Mikä kamera?

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
Miikka.T

Viesti Kirjoittaja Miikka.T »

kribe kirjoitti:
Miikka.T kirjoitti:Onko tuo tarkennus tosiaan huomattavan erilainen valovoimaisella lasilla, vaikka nikon ei valovoimaa osaa hyödyntää?

Minulla ei D7000 tarkennus ole ikinä osunut eteen, tai taakse. Aina kohdalleen tai ei ollenkaan. Tosin laseina on pelkkää nikonia. Ja ne tilanteet kun tarkennus ei ota kiinni mihinkään, on niin pimeitä että kuvaa ei ole tarkoituskaan pysäyttää ja siinä tapauksessa voi vaikka käsin säätää tarkennuksen kuntoon kun kiire ei ole. Nekin tilanteet on pääosin sellasia omalla kohdallani, että ei minkään valtakunnan kamera pysty tarkentamaan.
Eipä meillä sisällä millään muulla lasilla voi muksua kuvata kun valovoimaisella ;-) Nikonia täälläkin. Liikkuva muksu sisätiloissa ja AF-C päällä. Aika heikkoa on osumisprosentti vaikka olisi asetuksista päällä, että kamera ei anna ottaa kuvaa ellei kohde ole tarkennuksessa. Staattisiin kohteisiin toki osuu, niinkuin on osunut mun kaikki kamerat D50:stä lähtien.
Toki valovoimaisella täytyy kuvata sisällä, mutta mikään nikon ei osaa tarkentaa isommalla aukolla käsittääkseni kun f5.6 niin onko sen jälkeen jotain hyötyä valovoimasta tarkennukselle?

Itse myös kuvailen aika paljon sisätiloissa potretteja, liikkuvia koiria, lapsia. Monesti on herkkyys luokkaa 5000 tai 6400 ja F2.8 tai isompi jotta saa sellaisen suljinajan ettei tärähdä. Enkä kyllä muista että kertaakaan olisi ollut ongelmaa tarkennukset osumisen suhteen, valehtelematta.

E: Ne tilanteet joissa olisin halunnut kokeilla esim. D300 tarkennusta on agilitya kuvatessa. 5ms nopeudella kohti juokseva koira on kieltämättä vaikea saalis D7000 rungolle, joskaan ei mahdoton. Välillä tarkennus pysyy mukana, välillä ei ja tässä olisi mukava kokeilla kyllä D300 runkoa. Sisätiloissa tosin pimeillä laseilla loppuu D300 ison kesto kesken.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
sarian

Viesti Kirjoittaja sarian »

Jäi sitten se canonin 1100 hankkimatta kun nälkä kasvoi syödessä. pitkän tiirailun jälkeen päädyin d5100 vr-kittiin ja 50millisen sijaan ahtaan kodin sisäpotretteihin hankin 35mm 1.8 lasin :)

näin hieman turhaksi 5200 megapikselit, ja videota en kuvaa. 5100 löytyi edukkaastikin rajalasta.
kribe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kribe »

Miikka.T kirjoitti:
kribe kirjoitti:
Miikka.T kirjoitti:Onko tuo tarkennus tosiaan huomattavan erilainen valovoimaisella lasilla, vaikka nikon ei valovoimaa osaa hyödyntää?

Minulla ei D7000 tarkennus ole ikinä osunut eteen, tai taakse. Aina kohdalleen tai ei ollenkaan. Tosin laseina on pelkkää nikonia. Ja ne tilanteet kun tarkennus ei ota kiinni mihinkään, on niin pimeitä että kuvaa ei ole tarkoituskaan pysäyttää ja siinä tapauksessa voi vaikka käsin säätää tarkennuksen kuntoon kun kiire ei ole. Nekin tilanteet on pääosin sellasia omalla kohdallani, että ei minkään valtakunnan kamera pysty tarkentamaan.
Eipä meillä sisällä millään muulla lasilla voi muksua kuvata kun valovoimaisella ;-) Nikonia täälläkin. Liikkuva muksu sisätiloissa ja AF-C päällä. Aika heikkoa on osumisprosentti vaikka olisi asetuksista päällä, että kamera ei anna ottaa kuvaa ellei kohde ole tarkennuksessa. Staattisiin kohteisiin toki osuu, niinkuin on osunut mun kaikki kamerat D50:stä lähtien.
Toki valovoimaisella täytyy kuvata sisällä, mutta mikään nikon ei osaa tarkentaa isommalla aukolla käsittääkseni kun f5.6 niin onko sen jälkeen jotain hyötyä valovoimasta tarkennukselle?

