Vinkatkaa hyvä/hyviä objektiiveja vaellukselle (Canon)

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
SuperDrive

Re: Vinkatkaa hyvä/hyviä objektiiveja vaellukselle (Canon)

Viesti Kirjoittaja SuperDrive »

Maffer kirjoitti:Mitä hama selität? Vihjeeni oli ottaa pohjoiseen 4:3 kuvasuhteen kamera. Sen voi itse arpoa paljonko muovi ja metalliromua haluaa kantaa sen eteen.

4:3 kameran löytää vaikka RX-sarjasta jos ei luuri kelpaa. Tai m4/3:sta.
Mistä RX sarjasta? Ainoa X, jonka tiedän on Sony ja se kyllä on 3:2. Kannattaa ostaa Panasonic LX100 niin saa optimin molemmilla kuvasuhteilla. Tai sitten vain hankkii tarpeeksi laajan objektiivin. Ei 11-22 mm:llä usein jää kaipaamaan lisää.

Siis 4:3 on puhelimissa, pikkukennoisissa ja Micro 4/3:ssa. 3:2 on tuumaisissa APS-C:ssä ja täyskennossa. Sitten on nämä LX100:n tapaiset ylisuurella kennoilla olevat. LX100 II:ssa on 20 mpix 4/3 kenno, josta saa 16.2 mpix 3:2:lla (4928 x 3288) ja 16.8 4:3:lla (4736 x 3552), 16:9:llä saa vielä leveämmin (5152 x 2904). 1:1 on sitten kroppi 4:3:sta

On mutta hyvä muista prosentit: samalla lävistäjällä 3:2 on 4 % leveämpi kuin 4:3 ja 4:3 on 8 % korkeampi kuin 3:2. 25 mm polttovälillä nämä vastaavat yhtä ja kahta millimetriä.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

RX10/100 antavat mahdollisuuden sommitella 4:3 vaikka toki kennon kuvasuhde on 3:2. m4/3 on toki se natiivisti pystysuuntaan avara vaihtoehto jos järjestelmä on välttämätön vaatimus.

Zoomit on keksitty ja ovat 99% ajasta kahden polttovälin vuorottaisia primejä. Siihen se sit jää.
digikuva81

Viesti Kirjoittaja digikuva81 »

Normanton kirjoitti:Itse kaipailisin vähän lisää ulottuvuutta telefotopäähän, mutta laajakulmasta en halua luopua maisemia varten.
Se mielenkiintoinen tele on vasta tulossa - joskus

EF-M 100-300mm f/5.6-8 IS STM
https://www.canonwatch.com/canon-rumor- ... t-2-years/" onclick="window.open(this.href);return false;
DorianBlue

Viesti Kirjoittaja DorianBlue »

digikuva81 kirjoitti:
Normanton kirjoitti:Itse kaipailisin vähän lisää ulottuvuutta telefotopäähän, mutta laajakulmasta en halua luopua maisemia varten.
Se mielenkiintoinen tele on vasta tulossa - joskus

EF-M 100-300mm f/5.6-8 IS STM
https://www.canonwatch.com/canon-rumor- ... t-2-years/" onclick="window.open(this.href);return false;
No ainakin mielenkiintoisen pimeä.
Smith & Wesson: the original point-and-shoot interface
©pjm

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

Normanton, asiasi on hyvin ymmärrettävä mutta täällä vaan kysyjä iskee joskus vahingossa hankonsa sellaiseen omahyväpaskakasaan ettei sen perkaamiselle tuu koskaan loppua.

Toivottavasti löydät sopivan kaluston jolla saat muistot itsellesi tallennettua. Epäilen että täältä et vastausta löydä... :(
Shuko

Viesti Kirjoittaja Shuko »

©pjm kirjoitti:Epäilen että täältä et vastausta löydä... :(
Johan se tuolla aikaisemmin jo vastattiin: Canon EF-M 18-150mm f3.5-6.3 IS STM

Ostaa tuon pois ja jättää muut kotiin. Problem solved.
©pjm

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

Shuko kirjoitti:

Shuko, myönnän että on täällä ollut asiallisiakin vastauksia mutta osa niistä kuuluu omahyväpaskakasaan silti kun eivät liity mitenkään itse asiaan.
MattiH
Site Admin
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MattiH »

(Moderaattori) Poistin muutaman viestin, jossa käytettiin alatyylisiä ilmaisuja. Joita voi käyttää muualla ihan vapaasti, vaikka sitten kotona. Mutta ei täällä. Kiitos. Lähetetty myös tälle alatyylisten ilmaisujen käyttäjälle yv. Toivottavasti tavat vähän paranevat. On ollut samanlaista kielenkäyttöä aikaisemminkin.

