Ohjevideoiden kuvaamiseen sopiva kalusto?

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
fieroman

Viesti Kirjoittaja fieroman »

Saimi kirjoitti:Kiitos Rockford. Laitan valon tilaten. Laitteessa on himmennin, ajattelin että kun olen yhdet leluvalot ostanut niin en lähde sille linjalle enää.
Nyt olisi sopiva videokamera kohtuu edullisesti rahalassa.

http://www.rajalacamera.fi/sony-hdr-cx2 ... amera.html
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
carrier

Viesti Kirjoittaja carrier »

Miksi pokkari olisi parempi kuin Handycam? Siinä lienee kääntyvä näyttökin, jota ei läheskään kaikissa pokkareissa ole. Videoon suunniteltu, kun pokkarit still-kuviin.
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

carrier kirjoitti:Miksi pokkari olisi parempi kuin Handycam? Siinä lienee kääntyvä näyttökin, jota ei läheskään kaikissa pokkareissa ole. Videoon suunniteltu, kun pokkarit still-kuviin.
Pokkareita löytyy nurkista yleensä useitakin kappaleita.
Saimi

Viesti Kirjoittaja Saimi »

Niin mutta minulla on nurkissani huono pokkari ja hyvin toimiva Handycam...

Järkkäripohdinta on laitettu jäihin toistaiseksi koska ongelmat on olleet valaistus ja user error. Valo on jo tilattu, kuumeisesti odotan että pääsen kokeilemaan Handycamia sen kanssa.

Järkkärin osalta lähinnä makro- tai oikeastaan lähikuvaukseen sopivan objektiivin hankinta voisi tulla kysymykseen lähitulevaisuudessa, mutta sillä surkealla pokkarillani saan varmaan passelit lähikuvat kun tuo valoasia korjaantuu.

Objektiivia en ala hankkimaan ennen kuin ymmärrän riittävästi että osaa ostaa sopivan.
Saimi

Hmm... Suositelkaa mulle vielä valoherkempää objektiivia (öö, mitä numeroita siinä sais olla)?

Täällä surffailu aiheuttaa kamerakuumetta, mieli muuttui asentoon "voihan tässä pitää silmällä ainakin käytettyjen markkinoita just in case".

Minulle ei ole ihan selvä nyt vielä onko samalla objektiivilla mahdollista kuvata lapsen touhuja puolentoista metrin päästä sekä tavaroita puolen metrin päästä?

Samaten täällä herää pieni nälkä perehtyä selvittämään ja parantamaan asioita. Yks asia mikä esimerkiksi todella jurppii, on se että kittilinssilläni en saa sisätiloissa lemmikistä kuvaa ilman salamaa. Kattien silmät loistavat oransseina kekäleinä kuvissa tai ovat puolitangossa.
carrier

Nikon D50 ilman salamaa ei välttämättä ole optimaalinen tavoittelemaasi ilman salamaa kuvaukseen suurimman herkkyyden ollessa iso 1600. Tilanne voi muuttua jos lemmikit tai lapset jaksavat pönöttää liikkumatta paikallaan ja kuvaat jalustalla. Liikkuvan kohteen kuvaaminen sisätiloissa ilman salamaa edellyttää suurta herkkyyttä (kallis kamera) ja paljon valovoimaa (kallis objektiivi, lähes aina ilman zoomia) etenkin kun asunnot yleensä eivät ole kovin kirkkaasti valaistuja vrt. esim. toimistot.