Itse myös kuvailen aika paljon sisätiloissa potretteja, liikkuvia koiria, lapsia. Monesti on herkkyys luokkaa 5000 tai 6400 ja F2.8 tai isompi jotta saa sellaisen suljinajan ettei tärähdä. Enkä kyllä muista että kertaakaan olisi ollut ongelmaa tarkennukset osumisen suhteen, valehtelematta.

E: Ne tilanteet joissa olisin halunnut kokeilla esim. D300 tarkennusta on agilitya kuvatessa. 5ms nopeudella kohti juokseva koira on kieltämättä vaikea saalis D7000 rungolle, joskaan ei mahdoton. Välillä tarkennus pysyy mukana, välillä ei ja tässä olisi mukava kokeilla kyllä D300 runkoa. Sisätiloissa tosin pimeillä laseilla loppuu D300 ison kesto kesken.
Itse kuvaan pääasiassa kotona aukolla f/1.4..f/2, eli syväterävyys on oikeasti kapea ja pyrin tarkentamaan silmiin. Siinä huomaa hyvin eron D300 ja D7000 tarkennuksessa. Aukolla f/2.8 syväterävyys on jo aika "reippaasti" suurempi ja osumatarkkuus D7000:lla kasvaa reilusti.

Uskoisin että agilityä kuvatessa nopeatarkenteinen lasi on se mihin kannattaa panostaa. Siitä se tarkennusnopeus kuitenkin enimmäkseen on kiinni. 70-200/2.8 VR on ainakin tuohon hommaan loistava.
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
Miikka.T

kribe kirjoitti:
Miikka.T kirjoitti:
kribe kirjoitti: Eipä meillä sisällä millään muulla lasilla voi muksua kuvata kun valovoimaisella ;-) Nikonia täälläkin. Liikkuva muksu sisätiloissa ja AF-C päällä. Aika heikkoa on osumisprosentti vaikka olisi asetuksista päällä, että kamera ei anna ottaa kuvaa ellei kohde ole tarkennuksessa. Staattisiin kohteisiin toki osuu, niinkuin on osunut mun kaikki kamerat D50:stä lähtien.

Itse kuvaan pääasiassa kotona aukolla f/1.4..f/2, eli syväterävyys on oikeasti kapea ja pyrin tarkentamaan silmiin. Siinä huomaa hyvin eron D300 ja D7000 tarkennuksessa. Aukolla f/2.8 syväterävyys on jo aika "reippaasti" suurempi ja osumatarkkuus D7000:lla kasvaa reilusti.

Uskoisin että agilityä kuvatessa nopeatarkenteinen lasi on se mihin kannattaa panostaa. Siitä se tarkennusnopeus kuitenkin enimmäkseen on kiinni. 70-200/2.8 VR on ainakin tuohon hommaan loistava.
Toki syväterävyys on isompi, mutta siihen ei mielestäni vaikuta millään tapaa rungon tarkennus. Eli tarkennus joko osuu tai ei osu, minulla ei ainakaan ikinä ole ongelmaa ollut sen suhteen että tarkennus menee huti. Se on D7000 "tyyppivika" ja korjaantuu huollossa käyttämällä, tai tarkennuksen hienosäädöllä. Sigmalla ilmeisesti on jotain ongelmaa että jollain polttovälillä osuu ja jollain muulla taas menee eteen tai taakse, eli yhteensopivuusongelma kyseessä enemmänkin.

Se että onko aukon koko 1.4 tai 5.6 ei vaikuta itse tarkennukseen, molemmilla aukoilla osuu ihan yhtä hyvin tai voi olla osumatta.

Seuraava hankintani tosiaan tulee olemaan 70-200 2.8 VR2, valovoiman takia. Nykyinen 70-300VR&D7000 on aika varma yhdistelmä, nappaa kohteen kiinni helposti ja pitääkin. Mutta epäilen isompana ongelmana (pimeyden lisäksi) olevan rungon seurantatarkennus, linssi tarkentaa kyllä varmasti riittävän nopeasti mutta runko ei vaan pysy tietyssä tilanteessa mukana.
kribe
Viesti:

On sillä aukolla merkitystä. Aukolla f/2.8 et välttämättä näe jos tarkennus on millin edessä tai takana, kun taas suuremmalla aukolla sen näkee. Eikä johdu siitä, että ei olisi tarkennus kohdillaan. Tuo osuu kyllä staattisiin kohteisiin aina. Eikä se ole kalibroinnista kiinni jos tarkennus on pielessä ollessaan välillä hieman takana ja välillä edessä. Tämä kaikki siis hämärässä keinovalossa ja jatkuva tarkennus päällä. Ja tosiaan nuo mun valovoimaiset primet on kummatkin Nikkoreita.
määvaan
Paikkakunta: Tervakoski, $ydän-$awon pakolainen ja suvun paluumuuttaja Suomen teollisen vallankumouksen ytimeen!

