Rajaatko eli croppaatko kuviasi?

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

Kryptos kirjoitti:
nomad kirjoitti:Toisin kuin joskus harhaisesti luullaan, valokuvaus ei ole taidetta. Sillä on enemmän tekemistä sääntöjen noudattamisen kuin luovuuden kanssa.
Juuri näin. Kuten Ferdinand de Saussurekin totesi, emme määrittele konsepteja positiivisesti niiden sisällön mukaan, vaan negatiivisesti, niiden eroavaisuuksien mukaan muiden samassa tarkasteltavassa systeemissä olevien asioiden kanssa. Toisin sanoen konsepteja luonnehtii parhaiten niiden oleminen jotakin, mitä muut eivät ole.

Siksi oikea valokuvaaminen on eteerinen konsepti: kukaan ei oikein tiedä mitä se on, mutta on luonnollisesti ehdottoman varma siitä, mitä se ei ole.

Siksi Oikea Valokuva ei ainakaan ole otettu zoomilla, eikä ainakaan ole otettu Tamronilla, eikä ainakaan Canonin rungolla, eikä oikeastaan edes peilillisellä kameralla, eikä millään halvalla jalustalla, eikä kuvaan ole koskettu Lightroomissa, eikä kuvaa ole rajattu jälkeenpäin, eikä kuva ole tavallinen maisemakuva, eikä se ainakaan ole hoodeeärrää, eikä liian värikylläinen, eikä missään tapauksessa liian vähän värikylläinen, eikä....
Kaikkeuden ytimessä on Tri-X:lle valotettu, ja jo alkujaan täydellisesti oikein rajattu Leica-shotti?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Kryptos
Viestit: 3920
Liittynyt: Huhti 09, 2014 10 : 10
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptos »

nomad kirjoitti: Kaikkeuden ytimessä on Tri-X:lle valotettu, ja jo alkujaan täydellisesti oikein rajattu Leica-shotti?
Cartier-Bressonin haamu huhuilee meille pimeässä: "Minähän sanoin."
Sapere aude.
---
flickr
Jospa
Viestit: 176
Liittynyt: Maalis 03, 2006 11 : 49

Viesti Kirjoittaja Jospa »

Aloittajan kysymys on absurdi.

Kameralla otettu kuva vastaa missä tahansa tuotteen valmistusprosessissa raaka-aineen hankintaa.
Raaka-aine jalostetaan eri menetelmillä, tässä tapauksessa kuvan-käsittelyllä, valmiiksi tuotteeksi.

-70 luvulla oli jossain ulkomaisessa lehdessä juttu zen-budhalaiseksi kääntyneestä jenkki kuvaajasta.
Hänen kohdallaan prosessi eteni filmin kehittämisestä luopumisen kautta kamerasta luopumiseen ja lopulta muistikuvien ottamiseen.

Japanilaiset ja Kiinalaiset kutsuvat tätä "Vapautumisen tieksi"
Kryptos
Viestit: 3920
Liittynyt: Huhti 09, 2014 10 : 10
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptos »

Ei se toki absurdi ole. Nostaahan se keskusteluun sen, miten näemme valokuvan. Tässä ketjussakin mainittu Henri Cartier-Bresson ei pitänyt mistään kuvaan liittyvästä tekniikasta ja jälkikäsittelystä. Kaiken piti palvella vain kuvan hetkeä ja näkemystä, ja tekniikalla oli merkitystä vain niissä rajoissa, kuin se edesauttoi näkymyksen toteutumista. Hän ei lukemani mukaan edes pitänyt filmin kehittämisestä. Hänelle oli tärkeintä näkeminen.

