Saimi kirjoitti:Carrier: no laughing, ei ole helppoa. Olen siis laittamassa koruohjeita nettiin ja korut valmistetaan pienimmillään millin kokoisista helmistä. Korujen täytyy olla erittäin hyvin kuvattuja koska siinä jokaisen helmen täytyy erottua.
Tarvitset siis ehkä makro-objektiivin, tai loittorenkaat nykyiseen objektiiviisi. 0.28m minimitarkennusetäisyys ei välttämättä riitä, mutta jos et tarvitse korkearesoluutioisia kuvia, ehkä selviää kroppaamalla (kuvia rajaamalla). Kannattaa kokeilla kuvausta siinä kuvausteltassa siten, että valo tulee telttaan tasaisesti eri puolilta ja yhtä voimakkaana. Sen jälkeen voit tehdä johtopäätöksiä esimerkiksi objektiivin soveltuvuudesta.
Objektiivisi valovoima lienee f3.5 laajakulmapäässä (18mm) ja f5.6 telepäässä (55mm). Suurin aukko on se, jolle kamera suostuu vaihtamaan tietyllä polttovälillä aukon esivalinnalla tai täysmanuaalitilassa.
Saimi kirjoitti:Microsoftin peruskuvaeditorissa oli mahdollista terävöittää kuvaa ja vähentää noisea, joten käsittelyllä pokkarikuvat oli ihan ok. Ilmeisesti tällä foorumilla kuva pitää laittaa ensin johonkin nettiin ja linkata sieltä?
Kannattaa hankkia jokin kunnollinen kuvankäsittelyohjelma, ja samoin raw-kuvien kehitysohjelma (kannattanee kuvata RAWia niin otoksista saanee helpommin onnistuineita jälkikäsittelyssä). Tällaisilla onnistunee myös esimerkiksi focus stacking, jos ei meinaa terävyysalue yhdellä otoksella riittää.
Suositukseni ohjelmista on seuraava:
Kuvankäsittelyyn GIMP (ilmainen)
Kuvien kehittämiseen RAW-muodosta Raw Therapee (ilmainen)
Nettiin kuvat voi laittaa esim flickr.com, jossa on 1 teratavu tilaa kuville. Itse olen käyttänyt dropboxin public-kansiota tai photobucketia.
Tuo ISO-ongelma näyttäisi olevan melko helposti ohitettavissa kamerassa. Eiköhän nykyisestäkin saa varsin soivan pelin ainakin tuohon tuotekuvaukseen, ja ehkä valovoimaisen objektiivin ostamalla myös sisäkuvaukseen. Suosittelen, että opettelet kuitenkin käyttämään kameraa, ja vasta jos jotkut kameran ominaisuudet eivät riitä, ryhdyt selvittämään uuden ostamista. Kyllä tuolla D50:lläkin pitäisi nimittäin vielä hyviä kuvia saada, enkä usko että uudemmista rungoista on hirveästi apua ainakaan helmien kuvaamiseen.