jiihaa2 kirjoitti:Kun mä en kertakaikkiiaan tajua Munt tuota värihommaa digiajalla. Kun kamera ittessään jo vääntää värit semmoseksi kun insinööri on halunnut, niin mitä kummaa siinä oikein on että fotarissa niitä ruuvataan lisää? Ymmärtäisin jos olis filmi vielä käytössä.
Niin, ei munkaan tartte niitä värejä ruuvata, mutta ne joilla on se kellertävä nikoni tai turkoosi samyang tai punainen canoni joutuu kyllä vääntämään toisinaan värien kanssa. Värien keskinäinen suhde on toisilla välineillä pielessä...
Mun on jotenkin vaikea ymmärtää sellaisia kavereita, joiden mielestä pitäisi pystyä väkisin todistamaan juuri heille, että zeissi on hyvä.
Samoin on vaikea tajuta kavereita, jotka ottaa pari kuvaa ja tinkaa tunnistamaan kumpi on otettu ja millä. Se kun on usein ihan sama, kun antaisi keskitason mäkihyppääjälle huippusukset ja muiden vetäessä 130 metriä tulisi kaveri sataseen ja sanoisi, että ihan p*skat sukset. Eroa ei näe. Tässä kohtaa joku saattaa ymmärtää, että ne erot tulevat esiin silloin, kun tavoitellaan sitä parasta laatua optimioloissa ja käytetään ammattitaitoa. Valitettavasti tätä ei tunnu jokainen tajuavan.
Suosittelen katsomaan tästä vähän päräyttäviä zeiss-kuvia:
http://www.fredmiranda.com/forum/topic/860134
Vaikka laitteisto on huippua, niin osa objektiiveista on huonoja yksilöitä, osa kuvaajista ei osaa kuvata, osa ei osaa käsitellä, osalla on vaan huonot ohjelmat, osassa on huono valo, mutta sitten lopulta, kun kaikki natsaa, niin jälki on legendaarista. Siinä on aivan turha millään muovikuulalla tulla pätemään, kun sillä ei hyppää yli satasen...
Lopultakin, valokuvauksessa on niin monta genreä sisäkkäin, niin monta tapaa kehittyä ja niin monta mielipidettä, kuin tekijääkin, että ei kannata takertua pikkuasioihin. Kannattaa vaan ymmärtää, että jos objektiivi maksaa satasen, niin miksi joku sitten maksaa toisesta tonnin? Ehkä siellä on joku ero, jota ei itse vielä tajua, mutta jonain päivänä asian näkee toisin.
..