Aloittelijan kysymyksiä, mitä milloinkin.

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
hassel
Viestit: 3703
Liittynyt: Tammi 18, 2013 21 : 24

Viesti Kirjoittaja hassel »

Sain eilen vision uudelle valokuvalleni, mutta nyt puuttuu enää erittäin tumma nainen uhkealla vartalolla varustettuna ja hänen pitäisi suostua makaamaan alasti kävelytien lumipenkassa.
Mistähän näitä voisi kysellä, kiitos jo etukäteen vastauksista.
Millä kameralla tämä kannattaisi kuvata?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
olli R
Viestit: 4808
Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

ChiKung kirjoitti:Millainenhan adapteri pitäisi olla, jotta tuollaisen saa kiinni normaaliin kameralle tarkoitettuun tripodiin: http://www.ebay.com/itm/PRO-Studio-Phot ... 3f2c431265 ?
Adapteri on itseasiassa aika yksinkertainen ja sitä kutsutaan "spigot":ksi. Noita messinkisiä sovittimia on todella monenlaisia ja niitä käytetään valaisujaloissa sovittamaan kierteitä ja laitteita yhteen.

Eli tässä tapauksessa se on tappi, johon tarvitset naaraspuolisen 1/4" -kieteen. Esim. tällainen:

http://www.telefoto.fi/tuote/685/4760/m ... -38f-screw

Kierrät tuon siihen jalustan kierteeseen, jossa normaalisti on kamera. Tökkäät sitten siihen tuon heijastinpidikkeen ja kiristät sen siipiruuvilla sen tappiin kiinni.

Mutta: jos siinä jalustan kamerankierteen ympärillä on esim. kumipehmuste, niin et välttämättä saa spigottia kovin tukevasti kiinni. Jos jalustassasi on erillinen pää (kuula tai video), niin sen voi irroittaa ja alta löytyy tukevampi 3/8" kierre. Tähänkin löytyy sopivia spigotteja, esim. tuo yllä olevan linkissä mainittu.
fieroman
Viestit: 139
Liittynyt: Heinä 17, 2011 23 : 28

Viesti Kirjoittaja fieroman »

hassel kirjoitti:Sain eilen vision uudelle valokuvalleni, mutta nyt puuttuu enää erittäin tumma nainen uhkealla vartalolla varustettuna ja hänen pitäisi suostua makaamaan alasti kävelytien lumipenkassa.
Mistähän näitä voisi kysellä, kiitos jo etukäteen vastauksista.
Millä kameralla tämä kannattaisi kuvata?
Kannattaa kuvata kännykällä niin ei ympäristö häiriinny. Naista voit kysellä paikallisesta minareetista kyllä siellä joku musu aina on jonka vaimo/vaimot voi homman hoitaa.
ChiKung
Viestit: 149
Liittynyt: Marras 18, 2008 19 : 55

Viesti Kirjoittaja ChiKung »

olli R kirjoitti: Adapteri on itseasiassa aika yksinkertainen ja sitä kutsutaan "spigot":ksi. Noita messinkisiä sovittimia on todella monenlaisia ja niitä käytetään valaisujaloissa sovittamaan kierteitä ja laitteita yhteen.
...
Kiitos. Juuri tuollaista hain. Vanhaa huteraa kolmijalkaa arvelin käyttää tuohon.

Olisi kyllä tullut halvemmaksi ja monikäyttöisemmäksi ostaa suosiolla salama heijastimen tilalle, kun nuo Yongnuot eivät juuri mitään maksa. Tuleepa harjoiteltua tuotakin.

