Kamerakuumeen kourissa...

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
Jovala

Viesti Kirjoittaja Jovala »

SuperDrive kirjoitti:
nomad kirjoitti:Pokkarihan alunperin oli 110-filmiä käyttävä kamera.
Mulla oli 60-70-luvun vaihteessa kauluspaidan rintataskuun sopiva, sekä kokonsa, että painonsa puolesta, 110-koon kamera. Oli muuten silloin kamera paljon mukana ja tuli myös kuvattua.
Sittemmin järkkärin hommaus laski kuvaustaajuutta ja vei innoituksen 110-kameran kuvista. Olivat huonolaatuisia järkkärin makuun päässeelle.

Näillä nykyisillä pokkareilla saa jo ihan hyviä kuvia (tosin mä en kestä jpg dynamiikkaa), mutta kantotelineenä pitää olla talvitakki tai maihari.
Satunnainen kuvailija. Järki järkeistää käyttäytymistäni kuin lobbari.
Negatiiveista positiiveja: VMP Värillisen Maskin Poistaja.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

SuperDrive kirjoitti:
Maffer kirjoitti:No sulla on valinnan aika, joko ostat teknolelun mikä sopii käsilaukkuun tai 5D:n ja puret hammasta. Toisella opit perusteet, toisella räimit tuurilla menemään.
Lopeta tuo trollaus. Ihmiset tässä maailmassa ottavat kuvia paljon muillakin laitteilla kuin jollain Canonin 5D:llä.
Mitään trollausta ole. Oon kokeillu suunnilleen jokaisen digijärjestelmän ja ainoa vehje millä oppii jotain on mahdollisimman ankea loota ja kinokenno - kohtuullisella valovoimallakin tajuaa mitä se aukonsäätö tekee eikä kaikki ole läpiterävää sotkua.

Se on vaan opettelusysteemi jonka voi myydä pois suunnilleen samalla hinnalla mitä siitä maksoi. En mä ainakaan oppinut mitään perusteista aikanaan aps-c cropilla ja kittilinssillä.
SuperDrive

Viesti Kirjoittaja SuperDrive »

Jovala kirjoitti: Näillä nykyisillä pokkareilla saa jo ihan hyviä kuvia (tosin mä en kestä jpg dynamiikkaa), mutta kantotelineenä pitää olla talvitakki tai maihari.
Pienempiä monet pokkarit nykyään ovat kuin ennen. Pokkarin idea on olla juuri pieni.
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

emerik kirjoitti: Ethän sinä kuvaa, joten hyvä vain ettet osta mitään.
Mistä niin päättelet? Oudosti vaan tarvitaan lisää kiintareita tallennukseen, vakka eme tietää tosin ;-)

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
OskuK

Sanilja kirjoitti:
OskuK kirjoitti:Panan LX 100 on parempi, ja säätimet markkinoiden parhaita. Tämä ei päde jokaiseen panan kameraan, itselläni GM1 joka on aiiiiivan pa*ka.
Mikä erityisesti tuossa GM1:ssä on vikana mielestäsi? Sen koko houkuttelee kovasti, mutta yritän tässä kertoa itselleni, että siinä EI ole sitä etsintä. Ottaisin siis mielelläni lisää järkiperusteita sen huonoudesta. ;)
Ei säätimiä. Tämä on siis saippualaatikko, jossa tökitään sitä perstelkkaria, josta ei näy ulkona mitään. Ei edes mahdollisuutta ulkoiselle etsimelle, eikä edes varustekenkää. Miksi en myy pois? No kun tämä on kevyt, joten voin kuvata tällä lennokista.

Mitä pokkariuteen tulee, tämä on minulla taskussa aina, kuten oli edeltäjä, Nikon V1:kin, ja sen edeltäjä, Olympus P-2. Täytyy olla ulkotakissa edes tämmöisenmentävät taskut. Takki on usein halvempi kuin se kamera. Kyllä mulla monen takin taskuun mahtuu Nikon FE2:kin -ei aina tarvitse lähteä ulos balettiasussa. Mutta sen myönnän, että jos homma menee laukkuiluksi, niin laukku jää ihmisiltä usein kotiin -ja moni ostaa pienen kameran, ja heti kyselee "sille sopivasta laukusta" halloota.
Viimeksi muokannut OskuK, Marras 30, 2015 0 : 25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Waldo's Peoplen Waldo:

digikuva81

Viesti Kirjoittaja digikuva81 »

OskuK kirjoitti:moni ostaa pienen kameran, ja heti kysele "sille sopivasta laukusta" halloota.
mutta kun laukut on niin hienoja ja kivoja :)
http://www.mcs.com/se-fi/leather-messen ... 12872.html
http://www.mcs.com/se-fi/messenger-bag- ... 12878.html
http://www.mcs.com/se-fi/messenger-bag- ... 12874.html
http://www.mcs.com/se-fi/business-bag-i ... 12873.html
Jovala