Viesti Kirjoittaja määvaan »

kribe kirjoitti:On sillä aukolla merkitystä. Aukolla f/2.8 et välttämättä näe jos tarkennus on millin edessä tai takana, kun taas suuremmalla aukolla sen näkee.
Nyt kun ihan teoreettisesti pohdiskelen tätä tarkennuksen osuvuutta suurilla aukoilla, niin onko siitä haittaa kun Nikonilla ei ole missään rungossa sitä f/2.8 tarkennussensoria mikä tyttären Sony A700:ssa toimii sen Tamron 17-50mm/2.8:n kera? Toki sitä ei ole enää missään uudemmissa Sony rungoissakaan enää joten jahka on tarpeellinenkaan? :-S
*Fotoingenjöröverstelöjtnant, Suur-Sawon valtakunnan valokuvamarsalkan armollisella ylennyksellä*
Miikka.T

kribe kirjoitti:On sillä aukolla merkitystä. Aukolla f/2.8 et välttämättä näe jos tarkennus on millin edessä tai takana, kun taas suuremmalla aukolla sen näkee. Eikä johdu siitä, että ei olisi tarkennus kohdillaan. Tuo osuu kyllä staattisiin kohteisiin aina. Eikä se ole kalibroinnista kiinni jos tarkennus on pielessä ollessaan välillä hieman takana ja välillä edessä. Tämä kaikki siis hämärässä keinovalossa ja jatkuva tarkennus päällä. Ja tosiaan nuo mun valovoimaiset primet on kummatkin Nikkoreita.
Mutta eikö tarkennuksessa nikonilla aukko ole aina 5.6, ja vasta kuvanottotilanteessa pomppaa sinne asetettuun arvoon?
kribe
Viesti:

Miikka.T kirjoitti:
kribe kirjoitti:On sillä aukolla merkitystä. Aukolla f/2.8 et välttämättä näe jos tarkennus on millin edessä tai takana, kun taas suuremmalla aukolla sen näkee. Eikä johdu siitä, että ei olisi tarkennus kohdillaan. Tuo osuu kyllä staattisiin kohteisiin aina. Eikä se ole kalibroinnista kiinni jos tarkennus on pielessä ollessaan välillä hieman takana ja välillä edessä. Tämä kaikki siis hämärässä keinovalossa ja jatkuva tarkennus päällä. Ja tosiaan nuo mun valovoimaiset primet on kummatkin Nikkoreita.
Mutta eikö tarkennuksessa nikonilla aukko ole aina 5.6, ja vasta kuvanottotilanteessa pomppaa sinne asetettuun arvoon?
Kyllä se aukko tarkentaessa on aina levällään. Miksi se olisi f/5.6?
määvaan
Paikkakunta: Tervakoski, $ydän-$awon pakolainen ja suvun paluumuuttaja Suomen teollisen vallankumouksen ytimeen!

kribe kirjoitti:
Miikka.T kirjoitti:
Kyllä se aukko tarkentaessa on aina levällään. Miksi se olisi f/5.6?
Tarkennuksessa aukko on aina levällään, mutta tarkennus haetaan valovoimaisilla laseilla joko f/2.8 (Canonit + Pentax K-5 II + Sony A700/A850/A900) tai muissa kameroissa f/5.6 syväterävyysalueen sisältä, näin olen ymmärtänyt tämän tarkennusasian.
*Fotoingenjöröverstelöjtnant, Suur-Sawon valtakunnan valokuvamarsalkan armollisella ylennyksellä*
Miikka.T

Kieltämättä melko epäselvä aihealue, liekö itseänikin tietämättä harhaan johtanut kun puhutaan nikonin f5.6 tarkennuksesta ja sitä isomman aukon turhuudesta tarkennuksen suhteen. Mutta näinhän se taitaa olla.