Kannattaa kissoja ja lapsiakin kuvata epäsuoralla salamalla sisätiloissa, niin saat nykyisellä kalustollasi miellyttävämpää jälkeä. Tuotekuvaus ja lapsikuvaus onnistuu periaatteessa samalla objektiivilla, mikäli tarkennusetäisyys on riittävän pieni. Toisaalta tuotekuvaukseen soveltuu objektiivi, jossa on hieman enemmän millejä, ja lapsiin sisätiloissa 1,5m etäisyydeltä taas selvästi laajakulmaisempi objektiivi. Tällainen taas aiheuttaa vääristymiä tuotekuvauksessa. Tuotekuvaukseen kelpaa käsintarkenteinen linssikin, joten ehkä joku vanhempikin objektiivi käy hyvin (joka kykenee makrokuvaukseen, ts. tarkentamaan lähelle, ellei sitten käytä loittorenkaita), vaikka adapterin kanssa? Rahaa ei ainakaan tarvitsisi hirveästi käyttää sellaiseen, kun valovoimaakaan ei kummoisesti tarvita. Lapset ja muu kuvaus sitten erikseen.

Objektiivi on sitä valovoimaisempi, mitä pienempi f-arvo siinä on. Esim. 50mm f1.4 on valovoimaisempi kuin 50mm f2.8. Nikonin objektiiveista en muutoin ymmärrä enempää kuin käsilaukuistakaan.
Rockford
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Lapsi- ja lemmikkikuviin sisällä ilman salamaa jotain tämmöistä vaikka, niin uskoisin että jo 1600 ISO riittää auttavasti alkuun. Tottakai uudemmat rungot vielä parantaa tilannetta huomattavasti.

http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... t=12714827
http://www.kameralaukku.com/portal/inde ... 486.0.html

Huom: Nämä yksilöt ehkä jo myyty, mutta kertoo hintatasosta.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
carrier

Yllättävän vaikeaa tuollainen helmien kuvaaminen ilman heijastuksia. Mitään kun tuotekuvauksesta ymmärrä niin kokeilin hieman, ja tuo on paras johon pystyin. Silti näkyy heijastus kattolampusta, eli varmaan joku kuvausteltta on ainoa, jossa voisi helpohkosti saada kuvattua ilman moisia. Onneksi OP:lta sellainen jo löytyy.

Kuva

Kuva otettu 10v vanhalla pokkarilla, jossa ei liene järin suuri kenno, ja silti syväterävyys tuottaa ongelmia, kuten etualalta näkyy (ja vinjetointikin - editoimaton).

Nyt saa nauraa.
Rockford
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

carrier kirjoitti:Kuva otettu 10v vanhalla pokkarilla, jossa ei liene järin suuri kenno, ja silti syväterävyys tuottaa ongelmia, kuten etualalta näkyy (ja vinjetointikin - editoimaton).
Ei minua heijastus tässä koossa haittaa, mutta tuo etualan sumea osa saa epäilemään oliko objektiivissa jotain ylimääräistä.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Saimi

Aiemmin olin kirjoittanut tällaisen viestin mutta se olikin jäänyt lähettämättä:
Tuttavapiirissä on kolme, neljä valokuvausta vakavammin harrastavaa, mutta hekään ei aikoinaan saaneet selkoa mun kamerastani kun joskus kysyin. Löysin eilen tämän sivun ja sain muutaman selityksen sille miksi kameran säätö manuaalilla on ollut niin hankalaa. Tuo että ISO muuttuu lennossa, kamera tilttaa joillain asetuksilla, jne.
http://www.popphoto.com/gear/2008/12/10 ... 0?page=0,1

Tapaan ko. kaverit parin viikon päästä, siihen mennessä opettelen kameran toiminnot niin että voimme kuvailla niin, että matkin mitä he näyttävät omalla kamerallaan.

Luulen että mulla olisi tarvetta lähikuvaukseen sopivalle putkelle. Tykkään kuvata asioita puolen metrin päästä. Scrapbook-sivuja, kokkaamiani ruokia, jne.
No niin ja sitten paluu siihen missä keskustelu nyt menee. Eli kittilinssissä on numerot 18-55mm 1:3.5-5.6 - siinä ei ole f-kirjainta... toisella puolella on teksti 0.28m/0.92 ft.

