Paras keskihintaluokan järkkäri?

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
RS86

Re: Paras keskihintaluokan järkkäri?

Viesti Kirjoittaja RS86 »

Räntä kirjoitti:
RS86 kirjoitti:Väitätkö ettet olisi useasti maininnut 42 megapikselin kameraa tässä ketjussa? Miksi teit niin?
En maininnut kuin vasta sivulla 16. Sä aloitit trollaamisen 42 Mp:n kameroista heti sivulla 2
Tämä meni ohi eli en huomannut viestiä. Sekoitin sinut temamaan, mikä on varmaan ihan ymmärrettävää. Pahoittelut. Anyway kehuit sitä 42 mp Sonyä myöhemmin.
RS86 kirjoitti:"Tosiaan nuo Sonyn kehutummat A7III & A7RII mallit maksavat kai jo tuplasti kuin G9 kamera. En ole itse varma keskihintaluokan määritelmästä, mutta kai tuossa aloittajan hintahaarukassa tulisi pysyä."
Sanoin näin, koska tosiaan piti tuoda esille ettei FF-kennon suorituskyky tässä hintaluokassa (Sony A7II) ole mitenkään ylivertaista printtikoossa eikä dynamic rangessa, kuten väitettiin vähättelyillä. Etu tottakai on siinä silti.
Räntä kirjoitti:Mikään croppikenno ei pärjää Sony-kennoiselle FF:lle maisemakuvaamisessa, mutta saa olla eri mieltä.
Sinä aloitit näin. Tietääkseni jopa valokuvauskilpailuissakin voi pärjätä kroppikennolla, eikö? Ero on se 1-2 EV (väli 10 vs 11-12 riippuen ISO:sta ja kamerasta), eikä kaikki maisemakuvat tarvitse sitä.
Räntä kirjoitti:Ikivanha 16 Mp:n lilliputtikennoinen E-M5 MKI on vastaus aloituksen kysymykseen "paras keskihintaluokan järkkäri potretti- ja maisemakuvaamiseen?" No nyt alkaa mopo lähteä lapasesta... :D
Seuraavaksi tälläistä, joka oli vääristelty että edes ehdotin niin (kun toin video-esimerkin printtikyvyistä esiin maisemakuvauksessa. Ja silti vähättelystä huolimatta kelpaa laadullisesti myös mestaritulostaja Cteinille.), joka riittää heittämällä trollaamisen määritelmän täyttymiseen. Kysyin jopa "Räntä trollaatko?", koska aiemmin oli jo se fiksu ehdotus josta sanoin, että hyviä pointteja.

Tässä temaman kommentti sivulta 3, jossa tuodaan esiin laitteita jotka eivät sovi budjettiin millään tavalla:
temama kirjoitti:Kyllähän Sonyn järkkärit ovat kokonaisuuden kannalta parhaita järkkäreitä. Viimeisintä tekniikkaa nykyaikaisissa kuorissa. Kennotuotanto omissa käsissä, aina käytössä parhaat kennot. Viimeisen parin vuoden aikana Sonyn objektiivivalikoima on myös hioutunut todella hyväksi ja kattavaksi. Kolmannen osapuolen valmistajat tukevat sonyn peilittömiä myös älyttömän runsaasti - kaikkea saa ja löytyy.

Myös tulevaisuuden kannalta Sony peilitön on idioottivarma valinta jos haluat olla mukana innovatiivisen firman kehityksen kärjessä.

Sony A6400, A6400, A7III, A7RIII, A9, aivan tiptop laitteita, ja myös vanhemmat A7II ja A7RII ovat edelleen erittäin toimivia ja tuottavat huippulaatua valokuviin ja videoihin.
Tuli vielä ajatus tuosta jota ei ole tullut mainittua, että jos itse ostaisin yli 36 megapikselin kameran ja yhden objektiivin maisemakuvaukseen, niin haluaisin sen olevan vähintään 24mm laajemmasta päästä. Miksi?

Siksi, että vaikka on kuinka paljon megapikseleitä, niin leveämpää kuvaa et saa (yhdellä kuvalla). Tällöin yhdellä objektiivilla se ison sensorin hyöty vähenee, koska jotkut kohdat maisemista jää kokonaan kuvan ulkopuolelle. Piirtoalueen ulkopuolelle ei voi kropata lisää, mutta toisinpäin se toimii. Siksi monille on tärkeää myös m43:ssa että zoomi on 12mm, eikä 14mm (24mm vs 28mm FF). Käsittääkseni nämä erot millimetereissä näkyvät huomattavasti enemmän leveässä päässä.

