Rockford kirjoitti:
Toivottavasti kehitystä tullaan näkemään. LR4->5->6 kehitys ei ole ollut ihan sillä tasolla että ois tullut pakottavaa halua päivittää. Mutta uudessa koneessa en vanhoja softia viittis kuitenkaan enää käyttää.
CC-vaihtoehto on kenties houkuttelevampi uusille asiakkaille, kuten minulle noin vuosi sitten, siirtyessäni Applen Aperturesta CC Lr+Ps käyttäjäksi. Siirtymä olisi tosin pitänyt tehdä jo ennen kuin Apple kuoppasi Aperturen, niin paljon parempi käyttäjäkokemus CC Lr+Ps mielestäni on.
Lightroomin kertalisenssin omistaville päivitystarvehan ei ole mitenkään pakottava. Käyttäjä arvioi ovatko uudet ominaisuudet riittävän kiinnostavia ja/tai tarpeellisia. Jos eivät, niin vanhemmallakin versiolla pärjää varmaankin vielä pitkään.
burmanm kirjoitti:
Olisi ehkä hyvä lukea kuitenkin mitä tulee pastetetuksi. Kyseinen dokumentti kuvaa kuvien käsittelyä "32-bit Windowssilla". Kuka täysjärkinen käyttää mitään 32-bit vehjettä nykypäivänä jos aikoo kuvia käsitellä? Samat ongelmat tulevat toki vastaan kaikilla käyttiksillä, sillä muistiavaruus yksinkertaisesti loppuu kesken noissa tapauksissa.
Kuitenkin kun mietittään että prosessorit ovat olleet 64-bittisiä yli kymmenen vuotta jo pääasiassa, niin alkaa olee harvassa sellaiset koneet joissa tuo tulisi ongelmaksi.
No joo, vaatiihan DPP 4:kin 64-bittisen koneen, eli siinä mielessä ei niin relevantti kommentti minulta. Mutta pysyn silti kannassani, että DPP 4 >> Rawtherapee.
Smith & Wesson: the original point-and-shoot interface
Minua ei kokeilut oikein kiinnosta, haluaisin yksinkertaisen ja toimivan ohjelman.
Tuo ohjelma tarjontako on noin suppea ?
Ja en ole kiinnostunut kuvia pilviin tallentelemaan, CD lopulliseksi tallenteeksi niille vähille jotka tarvii sen CD:n keston aikaa tallessa olla, ihan tärkeimmästä paperikuvat ( tulipalon tuhottavaksi ). Sen olen noiden kuvien tallentamisessa pitänyt "ajatuksena" että mikään ei ole ikuista.
Työni vie ajan niin että en jaksa ruveta vaikeeta/monimutkaista opettelemaan, yksinkertaisuus valttia.
Aiemmin filmiaikaan omistin ( omistan edelleen ) laadukkaan Canon järkkärin sen jälkeen on ollut digipokkaria jos jonki näköistä kun yhtenä päivänä n. 2 vuotta sitten ostaa prytkäsin Canon EOS 700:n, katumus tuli viikon viiveellä ( olisi heti pitänyt ostaa toi EOS 5 mk3 ), ja nyt keväällä ostin vähän paremman kameran, ton Canon EOS 5 mk 3:sen. Jätin väliin mm. "välimallit" 7mk2, 6 ja 7 mallit. En hennonut kuitenkaa EOS1:stä ostaa ja olisihan se ollut jo julumettoman iso möykyrä mukana raahata.
DorianBlue kirjoitti:Jos on 5Dmk3 ja windows-kone, ei ole mielestäni mitään järkeä edes harkita Rawtherapeeta. DPP 4 vaan Canonin sivuilta koneeseen, aivan varmasti aukeaa. Paitsi jos on pingviini-miehiä, niin sitten joku muu kuin DPP. Tuo uusi DPP tukee tuota runkoa ja on ainakin minusta erittäin monipuolinen ja riittävä konvertteri. Hakkaa aivan varmasti kaikki muut ilmaissoftat.
Olen samaa mieltä. Yksikään kameranvalmistaja ei ole softafirma mutta ainakin NiCan panostaa niin paljon tuohon omaan RAWiinsa, että varmasti valmistajan softa hoitaa homman nyt ja tulevaisuudessa ilman kolmannen osapuolen viiveitä. Kameran oma softa raakakuvien käpistelyyn on yksi markkinoinin tukijalka eikä sitä tarvitse edes verrata ulkoisten veivaajien softaan. Itse tunnen Nikonin Capture softan mutta ihan varmasti sama juttu Canonillakin.
Ja Canon hoitaa homman vielä tulosteeksi asti, siihen ei Nikoni pysty.
Jos olet kokeillut Canonin DPP4-versiota, niin ei mikään ihme ettei aukea.
