Manuaalilla kuvaaminen - tarkennus

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
Rockford
Viestit: 7318
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Maffer kirjoitti:Mitä jos kokeilisit sillä 500D:llä ensin ottaa sen tarkan kuvan siitä takapihalta?
+1, kysyjän ongelmat eivät häviä mihinkään kameraa vaihtamalla, jos jotain niin helposti tulee vaan entistä enemmän säätöjä ihmeteltäväksi.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
jhh
Viestit: 25
Liittynyt: Maalis 03, 2011 10 : 27

Viesti Kirjoittaja jhh »

Kiitos Maffer vastauksesta ja kuvista. Kylläpäs on hienoja kuvia... Hei, mä koitin ottaa mun leikkikalukolmijalalla kuvia ja tuleehan niistä ihan ihan ok (mun mielestä), kun kamera ei tärähdä... Millaisilla arvoilla otit muuten noi linkittämäsi kuvat (jos saa kysyä)?

Ja voisitteko joku antaa linkin, mistä voisin ostaa uuden tai käytetyn kunnollisen kolmijalan (mielellään tietysti edullinen, niin kuin arvata saattaa)? Ja mitä ominaisuuksia jalalta tarvitaan? Vatupassi, kunnollinen kuulapää? Auttakaa aloittelijaa? =)

Ja Valtolle sellainen kysymys, että miksi se on niin, että kun Live viewin kautta kuvaa, niin se tarkennus on sellainen että AE-nappia painetaan pitkään ja sitten sitä pidetään vielä pohjassa (että tarkennusruutu on vihreänä koko ajan)??? Mitkä asetukset pitää olla kamerassa päällä? Tarkennuskset ym...
Maffer
Viestit: 22695
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Parametrit pitää sopeuttaa olosuhteisiin sopiviksi tai sopeuttaa olosuhteet parametreihin sopivaksi (eli haluataan vaikka tarkoituksella pitkä valotus) mutta se kannattaa jättää myöhemmäksi kun ensin keksii miten valoa mitataan.

Kummassakin kuvassa jalusta ja herkkyys niin alhainen kun sai, eli EP1:llä ISO200. Koska jalusta.

1. kuvassa valotusaika on 30 sekuntia ja f/11 aukko. Joku harmaasuodin muistaakseni että valotusaikaa sai pidemmäksi, eli kennolle pääsevää valoa on rajoitettu keinotekoisesti.
2. kuvassa valotusaika on 1/50 s koska jotain huurujuttua halusin näkymään, aukko se sama f/11. Pitkällä valotuksella huuru olisi kadonnut ja tilalla olisi jonkinlainen usvakerrostuma.

Mitään oikeita universaaleja asetuksia ei ole olemassakaan vaan tilanteen mukaan pitää mitata tarvittavat parametrit. Siinä 500D:ssä on yhtälailla valotusmittari kuin 4000 euron 5D mark IV:ssa. Valon mittauksesta on pilvin pimein kaikenlaisia oppaita ja sitä käsitellään perusteissa useassa kirjassa.
moonshine
Viestit: 1312
Liittynyt: Heinä 27, 2010 21 : 08

Viesti Kirjoittaja moonshine »

Vasaraa ei voi käyttää naulojen naputtamiseen kovin monella tavalla. Sähkökitaraa sen sijaan voi käyttää musiikin soittamiseen hyvin monella tavalla. Samoin digikameraa valokuvaamiseen.

Esim. mulle jalusta on yleensä vihoviimenen juttu, jota kaipaan kuvaamiselta, monelle taas jokapäiväinen työkalu. Mitä sinät kaipaat kuvaamiselta ja mistä nautit?

Palaan sen verran vielä aiempaan postaukseeni, että etsi ihmeessä joku kokeneempi kuvausveli, jolle esittää noita kysymyksiä. Hän osaa kertoa, mitkä ovat niitä tärkeitä kysymyksiä ja mitä lähteä liikkeelle.

Ymmärrätkö täysin, miten kuvauksen kolmiyhteys - aukko, aika ja herkkyys - toimivat yhdessä ja erikseen? Ellet vielä, niin siitä on hyvä lähteä liikkeelle...

