Manuaalilla kuvaaminen - tarkennus

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
jhh
Viestit: 25
Liittynyt: Maalis 03, 2011 10 : 27

Viesti Kirjoittaja jhh »

moonshine kirjoitti:Ei kannata tehdä hommasta liian vaikeaa. Täsmällinen tarkennus korostuu, kun tarkennat lähelle ja terävyysalue on siksi pieni.

Jos valoa on paljon (tai käytössä on jalusta), nyrkkisääntönä on käyttää kameran oletusherkkyyttä. Herkkyyden nostaminen nopeuttaa aikaa mutta tekee tiedostosta huonolaatuisemman.

Kannatta myös selvittää, millä aukoilla tuo objektiivi piirtää parhaiten. f/11 on ok valinta maisemakuviin, mutta parhaimmillaan lienee f/5.6-8 nurkilla.

Jos tärähdysvaaraa ei ole, unohtaisin jalustajan ja kokeilisin rohkeasti eri kuvakulmia ja polttovälejä. Jalusta on hyvä silloin, kun tietää jo etukäteen, mitä hakee, mutta tällaisessa tapauksessa hidastaa kokeilemista ja oppimista melkoisesti.

(1/50 s laajassa päässä ja 1/100 telepäässä vois olla lähtöpiste, jossa tärähdysvaara on epätodennäköinen.)

PS. Kannattaa miettiä kuvien sisältöä ja sommittelua. Vikassa kuvassa ois potentiaalia valokuvaksi, jos oisit ottanut muutaman askeleen pellolle päin ja saanut ladot kuvaan nätisti. Yleensä kuva kannattaa ottaa silmien tasaa alempaa.

Talvella on hyvä harjoitella, kun aurinko paistaa, sillä se on aina matalalla ja valo on tällöin kuvauksen kannalta mielenkiiintoista. Kiinnitä huomiota valon suuntaan ja laatuun. Kyseessä on kuitenkin VALOkuvaus.
Ok, eli latoin nyt ISO-arvon automatille (100-3200). Käytän kameraa M-asennolla, eli aukko on säädettynä nyt ulkokuvauksessa kiinteästi arvoon F11. Elikkäs nyt vaan säädän valotusaikaa haluamakseni (siis siten että kuvaan tulee haluttu valoisuus)?

ps. kamerassa on kiinni (myös edellisten kuvien ottohetkellä) nyt Canonin 50mm (halk.52) Hoya Pro1 Digital 1:1,8.
Viimeksi muokannut jhh, Joulu 20, 2016 14 : 31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Rockford
Viestit: 7329
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

jhh kirjoitti:Ok, eli latoin nyt ISO-arvon automatille (100-3200). Käytän kameraa M-asennolla, eli aukko on säädettynä nyt ulkokuvauksessa kiinteösti arvoon F11. Elikkäs nyt vaan säädän valotusaikaa haluamakseni (siis siten että kuvaan tulee haluttu valoisuus)?
Jos sulla on Auto-ISO käytössä niin valotusajan säätö ei säädä kuvan valoisuutta. Eli Auto-ISO päällä M-asento ei ole oikeasti manuaalivalotus, vaan olet käyttänyt automaattivalotusta, jolloin Auto-ISO pyrkii valitsemaan sopivan ISO-arvon jotta valotus olisi haluttu. (Tämä voi riippua kamerasta ja/tai muista säädöistä, mutta ymmärtääkseni useimmat toimii näin.)

Ja juuri tästä syystä oletan että tuossa kakkoskuvassa on tullut 400 ISO käyttöön kun olet lyhentänyt aikaa.
Viimeksi muokannut Rockford, Joulu 20, 2016 14 : 08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
jhh
Viestit: 25
Liittynyt: Maalis 03, 2011 10 : 27

Viesti Kirjoittaja jhh »

niffe kirjoitti:Tarkennustaktiikasta ihan lyhyesti, että kannattaa tarkentaa niihin mahdollisiin mielenkiinnon kohteisiin. Tässä kuvassa se voisi olla esimerkiksi tuo etualalla oleva risuaita. Laita manuaalitarkennukselle ja tarkenna siihen. Taivaalle ei kannata tarkentaa. Lisäksi muista tuo terävyysalueen jakautuminen 1/3 etaan ja 2/3 kohteen taakse, kuten edellä mainittiin. Viimeisessä kuvassa maatalo lienee ensisijainen kohde, johon tarkentaa ja pyrkiä epäterävyydellä saamaan etualan häiritsevät elementit pois näkyvistä. Tässä tapauksessa tarvitaan myös rajausta aika reippaalla kädellä.
Eli kuinkas tuossa alimmassa kuvassa tuo tarkennushomma oikein toimii? Se olisikin hienoa, jos kuvassa etualalla olevat heinät ja risut eivät näkyisi tarkkoina ja lato olisi se kohdistettu osa kuvasta. Voiko silloinkin olla aukko F11:sta?

Ja tarkennuspisteestä sen verran, että 1/3 kuvasta olisi tarkennuspisteen etupuolella ja loput takapuolella?

