Sopiva aloittelijan järkkäri kissakuvaukseen
-
Olen ihan noviisi kuvausjutuissa, mutta meille tuli kameran hankinta kissakuvien tarpeesta.
Aloittelin ihan peruskitillä ja zoomobjektiivilla ja terävyys vaan ei ollut mieleen, sitten kakkula vaihtui 50mm/1.8 kakkulaan ja valo riitti kuvaamiseen ilman salamaa. Tarkennuksen osuminen kohdalleen osui kuitenkin vain välillä ja kakkulaa vaihtamalla 50mm/1.4 alkoi tulla parempaa laatua.
Kun mennään budjettilaitteilla, niin listaisin jotain tälläistä:
perus järjestelmärunko (canon, nikon)
valovoimainen kiinteä objektiivi 50mm/1.4
kunnollinen salama, jossa valon voi pehmentää vaikka katon kautta (kääntyvä salamapää)
Käytettyinä nuo kaikki saa varmaankin viidellä sadalla.
Ns kroppikennoisessa 50mm on sisätiloissa ahdas, mutta mielestäni mukavampi kuin 30mm kissojen kuvaamisessa.
Aloittelin ihan peruskitillä ja zoomobjektiivilla ja terävyys vaan ei ollut mieleen, sitten kakkula vaihtui 50mm/1.8 kakkulaan ja valo riitti kuvaamiseen ilman salamaa. Tarkennuksen osuminen kohdalleen osui kuitenkin vain välillä ja kakkulaa vaihtamalla 50mm/1.4 alkoi tulla parempaa laatua.
Kun mennään budjettilaitteilla, niin listaisin jotain tälläistä:
perus järjestelmärunko (canon, nikon)
valovoimainen kiinteä objektiivi 50mm/1.4
kunnollinen salama, jossa valon voi pehmentää vaikka katon kautta (kääntyvä salamapää)
Käytettyinä nuo kaikki saa varmaankin viidellä sadalla.
Ns kroppikennoisessa 50mm on sisätiloissa ahdas, mutta mielestäni mukavampi kuin 30mm kissojen kuvaamisessa.
-
- Viesti:
50/1.4:llä voi olla hieman hankala saada tarkennus kohdalleen, kun lähietäisyyksillä ehkä sentti terävää.
Jesse Kyytinen
jessekyytinen.wordpress.comSamyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
jessekyytinen.wordpress.comSamyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
-
- Viesti:
Jälleen kerran kiitos, kiitos ja kiitos! :)
Myönnän, että ohjekirjan selaaminen olisi äärimmäisen fiksu teko. Olympuksella lätkin menemään pelkällä automaattiasetuksella. Hävettää juu, mutta kuvaaminen ei tosiaan ole kuulunut juuri harrastuksiini enkä uskaltanut räpeltää lainakameraa. Yleensä sihtaan iPhoneni kohti kissaa ja räpsäisen kuvan (että tällainen on noviisiuden taso täällä!). Koska en suinkaan tiedä, kuinka suureksi kuvaamisintoni leimahtaa, en haluaisi heti alkaa satsata liian hienoon kalustoon, jota en osaisi käyttää ja joka jäisi pahimmillaan nurkkaan pölyttymään. Pehmoinen startti sen olla pitää.
Tuohon peiliasiaan olen muuten törmännyt aiemminkin, ja siitä syystä minulla oli hytinä, että liikkuvaan kohteeseen Olympus ei ehkä olisi paras valinta. Toki olisin varmasti saanut silläkin parempia kuvia, jos olisin perehtynyt asiaan ja uskaltautunut tekemään joitain säätöjä.
Nämä kameramaailman termit ovat minulle täyttä hepreaa, joten nyt olen jo vähän sekaisin. Mutta aion kyllä tsekata sen Villen mahtavan selvästi ehdottaman setin (eli D90 tai D7000). Ja on tosi hyödyllistä kuulla kokemuksia muiltakin kissakuvaajilta objektiiveista ym. Kuvat myös aina puhuvat puolestaan ja saavat hymyilemään! :)
Ennen joulua aion vielä olla uuden kameran omistaja! Toivotaan, että osaan valita oikein, ja mikä tärkeintä: oppisin käyttämään vekotinta oikein...