Edit. Joku kehui Facebookin kirpputoriryhmiä tfp-mallien hakuun. Josko sieltä neekuria löytyisi?
You Can't
mr click
Viestit: 36
Liittynyt: Joulu 09, 2014 2 : 01

Viesti Kirjoittaja mr click »

Minkälaisilla asetuksilla ja valossa tämän tyylistä saisi aikaan? Tarvisiko salamaa tms? https://www.bellababyphotography.com/newborn-portraits

Katsoin myös noita slideshowta ja osa tuon kuvista ei kyllä ollut minun makuun mutta nuo etusivulla on ihan mukavia.
Nikon D7100, Nikkor 18- 140 mm f/3.5- 5.6, Sigma 70- 300 mm f/4- 5.6, Nikkor 35mm 1.8G
olli R
Viestit: 4808
Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

mr click kirjoitti:Minkälaisilla asetuksilla ja valossa tämän tyylistä saisi aikaan?
Se taidettiin sanoa tuolla About-sivulla "One camera, one lens, one reflector".

Ikkunavalo sivusta, heijastimella voi täyttää toiselta puolelta ja melkein mikä tahansa kamera. Näyttäisi olevan ehkä 50-100 mm polttoväli. Varvaskuva saattaa vaatia jonkin asteista makroilua. Aukon säätö tarvittavan syväterävyyden mukaan. Jälkikäsittelyllä kontrastikkaaksi mustavalkoiseksi.

Jos haluaa kuvata salamalla, niin iso tasovalo ikkunan tilalle.


Aiheen ulkopuolelta: Valitettava tosiseikka on, että kuvaamisessa ei yleensä voi sanoa, että "Minoltan kamera, 74 mm polttoväli, ISO 400, 1/160 s, f/4.0, kamera kohteesta 1.5 m, 30 astetta yläviistosta, ohjeluvun 120 salama 1/2-teholla, 89 cm läpimittaisella neliömäisellä tasovalolla 1.8 metrin etäisyydeltä , 45 astetta ylöspäin ja 48 astetta kuvaussuunnasta oikealle: ja kaikki kuvat onnistuvat". Kamerakaan ei tällaista osaa tehdä automatiikallaan, koska se ei oikeasti tiedä, mitä kuvataan.

Asiat riippuvat kohteen koosta, syvyydestä, kohteen liikkeestä, kuvaustilasta, muusta valaistuksesta ja ennen kaikkea kuvaajan itsensä haluamasta lopputuloksesta. Valokuvaamistaitoa on pystyä ensin arvioimaan jonkinlainen kuvaustapa ja asetukset, ottaa koekuva, muuttaa sen mukaan lopullisiin astetuksiin ja vielä jälkikäsittelyssä parantaa kuvaa. Ja joskus ei sitä koekuvaakaan voi ottaa, vaan on onnistuttava kerralla.

Yleensä nämä onnistuvat tutustumalla kameraan ja valoihin, kokeilemalla ja harjoittelemalla eri kuvaustapoja, analysoimalla omia ja muiden ottamia kuvia, tutustumalla kuvaustilanteeseen etukäteen (koekuvan voi ottaa ilman sitä kohdettakin), automatiikan osaavalla käytöllä ja joskus myös kysymällä vinkkiä kohdetta jo ennen kuvanneilta. Esimerkiksi tässä se vinkki on luultavasti: suuripinta-alainen valo sivulta, jolloin saadaan varjoja ja pehmeät liu'ut valosta varjoon. Tuotakin on toki kokeiltava ennen varsinaista kuvausta.
Dailunch
Viestit: 448
Liittynyt: Kesä 02, 2013 19 : 34

Viesti Kirjoittaja Dailunch »

Exif-tiedot löytyivät kuvista.