Asia ei ole älyttömän tärkeä, kun usein voi liikkua edes tai taakse, mutta joissain tapauksissa on varsinkin jos sijoittaa hiemankin enemmän harrastukseensa.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
MattiH
Site Admin
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MattiH »

(Moderaattori) Taas poistui roppakaupalla ihan turhia viestejä (voi olla että jokunen lapsikin meni pesuveden mukana).

Ihan vain tiedoksi, ettei kannata noita turhia viestejä kirjoitella. Eikä kannata turhiin viesteihin vastatakaan... Hyötysuhde ei ole kovin hyvä.

Turhan viestin kirjoittamiseen kulutettu aika <-> Moderaattorin Poista-näppäimen painallus. Kumpikohan vie enemmän aikaa...
emerik

Viesti Kirjoittaja emerik »

MattiH kirjoitti:(Moderaattori) Taas poistui roppakaupalla ihan turhia viestejä (voi olla että jokunen lapsikin meni pesuveden mukana).

Ihan vain tiedoksi, ettei kannata noita turhia viestejä kirjoitella. Eikä kannata turhiin viesteihin vastatakaan... Hyötysuhde ei ole kovin hyvä.

Turhan viestin kirjoittamiseen kulutettu aika <-> Moderaattorin Poista-näppäimen painallus. Kumpikohan vie enemmän aikaa...
Hyvä että hommia riittää. Itsehän sä olet tämän ongelman aiheuttanut tällä foorumilla. Kirjoittajia turha syyllistää omista virheistä. Sulla oli jo monta vuotta sitten aikaa korjata tilanne. Annoit homman kasvaa ja katsoit läpi puhtaasti henkilöihin menevät haukkumiset. Turha odottaa mitään myötätuntoa tässä suhteessa. Tämä on mun mielipide ja pidit siitä tai et.
MattiH
Site Admin
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MattiH »

(Moderaattori) Sovitaanko myös niin, että lopetat ihan kerrasta tämän tyyppisen kirjoittelun. Nopealla haulla löytyi hurja määrä näitä viestejä, jossa kovasti haukut Foorumia. Eiköhän agendasi tulee esille vähemmälläkin kirjoittelulla. Jatkossa harkitsen myös sinun viestiesi poistamista, ne eivät kyllä yhtään auta paremman ilmapiirin luomisessa.

Edelleen periaate on se, että aikuiset ihmiset kirjoittavat ja vastaavat itse kirjoittamisistaan. Välillä tunteet kuumenevat ja silloin on paikallaan lopettaa turha vääntö. Ja moderaattorin poistaa turhat viestit.

Kiitos.
RS86

Viesti Kirjoittaja RS86 »

emerik kirjoitti:
MattiH kirjoitti:(Moderaattori) Taas poistui roppakaupalla ihan turhia viestejä (voi olla että jokunen lapsikin meni pesuveden mukana).

Hyvä että hommia riittää. Itsehän sä olet tämän ongelman aiheuttanut tällä foorumilla. Kirjoittajia turha syyllistää omista virheistä. Sulla oli jo monta vuotta sitten aikaa korjata tilanne. Annoit homman kasvaa ja katsoit läpi puhtaasti henkilöihin menevät haukkumiset. Turha odottaa mitään myötätuntoa tässä suhteessa. Tämä on mun mielipide ja pidit siitä tai et.
Jäseniltä tarvitaan ainakin ilmoittamista niistä viesteistä. Paitsi voihan kuka tahansa ilmoittaa minkä vaan viestin, joten moderaattorilta tarvitaan myös tarkkaa erottelukykyä.

Tosin en tiedä miten paljon auttaa mihinkään jos nolot viestit poistetaan ja sitten saa aina vaan jatkaa trolliviestittelyään, eikä varsinkaan uusille lukijoille ole varoituksia enää esillä ihmisten keskustelun ja logiikan toimintatavoista.

Vertauskuvaksi voisi sopia, että känninen ihminen sotkisi vaikka huoneen eritteellä, siitä otettaisiin videota ja sitten seuraavana päivänä tuttavat siivoaisivat sotkun, poistaisivat videon, eivät mainitsisi asiasta mitään tai korkeintaan "täällä tehtiin jotain väärin eilen", ja sama henkilö toistaa teon ensi kerralla tietämättä edes tehneensä mitään väärin.

