Olen kokeillut tätä X100:lla ja se oli tosiaan masentava kokemus tarkennuksen osalta. Samaten oli edellä pohdittu Sony RX100.JKyytinen kirjoitti: Ja vaikka pokkarin kanssa saisi kuvattua kohtuuhyvällä sommittleulla, voi hieman ärsyttää, kun huomaa, ettei se tarkennus mennytkään sinne mihin piti. S100:lla ja X100s:llä noin on helppo saada käymään, järkkärillä se on lähes mahdotonta, ellei käytä halpaa AF-lasia.
Mainitsemani Coolpix A:n kanssa probleemia ei ole sillä tarkennus on oletusarvoisesti äärettömässä kun heität vivusta mf:n päälle. Ja aukolle ja ajalle on omat rinkulansa. Kamera on siis erittäin käteväkäyttöinen. Eikä kuvanlaadussa ole edes teoreettista eroa parhaisiin kroppikennoisiin järkkäreihin nähden (D7000-D7100).
Kirjoitan tätä sillä kun minulla on tosiaan vakaa aikomus kokeilla A:ta myös revontuliin. Kyse on vain siitä, että koska ne sattuvat kohdalle siten, että itse pääsee vääntäytymään paikalle.
Mutta jos joku oikeasti meinaa satsata tähtitaivaan tai revontulien kuvaamiseen, niin eikö silloin kannata ostaa kroppikennoisen sijaan käytetty hieman vanhempi täyskennoinen järkkäri. Kuvanlaadun ero on kuitenkin selkeä. Noita saa oikein hyviä 600e hintaluokasta alkaen. Esim Nikon D700 on yhäkin eto peli näissä(kin) hommissa ja obiskaksi vaikka 14mm Samyang. Kokonaishinta on alle 1000e.