Vaikkapa tämä:

Kuva
Nikon D800
50 mm f/1.4
Manual exposure, 1/125 sec, f/2, ISO 250

Tsekkasin pari muutakin ja ainakin D700 ja 24-70 f/2.8 oli käytetty. Editointisoftana Lightroom ja monessa kuvassa oleva Instagram-käsittelyn saa tehtyä split toningin avulla.
mr click
Viestit: 36
Liittynyt: Joulu 09, 2014 2 : 01

Viesti Kirjoittaja mr click »

ok, joskus vaan tullut vastaavaa kokeiltua mutta en onnistunut saamaan tuollaista isoa valon ja varjon välistä eroa aikaan kun ekassa kuvassa. Pitääpä kokeilla uudemman kerran, kyllä se siitä.
Nikon D7100, Nikkor 18- 140 mm f/3.5- 5.6, Sigma 70- 300 mm f/4- 5.6, Nikkor 35mm 1.8G
OskuK
Viestit: 34035
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

mr click kirjoitti:ok, joskus vaan tullut vastaavaa kokeiltua mutta en onnistunut saamaan tuollaista isoa valon ja varjon välistä eroa aikaan kun ekassa kuvassa. Pitääpä kokeilla uudemman kerran, kyllä se siitä.
Tuo etusivun rusettiotas-kuva? -lisäät kontrastia kuvankäsittelyssä?

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
mr click
Viestit: 36
Liittynyt: Joulu 09, 2014 2 : 01

Viesti Kirjoittaja mr click »

Joo sitä tarkotin. Mites muuten se kuvien terävöitys, kamerassa vai jälkikäsittelyssä vai molemmissa vähän?
Nikon D7100, Nikkor 18- 140 mm f/3.5- 5.6, Sigma 70- 300 mm f/4- 5.6, Nikkor 35mm 1.8G
Inno
Viestit: 6
Liittynyt: Kesä 23, 2015 11 : 04

Viesti Kirjoittaja Inno »

Aloittelija kysyy hölmöä. Mulla hyllyssä vanha kamera, zeiss super ikonta iv, toimiva ja siisti. Missä tuota voisi myydä ja paljonko sille laittaa hintaa?

Näissä tietysti kunto kaiken a ja o, ja osuuko sopivaa ostajaa jos yrittää yksityisille myydä, mutta jos edes jotain suuntaa hinnalle saisi.
JKyytinen
Viestit: 1584
Liittynyt: Joulu 21, 2013 19 : 03
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JKyytinen »

Inno kirjoitti:Aloittelija kysyy hölmöä. Mulla hyllyssä vanha kamera, zeiss super ikonta iv, toimiva ja siisti. Missä tuota voisi myydä ja paljonko sille laittaa hintaa?

Näissä tietysti kunto kaiken a ja o, ja osuuko sopivaa ostajaa jos yrittää yksityisille myydä, mutta jos edes jotain suuntaa hinnalle saisi.
Kameratori?
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com
Samyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
gabriel
Viestit: 29
Liittynyt: Touko 10, 2012 20 : 19

Viesti Kirjoittaja gabriel »

Terve

Nikon 5300 kamerani tarvitsee seurakseen kohtuuhintaisen laajakulmalinssin. Valinnanvaraa ei kaiketi kauheasti ole, mikäpä olis asiallinen vaihtoehto ?
Vaanari
Viestit: 10
Liittynyt: Elo 01, 2014 17 : 38

Viesti Kirjoittaja Vaanari »

Aurikolaseillani näen pilvet tosi komeina, normi silmälaseilla pilvet on "mattaa" millainen suodin saisi kameran ottamaan kuvaan saman "ilmiön" aikaan ?

Aurikolasit on voimakkuuksilla olevat ja optikolta ostetut joten niissä saattaapi olla jokin pinnoite ? Mikä ?

Tämähän osio on aloittelioiden pähkäilyjä varten, "pölijät" kysyy, viisaat vastaa kuin ennesvanhaan viisastenkerhossa !
nsamppa
Viestit: 6505
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Pyöröpola?
Luomaa
Viestit: 124
Liittynyt: Maalis 24, 2005 21 : 33
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Luomaa »

Vaanari kirjoitti:Aurikolaseillani näen pilvet tosi komeina, normi silmälaseilla pilvet on "mattaa" millainen suodin saisi kameran ottamaan kuvaan saman "ilmiön" aikaan ?