Rockfordin linkkaama Sigma tuntuu tyyriiltä investoinnilta, jos kamera sit kuitenkin menee vaihtoon... Saattaisin em. traumoista johtuen olla altis tosiaan vaistamaan merkkiä sitten. Tuota Nikkor 35/1.8 objektiivia oli käytettynä tarjolla - olen nyt vain jo pyörällä päästäni että mihinkä siitä olisi.

Carrier: no laughing, ei ole helppoa. Olen siis laittamassa koruohjeita nettiin ja korut valmistetaan pienimmillään millin kokoisista helmistä. Korujen täytyy olla erittäin hyvin kuvattuja koska siinä jokaisen helmen täytyy erottua. Pienet heijastukset helmissä on ok ja joidenkin kuuluukin kiiltää. Joudun käyttämään lasia korujen esillepanossa ja lasi ei saa kiiltää. Olen siis ihan harrastuksena ryhtynyt korudesigner-yrittäjäksi ja satsannut tähän aivan tolkuttoman paljon rahaa, joten nyt on pikku paineet saada lanseerattua nämä mallit. :) Minulla on nyt siedettävät kuvat useammasta mallista, ja laitan ne piirretyin ohjein levitykseen, niin kerkeän sitten laittaa ne videot kun tilattu valo tulee ja ehdin kuvata lisää. Edit: niin ja kuvathan ovat tietenkin sitten suurennoksia...

Microsoftin peruskuvaeditorissa oli mahdollista terävöittää kuvaa ja vähentää noisea, joten käsittelyllä pokkarikuvat oli ihan ok. Ilmeisesti tällä foorumilla kuva pitää laittaa ensin johonkin nettiin ja linkata sieltä?[/quote]
carrier

Rockford kirjoitti:Ei minua heijastus tässä koossa haittaa, mutta tuo etualan sumea osa saa epäilemään oliko objektiivissa jotain ylimääräistä.
Taitaa olla vain kyse siitä, että on ylivalottunut etualalta. Heijastusten ja varjojen poistamiseksi kuvasin "valopöydällä" (Ipadin kirkas näyttö)... Objektiivi oli puhdas.
carrier

Saimi kirjoitti:Carrier: no laughing, ei ole helppoa. Olen siis laittamassa koruohjeita nettiin ja korut valmistetaan pienimmillään millin kokoisista helmistä. Korujen täytyy olla erittäin hyvin kuvattuja koska siinä jokaisen helmen täytyy erottua.
Tarvitset siis ehkä makro-objektiivin, tai loittorenkaat nykyiseen objektiiviisi. 0.28m minimitarkennusetäisyys ei välttämättä riitä, mutta jos et tarvitse korkearesoluutioisia kuvia, ehkä selviää kroppaamalla (kuvia rajaamalla). Kannattaa kokeilla kuvausta siinä kuvausteltassa siten, että valo tulee telttaan tasaisesti eri puolilta ja yhtä voimakkaana. Sen jälkeen voit tehdä johtopäätöksiä esimerkiksi objektiivin soveltuvuudesta.

Objektiivisi valovoima lienee f3.5 laajakulmapäässä (18mm) ja f5.6 telepäässä (55mm). Suurin aukko on se, jolle kamera suostuu vaihtamaan tietyllä polttovälillä aukon esivalinnalla tai täysmanuaalitilassa.
Saimi kirjoitti:Microsoftin peruskuvaeditorissa oli mahdollista terävöittää kuvaa ja vähentää noisea, joten käsittelyllä pokkarikuvat oli ihan ok. Ilmeisesti tällä foorumilla kuva pitää laittaa ensin johonkin nettiin ja linkata sieltä?
Kannattaa hankkia jokin kunnollinen kuvankäsittelyohjelma, ja samoin raw-kuvien kehitysohjelma (kannattanee kuvata RAWia niin otoksista saanee helpommin onnistuineita jälkikäsittelyssä). Tällaisilla onnistunee myös esimerkiksi focus stacking, jos ei meinaa terävyysalue yhdellä otoksella riittää.