Viesti Kirjoittaja Jovala »

SuperDrive kirjoitti:
Jovala kirjoitti: Näillä nykyisillä pokkareilla saa jo ihan hyviä kuvia (tosin mä en kestä jpg dynamiikkaa), mutta kantotelineenä pitää olla talvitakki tai maihari.
Pienempiä monet pokkarit nykyään ovat kuin ennen. Pokkarin idea on olla juuri pieni.
Tolla kameralla oli kokoa himpun verran enemmän kuin 110-koon kasetilla.. Luokkaa 15mm x 30mm x kasetin pituus + etsin, joka oli kameran päässä. Tuollainen neliskanttinen pötkylä. Ja kun kamerassa ei ollut patteria, eikä elektroniikkaa, niin eihän se painanut juuri mitään.
Satunnainen kuvailija. Järki järkeistää käyttäytymistäni kuin lobbari.
Negatiiveista positiiveja: VMP Värillisen Maskin Poistaja.
OskuK

Jovala kirjoitti: Ja kun kamerassa ei ollut patteria, eikä elektroniikkaa, niin eihän se painanut juuri mitään.
No eipä monessa 50-luvun kamerassa ollut patteria, eikä elektroniikkaa, mutta painoa saattoi olla silti aika hyvin.

Mutta toisaalta eipä kinokoon kamerat kaikki todellakaan olleet kovn suuria, tai painavia, vaikka oli patterikin.

Kuten vaikka Minoxin tai Rollein muutamat kamerat:

Waldo's Peoplen Waldo:

Sanilja

Viesti Kirjoittaja Sanilja »

Kiitos OskuK! Ihan jaska kamera, joka kuitenkin on aina taskussa mukana, hihi! ;D

Minua ei tuo valikkojumppa, kuten joku sitä täällä nimitti, niin kauheasti häiritse kun olen siihen tottunut. Kunhan säädöt kuitenkin on jotenkin edes tehtävissä. Tuo etsimen puuttuminen on edelleenkin se suurin murhe tuon kameran osalta.

Maffer: Paljon mistään mitään tietämättömänä uskallan väittää, että tuskin edes puolet maailman taitavista valokuvaajista on opetellut aikojen saatossa kuvaamisen Canonin 5D:llä. Että ehkä siihen muitakin teitä on. :)
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

Sanilja kirjoitti: Minua ei tuo valikkojumppa, kuten joku sitä täällä nimitti, niin kauheasti häiritse kun olen siihen tottunut. Kunhan säädöt kuitenkin on jotenkin edes tehtävissä. Tuo etsimen puuttuminen on edelleenkin se suurin murhe tuon kameran osalta.
Kukin tekee valintansa, mutta moni tilanne on mennyt ohi sillä välin kun kuvaaja on seikkaillut kameran valikoissa.

Etsin on enemmän henkilökohtainen kysymys. Ei sitä niin hirveästi tarvitse jos kuvaa lyhyillä polttoväleillä ja kamera on kevyt.
Maffer
Viesti:

Juu Sanilja, se 5D ei ollut se pointti vaan perusasetusten ymmärtäminen. Voit ostaa vaikka kympillä filmikameran ja 50mm lasin kameratorilta ja kuvata pari rullaa filmiä. Silläkin saat enempi kokemusta kuin mikrojärkkäriltä riehumisella.

5D oli 10v sitten hitusen kallis opetteluvehje mutta nyt hinta mahdollistaakin paljon enemmän aloittelijalle.

Arvaukseni on että jos tommosen mikron ostat niin ennen pitkää jatkat kuvaamista onnellisena sillä kännykällä.
OskuK

Sanilja kirjoitti:Kiitos OskuK! Ihan jaska kamera, joka kuitenkin on aina taskussa mukana, hihi! ;D
Joo, kun ei ole varaa siihen LX100:n ;-)
Sanilja kirjoitti: Minua ei tuo valikkojumppa, kuten joku sitä täällä nimitti, niin kauheasti häiritse kun olen siihen tottunut. Kunhan säädöt kuitenkin on jotenkin edes tehtävissä. Tuo etsimen puuttuminen on edelleenkin se suurin murhe tuon kameran osalta.

Maffer: Paljon mistään mitään tietämättömänä uskallan väittää, että tuskin edes puolet maailman taitavista valokuvaajista on opetellut aikojen saatossa kuvaamisen Canonin 5D:llä. Että ehkä siihen muitakin teitä on. :)

Ei olekaan, vaan kuten minä, Pentax KX-tyyppisellä mekaanisella peilikameralla ;-)

Waldo's Peoplen Waldo:

SuperDrive

Viesti Kirjoittaja SuperDrive »

Maffer kirjoitti:Juu Sanilja, se 5D ei ollut se pointti vaan perusasetusten ymmärtäminen. Voit ostaa vaikka kympillä filmikameran ja 50mm lasin kameratorilta ja kuvata pari rullaa filmiä. Silläkin saat enempi kokemusta kuin mikrojärkkäriltä riehumisella.
Pitihän se filmikamerakin mainita.
Viimeksi muokannut SuperDrive, Marras 30, 2015 16 : 48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
OskuK

SuperDrive kirjoitti:
Pitihän se filmikamerakin mainita.
Törkeää!