Myönnän, että ohjekirjan selaaminen olisi äärimmäisen fiksu teko. Olympuksella lätkin menemään pelkällä automaattiasetuksella. Hävettää juu, mutta kuvaaminen ei tosiaan ole kuulunut juuri harrastuksiini enkä uskaltanut räpeltää lainakameraa. Yleensä sihtaan iPhoneni kohti kissaa ja räpsäisen kuvan (että tällainen on noviisiuden taso täällä!). Koska en suinkaan tiedä, kuinka suureksi kuvaamisintoni leimahtaa, en haluaisi heti alkaa satsata liian hienoon kalustoon, jota en osaisi käyttää ja joka jäisi pahimmillaan nurkkaan pölyttymään. Pehmoinen startti sen olla pitää.
Tuohon peiliasiaan olen muuten törmännyt aiemminkin, ja siitä syystä minulla oli hytinä, että liikkuvaan kohteeseen Olympus ei ehkä olisi paras valinta. Toki olisin varmasti saanut silläkin parempia kuvia, jos olisin perehtynyt asiaan ja uskaltautunut tekemään joitain säätöjä.
Nämä kameramaailman termit ovat minulle täyttä hepreaa, joten nyt olen jo vähän sekaisin. Mutta aion kyllä tsekata sen Villen mahtavan selvästi ehdottaman setin (eli D90 tai D7000). Ja on tosi hyödyllistä kuulla kokemuksia muiltakin kissakuvaajilta objektiiveista ym. Kuvat myös aina puhuvat puolestaan ja saavat hymyilemään! :)
Ennen joulua aion vielä olla uuden kameran omistaja! Toivotaan, että osaan valita oikein, ja mikä tärkeintä: oppisin käyttämään vekotinta oikein...
-
Itse varmaan tällähetkellä tuohon budjettiin ja käyttötarkoitukseen suosittelisin kanssa käytettyä Nikon D7000-runkoa ja Nikonin 35mm/1.8G DX-objektiivia. Jos salaman haluaa niin SB-600 löytyy lähellä satasta. Langaton salamanohjaus toimii näillä tarvittaessa.
Perusteluina sen verran, että D7000 on tälähetkellä varmaankin käytettynä hinta-laatusuhteeltaan yksi parhaista, ellei paras DX-runko (kuvanlaatu, tarkennus, käytettävyys; ~350€). Sama pätee tuohon 35mm/1.8G DX Nikkoriin. Pieni, kevyt, halpa, optisesti hyvä, tarkennusnopeuskin varsin riittävä (~100-120€). Sitten on saatavana myös DX-rungossa mainio potrettitele 50mm/1.8G, jos tuntuu että 35mm:llä joutuu liian lähelle (~100-150€). Ja sitten tietysti vielä pitempi 85mm/1.8G, mutta tuo menee sisätiloissa DX-rungolla jo vähän turhan pitkäksi. Ulkona on taas varmasti oikein hyvä, esim. jos kuvaa kissoja valjaissa (~350€).
D7000 tekee ISO3200 asti ihan hyvää jälkeä ja vielä ISO6400 on varmasti käyttökelpoinen kuvakoossa jota blogissasi käytät. Tuon 35mm/1.8:n kanssa et välttämättä edes salamaa tarvitse, jos täydellä aukolla kuvaat. Muistat vaan pitää suljinnopeuden tarpeeksi nopeana, jotta kissojen liike pysähtyy (1/160-1/500).
Itse en vanhempia runkoja harkitsisi, sillä noilla ei juuri jälleenmyyntiarvoa ole, jos päätätkin kuvauskalustosta luopua. Tai vastaavasti päätätkin laittaa vielä lisää parempaan runkoon. Ellei sitten ole erittäin edullisesti tarjolla.
Perusteluina sen verran, että D7000 on tälähetkellä varmaankin käytettynä hinta-laatusuhteeltaan yksi parhaista, ellei paras DX-runko (kuvanlaatu, tarkennus, käytettävyys; ~350€). Sama pätee tuohon 35mm/1.8G DX Nikkoriin. Pieni, kevyt, halpa, optisesti hyvä, tarkennusnopeuskin varsin riittävä (~100-120€). Sitten on saatavana myös DX-rungossa mainio potrettitele 50mm/1.8G, jos tuntuu että 35mm:llä joutuu liian lähelle (~100-150€). Ja sitten tietysti vielä pitempi 85mm/1.8G, mutta tuo menee sisätiloissa DX-rungolla jo vähän turhan pitkäksi. Ulkona on taas varmasti oikein hyvä, esim. jos kuvaa kissoja valjaissa (~350€).