Suositukseni ohjelmista on seuraava:
Kuvankäsittelyyn GIMP (ilmainen)
Kuvien kehittämiseen RAW-muodosta Raw Therapee (ilmainen)

Nettiin kuvat voi laittaa esim flickr.com, jossa on 1 teratavu tilaa kuville. Itse olen käyttänyt dropboxin public-kansiota tai photobucketia.

Tuo ISO-ongelma näyttäisi olevan melko helposti ohitettavissa kamerassa. Eiköhän nykyisestäkin saa varsin soivan pelin ainakin tuohon tuotekuvaukseen, ja ehkä valovoimaisen objektiivin ostamalla myös sisäkuvaukseen. Suosittelen, että opettelet kuitenkin käyttämään kameraa, ja vasta jos jotkut kameran ominaisuudet eivät riitä, ryhdyt selvittämään uuden ostamista. Kyllä tuolla D50:lläkin pitäisi nimittäin vielä hyviä kuvia saada, enkä usko että uudemmista rungoista on hirveästi apua ainakaan helmien kuvaamiseen.
Viimeksi muokannut carrier, Helmi 06, 2014 9 : 10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
hkoskenv

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

Saimi kirjoitti:No niin ja sitten paluu siihen missä keskustelu nyt menee. Eli kittilinssissä on numerot 18-55mm 1:3.5-5.6 - siinä ei ole f-kirjainta... toisella puolella on teksti 0.28m/0.92 ft.
f/jotain on sama kuin 1:jotain tai 1/jotain. Joskus se merkitään myös polttoväli/aukko. Tuo merkinta, esim. 18mm f/3.5 tarkoittaa, että himmentimen aukon halkaisija on 18 mm / 3.5 = 5.1 mm. 0.28 m on lyhin tarkennusetäisyys kennon tasolta.
Carrier: no laughing, ei ole helppoa. Olen siis laittamassa koruohjeita nettiin ja korut valmistetaan pienimmillään millin kokoisista helmistä. Korujen täytyy olla erittäin hyvin kuvattuja koska siinä jokaisen helmen täytyy erottua. Pienet heijastukset helmissä on ok ja joidenkin kuuluukin kiiltää. Joudun käyttämään lasia korujen esillepanossa ja lasi ei saa kiiltää.
Tuohon tarkoitukseen tarvitset makro-objektiivin tai loittorenkaita, jos haluat ehdottomasti pihistellä. Videokuvaus tulee olemaan hirvittävän haastavaa, koska millin liikutus vie kohteen pois syväterävyysalueelta, mutta valokuvia voi ottaa pienen harjoittleun jälkeen helposti. Minä pidän hyönteisten kanssa 100 millin makrosta, koska se antaa hieman tilaa linssin ja kohteen väliin ja muotokuvamaisen perspektiiviin.

Jos se lasi tulee korun ja kameran väliin, niin kannattaa yrittää hankkia ns. museolasin palanen. Sellaista voi kysyä isommista lasiliikkeistä, mutta kaikissa sitä ei ole, koska sitä ei kuulemma saa tilattua kauppaan kuin hervottoman erän kerrallaan. Museolasi on heijastuksenestokalvolla päällystettyä lasia. Ei se estä kaikkia heijastumia, mutta pienentää niitä oleellisesti.
Hannu
toimeve

Viesti Kirjoittaja toimeve »

Saimi kirjoitti:Olen siis ihan harrastuksena ryhtynyt korudesigner-yrittäjäksi ja satsannut tähän aivan tolkuttoman paljon rahaa, joten nyt on pikku paineet saada lanseerattua nämä mallit. :)
...ei olisi iso satsaus jos joku "ammattilainen" kävisi ottamassa ne lanseerauskuvat, niin saat homman hoiettua nopeasti ja riittävällä laadulla. Samalla tietysti näkkee, että kuinka valot yms voisi laittaa parhaan mahollisen kuvan aikaansaamiseksi.

Tai jos ystäväpiiristä löytyy vähän enemmän kuvausta harrastanutta kaveria, niin pyytää jelppimään alkuvaiheessa kuvien ja niitten käsittelyn kanssa.

