Rajaatko eli croppaatko kuviasi?

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
jpyykone

Viesti Kirjoittaja jpyykone »

Kuvan katsojan kannalta lopputulos ratkaisee, kuvan ottajan kannalta tuolla "miten kuva on otettu" voi olla jotakin merkitystä. Joissain tapauksissa kuva voi toki saada lisäarvoa jonkun katsojan mielestä, jos kuvaustekniikka on ollut katsojaa miellyttävä.

Itse jätän kuvaan yleensä aina rajausvaraa, varsinkin laajakulmilla kuvatessa. Tämä siksi koska

a) horisontti voi olla vinossa, vaikka kuinka kuvanottohetkellä tuo on olevinaan suorassa
b) antaa mahdollisuuden rajata pois tai jättää jotakin elementtejä jälkikäsittelyssä
c) profiilikorjauksen jälkeen kuva rajautuu aina hiukan
d) perspektiivin korjaus vaatii yleensä aika rajuakin rajausta, jotta kuvasuhde säilyy
e) panoraamoja käsivaralta otettaessa parallaksivirhettä tulee väistämättä, jolloin kuvasta voi rajautua paljonkin

Normaali-/telepolttoväleillä tuohon on yleensä itsellä vähemmän tarvetta. Kuvanottohetkellä tulee yleensä otettua tuo huomioon, että tarvitseeko jättää rajausvaraa vai onko ns. maksimaalinen resoluutio tai kuvakulman säilyminen tärkeintä. Joskus rajausvaran jättäminen voi olla vaikka sen takia, että haluaa kokeilla erilaisia rajauksia jälkikäteen.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
JKyytinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JKyytinen »

Rockford kirjoitti:
LeGant kirjoitti:Rajattujen kuvien ongelma on minusta siitä, että niistä näkee heti että ne ovat rajattuja.
Miksi näin? Ei mun kuvista ainakaan näe. :-)
Objektiivina suttuzoom?
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com
Samyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

JKyytinen kirjoitti:
Rockford kirjoitti:
LeGant kirjoitti:Rajattujen kuvien ongelma on minusta siitä, että niistä näkee heti että ne ovat rajattuja.
Miksi näin? Ei mun kuvista ainakaan näe. :-)
Objektiivina suttuzoom?
Rockfordilla taitaa olla D800 ;-)
paaton

Viesti Kirjoittaja paaton »

LeGant kirjoitti:.

Kipinä tähän ketjun aloittamiseen tuli siitä, kuin näin erään ystäväni ottaman kuvan, jossa oli kalansilmälinssillä otettua toimintakuvaa rajattu niin, että kuvan muoto ei ollut enää pyöreä.
.
Ennekuin syyllistät enemmän tätä rajailevaa moukkaa, niin kannattaa varmistaa onko kyseessä pyöreää kuvaa tekevä kalansilmä.
Naranek

Viesti Kirjoittaja Naranek »

paaton kirjoitti:
LeGant kirjoitti:.

Kipinä tähän ketjun aloittamiseen tuli siitä, kuin näin erään ystäväni ottaman kuvan, jossa oli kalansilmälinssillä otettua toimintakuvaa rajattu niin, että kuvan muoto ei ollut enää pyöreä.
.
Ennekuin syyllistät enemmän tätä rajailevaa moukkaa, niin kannattaa varmistaa onko kyseessä pyöreää kuvaa tekevä kalansilmä.
Ja mitä väliä sillä on jos kuva oli hyvä?
LeGant
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LeGant »

Hel_NiS kirjoitti:
Rajattujen kuvien ongelma on minusta siitä, että niistä näkee heti että ne ovat rajattuja.

Mitäs tässä näkee että on rajattu?
Ehkä näen sen sitten vain omissa kuvissani. :)

Toisaalta seurani on kriittistä. Tällä palstalla on näköjään paljon rennompi meininki.
LeGant
Viesti:

Palstan nimi on "Aloitteleva digikuvaaja kysyy". En ole ihan aloitteleva kuvaaja, mutta aloitteleva järjestelmäkameralla kuvaaja kyllä olen, eli tein tästä jutusta oikean harrastuksen vasta hetki sitten.

Minä en siis ole se, joka päättää, kuka on moukka. :)

Olen itse saanut aiemmin kritiikkiä siitä, että otan kohteista useita erilaisia kuvia, otan yhden niistä ja rajaan sen mieluiseksi. Reflektoin tässä siis joskus itse saamaani kritiikkiä.
Munt

Viesti Kirjoittaja Munt »

Muista en tiedä, mutta omasta mielestä suuri osa valokuvausharrastuksen nautintoa on juuri siinä työskentelyssä, kun saa kuvatessa rajata sitä näkymää. Joskus kuitenkin jälkirajauksella lopputulos on vielä parempi, joten annan kaikkien canonien kukkia...

