Force75 kirjoitti:Siis sinne Kuvat/Lightroom/Catalog etc. kansioon se vääntää väkisin niitä kansioitaan vaikka en niitä sinne halua. Ja kuvat kyllä pysyy järjestyksessä koviksilla ilman, että joku ohjelma niitä säätää.
Pahoittelut, mutta sen verran on pakko jatkaa aiheen vierestä, että tuo katalogitiedostohan ei sisällä mitään kuvia. Se tiedosto sisältää kaikki muokkaukset ja sen järjestelyn mitä teet. Katalogin paikan saa valita vapaasti.
Kun importtaat kuvia voit valita kopioidaanko vai siirretäänkö ne määräämääsi paikkaan. Lisäksi tuossa on myös vaihtoehtona se, että kuvien paikkaa ei kovalevyllä muuteta mitenkään ja ne vain lisätään tietokantaan. Ja myös tosiaan sen levyvälimuistin paikan sai valita vapaasti.
Päädyin alunperin itse Lightroomiin nimenomaan siksi, koska se ei kajoa valokuvien tallennukseen millään tavalla. Vertailun vuoksi esim. Applen Aperture piilottaa kaikki kuvat oman tietokantatiedoston sisään.
Force75 kirjoitti:Siis sinne Kuvat/Lightroom/Catalog etc. kansioon se vääntää väkisin niitä kansioitaan vaikka en niitä sinne halua. Ja kuvat kyllä pysyy järjestyksessä koviksilla ilman, että joku ohjelma niitä säätää.
Pahoittelut, mutta sen verran on pakko jatkaa aiheen vierestä, että tuo katalogitiedostohan ei sisällä mitään kuvia. Se tiedosto sisältää kaikki muokkaukset ja sen järjestelyn mitä teet. Katalogin paikan saa valita vapaasti.
Kun importtaat kuvia voit valita kopioidaanko vai siirretäänkö ne määräämääsi paikkaan. Lisäksi tuossa on myös vaihtoehtona se, että kuvien paikkaa ei kovalevyllä muuteta mitenkään ja ne vain lisätään tietokantaan. Ja myös tosiaan sen levyvälimuistin paikan sai valita vapaasti.
Päädyin alunperin itse Lightroomiin nimenomaan siksi, koska se ei kajoa valokuvien tallennukseen millään tavalla. Vertailun vuoksi esim. Applen Aperture piilottaa kaikki kuvat oman tietokantatiedoston sisään.
Joskus satuin vaan katselemaan tuota kansiota ja se oli jo jotain useemman sata megaa suuri ja jos en koskaan sitä sitten tyhjentelisi niin kohta tuo mun 128gb SSD asema olisi tukossa... Tulee aika paljon käsiteltyä noita kuvia ja kun se jokaisesta vääntää tuonne jotain dataa niin siitä tulee äkkiä aikamoinen läjä dataa... Tietenkin samahan tuo on jos on normaali kovis mutta tän SSD:n kanssa tulee oltua tarkempi kaikesta turhasta datasta...
Pitääkin katsoa jos sen katalogin saa siirrettyä vielä johonkin muualle niin sitten ei stressaa enää sekään... :-)
Mielettömän ihailtavaa jos teinillä on ymmärrystä käytettyjen kamppeiden päälle! Käytetty, hyvä kamera, on paljon ekologisempi valinta kuin uusi, pakasta vedetty vaihtoehto. Jotain D7000/D7100 -runkoa lähtisin katselemaan. Jos liikkeestä ostaa, niin saa enemmän kuin perävalotakuun kaupan päälle.
TiRy kirjoitti:Ja ymmärrän kyllä että monesti alottelijalle suositellaan seiskatonnisia ja muita kun harrastus etenee, mutta nyt kyseessä on kuiten lapsi jolle kuvaaminen on varmasti vielä jonkin asteista leikkiä.
Itse aloitin kuvaamisen kai 12-vuotiaana, enkä kyllä muista leikkineeni missään vaiheessa sen kanssa. Heti alettiin kehittämään negaa vessassa ja kuvia pimiössä.
Muistan vain kateellisena katsoneeni, kun kaverilla oli Nikkormat ja mulla vaan Ricoh...