Viestin poistaminen mielestäni sopii parhaiten törkeisiin viesteihin, jollaiset menevät aivan överiksi. Jäsenen jäähy tai poistaminen (toistuvista rikkeistä) voi saada kyseisen ihmisen miettimään toimintatapojaan. Viestin jos poistaa niin tällöin henkilö vapautuu enemmän vastuustaan ja todisteet katoavat.
Viimeksi muokannut RS86, Huhti 13, 2019 13 : 16. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Ongelma on siinä ettei laitteista voi puhua laitteina. Ne koetaan joksikin ruumiinosaksi ja juttu on sitten sen mukaista. Pohjimmiltaan jokainen laite on jonkin sortin romu koska niitä ei yleensä tehdä mittatilauksena. Hyvää ainoastaan on se, että teoriassa niistä saa kuvan ulos.
emerik

Viesti Kirjoittaja emerik »

MattiH kirjoitti:(Moderaattori) Sovitaanko myös niin, että lopetat ihan kerrasta tämän tyyppisen kirjoittelun. Nopealla haulla löytyi hurja määrä näitä viestejä, jossa kovasti haukut Foorumia. Eiköhän agendasi tulee esille vähemmälläkin kirjoittelulla. Jatkossa harkitsen myös sinun viestiesi poistamista, ne eivät kyllä yhtään auta paremman ilmapiirin luomisessa.

Edelleen periaate on se, että aikuiset ihmiset kirjoittavat ja vastaavat itse kirjoittamisistaan. Välillä tunteet kuumenevat ja silloin on paikallaan lopettaa turha vääntö. Ja moderaattorin poistaa turhat viestit.

Kiitos.
En ole aktiivinen ollut kameralaukku.com sivustolla varmaan kymmeneen vuoteen. Muistan kyllä, että sanoit silloin aikoinaan ettet toivo minun kirjoittavan kyseisestä sivustosta. Tähänkö nyt viittaat agendalla? Nähtävästi et sitten kestä kritiikkiä? Sinä kuitenkin päätät foorumistasi ja toivon mukaan heräät joskus tähän tilanteeseen mikä täällä on. Ja se on sinusta kiinni jos poistat viestejäni tai annat bannit minulle. Ainakin olen koettanut puhua järkeä sinulle.
temama

Viesti Kirjoittaja temama »

RS86 kirjoitti: Tosin en tiedä miten paljon auttaa mihinkään jos nolot viestit poistetaan ja sitten saa aina vaan jatkaa trolliviestittelyään, eikä varsinkaan uusille lukijoille ole varoituksia enää esillä ihmisten keskustelun ja logiikan toimintatavoista.t.
sanoisin, että melko pahaa mustamaalaamista. olet väitellyt minun kanssa puuduksiin laitekeskusteluita. sanoisin, että mitään pahaa itsetarkoituksellista henkilöön menevää solvausta ei ole kuitenkaan ollut.
Vaikuttaa siltä, että ei missään nimessä ole soveliasta esim kutsua m43 järjestelmää 'lillerikennoiseksi' koska se voi jostain syystä loukata jonkun tunteita vai?
Ja ilmeisesti siinäkin on jotakin väärää, että suosittelee KINO järjestelmää pienempi kennoisten yli?

Minä voin, RS86, aivan perustellusti skriivata tähän, että sinä trollaat minua. Kerron tässä ihan suoraan, että minua loukkaa se tyyli jolla kutsut minua trolliksi ja yrität nimitellä kirjoittamani kommentit trollaamikseksi, ja yrität syyllistää minua muiden edessä. Tämä todella loukkaa minua, eikä ole vitsi!
Minä en yritä tehdä sinusta jotakin pelleä muiden edessä. Minun mielessä taistelee vain nämä kameralaitteet ja järjestelmät, ei sinun ihmisarvo, tai arvo edes tämän foorumin jäsenenä.

pss. emerik. et ehkä pidä minun foorumipersoonasta, etkä jaksa minun suhtautumista sonyn järjestelmäkameroihin. Mutta mitä kertoo sinusta, että aina aikaajoin olet valmis nimittelemään minua ties miksi?
Olen ollut tällä foorumilla suht pitkään, ja jos analysoin omaa tyyliäni ja antamaani panosta tälle foorumille, niin se on varmasti ollut melkoista aaltoliikettä. ehkä oma henk.koht elämäntilanteenikin on omiaan kampeamaan linjaani sinne ojan puolelle välillä. Mutta uskaltaisin väittää, että jotakin pikku elämää olen tän saitin henkeen kuitenkin puhaltanut omalla persoonallani. sillä sellaisihan me kaikki ollaan. omia persoonia.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
temama

Viesti Kirjoittaja temama »