..
paaton

Munt kirjoitti:Muista en tiedä, mutta omasta mielestä suuri osa valokuvausharrastuksen nautintoa on juuri siinä työskentelyssä, kun saa kuvatessa rajata sitä näkymää. Joskus kuitenkin jälkirajauksella lopputulos on vielä parempi, joten annan kaikkien canonien kukkia...

..
Onhan tuo nyt sanomattakin selvää, että jos touhutaan jalustan kanssa niin tarkoituksena on saada rajaukseltaan valmista kuvaa.

Oikeastaanhan rajaan kyllä liikkuvien ihmistenkin kuvat kohtuu valmiiksi jo kuvaa otettaessa, koska käytän jatkuvasti kaikkia tarkennuspisteitä. Mutta hyvin harvoin rajaus on valmis suoraan kamerasta.

On tässä ketjussa kyllä vähän ideaakin. Aika moni taitaa tosiaan kuvata nykyään liikkuvia kohteita ainostaan keskipisteellä ja hoitaa rajutkin rajaukset jälkikäsittelyssä. Tuo vaikuttaa jo käytettävään polttoväliinkin.
T-K

Viesti Kirjoittaja T-K »

LeGant kirjoitti: Olen itse saanut aiemmin kritiikkiä siitä, että otan kohteista useita erilaisia kuvia, otan yhden niistä ja rajaan sen mieluiseksi. Reflektoin tässä siis joskus itse saamaani kritiikkiä.
Tuntuu aika turhalta kritiikiltä.. Itse tulee joskus otettua useita kymmeniä sommitelmia samasta kohteesta/aiheesta, joista suurin osa sitten lentää koneella roskiin. Sen hyvän kuvan ero on usein niin pienestä kiinni, että sitä ei välttämättä siinä kameralla tähystäessä voi huomata.
Tilanteita ja kohteita on kuitenkin niin erilaisia, että aina ei usean version ottaminen onnistu..

Edit. Niinkuin ylempänä sanottiin, jalustalta kuvatessa pyritään tietenkin valmiiseen rajaukseen, mutta tulee niitäkin silti usein cropattua.. Tee niinkuin teet, lopputulos ratkaisee.
Viimeksi muokannut T-K, Helmi 01, 2015 18 : 39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
LeGant
Viesti:

Hyviä pointteja.

Kuitenkin kun tämä on aloittelijoiden palsta, niin sanompahan, että pidän kuitenkin huonona sellaista tapaa, että yleiskuvista rajataan yksityiskohtia omiksi kuvikseen. Tai jos on ottanut vaikkapa muotokuvan laajakantilla, rajaa siitä myöhemmin lähiksen.
T-K

Viesti Kirjoittaja T-K »

Eipä tullut tuollaista ajatelleeksi. Tuollaista tuskin kovin moni tällä palstalla harrastaa, lähinnä croppaamisella tarkoitetaan kuvan suoristamista/kääntämistä, kuvasuhteen muuttamista, sommitelman korjausta tms..
paaton

LeGant kirjoitti:Hyviä pointteja.

Kuitenkin kun tämä on aloittelijoiden palsta, niin sanompahan, että pidän kuitenkin huonona sellaista tapaa, että yleiskuvista rajataan yksityiskohtia omiksi kuvikseen. Tai jos on ottanut vaikkapa muotokuvan laajakantilla, rajaa siitä myöhemmin lähiksen.
Juu, tästä olen ihan samaa mieltä, mutta joskus joutuu näinkin tekemään jos vaikkapa ihmisestä ei ole muuta kuvaa tai polttoväli ei ollut riittävän pitkä.
paaton

T-K kirjoitti:Eipä tullut tuollaista ajatelleeksi. Tuollaista tuskin kovin moni tällä palstalla harrastaa, lähinnä croppaamisella tarkoitetaan kuvan suoristamista/kääntämistä, kuvasuhteen muuttamista, sommitelman korjausta tms..
Näin minäkin tuon käsitin. Nopeissa tilanteissa se viimeinen sommittelu on aika mahdotonta tehdä kuvausvaiheessa. Useilla kameroilla jo tarkennuspisteen valintakin on tolkuttoman hankalaa.
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Itse en pidä "huonona" jos ihminen opettelee kompositioita tai tehoja tms. kuvasta. Siihen voi ottaa vaika jonkun muun kuvan ja rajailla siitä erilaisia rajauksia. Ja sekin, ettei ole kuvaa ottaessaan nähnyt sen mahdollisuuksia, sekään ei ole huono. Ei jokainen näe marmorikuutiostakaan sen sisällä olevaa kyykistynyttä neitsyttä...