Ja linkitä ihmeessä joku esimerkkikuva, ja mielellään muualta kuin omalta takapihalta. :-)
Maffer
Viestit: 22695
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Jalusta on alkuvaiheessa ihan loistava siihen että voi eliminoida pois tärähdykset helposti. Eli voi huoletta keskittyä muuhun. Vaikka tarkentamaan live-näytöllä manuaalisesti että tarkennus on varmasti siellä missä haluaa sen olevan.
Rockford
Viestit: 7318
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Maffer kirjoitti:Jos se kohde liikkuu niin laita se pysymään vaikka paikallaan. Mikään ei ole niin rasittavaa kuin kiirehtiä kameran kanssa - aivan kuin ei muuten olisi elämässä joka päivä kiire.
moonshine kirjoitti:Esim. mulle jalusta on yleensä vihoviimenen juttu, jota kaipaan kuvaamiselta, monelle taas jokapäiväinen työkalu.
Kohdetta en lähtis omissa kuvausympyröissä ikinä pysäyttämään, mutta kieltämättä jalustasta tulee ekana mieleen hyvin staattinen kuvaustyyli ja -kohde. Kuitenkin jalustalta voi kuvata myös nopeaa liikettä, kuten vaikka itse olen kuvannut tanssijoita paljonkin liikkeessä ja monet kuvaa lintuja.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Valto.
Viestit: 80
Liittynyt: Marras 09, 2016 14 : 08

Viesti Kirjoittaja Valto. »

jhh kirjoitti:Ja Valtolle sellainen kysymys, että miksi se on niin, että kun Live viewin kautta kuvaa, niin se tarkennus on sellainen että AE-nappia painetaan pitkään ja sitten sitä pidetään vielä pohjassa (että tarkennusruutu on vihreänä koko ajan)??? Mitkä asetukset pitää olla kamerassa päällä? Tarkennuskset ym...
En kyllä nyt muista kun siitä on jo aikaa kun tuota on tullut kokeiltua, en tykännyt. Joskus olen käyttänyt hankalissa asennoissa kerran tai kaksi ja muutamia kertoja manuaalitarkennusta säätäessäni olen tuolla pyöritellyt. Ei vaan ollut oikeen oma juttu. Tykkään näpsiä etsimen läpi ja katsoa valmiista kuvasta miltä näyttää.

Ja kolmijaloista sen verran, että itsellä on tuollainen fotopro c5i verkkokaupasta, ja mielestäni on oikeen hyvä jalusta hintaisekseen. Kohtuullisen tukeva, riittävän kevyt niin tulee pidettyä kamerarepun kyljessä aina mukana ja aika laadukkaasti tehdyltä ja hyvin säädettävältä vaikuttaa. En mikään ammattilainen ole, mutta ainakin omasta mielestä hinta/laatu on kohdallaan. Omaetsin on sitten hyvä paikka katsella käytettyä kameratarviketta.
jhh
Viestit: 25
Liittynyt: Maalis 03, 2011 10 : 27

Viesti Kirjoittaja jhh »

Älkää asiantuntijat suuttuko, vaan antakaa mieluummin opastavia neuvoja ja kommentteja näistä kolmesta kuvasta. Kävin testaamassa 500D:tä kolmijalalla (jostain se on aloitettava). =)

Tämän yritin tarkentaa kuuhun...
Kuva
1/500 F22 ISO100

Kamera samassa paikassa kuin ylempi kuva, ero arvot... Tämän myös yritin tarkentaa kuuhun.
Kuva
1/2500 F11 ISO400

Tämän yritin tarkentaa metsän yläpuolella olevaan usvaan/harsoon.
Kuva
1/40 F10 ISO100
moonshine
Viestit: 1312
Liittynyt: Heinä 27, 2010 21 : 08

Viesti Kirjoittaja moonshine »

Ei kannata tehdä hommasta liian vaikeaa. Täsmällinen tarkennus korostuu, kun tarkennat lähelle ja terävyysalue on siksi pieni.