Tietysti tämä on vain valintakysymys ja subjektiivinen mieltymys. Mutta ei kysymys absurdi ole. Se auttaa ajattelemaan valokuvaa ja valokuvausprosessia, erityisesti omaa suhdettaan valokuvaan. Absurdiksi se muuttuu ainoastaan silloin, jos subjektiivisesta mieltymyksestä tai näkemyksestä pyritään rakentamaan dogma ja edellytetään konformoitumista.
Sapere aude.
---
flickr
muikkunen
Viestit: 1180
Liittynyt: Tammi 04, 2008 11 : 40

Viesti Kirjoittaja muikkunen »

nomad kirjoitti:Mitä tästä opimme? Kaikkinaiset ennakkoehdot ja ulkoa määrätyt säännöt sun muut rajoitteet parantavat valokuvia. Toisin kuin joskus harhaisesti luullaan, valokuvaus ei ole taidetta. Sillä on enemmän tekemistä sääntöjen noudattamisen kuin luovuuden kanssa.
Oletan tuon ironiaksi, mutta eräällä tavalla rajoitteet kyllä voivat parantaa kuvia. Jos on pakko kuvata esimerkiksi vain yhdellä tietyllä polttovälillä, joutuu poikkeamaan omista vakiintuneista kuvaustavoistaan. Parhaassa tapauksessa se johtaa luoviin ratkaisuihin joita ei muuten olisi koskaan tullut kokeilleeksi.
mremonen
Viestit: 9477
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

HCB mainittu. Uppaan W. Eugene Smithillä... all in.

http://petapixel.com/2015/01/26/w-eugen ... n-process/
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
mremonen
Viestit: 9477
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

muikkunen kirjoitti:Oletan tuon ironiaksi, mutta eräällä tavalla rajoitteet kyllä voivat parantaa kuvia.
Toki, mutta ei se mikään magic bullet ole. Oman mukavuusalueen ulkopuolelle meneminen yleensä aiheuttaa jotakin ja siitä voi jopa oppia. Mutta kiinteällä polttovälillä ja M-modella kuvaaminen ei ole valokuvauksen ylin taso. Ihan samalla tavalla voi ajatella, että tämä puritaaniporukka voisi oppia jotakin kuvaamalla zoomilla ja P-modella.

Sama koskee rajaamista. Voihan niitä omia kuvia rajailla jälkikäteen ja vaikka ottaa opiksi, että jos olisinkin kuvauspaikalla rajannut tämä toisin, kuva olisi parempi. Vaikka sitten oma uskonto kieltäisi tuollaisen kuvan julkaisemisen, niin voihan siitä oppia seuraavaa kertaa varten.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
Kryptos
Viestit: 3920
Liittynyt: Huhti 09, 2014 10 : 10
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptos »

Totta, rajoitteet voivat olla myös mahdollistajia (ns. enabling contraints vs. limiting constraints).

Dave Snowdenia lainatakseni, innovaatioille on kolme välttämätöntä, muttei riittävää ehtoa: paine (pressure), puute/pula (starvation), ja näkökulman muuttuminen (perspective shift).
(Niille, joita kiinnostaa: https://www.youtube.com/watch?v=IlmesbbPqtU)

Tätä heuristiikkaa voi soveltaa valokuvaamiseenkin.
Sapere aude.
---
flickr
Kryptos
Viestit: 3920
Liittynyt: Huhti 09, 2014 10 : 10
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptos »

mremonen kirjoitti: Mutta kiinteällä polttovälillä ja M-modella kuvaaminen ei ole valokuvauksen ylin taso. Ihan samalla tavalla voi ajatella, että tämä puritaaniporukka voisi oppia jotakin kuvaamalla zoomilla ja P-modella.
Juuri näin. Dogmat ovat aina esteitä yksilölliselle, kriittiselle ajattelulle ja oppimiselle.
Sapere aude.
---
flickr
Kryptos
Viestit: 3920
Liittynyt: Huhti 09, 2014 10 : 10
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptos »

mremonen kirjoitti:HCB mainittu. Uppaan W. Eugene Smithillä... all in.

http://petapixel.com/2015/01/26/w-eugen ... n-process/
Tätä herraa en tuntenutkaan. Hieno kontrasti Cartier-Bressonille lähestymisessä kuvaan. Tänks pointterista.
Sapere aude.
---
flickr
mattimi
Viestit: 868
Liittynyt: Elo 27, 2003 16 : 14
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja mattimi »

muikkunen kirjoitti: Oletan tuon ironiaksi, mutta eräällä tavalla rajoitteet kyllä voivat parantaa kuvia. Jos on pakko kuvata esimerkiksi vain yhdellä tietyllä polttovälillä, joutuu poikkeamaan omista vakiintuneista kuvaustavoistaan. Parhaassa tapauksessa se johtaa luoviin ratkaisuihin joita ei muuten olisi koskaan tullut kokeilleeksi.
Joo, mutta tuolla tavalla moni kuva jää ottamatta. Kyllä omia maneereitaan täytyy arvioida koko ajan vapaaehtoisuuden eikä pakon takia, jos aikoo kehittyä.