D7000 tekee ISO3200 asti ihan hyvää jälkeä ja vielä ISO6400 on varmasti käyttökelpoinen kuvakoossa jota blogissasi käytät. Tuon 35mm/1.8:n kanssa et välttämättä edes salamaa tarvitse, jos täydellä aukolla kuvaat. Muistat vaan pitää suljinnopeuden tarpeeksi nopeana, jotta kissojen liike pysähtyy (1/160-1/500).
Itse en vanhempia runkoja harkitsisi, sillä noilla ei juuri jälleenmyyntiarvoa ole, jos päätätkin kuvauskalustosta luopua. Tai vastaavasti päätätkin laittaa vielä lisää parempaan runkoon. Ellei sitten ole erittäin edullisesti tarjolla.
-
- Viesti:
Taisi olla joku pudjetti paketille, voi niitä vanhempiakin runkoja katsoa, jos nikonia niin D300/D300s on vielä toimiva runko, pikseleiden ja ominaisuuksien puolesta käypä kamera kissojen kuvaamiseen. Olen kuvannut kissoja D2X:llä ihan onnistuneesti :) ja se on vanha runko jo.jpyykone kirjoitti: Itse en vanhempia runkoja harkitsisi, sillä noilla ei juuri jälleenmyyntiarvoa ole, jos päätätkin kuvauskalustosta luopua. Tai vastaavasti päätätkin laittaa vielä lisää parempaan runkoon. Ellei sitten ole erittäin edullisesti tarjolla.
"Olen kuvannut eri kameroilla ihan itse"
https://www.flickr.com/photos/190197415 ... 568316264/
-
- Viesti:
SandraNyp kirjoitti:Koska en suinkaan tiedä, kuinka suureksi kuvaamisintoni leimahtaa, en haluaisi heti alkaa satsata liian hienoon kalustoon, jota en osaisi käyttää ja joka jäisi pahimmillaan nurkkaan pölyttymään.
En ole kissakuvaaja, mutta minusta tuo suositus kuulostaa hyvältä. Siinä on myös se hyvä puoli että vaikka hinta ehkä meneekin budjetin ylärajoille niin jos sattuu käymään niin, että kuvausinto lopahtaa, niin noista saa kuitenkin myymällä vielä kohtuullisesti rahaa takaisinkin. Ja toisaalta jos intoa riittää niin ei tule heti seinä vastaan.jpyykone kirjoitti:Itse varmaan tällähetkellä tuohon budjettiin ja käyttötarkoitukseen suosittelisin kanssa käytettyä Nikon D7000-runkoa ja Nikonin 35mm/1.8G DX-objektiivia. Jos salaman haluaa niin SB-600 löytyy lähellä satasta.
Itse hommaisin salamaan hiukan myöhemmin jonkinlaisen pehmentimen, vaikka läpiammuttavan sateenvarjon tai pienen softboksin (hintaluokka kymppejä), mutta tähän vaikuttaa paljon toki se miten hyvin kotona voi käyttää muita pintoja salaman pehmentämiseen.
Viimeksi muokannut Rockford, Joulu 07, 2014 20 : 02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
-
Juu, eipä tuossa ollutkaan kyse siitä etteikö voisi tai etteikö saisi hyviä kuvia. Vaan jälleenmyyntiarvosta. Mutta eipä näitä kamoja sijoitusmielessä tosin osteta muutenkaan ;)jperala kirjoitti:Taisi olla joku pudjetti paketille, voi niitä vanhempiakin runkoja katsoa, jos nikonia niin D300/D300s on vielä toimiva runko, pikseleiden ja ominaisuuksien puolesta käypä kamera kissojen kuvaamiseen. Olen kuvannut kissoja D2X:llä ihan onnistuneesti :) ja se on vanha runko jo.jpyykone kirjoitti: Itse en vanhempia runkoja harkitsisi, sillä noilla ei juuri jälleenmyyntiarvoa ole, jos päätätkin kuvauskalustosta luopua. Tai vastaavasti päätätkin laittaa vielä lisää parempaan runkoon. Ellei sitten ole erittäin edullisesti tarjolla.
