suojasuodin

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
ttuplai

Viesti Kirjoittaja ttuplai »

Ongelmana tässäkin on se, et harvalla ihmisellä on varaa ja aikaa testata asiaa kunnolla - siis pudotella 1500 linssiä suojasuotimella ja ilman, jotta johtopäätöksiä vois tehdä (siis jotka kestää muutakin kuin Mutu tieteiden väitöstilaisuuden). Niinpä yksi vannoo suotimien nimeen, koska Jaskan linssi pelastui sen ansiosta (tai niin ainakin Jaska uskoo) ja päinvastoin. Nykyihminen pelkää kaikkea (nettihysteria) ja ostaa varmuuden vuoksi suojan, koska ehkä ... Siksi mä käytän kuvauskypärää, koska voi olla et otollisissa olosuhteissa kompastun siten et putki osuu mua päähän ja kypärä olisi pelastanut.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
habannaama

Viesti Kirjoittaja habannaama »

JuhaM kirjoitti:Kuinka monta kertaa tästäkin aiheesta on keskusteltu ja varoitettu noista "suojista" ja edelleen löytyy niiden kannattajia, huoh...
...ja kuitenkin toisille niistä on ollut hyötyä.
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
hkoskenv

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

Suojalasin ei ole tarkoitus suojella objektiivia putoamisilta ja muilta kovilta iskuilta. Jos suojalasi rikkoutuu, se aiheuttaa enemmän vahinkoa kuin hyötyä. Mutta suojalasi on erinomainen oloissa, joissa on todennäköistä saada jotain törkyä etulinssiin. Maastourheilu, lasten kuraleikit, luontokuvaus myrskyssä tai pahoissa ryteiköissä, joissa on vaikea välttää oksien ym. kevyen mutta likaavan ja naarmuttavan osumista etulinssiin, ja niin edelleen ovat paikkoja, joissa suojalasista on hyötyä. Hieman järkeä käyttämällä pääsee pitkälle.
Hannu
habannaama

Viesti Kirjoittaja habannaama »

hkoskenv kirjoitti:Suojalasin ei ole tarkoitus suojella objektiivia putoamisilta ja muilta kovilta iskuilta. Jos suojalasi rikkoutuu, se aiheuttaa enemmän vahinkoa kuin hyötyä. Mutta suojalasi on erinomainen oloissa, joissa on todennäköistä saada jotain törkyä etulinssiin. Maastourheilu, lasten kuraleikit, luontokuvaus myrskyssä tai pahoissa ryteiköissä, joissa on vaikea välttää oksien ym. kevyen mutta likaavan ja naarmuttavan osumista etulinssiin, ja niin edelleen ovat paikkoja, joissa suojalasista on hyötyä. Hieman järkeä käyttämällä pääsee pitkälle.
Juurikin näin.
Mieluummin hinkaan puhtaaksi muutaman kympin suodinta metsätetsin jälkeen, kuin objektiivin omaa etulinssiä.
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
TiRy

Viesti Kirjoittaja TiRy »

habannaama kirjoitti:
hkoskenv kirjoitti:Suojalasin ei ole tarkoitus suojella objektiivia putoamisilta ja muilta kovilta iskuilta. Jos suojalasi rikkoutuu, se aiheuttaa enemmän vahinkoa kuin hyötyä. Mutta suojalasi on erinomainen oloissa, joissa on todennäköistä saada jotain törkyä etulinssiin. Maastourheilu, lasten kuraleikit, luontokuvaus myrskyssä tai pahoissa ryteiköissä, joissa on vaikea välttää oksien ym. kevyen mutta likaavan ja naarmuttavan osumista etulinssiin, ja niin edelleen ovat paikkoja, joissa suojalasista on hyötyä. Hieman järkeä käyttämällä pääsee pitkälle.
Juurikin näin.
Mieluummin hinkaan puhtaaksi muutaman kympin suodinta metsätetsin jälkeen, kuin objektiivin omaa etulinssiä.
Ostatteko sen muutaman kympin suotimen joka hinkkaamisen jälkeen uudelleen? Luulisi, että ne suotimet naarmuuntuu helpommin kuin etulinssit. Jos eivät naarmuunnu, niin samahan se on hinkata sitä etulinssiä, kun edelleen luulen, että ne etulinssit eivät naarmuunnu yhtä helposti.