Jos valoa on paljon (tai käytössä on jalusta), nyrkkisääntönä on käyttää kameran oletusherkkyyttä. Herkkyyden nostaminen nopeuttaa aikaa mutta tekee tiedostosta huonolaatuisemman.

Kannatta myös selvittää, millä aukoilla tuo objektiivi piirtää parhaiten. f/11 on ok valinta maisemakuviin, mutta parhaimmillaan lienee f/5.6-8 nurkilla.

Jos tärähdysvaaraa ei ole, unohtaisin jalustajan ja kokeilisin rohkeasti eri kuvakulmia ja polttovälejä. Jalusta on hyvä silloin, kun tietää jo etukäteen, mitä hakee, mutta tällaisessa tapauksessa hidastaa kokeilemista ja oppimista melkoisesti.

(1/50 s laajassa päässä ja 1/100 telepäässä vois olla lähtöpiste, jossa tärähdysvaara on epätodennäköinen.)

PS. Kannattaa miettiä kuvien sisältöä ja sommittelua. Vikassa kuvassa ois potentiaalia valokuvaksi, jos oisit ottanut muutaman askeleen pellolle päin ja saanut ladot kuvaan nätisti. Yleensä kuva kannattaa ottaa silmien tasaa alempaa.

Talvella on hyvä harjoitella, kun aurinko paistaa, sillä se on aina matalalla ja valo on tällöin kuvauksen kannalta mielenkiiintoista. Kiinnitä huomiota valon suuntaan ja laatuun. Kyseessä on kuitenkin VALOkuvaus.
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Viesti Kirjoittaja niffe »

Tarkennustaktiikasta ihan lyhyesti, että kannattaa tarkentaa niihin mahdollisiin mielenkiinnon kohteisiin. Tässä kuvassa se voisi olla esimerkiksi tuo etualalla oleva risuaita. Laita manuaalitarkennukselle ja tarkenna siihen. Taivaalle ei kannata tarkentaa. Lisäksi muista tuo terävyysalueen jakautuminen 1/3 etaan ja 2/3 kohteen taakse, kuten edellä mainittiin. Viimeisessä kuvassa maatalo lienee ensisijainen kohde, johon tarkentaa ja pyrkiä epäterävyydellä saamaan etualan häiritsevät elementit pois näkyvistä. Tässä tapauksessa tarvitaan myös rajausta aika reippaalla kädellä.
jhh
Viestit: 25
Liittynyt: Maalis 03, 2011 10 : 27

Viesti Kirjoittaja jhh »

moonshine kirjoitti:Ei kannata tehdä hommasta liian vaikeaa. Täsmällinen tarkennus korostuu, kun tarkennat lähelle ja terävyysalue on siksi pieni.

Jos valoa on paljon (tai käytössä on jalusta), nyrkkisääntönä on käyttää kameran oletusherkkyyttä. Herkkyyden nostaminen nopeuttaa aikaa mutta tekee tiedostosta huonolaatuisemman.

Kannatta myös selvittää, millä aukoilla tuo objektiivi piirtää parhaiten. f/11 on ok valinta maisemakuviin, mutta parhaimmillaan lienee f/5.6-8 nurkilla.

Jos tärähdysvaaraa ei ole, unohtaisin jalustajan ja kokeilisin rohkeasti eri kuvakulmia ja polttovälejä. Jalusta on hyvä silloin, kun tietää jo etukäteen, mitä hakee, mutta tällaisessa tapauksessa hidastaa kokeilemista ja oppimista melkoisesti.

(1/50 s laajassa päässä ja 1/100 telepäässä vois olla lähtöpiste, jossa tärähdysvaara on epätodennäköinen.)

PS. Kannattaa miettiä kuvien sisältöä ja sommittelua. Vikassa kuvassa ois potentiaalia valokuvaksi, jos oisit ottanut muutaman askeleen pellolle päin ja saanut ladot kuvaan nätisti. Yleensä kuva kannattaa ottaa silmien tasaa alempaa.