Siltikään ei selity aukon koon vaikutus tarkennukseen D300 ja D7000 välillä, Se että osuuko välillä eteen tai taakse ei omalla kohdalla selity millään muulla kun rungovialla tai kolmannen osapuolen lasilla. Eli ikinä ei ole kuvaajasta riippumattomista syistä ottanut tarkennus kiinni, mutta vienyt sitä johonkin muualle kun mihin on tähdätty. Edelleenkin painotan vielä sitä seikkaa että valaistusolosuhteiden ollessa sellaiset, että liike on jollain tapaa tarkoitus pysäyttää vaikka aukon ollessa 1.8. Oikeasti pimeessä taas on ongelmia enemmän tai vähemmän, mutta niin on paremmissakin malleissa. Se että kuinka paljon vähemmän, en osaa oman vähäisen rinnakkaismallien kokemusten perusteella sanoa.

En tosin pistäisi pahakseni jos nikonilta tulisi hiukan tulevaa D300 korvaavaa mallia halvempi vaihtoehto. Ominaisuudet voisi olla jotakuinkin D7000 ominaisuudet, joka lyötäisiin pakettiin D300s kuoriin ja D300:n tarkennusjärjestelmän kera. Hintaa voisi olla vaikka 999€ ;)
määvaan

Miikka.T kirjoitti:Kieltämättä melko epäselvä aihealue, liekö itseänikin tietämättä harhaan johtanut kun puhutaan nikonin f5.6 tarkennuksesta ja sitä isomman aukon turhuudesta tarkennuksen suhteen. Mutta näinhän se taitaa olla.

Edelleenkin painotan vielä sitä seikkaa että valaistusolosuhteiden ollessa sellaiset, että liike on jollain tapaa tarkoitus pysäyttää vaikka aukon ollessa 1.8. Oikeasti pimeessä taas on ongelmia enemmän tai vähemmän, mutta niin on paremmissakin malleissa. Se että kuinka paljon vähemmän, en osaa oman vähäisen rinnakkaismallien kokemusten perusteella sanoa.
Ainakin kun PopPhoto testasi noita tarkennusnopeuksia myös heikossakin valossa kuten -1 EV ja -2 EV 50mm:n f/1.4 normaalilasilla, niin juuri nuo kamerat missä oli se f/2.8 tarkennussensori eivät kyllä enää suoriutuneetkaan niin hyvin kuin monet ainoastaan f/5.6 tarkennussensorilla varustetut kamerat tuossa tarkennusnopeudessa eli tuo f/2.8 tarkennussensorin tarkennusnopeusetu tuleekin valoisammissa olosuhteissa tuon PopPhon mukaan. :-S

- 1 EV:n valaistuksessa, mikä vastaa pimeyttä jossa valotusaika kuvattaessa ISO 100 herkkyydellä ja f/1.4 aukolla = 4 s

1. 0.82 s -- Sony A35/A55

2. 0,84 s -- Sony A33

3. 0,85 s -- Nikon D300/D3

4. 0,86 s -- Nikon D3x

5. 0,88 s -- Sony A100

6. 0,91 s -- Nikon D3s/D4

7. 0.93 s -- Canon 60D ja Nikon D300s

8. 0,95 s -- Canon 600D

9. 0,97 s -- Canon 500D ja Nikon D700

10. 0,98 s - Canon 40D/50D/550D, Nikon D90/D800 ja Sony A77/A99

11. 0,99 s - Canon 5D Mk III/1D X, Nikon D7000 ja Sony A900

12. 1,01 s - Canon 400D ja Nikon D5100

13. 1,02 s - Canon 450D ja Sony A850

14. 1,03 s - Canon 7D

15. 1,05 s - Canon 650D

--

xx. 1,0? s - Nikon D5000

xx. 1,06 s - Sony A380

xx. 1,10 s - Nikon D60

xx. 1,16 s - Sony A700

xx. 1,18 s - Canon 1Ds Mk III

xx. 1,19 s - Canon 1100D

xx. 1,25 s - Nikon D40/40x

xx. 1,27 s - Nikon D600

xx. 1,29 s - Nikon D3000

xx. 1,32 s - Nikon D3100

xx. 1,38 s - Canon 1D Mk IV

xx. 1,47 s - Canon 5D Mk II

xx. 1,54 s - Pentax K-5

xx. 1,57 s - Olympus E-620/E-3

xx. 1,79 s - Pentax K-30
Serilla

Viesti Kirjoittaja Serilla »