Viisainta olisi aina säilyttää asiallinen linja. Vaikka toiset eivät omasta mielestään näin tee. Kiitos.
digikuva81

"Johan se tuolla aikaisemmin jo vastattiin: Canon EF-M 18-150mm f3.5-6.3 IS STM"

Olen hyvin vahvasti eri mieltä.

Hänellä on jo Sigman 17-70mm f2.8-4 IS .. tuo ehdottamasi 18 - 150 polttovälialue menee päällekkäin Sigman kanssa - tarvitaan joku suuremmalla polttovälillä kuin 70 mm ja EF-M 100-300mm f/5.6-8 IS STM toimisi siksi huomattavasti paljon paremmin.
DorianBlue

digikuva81 kirjoitti:"Johan se tuolla aikaisemmin jo vastattiin: Canon EF-M 18-150mm f3.5-6.3 IS STM"

Olen hyvin vahvasti eri mieltä.

Hänellä on jo Sigman 17-70mm f2.8-4 IS .. tuo ehdottamasi 18 - 150 polttovälialue menee päällekkäin Sigman kanssa - tarvitaan joku suuremmalla polttovälillä kuin 70 mm ja EF-M 100-300mm f/5.6-8 IS STM toimisi siksi huomattavasti paljon paremmin.
Varmaan ihan kiva, jos on lähdössä vaellukselle joskus 2022, tai milloin tuo objektiivi sitten ilmestyykään. Eikö voisi pysyä näissä suosituksissa edes sellaisissa rajoissa, missä toimitusaikataulu on oikeasti tiedossa. Mieluiten tietysti vaikka suosittelee sellaista tavaraa, mikä on ihan oikeasti tilattavissa tai ostettavissa.
Normanton

Viesti Kirjoittaja Normanton »

Joo, unohdetaan nyt noi kennon koosta ja kuva suhteesta vääntäminen. Kaikilla kennoilla saa hyviä kuvia ja nykyiset Mpix mahdollistavat croppaamisen haluttuun kuvasuhteeseen postissa kun on vaan huomioinut sen rajauksessa. Muutenkin kamera on valittu ja se ei nyt vaihdu.
AnHa kirjoitti:Sun setti M50+Sigma on itsessään aivan soiva peli. Merkitystä on vain sillä, miten helposti se on kuvausvalmiiksi saatavilla. Suosittelen vaikkapa jotain rinkan olkaviilekkeisiin kiinnitettävää kevyttä laukkua, jossa kamera kulkee, on suojassa ja jatkuvasti saatavilla. Esim. Lowepron joku tuommoinen sulkuhaoilla rinnalle kiinni:

https://www.lowepro.com/us-en/toploader ... 00-config/" onclick="window.open(this.href);return false;
Itseasiassa minulta löytyykin vastaava isompi laukku johon olen itse askarrellut 4 hihnaa joiden avulla saan laukun kiinni rinkkaan joko rinnanpäälle tai rinkan taakse.

https://photos.app.goo.gl/CpESAdpepsYWRXaR6" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuo on toki mitoitettu vetämään sisäänsä Canon 7D + 70-200mm f2.8, mutta tarkoitus on ollut hommata pienempi versio kunhan tässä nyt ehtii. Eipä ole tila loppunut kesken ja tuonne on mahtunut muutakin sälää, esim kartta.