Talvella on hyvä harjoitella, kun aurinko paistaa, sillä se on aina matalalla ja valo on tällöin kuvauksen kannalta mielenkiiintoista. Kiinnitä huomiota valon suuntaan ja laatuun. Kyseessä on kuitenkin VALOkuvaus.
Ok, eli latoin nyt ISO-arvon automatille (100-3200). Käytän kameraa M-asennolla, eli aukko on säädettynä nyt ulkokuvauksessa kiinteästi arvoon F11. Elikkäs nyt vaan säädän valotusaikaa haluamakseni (siis siten että kuvaan tulee haluttu valoisuus)?

ps. kamerassa on kiinni (myös edellisten kuvien ottohetkellä) nyt Canonin 50mm (halk.52) Hoya Pro1 Digital 1:1,8.
Viimeksi muokannut jhh, Joulu 20, 2016 14 : 31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Rockford
Viestit: 7318
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

jhh kirjoitti:Ok, eli latoin nyt ISO-arvon automatille (100-3200). Käytän kameraa M-asennolla, eli aukko on säädettynä nyt ulkokuvauksessa kiinteösti arvoon F11. Elikkäs nyt vaan säädän valotusaikaa haluamakseni (siis siten että kuvaan tulee haluttu valoisuus)?
Jos sulla on Auto-ISO käytössä niin valotusajan säätö ei säädä kuvan valoisuutta. Eli Auto-ISO päällä M-asento ei ole oikeasti manuaalivalotus, vaan olet käyttänyt automaattivalotusta, jolloin Auto-ISO pyrkii valitsemaan sopivan ISO-arvon jotta valotus olisi haluttu. (Tämä voi riippua kamerasta ja/tai muista säädöistä, mutta ymmärtääkseni useimmat toimii näin.)

Ja juuri tästä syystä oletan että tuossa kakkoskuvassa on tullut 400 ISO käyttöön kun olet lyhentänyt aikaa.
Viimeksi muokannut Rockford, Joulu 20, 2016 14 : 08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
jhh
Viestit: 25
Liittynyt: Maalis 03, 2011 10 : 27

Viesti Kirjoittaja jhh »

niffe kirjoitti:Tarkennustaktiikasta ihan lyhyesti, että kannattaa tarkentaa niihin mahdollisiin mielenkiinnon kohteisiin. Tässä kuvassa se voisi olla esimerkiksi tuo etualalla oleva risuaita. Laita manuaalitarkennukselle ja tarkenna siihen. Taivaalle ei kannata tarkentaa. Lisäksi muista tuo terävyysalueen jakautuminen 1/3 etaan ja 2/3 kohteen taakse, kuten edellä mainittiin. Viimeisessä kuvassa maatalo lienee ensisijainen kohde, johon tarkentaa ja pyrkiä epäterävyydellä saamaan etualan häiritsevät elementit pois näkyvistä. Tässä tapauksessa tarvitaan myös rajausta aika reippaalla kädellä.
Eli kuinkas tuossa alimmassa kuvassa tuo tarkennushomma oikein toimii? Se olisikin hienoa, jos kuvassa etualalla olevat heinät ja risut eivät näkyisi tarkkoina ja lato olisi se kohdistettu osa kuvasta. Voiko silloinkin olla aukko F11:sta?

Ja tarkennuspisteestä sen verran, että 1/3 kuvasta olisi tarkennuspisteen etupuolella ja loput takapuolella?

Mitä tarkoittaa ko kuvassa rajaaminen? Rajataan kuvasta pois kaikki epäolennainen (esim sähköpaalun tukivaijerit ym)?
jhh
Viestit: 25
Liittynyt: Maalis 03, 2011 10 : 27

Viesti Kirjoittaja jhh »

Rockford kirjoitti:
jhh kirjoitti:Ok, eli latoin nyt ISO-arvon automatille (100-3200). Käytän kameraa M-asennolla, eli aukko on säädettynä nyt ulkokuvauksessa kiinteösti arvoon F11. Elikkäs nyt vaan säädän valotusaikaa haluamakseni (siis siten että kuvaan tulee haluttu valoisuus)?
Jos sulla on Auto-ISO käytössä niin valotusajan säätö ei säädä kuvan valoisuutta. Eli Auto-ISO päällä M-asento ei ole oikeasti manuaalivalotus, vaan olet käyttänyt automaattivalotusta, jolloin Auto-ISO pyrkii valitsemaan sopivan ISO-arvon jotta valotus olisi haluttu. (Tämä voi riippua kamerasta ja/tai muista säädöistä, mutta ymmärtääkseni useimmat toimii näin.)

