lähetetty: Maalis 15, 2012 12 : 00
Kirjoittaja paaton
tässähän oli kyse nimenomaan aurinkoa vasten kuvaamisesta. Siksi max synkka-aika. Lisävalaistus nikonilla hämärässä on tosiaan paljon helpompaa, kaikki vaan autolle ja ehkä -1 salamalle.
Salaman mittaustapa m tilassa kiinnostaa minuakin, eli onko tarvetta vaihtaa pistemittaukselle? Jos matriisi on käytössä, niin ottaako ttl huomioon matriisimittauksen vai käytetäänkö salamalla aina keskustapainotteista?
Lähetetty: Maalis 15, 2012 12 : 59
Kirjoittaja Hannu KH
paaton kirjoitti:tässähän oli kyse nimenomaan aurinkoa vasten kuvaamisesta. Siksi max synkka-aika. Lisävalaistus nikonilla hämärässä on tosiaan paljon helpompaa, kaikki vaan autolle ja ehkä -1 salamalle.
Salaman mittaustapa m tilassa kiinnostaa minuakin, eli onko tarvetta vaihtaa pistemittaukselle? Jos matriisi on käytössä, niin ottaako ttl huomioon matriisimittauksen vai käytetäänkö salamalla aina keskustapainotteista?
Ei kannata vaihtaa pistemittaukselle jos ei ole varma minkämoiseen kohtaan mittauspiste juuri asettuu.
Keskustapainotteinen on mulla käytössä aina, Nikonilla voi toimia matriisikin.
Lähetetty: Touko 28, 2013 22 : 28
Kirjoittaja alspe
Oliko tähän täytesalaman käyttöön mitään nyrkkisääntöä asetuksille mitä kannattaa kokeilla jos ei yhtään ehdi miettiä? Entä auttaako kenenkään mielestä popup-salama tilanteissa joissa on hirveä vastavalo?
Vähäistä on mun salaman käyttö ollut ja oikeastaan ainoa mitä tajuan siitä on Tv-tila jossa valotusajan pidentäminen vähentää salaman suhteellista määrää. Eli lyhyt aika läväyttää salamaa liikaa?
Lähetetty: Touko 29, 2013 0 : 20
Kirjoittaja Mikael K.
Ajattele salaman käyttöä vaikka sillä tavalla, että sinulla on koko ajan sama salaman teho käytössä (vaikka 1/8 tai mikä sopii tilanteeseesi). Valotusajaksi se 1/250s tai hitaampi, niin että ympäristö valottuu sopivasti. Nyt vain säädät aukolla tarvittavan valotuksen. Opettele vaikka ISO 100:lla säädöt eri etäisyyksille. Huomaat pian, että pelkällä aukon säädöllä saat sopivan määrän tehoa salamasta kuvattavan kasvoille.
Toinen tapa on käyttää kameran omaa TTL-mittausta. Salama H-syncille (oliko se näin Nikonissa?) niin kuvaus on helppoa jos vain salaman teho riittää. Tehoa voi säätää salamasta tai kamerasta kolme aukkoa suuntaan tai toiseen jos sille on tarvetta.
Kumpikin tapa toimivat. Kokeile kumpi sopii tarpeisiisi paremmin. Itse käytän tilanteen mukaan salaman TTL-mittausta tai käsin säätämistä. Sen oppii äkkiä mikä tekniikka sopii parhaiten eri tilanteisiin. Hieman vain rohkeutta ja kokeilua niin löydät sopivat säädöt.
Lähetetty: Touko 29, 2013 8 : 10
Kirjoittaja Ola24
Nikonin salaman TTL-BL (BackLit/BaLanced Fill) tekee haluamaasi asiaa mutta vaatii että matriisimittaus on päällä.
http://nikonclspracticalguide.blogspot. ... flash.html
Lähetetty: Touko 29, 2013 9 : 19
Kirjoittaja alspe
Mikael K. kirjoitti:Ajattele salaman käyttöä vaikka sillä tavalla, että sinulla on koko ajan sama salaman teho käytössä (vaikka 1/8 tai mikä sopii tilanteeseesi). Valotusajaksi se 1/250s tai hitaampi, niin että ympäristö valottuu sopivasti. Nyt vain säädät aukolla tarvittavan valotuksen. Opettele vaikka ISO 100:lla säädöt eri etäisyyksille. Huomaat pian, että pelkällä aukon säädöllä saat sopivan määrän tehoa salamasta kuvattavan kasvoille.
OK, siispä valotusajan säädöllä ei saa säädettyä salaman suhteellista osuutta? Miksei? Jos valotus aika kirkkaassa säässä olisi vaikka 1/30sek (jota ei ehkä voi olla) niin eihän salama voi paljon räpäyttää jos se on automaatilla?
Pentaxissa on TAv-tila jossa saa säädettyä aukkoa ja aikaa yhtäaikaa, ISOn ollessa automaattinen. Ehkä sen tuolla oppii kun kokeilee...
Lähetetty: Touko 29, 2013 9 : 33
Kirjoittaja nomad
alspe kirjoitti:Mikael K. kirjoitti:Ajattele salaman käyttöä vaikka sillä tavalla, että sinulla on koko ajan sama salaman teho käytössä (vaikka 1/8 tai mikä sopii tilanteeseesi). Valotusajaksi se 1/250s tai hitaampi, niin että ympäristö valottuu sopivasti. Nyt vain säädät aukolla tarvittavan valotuksen. Opettele vaikka ISO 100:lla säädöt eri etäisyyksille. Huomaat pian, että pelkällä aukon säädöllä saat sopivan määrän tehoa salamasta kuvattavan kasvoille.