Olen itse ollut DPP3 versioon tyytyväinen (nyt käytössä 3.14.48). Aukeaa paljon paremmin kuin nelos versio.
Aina uuden DPP 4.x.y version tullessa olen kokeillut josko niihin olisi saatu sama nopea ja yksinkertainen käyttöliittymä kuin vanhaan kolmosversioon, mutta eipä ole näkynyt.
Kuukausimaksullisessa LR tai PS CC tarvii nettiyhteyden kerran kuussa.
Adoben sivuilta lainaus "Tarvitset Internet-yhteyden, kun asennat ja lisensoit sovellukset ensimmäisen kerran, mutta voit käyttää sovelluksia offline-tilassa voimassa olevalla ohjelmiston käyttöoikeudella. Työpöytäsovellukset yrittävät tarkistaa ohjelmistojen käyttöoikeudet 30 päivän välein."
Viimekesänä lomareissulla tallensin niin RAW kuin JPEG kuvat Linux Mint järjestelmää käyttävällä iänikuisella läppärillä ulkoiselle kiintolevylle. Kyseessä se EOS 5D mk 3 ja kumpikin korttipaikka "miehitettynä", SD = JPEG ja CF = RAW .
Ja ny sitte se kymysys:
Tallentuuko nuo kuvatiedostot "oikein" olipa mikä käyttöjärjestelmä tahansa käytössä ? Kopio / Liitä sydseemillä tehty.
Ps. Ensimmäistä kuvaa ihmettelin tuossa illalla Lr6 sessa, onhan opittavaa enskertalaisella, toivotaan vaan että elinpäiviä piisaa jotta kerkiis jottain oppimaan . . .
Vaanari kirjoitti:Tallentuuko nuo kuvatiedostot "oikein" olipa mikä käyttöjärjestelmä tahansa käytössä ? Kopio / Liitä sydseemillä tehty.
Eihän kameran tiedostojen käsittely ole sidottu mihinkään tiettyyn käyttöjärjestelmään, eli tottakai pitäisi tallentua oikein. Kaikki käyttikset ei toki ymmärrä kaikkia tiedostojärjestelmiä, mutta tuskinpa sulla tässäkään ongelmaa tulee.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Hyvä opaskirja Lr6 opiskeluun, ottaen huomioon että aloittaja/tarvitsia on vielä "lähtökuopissa". Eli lähdettävä olisi alkeista koska yksikään "säädin"/ "käsite" ei ole hallussa . . .
Sellainen jossa opastetaan alla olevan linkin tavoin, yksinkertaisempikin ymmärtää ;-)))
Potkan Lightroom kirjalla itse lähdin tuota itse opiskelemaan. Siinä on oikeastaan vain se alku hankalaa, eli luoda se katalogi ja ne säädöt/asetukset. Alun jälkeen se systeemi on kyllä simppeli. Potkan kirja löytyy kirjastosta. Lightroom ei hirveästi ole muuttunut eli voi hiukan vanhemmallakin kirjalla harjoitella.
Fogfighter kirjoitti:Kuukausimaksullisessa LR tai PS CC tarvii nettiyhteyden kerran kuussa.
Eiköhän kaikilla sellainen ole.
Miten tarkka tuo kuukauden väli muuten on? Jos LR/PS CC tarkistaa itsensä netistä kerran kuussa esim. ensimmäisenä päivänä ja oletkin silloin viikon kahden reissussa jossain keskellä viidakkoa jossa ei netti toimi niin antaako tuo "anteeksi" vai vetääkö softat lukkoon jos ei nettiyhteyttä löydy?
Fogfighter kirjoitti:Kuukausimaksullisessa LR tai PS CC tarvii nettiyhteyden kerran kuussa.
Miten tarkka tuo kuukauden väli muuten on? Jos LR/PS CC tarkistaa itsensä netistä kerran kuussa esim. ensimmäisenä päivänä ja oletkin silloin viikon kahden reissussa jossain keskellä viidakkoa jossa ei netti toimi niin antaako tuo "anteeksi" vai vetääkö softat lukkoon jos ei nettiyhteyttä löydy?
Tuli minullekin sama mieleen.
Mutta ainakin mielestäni sen jälkeen lähtee käyntiin 30 päivän testiversio, sama kuin aluksi ladatessa.
Kyllä se tarkistaa sen lisenssin joka käynnistyskerralla (tai itse asiassa aina kun kone on päällä). Ja siitä siten 30pv eteenpäin. Jos ajattelit eksyä viidakkoon yli kuukaudeksi ilman nettiä, niin miksi niitä kuvia edes pitää siellä rämeessä käsitellä? Kun ei niitä kuitenkaan saa mihinkään toimitettua ennen kuin on takaisin Nairobissa.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
--- blogi