Ja juuri tästä syystä oletan että tuossa kakkoskuvassa on tullut 400 ISO käyttöön kun olet lyhentänyt aikaa.
Ok, eli jos haluan pelata kuvissa valotusajalla, niin ensiksi pitää siis säätää manuaalisesti ISO-arvo kiinteästi johonkin haluttuun arvoon?

Ei oikein auennut ohjekirjasta itselle toi juttu...
http://files.canon-europe.com/files/sof ... I_Flat.pdf
Rockford
Viestit: 7318
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

jhh kirjoitti:Ok, eli jos haluan pelata kuvissa valotusajalla, niin ensiksi pitää siis säätää manuaalisesti ISO-arvo kiinteästi johonkin haluttuun arvoon?
Tottakai valotusaika vaikuttaa siihen valotusaikaa, mutta jos haluat sen näkyvän valotuksessa pitää valita kiinteä ISO-arvo jolloin olet vasta ihan oikeasti "M-moodissa".
jhh kirjoitti:Ei oikein auennut ohjekirjasta itselle toi juttu...
http://files.canon-europe.com/files/sof ... I_Flat.pdf
Tuolla näkyy lukevan että M-moodissa Auto-ISO valitsee kiinteän arvon 400 ISO käyttöön. Eli olin väärässä tuossa mitä yllä kirjoitin. Tosin sitten en ymmärrä miksi sulla ei ole kaikissa kuvissa tuo 400 ISO käytössä.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
SuperDrive
Viestit: 1466
Liittynyt: Tammi 13, 2011 0 : 00

Viesti Kirjoittaja SuperDrive »

Tuo 1/3 ja 2/3 sääntö pätee suunnilleen muutaman metrin etäisyyksille. Aivan lähellä syvätetävyyttä on saman verran kummallakin puolella ja siitä takana oleva alkaa kasvaa kohti ääretöntä etäisyyden kasvaessa, joten jossain välissä se on 2/3.
tehodia
Viestit: 1085
Liittynyt: Touko 15, 2008 12 : 11

Viesti Kirjoittaja tehodia »

jhh kirjoitti:Tässä nykyisessä kamerassa pitää käyttää etsintä ja siinä ei pysty näkemään millainen kuvasta todellisuudessa tulee...

Mitä arvon raati on mieltä, kannattaako jatkaa vaan tuolla kuvaamista vai olisiko järkevää ostaa joku nykyaikaisempi järjestelmäkamera?
Kyllähän etsimen kauttakin näkyy kaikki oleelinen tieto ennen kuvan ottamista. Tarkennuksen osuminen on riippuvainen kamera ja objektiivi -yhdistelmästä, sitä ei opi kirjoja lukemalla.

Minä käytän valotuksen mittaamiseen ja tarkennukseen yleensä yhtä pistettä, jolloin voi täysin ennakoida, mihin tarkennus osuu. Valotuksen mittaminen mahdollisimman pieneltä alueelta, eli pääkohteesta, tuottaa aina oikein tai halutunlaisesti valottuneen pääkohteen.

Jos tarkennus vaikuttaa menevän liian usein pääkohteen ohi, on joko harjoiteltava lisää tai yritettävä vaihtaa objektiivi paremmin toimivaan.

Tuo on aikalailla kuvauskohteistakin riippuva makuasia, onko takanäyttö etsintä parempi kuvaamisessa.
tehodia
Viestit: 1085
Liittynyt: Touko 15, 2008 12 : 11

Viesti Kirjoittaja tehodia »

SuperDrive kirjoitti:Tuo 1/3 ja 2/3 sääntö pätee suunnilleen muutaman metrin etäisyyksille. Aivan lähellä syvätetävyyttä on saman verran kummallakin puolella ja siitä takana oleva alkaa kasvaa kohti ääretöntä etäisyyden kasvaessa, joten jossain välissä se on 2/3.
Ja niissä kameroissa, joissa on tarkennuksen hienosäätö, se asetus kannattaa säätää niin, että tarkka alue sijoittuu noin. Eli säätämättömänä se voi olla jotain ihan muutakin.
SuperDrive
Viestit: 1466
Liittynyt: Tammi 13, 2011 0 : 00

Viesti Kirjoittaja SuperDrive »

jhh kirjoitti: Ok, eli jos haluan pelata kuvissa valotusajalla, niin ensiksi pitää siis säätää manuaalisesti ISO-arvo ukiinteästi johonkin haluttuun arvoon?