Waldo's Peoplen Waldo:

nomad

Jos nyt ihan suoraan sanon, niin enimmät asiat valokuvauksen perusteista voi opetella kännykamerallakin. Valo, sommittelu, kuvakerronta jne.

Vain tekniikkapuoli jää paitsi. Mutta eipä se filmikamerakaan hirveästi valokuvauksen nykytekniikasta opeta kun siinä ei ole niitä valikoita :-)
OskuK

Juu ja vaikka videosta tai kirjoista, ei tarvita kameraa ollenkaan.

Waldo's Peoplen Waldo:

Maffer
Viesti:

Hommahan menee mikrolla ja kittizoomilla (n. 400e) näin:

f/5.6 - oho, onpas terävää!
f/8 - oho, no mitäs eroa tällä oli edelliseen?
f/11 - oho, miks tää on suttua??? Mun Samsung on parempi...

5D + 40/2.8 STM (400e käytettynä):

f/2.8 - oijoi!!! Kissa erottuu kivasti sohvasta
f/4.0 - kato...nyt koko kissakin näkyy terävänä
...
f/11 - kato vaan nyt koko olohuone on terävä!
digikuva81

Viesti Kirjoittaja digikuva81 »

Maffer kirjoitti:Hommahan menee mikrolla ja kittizoomilla (n. 400e) näin:

f/5.6 - oho, onpas terävää!
f/8 - oho, no mitäs eroa tällä oli edelliseen?
f/11 - oho, miks tää on suttua??? Mun Samsung on parempi...

5D + 40/2.8 STM (400e käytettynä):

f/2.8 - oijoi!!! Kissa erottuu kivasti sohvasta
f/4.0 - kato...nyt koko kissakin näkyy terävänä
...
f/11 - kato vaan nyt koko olohuone on terävä!
Panasonic Lumix DMC-LX100 -mikrojärjestelmäkamerassa on aperture F1.7 - 2.8 objektiivi

FAST AND FANTASTIC – THE INCREDIBLY FAST LENS
Pictures with exceptional quality

Of all the Leica compact cameras, the D-Lux has one of the fastest lenses. Its Leica DC Vario-Summilux 10.9–34 mm f/1.7–2.8 ASPH. zoom lens is perfectly matched to its large sensor.
http://en.leica-camera.com/Photography/ ... ux-Typ-109
Pros

Viesti Kirjoittaja Pros »

digikuva81 kirjoitti:Panasonic Lumix DMC-LX100 -mikrojärjestelmäkamerassa on aperture F1.7 - 2.8 objektiivi
LX100 ensinnäkään ei ole mikrojärjestelmäkamera ja kyllä, tuo on ihan hyvä lasi mutta siltikin Mafferille tärkeässä 35mm maailmassa vastaa sellaista 24-75mm f/3,7-6,2 objektiivia syväterävyydeltään joka ei nyt ole niiiiin kauhean ihmeellinen. Toisekseen se mistä oli kyse oli mikrojärkkärit ja niissä on aukkoarvo jotain 3,5-5,6 perus pikkukittizoomilla, millä tosiaan ei ihan kauheasti asioita erotella taustasta.
nomad

Pros kirjoitti:
digikuva81 kirjoitti:Panasonic Lumix DMC-LX100 -mikrojärjestelmäkamerassa on aperture F1.7 - 2.8 objektiivi
LX100 ensinnäkään ei ole mikrojärjestelmäkamera ja kyllä, tuo on ihan hyvä lasi mutta siltikin Mafferille tärkeässä 35mm maailmassa vastaa sellaista 24-75mm f/3,7-6,2 objektiivia syväterävyydeltään joka ei nyt ole niiiiin kauhean ihmeellinen. Toisekseen se mistä oli kyse oli mikrojärkkärit ja niissä on aukkoarvo jotain 3,5-5,6 perus pikkukittizoomilla, millä tosiaan ei ihan kauheasti asioita erotella taustasta.
Perinteisesti ajatellaan niin, että käsitteistön hallinta kertoo asioiden hallinnasta ;-)

Mitä syväterävyyden hallintaan tulee, niin kyllä tuommoisilla LX100 tyyppisillä kameroilla voi taustaa ihan hyvin pehmentää. Riippuu paljon siitä osaako jättää tarpeeksi etäisyyttätaustaan. Ja pitää toki muistaa että täyskennoiset on erikseen.
Vastaa Viestiin