Aurikolasit on voimakkuuksilla olevat ja optikolta ostetut joten niissä saattaapi olla jokin pinnoite ? Mikä ?

Tämähän osio on aloittelioiden pähkäilyjä varten, "pölijät" kysyy, viisaat vastaa kuin ennesvanhaan viisastenkerhossa !
Aurinkolasit siis tummentavat niitä pilviä, kuten kaikkea muutakin, jolloin näet ne komeina. Kuvaan pilvet saa komeiksi valottamalla sopivasti siten, etteivät pilvet valotu liian kirkkaiksi, vaan muodot jäävät näkyviin.
JKyytinen
Viestit: 1584
Liittynyt: Joulu 21, 2013 19 : 03
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JKyytinen »

gabriel kirjoitti:Terve

Nikon 5300 kamerani tarvitsee seurakseen kohtuuhintaisen laajakulmalinssin. Valinnanvaraa ei kaiketi kauheasti ole, mikäpä olis asiallinen vaihtoehto ?
Samyang 14mm
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com
Samyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
olli R
Viestit: 4808
Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

Vaanari kirjoitti:Aurikolaseillani näen pilvet tosi komeina, normi silmälaseilla pilvet on "mattaa" millainen suodin saisi kameran ottamaan kuvaan saman "ilmiön" aikaan ?
Tietysti kuvaamalla aurinkolasien läpi ;-)

Tuossa voisi kuitenkin olla kaksi syytä:

Silmä (ja sen takana olevat aivot) on hyvä kuvantamaan laajaa dynamiikkaa, valonvaihtelua. Se näkee kirkkaiden pilvien yksityiskohdat ja samalla kuitenkin tumman maiseman yksityiskohdat. Syynä ei välttämättä ole sensorin dynamiikka, vaan silmän nopea sopeutuminen eri valomääriin ja aivojen kuvankäsittely, se tavallaan yhdistää HDR:ksi eri "silmäyksiä" ja muodostaa niistä kuvan. Aurinkolasit tai niiden polarisaattori saattaa auttaa tuossa lisää.

Kameralle taas usein on ongelma se, että pilvet ovat hyvin valoisia, niitä valaisee aurinko takaa, ja taas maasto voi olla hyvin tummaa, pilvet estävät aurinkoa valaisemasta sitä. Tällöin kamera helposti valottaa maaston huomioiden ja pilvet palavat puhki tasaharmaiksi.

Polarisaattori tai puoliharmaasuodatin voisi auttaa. Itse tekisin niin, että kuvaisin Raw-kuvaa ja valottaisin pilvet juuri puhkipalamisen kynnykselle. Jälkikäsittelyssä nostaisin maastoa varjosta ja lisäisin pilvien kontrastia.

Tässä yksi valotus, mutta jälkisäätöä enemmänkin:
Kuva
Vaanari
Viestit: 10
Liittynyt: Elo 01, 2014 17 : 38

Viesti Kirjoittaja Vaanari »

Juuri tuontyylistä lopputulosta tarkoitan mikä on liitetyssä kuvassa, pilvien muodot / mittasuhteet on hyvin nähtävissä.

Entä lasilevy joka on "laveerattu", tummempi ylälaidasta vaaleempi alalaidasta ?

Näin yhden ulkomaanimmeisen kuvaavan tuollaisen lasilevyn läpi.
OskuK
Viestit: 34035
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Vaanari kirjoitti:Juuri tuontyylistä lopputulosta tarkoitan mikä on liitetyssä kuvassa, pilvien muodot / mittasuhteet on hyvin nähtävissä.

Entä lasilevy joka on "laveerattu", tummempi ylälaidasta vaaleempi alalaidasta ?

Näin yhden ulkomaanimmeisen kuvaavan tuollaisen lasilevyn läpi.
Varmaan tän tapainen puolisuodin:

http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... maa-G2-ND8

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
Vastaa Viestiin