Mitä tarkoittaa ko kuvassa rajaaminen? Rajataan kuvasta pois kaikki epäolennainen (esim sähköpaalun tukivaijerit ym)?
jhh
Viestit: 25
Liittynyt: Maalis 03, 2011 10 : 27

Viesti Kirjoittaja jhh »

Rockford kirjoitti:
jhh kirjoitti:Ok, eli latoin nyt ISO-arvon automatille (100-3200). Käytän kameraa M-asennolla, eli aukko on säädettynä nyt ulkokuvauksessa kiinteösti arvoon F11. Elikkäs nyt vaan säädän valotusaikaa haluamakseni (siis siten että kuvaan tulee haluttu valoisuus)?
Jos sulla on Auto-ISO käytössä niin valotusajan säätö ei säädä kuvan valoisuutta. Eli Auto-ISO päällä M-asento ei ole oikeasti manuaalivalotus, vaan olet käyttänyt automaattivalotusta, jolloin Auto-ISO pyrkii valitsemaan sopivan ISO-arvon jotta valotus olisi haluttu. (Tämä voi riippua kamerasta ja/tai muista säädöistä, mutta ymmärtääkseni useimmat toimii näin.)

Ja juuri tästä syystä oletan että tuossa kakkoskuvassa on tullut 400 ISO käyttöön kun olet lyhentänyt aikaa.
Ok, eli jos haluan pelata kuvissa valotusajalla, niin ensiksi pitää siis säätää manuaalisesti ISO-arvo kiinteästi johonkin haluttuun arvoon?

Ei oikein auennut ohjekirjasta itselle toi juttu...
http://files.canon-europe.com/files/sof ... I_Flat.pdf
Rockford
Viestit: 7329
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

jhh kirjoitti:Ok, eli jos haluan pelata kuvissa valotusajalla, niin ensiksi pitää siis säätää manuaalisesti ISO-arvo kiinteästi johonkin haluttuun arvoon?
Tottakai valotusaika vaikuttaa siihen valotusaikaa, mutta jos haluat sen näkyvän valotuksessa pitää valita kiinteä ISO-arvo jolloin olet vasta ihan oikeasti "M-moodissa".
jhh kirjoitti:Ei oikein auennut ohjekirjasta itselle toi juttu...
http://files.canon-europe.com/files/sof ... I_Flat.pdf
Tuolla näkyy lukevan että M-moodissa Auto-ISO valitsee kiinteän arvon 400 ISO käyttöön. Eli olin väärässä tuossa mitä yllä kirjoitin. Tosin sitten en ymmärrä miksi sulla ei ole kaikissa kuvissa tuo 400 ISO käytössä.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
SuperDrive
Viestit: 1470
Liittynyt: Tammi 13, 2011 0 : 00

Viesti Kirjoittaja SuperDrive »

Tuo 1/3 ja 2/3 sääntö pätee suunnilleen muutaman metrin etäisyyksille. Aivan lähellä syvätetävyyttä on saman verran kummallakin puolella ja siitä takana oleva alkaa kasvaa kohti ääretöntä etäisyyden kasvaessa, joten jossain välissä se on 2/3.
tehodia
Viestit: 1085
Liittynyt: Touko 15, 2008 12 : 11

Viesti Kirjoittaja tehodia »

jhh kirjoitti:Tässä nykyisessä kamerassa pitää käyttää etsintä ja siinä ei pysty näkemään millainen kuvasta todellisuudessa tulee...

Mitä arvon raati on mieltä, kannattaako jatkaa vaan tuolla kuvaamista vai olisiko järkevää ostaa joku nykyaikaisempi järjestelmäkamera?
Kyllähän etsimen kauttakin näkyy kaikki oleelinen tieto ennen kuvan ottamista. Tarkennuksen osuminen on riippuvainen kamera ja objektiivi -yhdistelmästä, sitä ei opi kirjoja lukemalla.

Minä käytän valotuksen mittaamiseen ja tarkennukseen yleensä yhtä pistettä, jolloin voi täysin ennakoida, mihin tarkennus osuu. Valotuksen mittaminen mahdollisimman pieneltä alueelta, eli pääkohteesta, tuottaa aina oikein tai halutunlaisesti valottuneen pääkohteen.

Jos tarkennus vaikuttaa menevän liian usein pääkohteen ohi, on joko harjoiteltava lisää tai yritettävä vaihtaa objektiivi paremmin toimivaan.