-
- Viesti:
Kiitos hyvistä perusteluista tuon seiskatonnisen suhteen! Kieltämättä mun kannattaa miettiä nyt sitäkin, että mitäs jos hurahdan kuvaamiseen tai into lopahtaa tyystin (mitä en ainakaan haluaisi uskoa). Eli ei haittaisi, jos kameraan saisi hyvin lisäosia ja se säilyttäisi arvonsa hieman pidempään. Mutta hinta on toki sitten kovempi... Hmm.
Jos oletetaan, että kiinnostuisin kuvaamisesta niin paljon, että olisin vaikkapa puoli vuotta myöhemmin innokas ostamaan sellaisen valovoimaisemman, kalliimman objektiivin, niin löytyisikö silloin tuohon D7000-malliin paremmin vaihtoehtoja? Vai onko myös siihen ysikymppiseen yhtä laadukkaita putkia?
Jos oletetaan, että kiinnostuisin kuvaamisesta niin paljon, että olisin vaikkapa puoli vuotta myöhemmin innokas ostamaan sellaisen valovoimaisemman, kalliimman objektiivin, niin löytyisikö silloin tuohon D7000-malliin paremmin vaihtoehtoja? Vai onko myös siihen ysikymppiseen yhtä laadukkaita putkia?
-
- Viesti:
Molempiin saat hyviä putkia nyt ja jatkossa.SandraNyp kirjoitti:Kiitos hyvistä perusteluista tuon seiskatonnisen suhteen! Kieltämättä mun kannattaa miettiä nyt sitäkin, että mitäs jos hurahdan kuvaamiseen tai into lopahtaa tyystin (mitä en ainakaan haluaisi uskoa). Eli ei haittaisi, jos kameraan saisi hyvin lisäosia ja se säilyttäisi arvonsa hieman pidempään. Mutta hinta on toki sitten kovempi... Hmm.
-
- Viesti:
Kaikkiin Nikoneihin käy samat objektiivit, poislukien näille pienikennoisille suunnitellut, jotka eivät käy täyskennoisiin pro-malleihin.SandraNyp kirjoitti:Vai onko myös siihen ysikymppiseen yhtä laadukkaita putkia?
Jesse Kyytinen
-
- Viesti:
itseasiassa FX kennoisella voi kuvata DX laseilla :) mutta ei näitä kannata miettiä tässä vaiheessa vielään. Alkaa olemaan liikaa informaatiota kohta.JKyytinen kirjoitti:Kaikkiin Nikoneihin käy samat objektiivit, poislukien näille pienikennoisille suunnitellut, jotka eivät käy täyskennoisiin pro-malleihin.SandraNyp kirjoitti:Vai onko myös siihen ysikymppiseen yhtä laadukkaita putkia?
-
Samat lasit käy molempiin, eivätkä edes ole kalliita. 85/1.8d voisi olla kissakuvaukseen passeli, eikä se maksa käytettynä kuin muutaman satasen. 50/1.8 on halvempi mutta se on ehkä liian lyhkäinen?SandraNyp kirjoitti:Kiitos hyvistä perusteluista tuon seiskatonnisen suhteen! Kieltämättä mun kannattaa miettiä nyt sitäkin, että mitäs jos hurahdan kuvaamiseen tai into lopahtaa tyystin (mitä en ainakaan haluaisi uskoa). Eli ei haittaisi, jos kameraan saisi hyvin lisäosia ja se säilyttäisi arvonsa hieman pidempään. Mutta hinta on toki sitten kovempi... Hmm.
Itse ostaisin kerralla seistatonnisen, 18-55vr ja 85 tai 50mm kiinteän. 50millisen kanssa hinta pitäisi pysyä vielä 500e tuntumassa.
D7000n kuvanlaatu hämärässä on selkeästi parempi.
D90:n pitää minusta olla oikeasti halpa, jos sen valitset.
-
- Viesti:
Hukuin jo infotulvan alle! Ensiyönä näen kissaunia DX-lasien ja ties millaisten objektiivitötteröiden läpi! :-D
Mutta ehkä on parempi, että tietoa on liikaa kuin liian vähän. Ainahan voin palata tähän keskusteluun, jos alan muuntautua lähemmäs kameragurun esiastetta. Ei ole vielä lähellä se vaihe...
Mutta ehkä on parempi, että tietoa on liikaa kuin liian vähän. Ainahan voin palata tähän keskusteluun, jos alan muuntautua lähemmäs kameragurun esiastetta. Ei ole vielä lähellä se vaihe...