Lisäksi ostin halvan sling hihnan josta askartelin lyhyen kamerahihnan jonka saan roikkumaan rinkan viilekkeistä ja joka toimii myös rannehihnana. Hyvällä säällä kamera on aina nopeasti saatavilla, mutta ei paina kaulalla.

https://photos.app.goo.gl/knfNQjek4bTRAiVa6" onclick="window.open(this.href);return false;
https://photos.app.goo.gl/QBFmL2gqudF3Ld5E7" onclick="window.open(this.href);return false;

Adapterin ylimääräinen jalustakierre on mukavasti lähen painopisteen kohdalla tuon Sigman kanssa.
Shuko kirjoitti:

Itse en ole ihan vakuuttunut tuon linssin kyvykkyydestä, mutta en ole sitä toki itse koskaan testannut. Nuo EF-M kittilinssin ovat vähän mitä sattuu. Itselläni tuli M50 kanssa kittilinssinä EF-M 15-45mm f/3,5-6,3 IS STM ,joka paperilla vaikutti oikein passelilta vaelluskäyttöön, mutta käytännössä on aika pettymys. Noh kamera oli kittilinssin kanssa halvempi kuin pelkkä runko joten olipahan siitä jotain hyötyä. Varalinssinä tuo ehkä ajaa asiansa.

Yksi mitä olen miettinyt on 1.4x Extenderin hommaaminen tuon Sigman 17-70mm kaveriksi, mutta en ole oikein löytänyt luotettavaa tietoa miten se toimisi tuon linssiadapterin kanssa.

Tuo EF-M 100-300mm f/5.6-8 IS STM voisi olla varteenotettava vaihtoehto jos se olisi saatavilla mutta taitaa olla vasta huhu. Lisäksi tuo f8 vähän arveluttaa tuolla telefotopäässä.
Maffer
Viesti:

Tuota tuota. Jos otat nyt kantaa linssin kyvykkyyteen, sinulle ei tule kelpaamaan loppupelissä mikään tavallinen pikkukamera. Ja toisaalta...

Olen raahannut pitkälle patikalle (yli 50km) seuraavat:

-Sony A7R1 ja 2x Canonin TS-E
-Sony A7R2, 16-35/4, Canon 90mm TS-E
-Pentax K-1 ja h*lvetinmoinen kasa lasia
-4x5" laakafilmipuukamera
-Kaikkien kanssa Benron järein hiilikuitutolppa

Mitä jäi käteen? No ihan samat kuvat kuin Huawein P20 Prolla. Syystä että kun nämä eivät olleet mitään maksullisia työkeikkoja, ei menty kuvaamaan mitään yksittäistä pölkkyä tai kiveä viikoksi. Matkoilla tuli kaikkea kivaa vastaan, mutta viimeistä panostusta detaileihin ei koskaan voinut antaa tai reissun aikataulu ja päivämatkat olisivat menneet aivan puihin ja lopulta safkat oli tiukoilla kun kikkailut kameran kanssa vei yhteensä melkein päivän lisäaikaa reissuilla. Viisi vuotta jaksoin tätä rumbaa, enää en.

Sä voi yrittää optimoita loputtomiin peilitöntä pikkukalustoa, mutta siinä on yksinkertaisesti liikaa liikkuvia osia ja ladattavia akkuja ollakseen mitenkään nautittavaa hommaa. Haet nyt vain jonkin kiinteän polttovälin Fujin X100-mallin tai jonku RX100:n parilla akulla ja virtapankkilaturi-combolla että vaelluksesta jää jotain käteen.

--

Sony A7R-setti Kevolla:

Kuva

Kuva

Hip Hurraa!!! Saisinko aivan samat ruudut Huaweilla? No saan. Olisiko rinkkani ollut 15kg kevyempi? No olisi. Eläköön järjestelmäkameroille.
Viimeksi muokannut Maffer, Huhti 22, 2020 12 : 29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
DorianBlue

Vaelluskäyttöön voi olla myös kätsyjä noi Peak Designin kikkareet. Mulla oli aikanaan repun hihnassa a6000 + kittiputki tollasessa roikkumassa väliajat. Myös kakkuloille on muistaakseni omia vastaavia rensseleitä, yksi tuttu ainakin noita käyttää varsin kookkaillekin putkille. Omaa kokemusta noista muista ei ole. Se ei tietenkään poista sitä, että jos vehkeet pitää mahdollisesti saada sateensuojaan kesken tarpomisen. Mutta mun mielestä kamera oli helposti käsillä tarpeen vaatiessa, jos ei ihan koko ajan kuvaa.
digikuva81

Normanton kirjoitti:Lisäksi tuo f8 vähän arveluttaa tuolla telefotopäässä.
Et osaa laskea.