Toinen mitä ei tule käytettyä on ne muoviset etulinssinsuojat, hyi. Mulla on objektiiveissa vv-suojat kiinni ja ne ovat laukussa aina vv-suoja pohjaan päin. Koskaan en ole ainuttakaan naarmua objektiivin etulinssiin saanut. Tapahtumakuvauksissa saatan jättää takatulpatkin monesti pois, kun primejä joutuu tilanteen mukaan vaihtelemaan kiivaastikin.

Jos pelkäisin etulinssin naarmuja yhtä paljon kuin te, kuvaisin mielummin jollain markettikameralla ilman pelkoa naarmuista. Vai missä on se pointti ostaa kalliit vehkeet ja heikentää kuvanlaatua jollain ylimääräisellä pleksillä?

Polat, harmaasuotimet yms. suotimet ymmärrän täysin, näitä suojasuotimia en sitten yhtään. Tässä mun kaks senttiä.
hkoskenv

TiRy kirjoitti:Ostatteko sen muutaman kympin suotimen joka hinkkaamisen jälkeen uudelleen? Luulisi, että ne suotimet naarmuuntuu helpommin kuin etulinssit. Jos eivät naarmuunnu, niin samahan se on hinkata sitä etulinssiä, kun edelleen luulen, että ne etulinssit eivät naarmuunnu yhtä helposti.
Pyrin välttämään hinkkaamista, jos suojalasissa on jotain naarmuttavaa likaa. Yleensä pidän sen paikalla koko kuvauksen ajan ja huuhtelen sitten sen jälkeen tai huuhtelen sen kiinni ollessa. Paremmat suojalasit ainakin mainostavat kovia pinnoitteita, kun taas linssin pinnoitteessa tehdään läpäisyä suosivampi kompromissi kovuuden ja läpäisyn välillä. Eivät ne suojalasit mitä vain kestä, mutta järkeä käyttämällä pääsee pitkälle.
Jos pelkäisin etulinssin naarmuja yhtä paljon kuin te, kuvaisin mielummin jollain markettikameralla ilman pelkoa naarmuista. Vai missä on se pointti ostaa kalliit vehkeet ja heikentää kuvanlaatua jollain ylimääräisellä pleksillä?
Pointti on siinä, että viitsii ulkoiluttaa sitä kallista objektiivia huonommissakin oloissa. Toinen vaihtoehto olisi tosiaan ostaa erikseen halvat objektiivit riskaabeleita olosuhteita varten ja kolmas kuvata hyvällä objektiivilla ilman suojalasia sillä riskillä, että etulinssi naarmuuntuu. Kaikissa noissa tavoissa on puolensa, hyvät ja huonot. En ainakaan minä väitä suojalaseja parhaaksi ratkaisuksi kaikille kaikkiin ongelmiin enkä käytä niitä aina varmuuden vuoksi, vaan vain kun on erityinen syy odottaa likaantumista. Mutta minulle suojasuodattimen käyttö huonoissa oloissa on paras kompromissi minun riskinottohalulleni ja kuvaustottumuksilleni. En minä sitäkään ymmärrä, miksi jotkut vastustavat suojalaseja niin kovalla kiihkolla.
Hannu
kohan

Viesti Kirjoittaja kohan »

Polat ja ND suotimet ymmärrän kulloisenkin käyttötarpeen mukaan. Samoin hyvälaatuisen uv-suotimen tilapäisen käytön jos olosuhteet on sellaiset että kuvaaminen häiriintyy vesiroiskeista. Laukussa on muutama puhdas uv-suodin jonka voi helposti vaihtaa kostuneen suotimen tilalle.
Muutoin ylimääräiset tarpeettomat lasit optiikan edessä on vain haitaksi
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
TiRy