-
- Viesti:
Itse kävin noin 3 päivää sitten tuon ostoprojektin, ihan tarpeeseen totesin että nyt tarvitaan jotain parempaa ja päädyin tuohon Nikon D300 runkoon, vähällä rahalla saa huimasti ominaisuuksia, on runkona jo "vanha" mutta näitä löytyy vähän kuvattuja kun jaksaa etsiä.SandraNyp kirjoitti:Hukuin jo infotulvan alle! Ensiyönä näen kissaunia DX-lasien ja ties millaisten objektiivitötteröiden läpi! :-D
-
- Viesti:
-
Mutta on sitten valovoimaa enempi ja toisaalta saahan syväterävyyttä lisää pienentämällä aukkoa. Canonin 50mm/1.8 on halpa, mutta ei parasta luotettavuutta tarkennuksessa.JKyytinen kirjoitti:50/1.4:llä voi olla hieman hankala saada tarkennus kohdalleen, kun lähietäisyyksillä ehkä sentti terävää.
Alkuperäiseen aiheeseen:
Nyt on ehdotettu 30 - 85mm kiinteää. Kroppikennoisessa tuo 85mm sisätiloissa jo liian ahdas omien kattikuvien kanssa. Itsellä on 30mm ja 50mm 1.4 kakkulat ja 50mm on "aina" passelimpi (imho).
Alkuperäiselle antaisin vihjeen: osta edullinen peruspaketti ns kittizoomilla (~18-55) ja katso millä polttovälillä kuvaat. Sen jälkeen osta uusi/käytetty kiinteäpolttovälinen kakkula. Canonin 1.4 pesee ainakin 1.8 tarkennuksessa mennentullen. Nikonin kakkuloista en tiedä.
Salamalla ja siihen jonkinlaista pehmennitä on hyvä valinta. Ne varjot ym vaan tekee liikkuvasta kuvaamisesta hieman telineurheilua ;)
Helpompi suunnata salama vaikka katon kautta. Katit kun eivät aina halua poseerata ja parhaat kuvat tulevat aina hieman yllättäen. Sarjatulella saa joskua aika kivaakin aikaiseksi.
-
- Viesti:
itsellä toisin päin, meinasi mennä hermot Sonyn Next 5r:llä kuvaamiseen, nyt on taas valtava järkälekamera.. sillä voi kuvata muutakin kun kissaa kotona :)Maffer kirjoitti:Hermot menis kuvailla kissoja kotona jollain järkälekameralla. Ota vaan joku PEN kamera missä kuvanvakaaja ja kääntyvä näyttö sekä siihen mukaan halpa mutta hyvä 45/1.8. Näillä ehdotetuilla laitteilla menee sormi suuhun ja terävää on kaikki kissan nenästä huoneen takaseinään.
Nämä menee aina tällaiseksi kun joku kysyy että "minkä ostan"
-
- Viesti:
Minä uskaltaisin ehdottaa valovoimaista laajista m43:lla, tarkennus onnistuu paremmin kun ei ole kauhea tele, ja pikkupeilitön on näppärän kokoinen.
Jesse Kyytinen
-
-
- Viesti:
17/1.8 ei ole erityisen yleinen lasi käytettynä. Koetin sitä jonkin aikaa kahtella mutta ostin sitten uuden kun ei löytynyt ja tuon hinta on siinä 400-450€ tuntumassa uutena.Turmio kirjoitti:Miksipä ei m43 17mm f1.8
joku käytetty m43 runko jonka saa 100e.
Riittää syväterävyys sekä valovoima.
17mm f1.8 luulis saavan hyvään hintaan käytettynä.
itse ostin kys. lasin uutena e-m1 kylkiäisenä hintaan 250€
Mahtuu muuteen joku pen runkoinen vielä takin taskuun ton kakkulan kanssa.
Entä millaisia mahtavat olla 100€ m43-rungot kuvanlaadultaan jos vertaa vaikkapa E-M5:een?
Lisäksi kuvaaja halusi ottaa temppuilevista kissoista kuvia sisätiloissa. Siinä ei varmastikaan riitä f/1.8 jos suljinajat pitää saada johonkin 1/500 kieppeille että liike pysähtyy. Salamalaitteet on se millä mennään.