Ei oikein auennut ohjekirjasta itselle toi juttu...
http://files.canon-europe.com/files/sof ... I_Flat.pdf
Tuntuu, ettet ole sisäistänyt manuaalin ideaa. Manuaalia käytetään, kun itse halutaan säätää valotus halutuksi eikä luoteta automatiikkaan. Siinä aika, aukko ja ISO-arvo säädetään käsin. Asialla sinänsä ei ole mitään tekemistä valotusajan kanssa pelaamisella. Ehkä on parempi aluksi keskittyä muuhun. Opit kyllä milloin manuaalisäädöt ovat eduksi.

Tuo auto-ISO manuaalin kanssa on hieman outo tapaus. Kaikissa kameroissa se ei ole edes mahdollinen. Se lisättiin, koska se on periaatteessa mahdollinen ja siitä joskus on hyötyä. Se kuitenkaan ei ole varsinainen manuaalitila. Kannattaa muistaa, että auto-ISO tuli digin myötä. Filmillä ISO pitää säätää vastaamaan käytettyä filmiä (tai siten korjata asia kehitysvaiheessa). Siis filmikameroissa oli kahdenlaista automatiikkaa. Tv, jossa kuvaaja sääti ajan ja kamera aukon ja Av, jossa asia oli päinvastoin. Usein oli, että kamerassa oli vain toinen (Canon käytti ajan esivalintaa, muut aukon). Myöhemmin tuli sitten rinnalle tai tilalle P, jossa kamera sääti molemmat. Sekä Tv ja Av antoivat täyden kontrollin käyttäjälle tilanteissa, joissa hön halusi valloittaa mittarin mukaan. Digi toi ISO säädön ja siten hankaloitti asioita. Jos käyttää auto-ISO:a, niin käyttäjällä ei olekaan enää täyttä kontrollia näissä moodeissa, koska kamera säätää kahta parametria ohjelmansa mukaan.

Valotusaikaa voit automaatillakin säätää Tv moodissa ja epäsuorasti Av:llakin.
moonshine
Viestit: 1312
Liittynyt: Heinä 27, 2010 21 : 08

Viesti Kirjoittaja moonshine »

jhh kirjoitti: Mitä tarkoittaa ko kuvassa rajaaminen? Rajataan kuvasta pois kaikki epäolennainen (esim sähköpaalun tukivaijerit ym)?
Ilman hyvää rajausta, sommitelmaa, kaikki muu on toissijaista. Kuvan vaikuttavuus ja mielenkiintoisuus rakentuu sommitelman varaan.

Tässä erittäin hyvä ja lyhyt tietoiskuaiheesta mestarin opettamana: https://www.youtube.com/watch?v=7ZVyNjKSr0M

*
Jokaisella on oma tapansa käyttää eri kuvatiloja omien tavoitteidensa ja mieltymystensä mukaan. Oma tyyli on kuta kuinkin seuraavanlainen:

Kun valoa on paljon: Käytän a(av)-tilaa, perusherkkyyttä ja valotuksenkorjausta, eli säädän itse kahta parametria.

Kun valoa on vähän, käytän:

1) m-tilaa autoisolla, eli säädän jälleen kahta parametria, aukkoa ja aikaa. Luotan kameran mittaukseen ja kamera valitsee herkkyyden (ISOn) sen mukaan. Pätee, kun ei ole aikaa säätää, vaan kuva täytyy ottaa heti (nopeat tilanteet).

2) Kun valoa on vähän ja saa rauhassa säätää, käytän yleensä täysmanuaalia ja teen kaikki valinnat itse.
Vastaa Viestiin