Mielestäni kaikki rajoitteet ovat turhia. Niitä pystytään kuitenkin kiertämään. Jos käsittelyn lopputuloksena on hyvä kuva, miksi keinoja siihen pääsemiseksi pitäisi rajoittaa. Nykymaailmassa ei kuitenkaan ole enään mitään "alkuperäistä". Kaikki on tavalla tai toisella muokattua.
Mikko
Viimeksi muokannut mattimi, Helmi 03, 2015 13 : 27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kryptos
Viestit: 3920
Liittynyt: Huhti 09, 2014 10 : 10
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptos »

mattimi kirjoitti:
muikkunen kirjoitti: Oletan tuon ironiaksi, mutta eräällä tavalla rajoitteet kyllä voivat parantaa kuvia. Jos on pakko kuvata esimerkiksi vain yhdellä tietyllä polttovälillä, joutuu poikkeamaan omista vakiintuneista kuvaustavoistaan. Parhaassa tapauksessa se johtaa luoviin ratkaisuihin joita ei muuten olisi koskaan tullut kokeilleeksi.
Joo, mutta tuolla tavalla moni kuva jää ottamatta. Kyllä omia maneereitaan täytyy arvioida koko ajan vapaaehtoisuuden eikä pakon takia, jos aikoo kehittyä.
Mikko
En tulkinnut muikkusen viestiä niin, että tarkoitettaisiin mitään pysyvää, maailman tappiin jatkuvaa periaatepäätöstä, vaan että jollekin kuvausreissulle voikin ottaa mukaan esimerkiksi vain yhden, kiinteäpolttovälisen objektiivin. Onhan sekin valinta vapaaehtoinen.
Sapere aude.
---
flickr
mremonen
Viestit: 9477
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Kryptos kirjoitti:En tulkinnut muikkusen viestiä niin, että tarkoitettaisiin mitään pysyvää, maailman tappiin jatkuvaa periaatepäätöstä, vaan että jollekin kuvausreissulle voikin ottaa mukaan esimerkiksi vain yhden, kiinteäpolttovälisen objektiivin. Onhan sekin valinta vapaaehtoinen.
Näin minä(kin) olen tehnyt. Esimerkiksi viime kesänä mun Lonna-Suokki -reissulla pakkasin mukaan vain 35 - 85 - 200 -primet. Joitain kuvia jäi valinnan vuoksi saamatta, mutta sekin oli tietoinen valinta.

En kuitenkaan halua joka reissulle lähteä pelkällä prime-patterilla.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
muikkunen
Viestit: 1180
Liittynyt: Tammi 04, 2008 11 : 40

Viesti Kirjoittaja muikkunen »

Kryptos kirjoitti:
mattimi kirjoitti:
muikkunen kirjoitti:Oletan tuon ironiaksi, mutta eräällä tavalla rajoitteet kyllä voivat parantaa kuvia. Jos on pakko kuvata esimerkiksi vain yhdellä tietyllä polttovälillä, joutuu poikkeamaan omista vakiintuneista kuvaustavoistaan. Parhaassa tapauksessa se johtaa luoviin ratkaisuihin joita ei muuten olisi koskaan tullut kokeilleeksi.
Joo, mutta tuolla tavalla moni kuva jää ottamatta. Kyllä omia maneereitaan täytyy arvioida koko ajan vapaaehtoisuuden eikä pakon takia, jos aikoo kehittyä.
Mikko
En tulkinnut muikkusen viestiä niin, että tarkoitettaisiin mitään pysyvää, maailman tappiin jatkuvaa periaatepäätöstä, vaan että jollekin kuvausreissulle voikin ottaa mukaan esimerkiksi vain yhden, kiinteäpolttovälisen objektiivin. Onhan sekin valinta vapaaehtoinen.
Jotain tuontyyppistä joo. Se, että pysyttäytyy jossakin rajoituksessa maailman tappiin, ei varmaankaan pitemmän päälle enää lisää luovuutta.