Viesti Kirjoittaja TiRy »

hkoskenv kirjoitti:
TiRy kirjoitti:Ostatteko sen muutaman kympin suotimen joka hinkkaamisen jälkeen uudelleen? Luulisi, että ne suotimet naarmuuntuu helpommin kuin etulinssit. Jos eivät naarmuunnu, niin samahan se on hinkata sitä etulinssiä, kun edelleen luulen, että ne etulinssit eivät naarmuunnu yhtä helposti.
Pyrin välttämään hinkkaamista, jos suojalasissa on jotain naarmuttavaa likaa. Yleensä pidän sen paikalla koko kuvauksen ajan ja huuhtelen sitten sen jälkeen tai huuhtelen sen kiinni ollessa. Paremmat suojalasit ainakin mainostavat kovia pinnoitteita, kun taas linssin pinnoitteessa tehdään läpäisyä suosivampi kompromissi kovuuden ja läpäisyn välillä. Eivät ne suojalasit mitä vain kestä, mutta järkeä käyttämällä pääsee pitkälle.
Pointti on siinä, että viitsii ulkoiluttaa sitä kallista objektiivia huonommissakin oloissa. Toinen vaihtoehto olisi tosiaan ostaa erikseen halvat objektiivit riskaabeleita olosuhteita varten ja kolmas kuvata hyvällä objektiivilla ilman suojalasia sillä riskillä, että etulinssi naarmuuntuu. Kaikissa noissa tavoissa on puolensa, hyvät ja huonot. En ainakaan minä väitä suojalaseja parhaaksi ratkaisuksi kaikille kaikkiin ongelmiin enkä käytä niitä aina varmuuden vuoksi, vaan vain kun on erityinen syy odottaa likaantumista. Mutta minulle suojasuodattimen käyttö huonoissa oloissa on paras kompromissi minun riskinottohalulleni ja kuvaustottumuksilleni. En minä sitäkään ymmärrä, miksi jotkut vastustavat suojalaseja niin kovalla kiihkolla.
Ymmärrän kyllä pointin tuommosissa erityisolosuhteissa. Lainasin ehkä virheellisesti juuri sinun kommenttia, tarkoitus oli puhua yleisesti.

Suurin osa ei edes kuvaa koskaan suodinta vaativissa olosuhteissa. Suodinta pidetään suurin osa ajasta aivan turhaa "suojaamassa" etulinssiä. Tämän huomaa kun seuraa tuota myydään-palstaa. Kärjistetysti joka toisessa ilmoituksessa mainitaan, että suojasuodin on ollut kiinni objektiivin ostosta asti, eikä sitä ole koskaan irroitettu. Tämä on se touhu jota en vielä ymmärrä.
hkoskenv

TiRy kirjoitti:Suurin osa ei edes kuvaa koskaan suodinta vaativissa olosuhteissa. Suodinta pidetään suurin osa ajasta aivan turhaa "suojaamassa" etulinssiä.
Se on kyllä totta, että suojalasia käytetään väärin. Joko puhtaissa oloissa turhaan kuvaa heikentämässä tai sitten aloittajan tapaan luotetaan siihen, että se suojaa myös mekaanisilta iskuilta, ja käsitellään objektiivia huolimattomasti. Mutta en tiedä kuinka suuri osa lopultakaan noin tekee.
Tämän huomaa kun seuraa tuota myydään-palstaa. Kärjistetysti joka toisessa ilmoituksessa mainitaan, että suojasuodin on ollut kiinni objektiivin ostosta asti, eikä sitä ole koskaan irroitettu. Tämä on se touhu jota en vielä ymmärrä.
Minä luulen, että tuo on melkein kaikilla muodollinen myyntivalhe, jota ei ole tarkoitettukaan uskottavaksi. Toivottavasti ainakin, koska luulisi suojalasin jatkuvan käytön keräävän törkyä ja kosteutta sinne väliin, josta se diffusoituu objektiivin sisään.
Hannu
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Tuostahan voisi laittaa äänestyksen?

-Käytätkö turhaan suojasuodinta?
-Valehteletko käyttäväsi turhaan suojasuodinta?

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Mulla oli kesällä rinkassa Zeissin Distagon 21mm:ssä kiinni pola ja ND1000 -kombinaatio joka jäi puristuksiin rinkassa sillä seurauksella että ND kirjaimellisesti räjähti paloiks ja pola halkes neljään osaan. Koko polan päällyskalvo oli ihan täynnä mikroskooppisen pieniä kuoppia.
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Nimenomaan. Hyvin suojaavat! ;-)

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Juu se ei tarvi kummoista kolausta se suotimen reuna. Sen verran kireetä kamaa. Jos ei jatkuvaa käyttöä ole ja jotain oikeeta funktiota nii suotimet mäkeen laseista.
Vastaa Viestiin