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
LeGant
Viesti:

paaton kirjoitti:
T-K kirjoitti:Eipä tullut tuollaista ajatelleeksi. Tuollaista tuskin kovin moni tällä palstalla harrastaa, lähinnä croppaamisella tarkoitetaan kuvan suoristamista/kääntämistä, kuvasuhteen muuttamista, sommitelman korjausta tms..
Näin minäkin tuon käsitin. Nopeissa tilanteissa se viimeinen sommittelu on aika mahdotonta tehdä kuvausvaiheessa. Useilla kameroilla jo tarkennuspisteen valintakin on tolkuttoman hankalaa.
Kyllä minäkin sellaista rajaamista harrastan, jossa otetaan vaikka kuvan laidasta pois vahingossa mukaan tullut pienen pieni kaistale pois kokonaisuutta häiritsemästä, mutta välttelen sellaista, jossa vaikka 35mm polttovälillä otettu kuva muutetaan 50mm polttoväliä vastaavaksi. Minulla on kuitenkin jo valmiiksi croppikennoinen kamera, joka tekee sen kuuluisan 1,62x cropin suhteessa kinovastaavuuteen.

Tarkoitin ehkä myös sellaista epätasaista rajausta, jossa ei rajata symmetrisesti vaan vaikka siten, että kuvan asettelu muuttuu. Että kohde, joka ei ollut ennen keskiössä, päätyy kuvassa pääosaan. Eli tavallaan yritetään pelastaa kuva, jonka asettelu ei ollut ihan onnistunut.

Sehän voi olla yleinen tapa, että otetaan kuvia sekaisin sieltä täältä ja rajaillaan yleiskuvista kivat yksityiskohdat omiksi kuvikseen. Sehän on ainakin ihmisten facebook-kuvissa todella yleistä.
JKyytinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JKyytinen »

LeGant kirjoitti: Sehän voi olla yleinen tapa, että otetaan kuvia sekaisin sieltä täältä ja rajaillaan yleiskuvista kivat yksityiskohdat omiksi kuvikseen. Sehän on ainakin ihmisten facebook-kuvissa todella yleistä.
Tuohan on juuri se, mitä Nokia/MS kehottaa tekemään 1020:lla.
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com
Samyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Ällöttäviä moralisteja, tosin kameraharrastajat aina olleet ;-)

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
Matti_JH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

LeGant kirjoitti:
paaton kirjoitti:
Kyllä minäkin sellaista rajaamista harrastan, jossa otetaan vaikka kuvan laidasta pois vahingossa mukaan tullut pienen pieni kaistale pois kokonaisuutta häiritsemästä, mutta välttelen sellaista, jossa vaikka 35mm polttovälillä otettu kuva muutetaan 50mm polttoväliä vastaavaksi. Minulla on kuitenkin jo valmiiksi croppikennoinen kamera, joka tekee sen kuuluisan 1,62x cropin suhteessa kinovastaavuuteen.

Tarkoitin ehkä myös sellaista epätasaista rajausta, jossa ei rajata symmetrisesti vaan vaikka siten, että kuvan asettelu muuttuu. Että kohde, joka ei ollut ennen keskiössä, päätyy kuvassa pääosaan. Eli tavallaan yritetään pelastaa kuva, jonka asettelu ei ollut ihan onnistunut.

Sehän voi olla yleinen tapa, että otetaan kuvia sekaisin sieltä täältä ja rajaillaan yleiskuvista kivat yksityiskohdat omiksi kuvikseen. Sehän on ainakin ihmisten facebook-kuvissa todella yleistä.
Ja tämä on väärin koska...?
Moska

Viesti Kirjoittaja Moska »

Kaiken kaikkiaan ihmeellinen ja mielenkiintoinen keskustelu.

Hyvin useita kuviani rajaan, ennen kuin laitan niitä esille. Rajaan jos on tarpeen ja jos se tekee kuvasta paremman. Jos on jollain kalansilmällä kuvattu ja rajataan nurkasta pieni kuva, niin lienee selvää että susihan siitä tulee, mutta se ei palvelekaan tarkoitusta.

En ihan ole ymmärtänyt ajatusta miksi kuvaa ei saisi rajata - mitä pahaa se tekee?

Olisi tietenkin hienoa, jos kuvat olisivat aina suoraan kameran jäljiltä valmiita, mutta minulla ne ei useimmiten sellaisia ole. Enkä näe mitään syytä miksi en voisi vielä tehdä kuvasta parempaa, jos se kerta on mahdollista. Ymmärtääkseni filmiaikaankin ihmiset rajasivat kuviaan, eikä sen vuoksi moniakaan lynkattu.
Vastaa Viestiin