Tuo on aikalailla kuvauskohteistakin riippuva makuasia, onko takanäyttö etsintä parempi kuvaamisessa.
tehodia
Viestit: 1085
Liittynyt: Touko 15, 2008 12 : 11

Viesti Kirjoittaja tehodia »

SuperDrive kirjoitti:Tuo 1/3 ja 2/3 sääntö pätee suunnilleen muutaman metrin etäisyyksille. Aivan lähellä syvätetävyyttä on saman verran kummallakin puolella ja siitä takana oleva alkaa kasvaa kohti ääretöntä etäisyyden kasvaessa, joten jossain välissä se on 2/3.
Ja niissä kameroissa, joissa on tarkennuksen hienosäätö, se asetus kannattaa säätää niin, että tarkka alue sijoittuu noin. Eli säätämättömänä se voi olla jotain ihan muutakin.
SuperDrive
Viestit: 1470
Liittynyt: Tammi 13, 2011 0 : 00

Viesti Kirjoittaja SuperDrive »

jhh kirjoitti: Ok, eli jos haluan pelata kuvissa valotusajalla, niin ensiksi pitää siis säätää manuaalisesti ISO-arvo ukiinteästi johonkin haluttuun arvoon?

Ei oikein auennut ohjekirjasta itselle toi juttu...
http://files.canon-europe.com/files/sof ... I_Flat.pdf
Tuntuu, ettet ole sisäistänyt manuaalin ideaa. Manuaalia käytetään, kun itse halutaan säätää valotus halutuksi eikä luoteta automatiikkaan. Siinä aika, aukko ja ISO-arvo säädetään käsin. Asialla sinänsä ei ole mitään tekemistä valotusajan kanssa pelaamisella. Ehkä on parempi aluksi keskittyä muuhun. Opit kyllä milloin manuaalisäädöt ovat eduksi.

Tuo auto-ISO manuaalin kanssa on hieman outo tapaus. Kaikissa kameroissa se ei ole edes mahdollinen. Se lisättiin, koska se on periaatteessa mahdollinen ja siitä joskus on hyötyä. Se kuitenkaan ei ole varsinainen manuaalitila. Kannattaa muistaa, että auto-ISO tuli digin myötä. Filmillä ISO pitää säätää vastaamaan käytettyä filmiä (tai siten korjata asia kehitysvaiheessa). Siis filmikameroissa oli kahdenlaista automatiikkaa. Tv, jossa kuvaaja sääti ajan ja kamera aukon ja Av, jossa asia oli päinvastoin. Usein oli, että kamerassa oli vain toinen (Canon käytti ajan esivalintaa, muut aukon). Myöhemmin tuli sitten rinnalle tai tilalle P, jossa kamera sääti molemmat. Sekä Tv ja Av antoivat täyden kontrollin käyttäjälle tilanteissa, joissa hön halusi valloittaa mittarin mukaan. Digi toi ISO säädön ja siten hankaloitti asioita. Jos käyttää auto-ISO:a, niin käyttäjällä ei olekaan enää täyttä kontrollia näissä moodeissa, koska kamera säätää kahta parametria ohjelmansa mukaan.

Valotusaikaa voit automaatillakin säätää Tv moodissa ja epäsuorasti Av:llakin.
moonshine
Viestit: 1312
Liittynyt: Heinä 27, 2010 21 : 08

Viesti Kirjoittaja moonshine »

jhh kirjoitti: Mitä tarkoittaa ko kuvassa rajaaminen? Rajataan kuvasta pois kaikki epäolennainen (esim sähköpaalun tukivaijerit ym)?
Ilman hyvää rajausta, sommitelmaa, kaikki muu on toissijaista. Kuvan vaikuttavuus ja mielenkiintoisuus rakentuu sommitelman varaan.

Tässä erittäin hyvä ja lyhyt tietoiskuaiheesta mestarin opettamana: https://www.youtube.com/watch?v=7ZVyNjKSr0M

*
Jokaisella on oma tapansa käyttää eri kuvatiloja omien tavoitteidensa ja mieltymystensä mukaan. Oma tyyli on kuta kuinkin seuraavanlainen:

Kun valoa on paljon: Käytän a(av)-tilaa, perusherkkyyttä ja valotuksenkorjausta, eli säädän itse kahta parametria.

Kun valoa on vähän, käytän:

1) m-tilaa autoisolla, eli säädän jälleen kahta parametria, aukkoa ja aikaa. Luotan kameran mittaukseen ja kamera valitsee herkkyyden (ISOn) sen mukaan. Pätee, kun ei ole aikaa säätää, vaan kuva täytyy ottaa heti (nopeat tilanteet).

2) Kun valoa on vähän ja saa rauhassa säätää, käytän yleensä täysmanuaalia ja teen kaikki valinnat itse.
Valto.
Viestit: 80
Liittynyt: Marras 09, 2016 14 : 08

Viesti Kirjoittaja Valto. »

Itsellä sama tyyli tuon vähäisen valon tilanteissa ja mielestäni toimii hyvin, mikäli mahdollista käyttää. Jos aikaa on, niin voi katsella mittaria ja pähkäillä, ottaa testikuvia ja pähkäillä lisää oikeita säätöjä. Kun taas kuvaa hämärässä toimintaa, niin helpoin valita hitain riittävän hyvin liikkeen pysäyttävä suljinaika, suurin optiikan tai tilanteen kannalta järkevä aukko ja antaa auto ison säätyä tilanteen mukaan kun sillekkin on käynyt asettamassa kattoarvon jossa kohina on omaan silmään vielä kohtuullista.
Vastaa Viestiin