Tuohan tietysti maksaa jottain, mutta eipähän jäisi lanseeraus kuvista kiinni, ja kun sen puolen saa kohilleen, tuotteet myyntiin ja myyntiä aikaiseksi, niin sitten on vähän rauhallisempaa aikaa taas perehtyä myös tuohon omaan kuvaamiseen korujen teon ohella.
https://www.flickr.com/photos/127715893@N04

Miehen voi saaha pois Lapista, mutta Lappia ei miehestä
-Lordi-

5D3, 17/3.5, 24-105/4L IS, 50/1.4 USM, 70-200/2.8L
Olympus XZ-1
Saimi

Tässä nyt parhaimpia kuvia jotka olen saanut aikaiseksi, yhdistelmällä luonnonvalo (pilvinen päivä) + croppaus + parantelu tetokoneella. Pyydän etukäteen anteeksi jos laitan vääränkokoista/liikaa tms koska eka kerta kun laitan kuvaa tänne. (Muoks. ompa ne suuria, rikonkohan jotain sääntöjä?)

Kokoreferenssi: pienimmät helmet ovat luonnossa 1 mm, salmiakinmalliset 2x5mm.

Kuvan propertiesista löytyy tämä informaatio (muistiin itselle josko oppisin myöhemmin näistä jotain): Olympus u7030,S7030 f/3.8 1/100 sec ISO 100 Focal length 10 mm max aperture 3.17 no flash 35mm focal length 59 (luonnonvalo)
Kuva

Nikon, päivänvalo (sama kuvaussessio)
Kuva

Olympus, sama kuvaussessio, vihreä tausta (suuret helmet ovat myös vedenvihreät; taustassa roskaa)
Kuva

Sama
Kuva

NIKON D50 f/4.8 1/1250 sec focal length 35 mm max aperture 4.4 no flash 35mm focal length 52 (ledit ja päivänvalolamput; kuva on oikean värinen, taustana on pinkki pahvi)
Kuva

sama sisäkuvaussessio kuin edellinen (vrt. sama koru edellä)
Kuva
hkoskenv

Saimi kirjoitti:Tässä nyt parhaimpia kuvia jotka olen saanut aikaiseksi, yhdistelmällä luonnonvalo (pilvinen päivä) + croppaus + parantelu tetokoneella.
Oleellisin kysymys valokuvia koskien on se miten itse koet nuo kuvat. Mitä haluaisit parantaa? Se vaikuttaa hyvin oleellisesti siihen, mitä kalustoa kannattaa ostaa. Tosin noissa hommissa 100 millin makro ei voi mennä pahasti pieleen. Ja seuraavaksi tavallinen salama ja tarvittaessa lisävarusteet, jolla sen saa irti rungosta. Videokuvaus on sitten toinen asia, mutta minä en tiedä siitä muuta kuin että tuon suurennussuhteen videokuvaus korun valmistamisesta käsin vaatii aika lailla opettelua ja ehkä erilaista kuvauskalustoa.

Minä kokeilisin valottaa vähän enemmän, nuo ovat hieman tummahkoja, mutta se ratkeaa kuvaajan valinnoilla olemassaolevalla kalustolla (ainakin järkkärillä on mahdollisuus säätää kaikki). Minä pyrkisin myös siihen, että nuo korut ovat kauttaaltaan syväterävyysalueella, eli aukkoa pienemmäksi (kokeilut voisi aloittaa vaikka 11,16,22). Mutta nämä ovat aina mielipidejuttuja, jos olet sitä mieltä, että noin on parempi, anna olla.
Hannu
Saimi