Maffer kirjoitti:Ongelma on siinä ettei laitteista voi puhua laitteina. Ne koetaan joksikin ruumiinosaksi ja juttu on sitten sen mukaista. Pohjimmiltaan jokainen laite on jonkin sortin romu koska niitä ei yleensä tehdä mittatilauksena. Hyvää ainoastaan on se, että teoriassa niistä saa kuvan ulos.
nimenomaan. tämä on laitekeskustelua. joka ehkä välillä rönsyilee vääriin suuntiin, mutta pitäisi ymmärtää, että ei tässä ihmiset taistele keskenään.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
moonshine

Viesti Kirjoittaja moonshine »

Ihan muistutuksena, jos ajatellaan "hyvää valokuvaa":

1. valo
2. kohde
3. sommittelu
4. perspektiivi
5. tyylivalinta
6. tekninen toteutus... x objektiivi, y kamera, montako prosenttia "kuvan hyvyydestä"?

Harvoin kuva vuotaa kalustopäästä. Eli ei muuta kuin jotain kameraa tai aparaattia hanskaan ja harjoittelemaan.
rolsen

Viesti Kirjoittaja rolsen »

Ei faktoja kannata laittaa, pilaavat vielä hyvän väännön :)
--
Minä en ole äreä, minä olen valikoivasti hyväntuulinen
Räntä

Viesti Kirjoittaja Räntä »

moonshine kirjoitti:Ihan muistutuksena, jos ajatellaan "hyvää valokuvaa":

1. valo
2. kohde
3. sommittelu
4. perspektiivi
5. tyylivalinta
6. tekninen toteutus... x objektiivi, y kamera, montako prosenttia "kuvan hyvyydestä.
Hyvä syntyy kuvaajan kyvystä tulkita näkemäänsä. Kameralla ei ole mitään muuta merkitystä prosessissa kuin että se antaa mahdollisimman paljon teknistä tilaa tulkitsemiselle. Jos flyygelin tai viulun substanssi kutistetaan minimiin, tulkinnan pelivara pienenee. Siksi parhailla on Steinwayt ja Stradivariukset eikä M4/3:sta. :)
ttuplai

Viesti Kirjoittaja ttuplai »

Räntä kirjoitti:
moonshine kirjoitti:Ihan muistutuksena, jos ajatellaan "hyvää valokuvaa":

1. valo
2. kohde
3. sommittelu
4. perspektiivi
5. tyylivalinta
6. tekninen toteutus... x objektiivi, y kamera, montako prosenttia "kuvan hyvyydestä.
Hyvä syntyy kuvaajan kyvystä tulkita näkemäänsä. Kameralla ei ole mitään muuta merkitystä prosessissa kuin että se antaa mahdollisimman paljon teknistä tilaa tulkitsemiselle. Jos flyygelin tai viulun substanssi kutistetaan minimiin, tulkinnan pelivara pienenee. Siksi parhailla on Steinwayt ja Stradivariukset eikä M4/3:sta. :)
Jos kamerat olis viuluja, niin Stradivariuksia myytäs 1000 000 kpl vuodessa ja viulufoorumilla aloittelevalle kuvaajalle suositeltas ekaksi viuluksi sellasta, koska siinä on kasvuvaraa. Toki se lisäis käytettyjen Stradien kauppaa, koska harrastusten lopahtaessa noita olis pilvin pimein liikkeellä. Toki maailmassa on ehkä 300 viulistia/musiikin kuuntelijaa, jotka pystyy erottamaan aidon Stradivariuksen Yamahan sähköviulusta (oikeissa olosuhteissa), mut jokainen wannabe kyl luulee erottavansa vaikka kuuntelis sitä kaverin kiitoradalla lähtevien koneiden välissä, koska uskoo kuuluvansa tuohon "valiojoukkoon". Esim. nykyajan sähköpianot ovat aika hyviä pelejä ja ovat varsin hyvin tappaneet muun pianokaupan (ja pianonvirittäjien bisnekset) - miksi - koska koko ja riittävän hyvä - sanoisin, et sähköpiano on jopa paras ottaen huomioon naapurit, kakaran vanhemmat ja seuraavan muuton.