OK, siispä valotusajan säädöllä ei saa säädettyä salaman suhteellista osuutta? Miksei? Jos valotus aika kirkkaassa säässä olisi vaikka 1/30sek (jota ei ehkä voi olla) niin eihän salama voi paljon räpäyttää jos se on automaatilla?
Pentaxissa on TAv-tila jossa saa säädettyä aukkoa ja aikaa yhtäaikaa, ISOn ollessa automaattinen. Ehkä sen tuolla oppii kun kokeilee...
Tav kuullostaa aivan samalta kuin Nikonin M-moodi auto-ison ollessa päällä. Mikä lienee lyhenne Canonissa... Kyseessä on siis yhdenlainen valotusautomatiikka. Edellä nuo osaajat kuitenkin korostivat valotuksen manuualista lukitsemista taustan mukaan, kohteelle sitten valoa salamasta - tässä automatiikka voi sitten tehdä töitään.
Lähetetty: Touko 29, 2013 9 : 40
Kirjoittaja alspe
nomad kirjoitti: Edellä nuo osaajat kuitenkin korostivat valotuksen manuualista lukitsemista taustan mukaan, kohteelle sitten valoa salamasta - tässä automatiikka voi sitten tehdä töitään.
Joo niin korostivat, mutta mun alkuperäinen pointti oli että miten käyttää salamaa fiksusti puolen sekunnin varoitusajalla. Ei siinä paljon kerkee ISOja ja TTL:iä miettimään jos pitää saada kuva lähes heti, ehkä päin vastavaloa jolloin täytesalama olisi aika bueno.
Lähetetty: Touko 29, 2013 10 : 04
Kirjoittaja paaton
alspe kirjoitti:nomad kirjoitti: Edellä nuo osaajat kuitenkin korostivat valotuksen manuualista lukitsemista taustan mukaan, kohteelle sitten valoa salamasta - tässä automatiikka voi sitten tehdä töitään.
Joo niin korostivat, mutta mun alkuperäinen pointti oli että miten käyttää salamaa fiksusti puolen sekunnin varoitusajalla. Ei siinä paljon kerkee ISOja ja TTL:iä miettimään jos pitää saada kuva lähes heti, ehkä päin vastavaloa jolloin täytesalama olisi aika bueno.
Manuaalia tarvitset tuossa ajan rajoittamiseksi. Muutkin moodit käy kyllä, mutta täys manuaalilla taustan saa helpoiten kohdilleen. Jos tausta valottuu yhtään alle, niin ttl nostaa salaman tehoja herkästi liian isoksi, eli pikkusalama näkyy liian selvästi kuvissa. Minulla ttl salama on yleensä aina -1 säädössä, paitsi tietysti hämärällä.
Lähetetty: Touko 29, 2013 11 : 41
Kirjoittaja Mikael K.
alspe kirjoitti:Mikael K. kirjoitti:Ajattele salaman käyttöä vaikka sillä tavalla, että sinulla on koko ajan sama salaman teho käytössä (vaikka 1/8 tai mikä sopii tilanteeseesi). Valotusajaksi se 1/250s tai hitaampi, niin että ympäristö valottuu sopivasti. Nyt vain säädät aukolla tarvittavan valotuksen. Opettele vaikka ISO 100:lla säädöt eri etäisyyksille. Huomaat pian, että pelkällä aukon säädöllä saat sopivan määrän tehoa salamasta kuvattavan kasvoille.
OK, siispä valotusajan säädöllä ei saa säädettyä salaman suhteellista osuutta? Miksei? Jos valotus aika kirkkaassa säässä olisi vaikka 1/30sek (jota ei ehkä voi olla) niin eihän salama voi paljon räpäyttää jos se on automaatilla?
Pentaxissa on TAv-tila jossa saa säädettyä aukkoa ja aikaa yhtäaikaa, ISOn ollessa automaattinen. Ehkä sen tuolla oppii kun kokeilee...
Ajattele vaikka säkkipimeää huonetta. Siellä ei ole mitään merkitystä sillä onko valotusaika vaikka 1/8000s tai 10s. Pimeältä näyttää joka tapauksessa. Jos sen sijaan kuvaat salamalla pimeässä huoneessa niin ota silloin kameran nopein salamatäsmäysaika käyttöön. Eli se 1/250s tai jokin muu kamerasta riippuen. Tämän jälkeen säädät vain aukolla salaman välähdyksen sopivaksi kameralle. Huomaa, että salama on tässä manuaalitilassa. Tähän vaikuttavat vielä kohteen etäisyys, salaman teho ja ISO-arvo. Älä anna näiden häiritä koska pelkistetysti sanottuna aukko-arvon säädöllä vaikutetaan siihen kuinka paljon valoa tulee kennolle. Salaman välähdyshän on niin nopea, että sillä ei sinänsä ole merkitystä. Vain salaman teholla on merkitystä ja kohteen etäisyydellä. Jos se on metrin päässä niin tehoa tarvitaan melko vähän. Jos kohde on kahden metrin päässä niin tehoa tarvitaan paljon enemmän. Teho säädetään aukolla, kun se salaman välähdys on manuaalitilassa periaatteessa vakio.