Ei ole vielä vaihtunut:burmanm kirjoitti:muun muuassa filmi vaihtui alta pois
https://vimeo.com/143022779
milloin vaihtuu? aika näyttää
Ei ole vielä vaihtunut:burmanm kirjoitti:muun muuassa filmi vaihtui alta pois
Ei kait tässä mistään "tekotaiteellisesta" ole kysymys.hkoskenv kirjoitti:Tarkennus voi olla parempi. Linssien pinnoitteet ja muodot voivat olla myös. Nykyään voidaan valaa parempilaatuisia linssejä. Halvatkin kuvanvakaajat ovat nykyään toimivia. Keskihintaisiin objektiiveihin erot alkavat olla jo selviä.Alex kirjoitti:En ihan heti keksi miten nykyinen halpisversio on parempi kuin 20 vuoden takainen ammattikäyttöön tehty optiikka?
Rungoissa erot ovat vielä räikeämmät. Tarkennus, resoluutio, dynamiikka, herkkyys ym. Luultavasti 20 vuotta vanhassa ammattilaisrungossa vain etsin ja mekaaninen laatu on parempi kuin nykyajan entry-level-muovirimpulapeilijärkkärissä.
Se on huvittavaa, miten vanhan kaman fanittajat joutuvat siirtämään puheen "luonteeseen" ym. tekotaiteelliseen paskaan, kun pienen omaisuuden maksavat antiikkilasit ottavat testeissä pataan nykyajan muovi-ihmeiltä.
En tarkoittanut, ettei minkään objektiivin mikään yksilö voisi olla hyvä, vaan lähinnä pääsääntöä. Useimmat 20-30 vuotiaat objektiivit ovat nykyvaatimuksiin nähden varsin keskinkertaisia.Alex kirjoitti:Ei kait tässä mistään "tekotaiteellisesta" ole kysymys.
Jos otetaan vaikkapa Nikkorin 17-35mm/2,8, niin se on vieläkin optisesti kelpo peli ja mekaanisesti tietysti peittoaa rimpulat mennen tullen.
Varmasti. Tukeva ja kestävä rakenne on kallis tehdä, vaikka optiset ja elektroniset komponentit ovat halventuneet.Nykyajan muovi-ihmeet tuntuvat olevan aika herkkiä menemään palasiksi, kokemusta on parista optisesti ok. tuotteesta jotka eivät kestä mukana oloa.
Minäkin pidän painavammasta ja tukevammasta raudasta, mutta jätin koon mainitsematta koska se jakaa mielipiteet niin rajusti.Jos jotain miellyttää, niin paino on uudemmissa "rimpuloissa" lähes poikkeuksetta pienempi, minusta se on yleensä haitta.
Se on totta ja pätee myös kalliisiin objektiiveihin ja peilirunkoihin. Toisaalta niiden AF on niin hyvä, että käsitarkennukselle on aika vähän teknistä tarvetta. Mutta peilitön runko tarkennusaputoiminnoilla ja vanha (tai uusi, jos on rahaa) käsitarkenteinen objektiivi on parempi valinta sille, joka haluaa tarkentaa käsin.Uudet rimpulat kyllä ovat aika huonoja jos tarkentaa käsin.
Harmaasuodatin vähentää valoa ja niin kuin kirjoitit, se mahdollistaa saman valotuksen tekemisen pitemmällä valotusajalla. Yleensä sitä tarvitaan siksi, että kamera ei pysty muuten riittävän lyhyisiin valotuksiin valovoimaisella primellä täydellä aukolla kirkkaassa auringossa (heikot suodattimet, esim. 3 aukon), tai sitten siksi, että halutaan pehmentää liikettä tai jopa häivyttää liikkuvia objekteja kokonaan (vahvat suodattimet).Tertzi kirjoitti:Onkos se niin että tuo harmaasuodin vaatii kuvaamiseen jalustaa, tekisinkö sillä mitään jos kuvaan pelkästään käsivaralta? Sekö siis sallii pidemmän valotusajan kirkkaalla säällä jos olen käsittänyt oikein mutta en oikein tiedä mitä vaikutusta sillä käytännössä on?
Minulla on FD300/2.8L ja Contax Zeiss Planar 50/1.4, ja mielestäni ovat kyllä hyviä.hkoskenv kirjoitti:Useimmat 20-30 vuotiaat objektiivit ovat nykyvaatimuksiin nähden varsin keskinkertaisia.
Joo ainakin toi FD 300 2.8L (sama optiikka oli vielä ekassa EF 300 2.8L:ssä), on yhä aivan huippu nykymittapuullakin. Täysin priimaa jälkeä.JKyytinen kirjoitti:Minulla on FD300/2.8L ja Contax Zeiss Planar 50/1.4, ja mielestäni ovat kyllä hyviä.hkoskenv kirjoitti:Useimmat 20-30 vuotiaat objektiivit ovat nykyvaatimuksiin nähden varsin keskinkertaisia.