Analogiat on siit ikäviä, et ne joko toimii puolesta tai vastaan - useimmiten vastaan. Ehkä en aivan rinnastais massatuotantorihkamaa Stradivariuksiin - toki voi olla et 500v päästä kuvaajat edelleen räiskii Sony A7riii:lla, koska Sonyn kennoissa käytetty pii oli jotenkin parempaa kuin koskaan sen jälkeen - laitan roponi vastaan.
JL Anttola

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Sitä paitsi Olympuksella saa paljon parempia kuvia kuin Stradivariuksella...
JL Anttola
ttuplai

JL Anttola kirjoitti:Sitä paitsi Olympuksella saa paljon parempia kuvia kuin Stradivariuksella...
JL Anttola
Sul on ihan liian pragmaattinen suhtautuminen kuvaukseen. Kato Sonyssä on Sonyn tuoksu ja jo paketin avatessa voi tuntea kuinka se on rakkaudella säädetty just sun tarkoituksiin. Unohtamatta sen sisällä jylläävää Sony-kennoa, jonka piin on käsin poiminut sirpakka Japanilaisneito kimonossa. Muut merkit on vaan kuluttajaroipetta - Sony on pala taiteen historiaa.
moonshine

Viesti Kirjoittaja moonshine »

Viuluvertaus on aika osuva!

Sonyissa häiritsee suuresti muovisuus ja ruma muotoilu. Ihan toista esim. E-M1 mkii:ssa, PEN-F:ssä tai GX8:ssa, Leica Q:sta nyt puhumattakaan. Fujitkin ovat ihan puoleensavetäviä.
aikaarska

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Olen itsekin kuvannut monelaisilla kameroilla, niin perinteisillä DSLR järjestelmillä ja myös peilittömillä.
Peilittömissä minulla on ollut Samsung NX, Fujin FX ja Sonyn E mountin runkoja. Sonylla APS-C ja nykyisin kino Sony.
Myös olympuksen m43 Olympus OM-D E-M1 II minulla oli lainassa kuukauden päivät.

Tämä keskusteluketju on käynyt melkoisilla kierroksilla. Sanoisin, että tunteet ovat hallinneet enemmän kuin asiallinen keskustelu kameroiden ominaisuuksista.

Sonyn kameroista voisin sanoa, että niissä on tekniikka hyvin kunnossa, niihin voi teknisesti luottaa. En luonnehtisi niitä myöskään muovisiksi. Ergonomia-asioissa on eroja, mutta niidenkään erojen takia ei voi mielestäni yksiselitteisesti arvuuttaa toista toisen edelle. Sonylla on ollut oma linjansa esimerkiksi A6xxx ja A7xxx sarjojen. kameroissa. Toiset tykkää niistä kovastikin, ja toiset ei ehkä niin paljon. Se on vähän niikuin henkilökohtainen asia minkälaisesta ja kokoisesta kamerasta tykkää ergonomian suhteen.
Viimeksi muokannut aikaarska, Huhti 14, 2019 12 : 53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
niffe

Viesti Kirjoittaja niffe »

Käyttötarkoitus ratkaisee pitkälti merkin valinnan.
ttuplai

niffe kirjoitti:Käyttötarkoitus ratkaisee pitkälti merkin valinnan.
Mä väitän, et ensijaisesti kamera valitaan siihen liittyvien tunteiden perusteella (oma historia, huippukuvaaja x kuvaa sillä, kaveri suositteli, myyjä suositteli) ja valinta perustellaan itselle ja muille rationaalisesti, koska tunnepohjainen valinta ei sovi tähän aikaan ja tapaan - tossa selitystarpeessa saattaa olla vielä pieni sukupuolikomponentti mukana.

Netti on tuonut mukanaan massiivisen vertailuahdingon (epäonnistumisen pelko) eli nykyään emme osaa ostaa edes sukkia käymättä läpi kolmen päivän nettiarviomaratoonia. Siksi tälläkin foorumilla toistetaan uudestaan ja uudestaan samaa typerää kysymystä - mikä olis paras kamera budjetissa x. Todellinen ero laitteiden välillä on aika marginaalinen, mut netti keskittyy marginaaliin ja skaalaa sen riittävän suureksi, jotta todellinen tasapäisyys katoaa. Ja kaikki keskustelu käydään tuon marginaalin synnyttämässä harhassa - joka ei tietenkään haittaa yhtäkään laitevalmistajaa. Asiallinen keskustelu kameroista olis sellanen savolainen - onhan noita kameroita ja suattaapi noissa olla eroja - suattaapi olla ettei ole - se ny vähän riippuu.
niffe

Viesti Kirjoittaja niffe »

Juu, ihan oikeassa olet. Tähdensin vain, että eri vaiheissa harrastusta aloittaisin eri vehkeillä ja erityisesti myöhemmässä vaiheessa harrastusta valitsisin erilaisen kuin aiemmassa vaiheessa, puhumattakaan, että työkalut ovat sitten taas aivan eri perusteella. Haluan tuoda esille, ettei ole mitään yksiselitteisesti yhtä ainoaa ratkaisua, johon kannattaisi panostaa olosuhteissa kuin olosuhteissa.
Vastaa Viestiin