Ongelma on ehkä se, että harvoin tulee vapaaehtoisesti tehneeksi sellaista omista maneereista poikkeavaa valintaa, joka saattaisi poikia jotain kiinnostavaa - itse ainakin olen ihan liian jämähtänyt omiin kuvaustottumuksiini. Siksi jostakin ulkoapäin sattumalta tulleesta rajoituksestakin saattaa joskus hyötyä. Se voi olla tietty polttoväli mutta myös jotain ihan muuta. Mitä tahansa, joka pakottaa pois mukavuusalueelta, kuten mremonen totesi.
LeGant
Viestit: 81
Liittynyt: Tammi 23, 2015 22 : 05
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LeGant »

Niin no. Minusta sekä "kuva suoraan kamerasta" että "90% on prosessointia" ovat mahdollisia rajoittajia. Ainahan voi suoraan kamerasta otettuja kuvia haukkua siitä, että niissä on kunnon prosessointi tekemättä tai että pitäisi käsitellä kuvat juuri tietyllä tavalla.

Minusta tämäkin kysymys saa ihan eri sävyt aloittelevan harrastajan, edistyneen harrastajan ja ammattilaisen kohdalla. Yleensä sellainen harrastaja kuin minä en kuvaa yhtäkään kuvaa esim. tilaustuotteeksi tai ole muuten paniikissa erilaisten deadline- tai muiden rajoitteiden takia. Eikä minulla ole sosiaalista onnistumispainetta, kuten vaikkapa hääkuvaajalla voi olla.

Kuvaaminen on vaan osoittautunut hauskaksi, ja kerrankin on varaa panostaa siihen aikaa ja vähän rahaakin. Eivätkä minun ottamani kuvat tule vastaamaan yhdenkään valokuvausta opiskelleen portfoliota. Siksi dogmit ja rajoitteetkaan eivät ahdista. Niitä voi olla joskus hyödyllistä kokeilla.
Reijol
Viestit: 349
Liittynyt: Tammi 16, 2003 12 : 38
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Reijol »

Jotkut jopa kuvaavat huhujen mukaan RAW:ina ja muokkaavat kuvat ihan miten itse haluavat! Hui kauhistus, ennen sentään filmivalmistajat osasivat päättää miltä lopputuloksen pitäisi näyttää.

Mikä vieläkin kauheampaa, suurennuskoneessa on ollut jo ammoisista ajoista alkaen rajausmahdollisuus, sitä ei toki senkään ajan talibankuvaajat koskaan käyttäneet, ruuvit pysyivät yhtä paikallaan kuin aiheen aloitta.... olkoon.
-Reijo-
grafia
Viestit: 1413
Liittynyt: Kesä 01, 2005 22 : 10
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja grafia »

Jospa kirjoitti:Aloittajan kysymys on absurdi.
Absurdi tai ei - kysymys oli joka tapauksessa hyvä: saatiin oikein mielenkiintoinen keskustelu!
"Stay on the bus. Stay on the f**king bus."
Arno Rafael Minkkinen
Jospa
Viestit: 176
Liittynyt: Maalis 03, 2006 11 : 49

Viesti Kirjoittaja Jospa »

Absurdi ei ollut lainkaan kielteinen kommentti.

Keskustelu tosiaankin oli hyvä.
Ei edes mennyt pahemmin tekotaiteellisen jargonian puolelle.
mremonen
Viestit: 9477
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Onko valokuva ainoa taidemuoto, jota arvostellaan prosessin eikä lopputuloksen mukaan? Lopputulos on merkityksetön, jos siihen on päädytty väärin?

Vai onko se niin, kuten aika-ajoin kuulee väitettävän, että valokuva ei ole taidetta lainkaan?
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
OskuK
Viestit: 34035
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

grafia kirjoitti:
Jospa kirjoitti:Aloittajan kysymys on absurdi.
Absurdi tai ei - kysymys oli joka tapauksessa hyvä: saatiin oikein mielenkiintoinen keskustelu!
Minusta aloitus ei ollut absurdi, kyllä saa kysyä kropaako kuviaan vai onko jonkin uskonnon vanki ;-)

Mutta keskustelu ei ollut kiinnostava.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
Vastaa Viestiin