Huh, pää menee sitä enemmän pökkyrälle, mitä enemmä näistä koittaa lukea. :P Päätös edelleen siis tekemättä. Rajalasta suosittelivat mulle D90:ä. Onkohan niillä kiire päästä niistä eroon? :D

D7100:a aion vielä käydä hypistelemässä. On tämä vaikeeta!
CaNi

Viesti Kirjoittaja CaNi »

Jos olisin ostamassa ns aloittelijarunkoa niin ylivoimaisesti paras valinta (ominaisuudet/hinta ) olisi TopShotista tämä hintaan 499 €:Pentax K-30 Musta 18-55mm DA L Kit

Tuo runko on paljon parempi kuin D90 joka on jo poistomyynnissä.
Serilla

Ok, ehkä mun sitten suosiolla kannattaa tuo d90 unohtaa, vaikka hintansa puolesta houkuttelee kyllä. ;) Nikon kuitenkin tulee taloon, edeltäjänsä tapaan, pari objektiivia jo hommattuna, niin en ala vaihtamaan kokonaan toisiin systeemeihin. Ainakaan tässä vaiheessa. :)
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

Serilla kirjoitti:Huh, pää menee sitä enemmän pökkyrälle, mitä enemmä näistä koittaa lukea. :P Päätös edelleen siis tekemättä. Rajalasta suosittelivat mulle D90:ä. Onkohan niillä kiire päästä niistä eroon? :D

Ei tuosta mävaan listasta tarvitse välittää. Jos Nikon tuntuu sopivalta, niin D90, D700 ja D7100 muodostavat ihan hyvän jatkumon edullisemmasta vähän kalliimpaan dx-kameraan.

Vähän aikaa sitten hoettiin, että D90 on best buy. Jotenkin kuitenkin tuntuisi, että D7000 alkaisi olla noista paras ostos. Hinta on laskenut ja kuvanlaatu on parempi kuin D90:ssä. Ja on toki paljon muitakin eroja. D700 ja D7100 mm. tukevat valotusta vanhoilla Ai-objektiiveilla, mikä ominaisuus D90:stä puuttuu. Myös D90:n tarkennusjärjestelmä on aika karu.
Matti_JH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

nomad kirjoitti:
Serilla kirjoitti:Huh, pää menee sitä enemmän pökkyrälle, mitä enemmä näistä koittaa lukea. :P Päätös edelleen siis tekemättä. Rajalasta suosittelivat mulle D90:ä. Onkohan niillä kiire päästä niistä eroon? :D

Ei tuosta mävaan listasta tarvitse välittää.
Nimenomaan.
Vähän aikaa sitten hoettiin, että D90 on best buy. Jotenkin kuitenkin tuntuisi, että D7000 alkaisi olla noista paras ostos. Hinta on laskenut ja kuvanlaatu on parempi kuin D90:ssä. Ja on toki paljon muitakin eroja. D700 ja D7100 mm. tukevat valotusta vanhoilla Ai-objektiiveilla, mikä ominaisuus D90:stä puuttuu. Myös D90:n tarkennusjärjestelmä on aika karu.
Jep. D7000 ftw.
Serilla

Ok, kiitos taas! Pakko vielä kysyä kuitenkin, että entä se D7000:n tarkenusongelma, onko sitä vaiko eikö ole? :)
Matti_JH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

Puhun vain, n runsaan yhden kappaleen kokemuksella, mutta en ole huomannut tarkennuksessa vikaa. Luotettava kamera, helppo ja ennalta arvattava.
Noin 85% kotisivujeni kuvista olen seiskatonnisella ottanut.
En toki väitä, että hyvällä kameralla saa hyviä kuvia, mutta luotettavalla ja vaivattomalla kameralla on ilo kuvailla. Lisäksi kun kuvanlaatu on hyvää ja säätövaraa löytyy niin mikäs tässä on suositellessa.
>Mika<

Viesti Kirjoittaja >Mika< »

Mullakaan ei näkyny ongelmia sen suhteen. Voin suositella.
Serilla

Kiitos jälleen! Nyt minä uskon teitä ja tilaan tuon D7000:n. :) Saako vielä semmosen pölijän kysymyksen kysyä, että minkälainen/mikä muistikortti/kortit mun kannattas tuohon tilata? Jos tähän vielä viitsitte vastata niin sitten en vähään aikaan kysele tyhmiä. Ainakaan ennen ku saan se mun uuden kameran hyppysiini... :D :D
Vastaa Viestiin