hkoskenv kirjoitti:Minä kokeilisin valottaa vähän enemmän, nuo ovat hieman tummahkoja, mutta se ratkeaa kuvaajan valinnoilla olemassaolevalla kalustolla (ainakin järkkärillä on mahdollisuus säätää kaikki). Minä pyrkisin myös siihen, että nuo korut ovat kauttaaltaan syväterävyysalueella, eli aukkoa pienemmäksi (kokeilut voisi aloittaa vaikka 11,16,22). Mutta nämä ovat aina mielipidejuttuja, jos olet sitä mieltä, että noin on parempi, anna olla.
Siis nämä ovat niitä ensimmäisiä kuvia joissa ollaan menossa oikeaan suuntaan, mutta koen että parannettavaa olisi juurikin tuossa valotuksessa tosi paljon. Kokeillaan ehdotettuja ja testaan sen salaman kanssa... Tosin nykyisellä objektiivilla ei taida voida kuvata valoteltan suuaukolta, koska teltta on pienehkö pöytämalli. Eli siinä mielessä salaman heijastaminen teltan pinnoilta ei taida toimia. Funtsitaan.

Videossa ei tarvitse ihan näin paljon zoomata, ja se onnistuu kunhan vaan saan lisää valoa ja täysin tärinättömät olosuhteet. Kuten sanoin, valo on jo tilattu. Ikkunan edessä kuvattu video oli ok, mutta koska tämä on iltapuhdeharrastus, en voi olla passissa ikkunan ääressä milloin valoa olisi sopivasti. Videossa ei värien tarvitse olla myöskään niin kohdillaan kun taas tuotekuvissa pitäisi värit olla kohdallaan. Helmissä on erilaisia valontaitto-ominaisuuksia ja niiden vangitseminen kuvaan on vaikeaa.
hkoskenv

Saimi kirjoitti:Siis nämä ovat niitä ensimmäisiä kuvia joissa ollaan menossa oikeaan suuntaan, mutta koen että parannettavaa olisi juurikin tuossa valotuksessa tosi paljon. Kokeillaan ehdotettuja ja testaan sen salaman kanssa... Tosin nykyisellä objektiivilla ei taida voida kuvata valoteltan suuaukolta, koska teltta on pienehkö pöytämalli. Eli siinä mielessä salaman heijastaminen teltan pinnoilta ei taida toimia. Funtsitaan.
Salaman heijastamiseen voi käyttää valkoista paperia (tavallinen kopiopaperi), jonka voi käsittelyn helpottamiseksi liimata pahville.
Videossa ei värien tarvitse olla myöskään niin kohdillaan kun taas tuotekuvissa pitäisi värit olla kohdallaan. Helmissä on erilaisia valontaitto-ominaisuuksia ja niiden vangitseminen kuvaan on vaikeaa.
Se on enemmän valaisuongelma kuin kamera- tai optiikkaongelma. Kamerojen ja optiikoiden erot ovat hiuksenhienoja verrattuna pieniinkin valaistuksen muutoksiin.
Hannu
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

hkoskenv kirjoitti:
Se on enemmän valaisuongelma kuin kamera- tai optiikkaongelma. Kamerojen ja optiikoiden erot ovat hiuksenhienoja verrattuna pieniinkin valaistuksen muutoksiin.
Näinpä. Tuo valotus on nyt mennyt kameran mukaan, ja kamerahan haluaa valottaa aina 18% harmaaksi, eli sekä valkoinen seinä, että musta seinä näyttää kuvassa 18% harmaalta. Tämän vuoksi mustaa seinää pitäisi valottaa vähemmänkuin kamera ehdottaa, ja valkoista enemmän. Lyhyesti, pitäisi tässä tapauksessa valottaa enemmän kohteen, kuin taustan mukaan.

Tämä ei tarkoita, että pitäisi marssia edelleenkään kamerakauppaan, jos nykyistä värkkiä vain voi jotenkin säätää.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
eskolius
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eskolius »

Esimerkkikuvasikin ovat jo lähes käyttökelpoisia. Ihan ammattilaistasoisia niistä ei saa, mutta jo automaattinen sävyjen/kirkkauden säätökin muuttaa paljon.

Tämä on tehty avaamalla kuva Photoshopissa ja valittu Levels > Auto.
Kuva
Vastaa Viestiin