kapama-7 kirjoitti:
Ei vaikuta RAW-kuvaan. NEFin jos avaa Capture NX2:ssa, niin se osaa lukea tuon ja tekee säädön (jos on ruksattu). ACR tas ei osaa lukea tuota, joten jos avaat sillä tai Lightroomissa, niin ei vaikutusta.
Kapa
Oletko kokeillut? Tähtää kamera sisällä vaikkapa kirkkaaseen ikkunaan. D-light säätää valotusta alas ainakin d700 rungolla. Eli ehdottomasti pois rawin kanssa.
Edit: Pikaisella googlauksella noin se toimii uusillakin rungoilla. Se valottaa aina ali, jotta kuva ei vaan palaisi puhki. Taysin typerä toiminto.
En ole kokeillut. Thom Hogan kirjoittaa D800 oppaassaan, että vain NX2 pystyy hoitamaan tuon NEFin samoin, kuin kamera JPG:llä ja TIFFillä. Muilla konverttereilla kuva on vain alivalottunut ja ala-, keski- ja yläsävyjen korjaus on tehtävä sitten tuosta alivalottuneesta ruudusta jälkikäteen ja usein seurauksena kohinan lisääntyminen.
kapama-7 kirjoitti:
Ei vaikuta RAW-kuvaan. NEFin jos avaa Capture NX2:ssa, niin se osaa lukea tuon ja tekee säädön (jos on ruksattu). ACR tas ei osaa lukea tuota, joten jos avaat sillä tai Lightroomissa, niin ei vaikutusta.
Kapa
Oletko kokeillut? Tähtää kamera sisällä vaikkapa kirkkaaseen ikkunaan. D-light säätää valotusta alas ainakin d700 rungolla. Eli ehdottomasti pois rawin kanssa.
Edit: Pikaisella googlauksella noin se toimii uusillakin rungoilla. Se valottaa aina ali, jotta kuva ei vaan palaisi puhki. Taysin typerä toiminto.
En ole kokeillut. Thom Hogan kirjoittaa D800 oppaassaan, että vain NX2 pystyy hoitamaan tuon NEFin samoin, kuin kamera JPG:llä ja TIFFillä. Muilla konverttereilla kuva on vain alivalottunut ja ala-, keski- ja yläsävyjen korjaus on tehtävä sitten tuosta alivalottuneesta ruudusta jälkikäteen ja usein seurauksena kohinan lisääntyminen.
Kapa
Niin, eli raw kuva alivalotetaan ja se alivalotetaan sen vuoksi, jotta se nx2 softa osaa tehdä samanlaista jpeggiä kuin kamera. NX2 ei siis tee mitään taikoja, vaan sille tulee sama alivalottunut raw kuva mitä muillekkin konverttereille.
Käytännössähän sinä nyt kuvaat jpegin dynamiikalla rawia.
Edit: se valotus menee siis metsään tämän d-light hässäkän kanssa. Nikonin oma softa ja se takatelkkarin kuva osaa vain nostaa valotuksen ja avata varjoja valmiiksi. Eli sinulla on tosiaan jo osa rawin varoista käytettynä ennen mitään säätämistä.
kapama-7 kirjoitti:
En ole kokeillut. Thom Hogan kirjoittaa D800 oppaassaan, että vain NX2 pystyy hoitamaan tuon NEFin samoin, kuin kamera JPG:llä ja TIFFillä. Muilla konverttereilla kuva on vain alivalottunut ja ala-, keski- ja yläsävyjen korjaus on tehtävä sitten tuosta alivalottuneesta ruudusta jälkikäteen ja usein seurauksena kohinan lisääntyminen.
Kapa
Tuo hoganin lainaus oli vaan niin hämärä. Kuva on tosiaan ihan samalla tavalla alivalottunut kaikilla konverttereilla jos d-light on päällä. Ja tämän käyttö selittää väärin valottuneet raw kuvat. Takatelkkari JA HISTOGRAMMI näyttää oikeaa valotusta, mutta raw onkin sitten pahimmillaan lähes aukon ali.
Dailunch kirjoitti:Testasin D5100 kanssa valkoiseen seinään. Ilman D-lightningia valotusaika 1/40, sen kanssa 1/80. Huonetta kuvatessa ilman 1/50 ja kanssa 1/100 -> kannattaa nakata pois sillä sotkee valotuksen ja takatelkkarin kuvan.
Jännä juttu, että meillä meni eri suuntiin nämä erot.
varjovalo kirjoitti:Kiitos vastauksista! Jännitin vähän laittaa tänne kysymystä kun mietin minkäsävyisiä vastauksia tänne tulee. Kannatti kysyä :)
eskoliukselle erityiskiitos selkeästä viestistä!
Eskoliukselle kiitos myös minulta. Kirjaimellisesti valaisevilla esimerkeillä ja vaivannäöllä postauksessa, lopputulos on esimerkillinen. Foorumin taso taas nousi.
'Nalle Puh tiesi mitä tarkoitti, mutta ei osannut sanoa sitä, koska hän on niin pieniaivoinen karhu'