Toki valovoimaisella täytyy kuvata sisällä, mutta mikään nikon ei osaa tarkentaa isommalla aukolla käsittääkseni kun f5.6 niin onko sen jälkeen jotain hyötyä valovoimasta tarkennukselle?kribe kirjoitti:Eipä meillä sisällä millään muulla lasilla voi muksua kuvata kun valovoimaisella ;-) Nikonia täälläkin. Liikkuva muksu sisätiloissa ja AF-C päällä. Aika heikkoa on osumisprosentti vaikka olisi asetuksista päällä, että kamera ei anna ottaa kuvaa ellei kohde ole tarkennuksessa. Staattisiin kohteisiin toki osuu, niinkuin on osunut mun kaikki kamerat D50:stä lähtien.Miikka.T kirjoitti:Onko tuo tarkennus tosiaan huomattavan erilainen valovoimaisella lasilla, vaikka nikon ei valovoimaa osaa hyödyntää?
Minulla ei D7000 tarkennus ole ikinä osunut eteen, tai taakse. Aina kohdalleen tai ei ollenkaan. Tosin laseina on pelkkää nikonia. Ja ne tilanteet kun tarkennus ei ota kiinni mihinkään, on niin pimeitä että kuvaa ei ole tarkoituskaan pysäyttää ja siinä tapauksessa voi vaikka käsin säätää tarkennuksen kuntoon kun kiire ei ole. Nekin tilanteet on pääosin sellasia omalla kohdallani, että ei minkään valtakunnan kamera pysty tarkentamaan.
Itse myös kuvailen aika paljon sisätiloissa potretteja, liikkuvia koiria, lapsia. Monesti on herkkyys luokkaa 5000 tai 6400 ja F2.8 tai isompi jotta saa sellaisen suljinajan ettei tärähdä. Enkä kyllä muista että kertaakaan olisi ollut ongelmaa tarkennukset osumisen suhteen, valehtelematta.
E: Ne tilanteet joissa olisin halunnut kokeilla esim. D300 tarkennusta on agilitya kuvatessa. 5ms nopeudella kohti juokseva koira on kieltämättä vaikea saalis D7000 rungolle, joskaan ei mahdoton. Välillä tarkennus pysyy mukana, välillä ei ja tässä olisi mukava kokeilla kyllä D300 runkoa. Sisätiloissa tosin pimeillä laseilla loppuu D300 ison kesto kesken.