Optisen järjestelmän aukkosuhde κ saadaan kaavalla

https://wikimedia.org/api/rest_v1/media ... a0e678bf38" onclick="window.open(this.href);return false;

jossa f on polttoväli ja D valon sisääntuloaukon halkaisija.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Aukkosuhde" onclick="window.open(this.href);return false;

Mitä pienempi tuo numero nimittäjässä, sitä suurempi aukkosuhde ja sitä enemmän painoa objektiivissa. Vaelluksella paino on se tärkein asia ja siksi pienempi aukko on itse asiassa vain parempi valinta.
digikuva81

Maffer kirjoitti:Olen raahannut pitkälle patikalle (yli 50km) seuraavat:
Ymmärrän, mutta tässäkin kohtaa on vain esitettävä toisenlainen näkökulma. Kaikilla ei ole riittävästi lihasmassaa ja fyysistä kuntoa kantaa selässään valtavan painavaa kalustoa.

Minä olen yläruumiistani hyvinkin hintelä, jotain lihaksia on alaraajoissa, mutta aina jotain reppua tai rinkkaa kantaessa mikä tahansa paino tahtoo luhistaa minut. Painoindeksini käy välillä alimmillaan lukemassa 19,3 ja siitä voi laskeskella, kuinka paljon ylimääräistä haluaisin kantaa repussa/rinkassa. En usko, että kaikista on tuohon. Vahvimmat tietenkin kantaa suuriakin taakkoja, sehän nähtiin jo armeijassa, mutta ei sitä painavinta kannettavaa anneta sille kaikkein hoikimmalle taistelijalle.
DorianBlue

Voi uuh taas noita neuvoja kaverilta, jolla ei ole ikinä edes ollut mitään digirunkoa, pimeistä putkista puhumattakaan.
Normanton

Viesti Kirjoittaja Normanton »

digikuva81 kirjoitti:
Et osaa laskea.

https://wikimedia.org/api/rest_v1/media ... a0e678bf38" onclick="window.open(this.href);return false;

https://fi.wikipedia.org/wiki/Aukkosuhde" onclick="window.open(this.href);return false;

Mitä pienempi tuo numero nimittäjässä, sitä suurempi aukkosuhde ja sitä enemmän painoa objektiivissa. Vaelluksella paino on se tärkein asia ja siksi pienempi aukko on itse asiassa vain parempi valinta.
Osaan kyllä laskea ja tiedän miten tuo toimii. Olen vain erimieltä kanssasi. Jos paino on tärkein asia niin silloin mennään Mafferin kännykällä. Lähdin täältä kyselemään (kaduttaa jo vähän että kehtasin kysyä...) että olisiko porukalla jotain näppärää, mutta samalla hyvää, linssi suositusta tai paria.

Itsellä paino budjetti kameraroinalle on luokkaa 2kg ja ei sekään ole gramman päälle. Sen verran olen valmis kantamaan mukana ylimääräistä. Yleensä rinkka painaa minulla viikon reissulla 20-30kg ja aina olen sen jaksanut kantaa, kun rauhassa kuljen ja en lähde liikkeelle suorittamis asenteella.

Mafferin kuvat ovat hienoja ja en epäile ettetkö saisi samoja myös puhelimella otettua. Itse en vaan tykkää yhtään kuvata puhelimella. Itseltä löytyy Oneplus 7 jossa on keskivertoa parempi kamera vaikka ei toki vedä vertoja Huawei P20 tai muille lippulaivapuhelimille. Jotenkin puhelin on vaan outo kädessä kuvaamiseen ja tykkään kamerasta ja siitä käyttöliittymästä enemmän. On fyysisiä nappeja ja zoomaksen saa itse kääntää yms. Jopa se paino tuntuu "hyvältä" kädessä. Helpompi käyttää hanskat kädessä ja ei ole kosketusnäyttö heti jumissa jos vähän tihkuttaa. Ei tässä varmasti mitään järkeä ole, mutta harrastus kyseessä niin ei kait tarvitsekkaan olla. Ja siis vika on minussa että en tykkää puhelimella kuvata, joku muu voi ja saa tykätä ja se ei ole minulta pois. Hatun nosto heille.
Maffer
Viesti:

No, ehdotin tuota RX-kameraa, vaikkakin se on ollut vastenmielinen idea monin tavoin omista syistäni itselle. On siinä kuitenkin etsin että kirkkaalla näkee, kuvanlaatu on 1" koossa melko kovalla tasolla ja videonkin saa nykyisillä standardeilla. Sen vaatimat lisäakut ovat kevyehkö paino sopivan USB-laturin ja virtapankin kera. Se virta näet painaa :D Virtapankilla olen lataillut USB-laturilla noita isompien kameroiden akkuja tai luuria.

Halpa RX100 ei ole jos uusimman haluaa. Uusinta ei välttämättä tarvi, kun melkein samaa saa yhden pykälän vanhemmasta.
hama

Viesti Kirjoittaja hama »

Normanton kirjoitti:
digikuva81 kirjoitti:
Et osaa laskea.

Osaan kyllä laskea ja tiedän miten tuo toimii. Olen vain erimieltä kanssasi. Jos paino on tärkein asia niin silloin mennään Mafferin kännykällä. Lähdin täältä kyselemään (kaduttaa jo vähän että kehtasin kysyä...) että olisiko porukalla jotain näppärää, mutta samalla hyvää, linssi suositusta tai paria.

Itsellä paino budjetti kameraroinalle on luokkaa 2kg ja ei sekään ole gramman päälle. Sen verran olen valmis kantamaan mukana ylimääräistä. Yleensä rinkka painaa minulla viikon reissulla 20-30kg ja aina olen sen jaksanut kantaa, kun rauhassa kuljen ja en lähde liikkeelle suorittamis asenteella.

Mafferin kuvat ovat hienoja ja en epäile ettetkö saisi samoja myös puhelimella otettua. Itse en vaan tykkää yhtään kuvata puhelimella. Itseltä löytyy Oneplus 7 jossa on keskivertoa parempi kamera vaikka ei toki vedä vertoja Huawei P20 tai muille lippulaivapuhelimille. Jotenkin puhelin on vaan outo kädessä kuvaamiseen ja tykkään kamerasta ja siitä käyttöliittymästä enemmän. On fyysisiä nappeja ja zoomaksen saa itse kääntää yms. Jopa se paino tuntuu "hyvältä" kädessä. Helpompi käyttää hanskat kädessä ja ei ole kosketusnäyttö heti jumissa jos vähän tihkuttaa. Ei tässä varmasti mitään järkeä ole, mutta harrastus kyseessä niin ei kait tarvitsekkaan olla. Ja siis vika on minussa että en tykkää puhelimella kuvata, joku muu voi ja saa tykätä ja se ei ole minulta pois. Hatun nosto heille.
Jos olet valmis kantamaan noinkin paljon, niin silloin kannattaa hankkia ehdottomasti 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM II
Erittäin hyvä lasi, yksi eniten käyttämistäni.
Kannattaisi myös aina rajata mahdollisimman tiukasti mitä on mielessä, hinta, polttoväli(t) ym, niin vastaaminen helpottuu huomattavasti.
Jää myös vähän vähemmälle nää huru-ukkojen jorinat.
digikuva81

Normanton kirjoitti:Itsellä paino budjetti kameraroinalle on luokkaa 2kg ja ei sekään ole gramman päälle.
Ihan huhujen perusteella sitten tulevaisuudessa tuon Sigman voisi korvata ja rakentaa Canonin objektiiveista settiä:
Sigman 17-70mm f2.8-4 IS -> EF-M 18-45mm f/2.8-4 IS STM

setti:

EF-M 15mm f/2 STM
EF-M 18-45mm f/2.8-4 IS STM
EF-M 52mm f/2 STM
EF-M 62mm f/4 Macro IS STM
EF-M 100mm f/2

https://www.canonrumors.com/patent-cano ... 100mm-f-2/" onclick="window.open(this.href);return false;
Vastaa Viestiin