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
--- blogi
Täältä kanssa ääni LIghtroomille ja jos budjetti antaa myöden eikä irrallista salamaa löydy niin salama ja langaton lähetin/vastaanotin siihen kylkeen.
Varmasti nykyajan nuorilla on tietotaitoa näitä ohjelmia käyttää ja opetella niitä hyvin käyttämään. Varsinkin kun motivaatio on kohdillaan.
No hupsista joo..
Olipas tänne tullut juttua..pariin pvään en ole pystynyt tätä seurailemaan..Kiitokset taas näistä..
Oon mä hommannut jo jonkun Manfroton jalustan..
Myös löytyy Pixel-joku langaton kauko..
Nissin Di466 salama löytyy..
Sonyn Platinum Movie Studio 12 hommasin kans..
Se mikä nyt vähän mietityttää..
Onko D7000 liian "painava" mimmin pikkusiin kätösiin??
Kaikkihan sitä ovat suositelleet eli tuskin se ongelma olisi..
Mua vaan vähän jäi vaivaamaan..
D7100 on sittenkin vielä liian hinnakas mun budjettiin..
D7000 kelpaa (käytettynäkin) mun puolesta mut onko liian iso??
D5200 kukaan ei oikein ole varsinaisesti suositellut..onko sit vähän liian "lähellä" nykyistä runkoa??
Ei tää ole helppoo..
habannaama kirjoitti:14 vuotiaalle tytölle esim. D7000 akkukahvalla ?!?!?!?
Hei HALOO, melkomoinen mötikkä. Eihän tässä nyt ollut tarkoitus aikuiselle miehelle kameraa ehdotella, vai ???
Meillä ainakin naisväkikin tykkää pitää kahvan aina kiinni kamerassa. Italianreissullekkin oli lähdössä, kysyin että otanko kahvan pois, niin vastaus oli: EI tietenkään.
Pohdintaa oli 14-vuotiaalle tytölle rungosta, joka ei kuitenkaan liian iso saisi olla ja jos eräs pohdinnan aihe on/oli D7000, niin ymmärtääkseni D7000 akkukahvalla ei nyt aivan taida noita kriteerejä täyttää, vai ?
Voi toki olla, että oma sisälukutaitoni on sen verran ontuvaa, että olen sisäistänyt ketjun sisällön väärin, mene ja tiedä...
Jos totta puhutaan, kannattaisi miettiä mikä on nykyisen järjestelmän tulevaisuus. Jos mulla olisi kyseinen setti, kuolaisin Olyn OM-D EM5:n perään. Myydään kuulemma melko halpaan hintaan, pienikokoinen, erilainen ja mielenkiintoinen systeemi. Voisin vaihtaa oman kalustoni siihen, mutta palikoita on liikaa vaihdettavaksi.
Kamerarungon sijaan ostaisin jonkun hyvän kuvankäsittelyohjelman tai Wacom piirtopöydän.
http://www.dxomark.com/Reviews/Nikon-D5 ... new-leader
Jos kuvanlaatu on se juttu niin tuosta. Nyt varmaan joku juoksee kertomaan sen huonosta erkonomiasta mutta käy kokeilemassa sopiiko kätöseen. Ammattialiset sanoo että osta 7000 tai 7100. mutta kuvanlaatu on aivan sama jos ei pelkää yhden napin puuttumista joka hidastaa säädöissä ehkä sekunnin murto-osa ja jos ei juokse vesisatessa kuvaamassa.
Se kun nyt halpenee kun uusi malli d5300 saapui juuri.
Varmasti kohta alta 600€ kittilasin kanssa
terozzz kirjoitti:http://www.dxomark.com/Reviews/Nikon-D5 ... new-leader
Jos kuvanlaatu on se juttu niin tuosta. Nyt varmaan joku juoksee kertomaan sen huonosta erkonomiasta mutta käy kokeilemassa sopiiko kätöseen. Ammattialiset sanoo että osta 7000 tai 7100. mutta kuvanlaatu on aivan sama jos ei pelkää yhden napin puuttumista joka hidastaa säädöissä ehkä sekunnin murto-osa ja jos ei juokse vesisatessa kuvaamassa.
Se kun nyt halpenee kun uusi malli d5300 saapui juuri.
Varmasti kohta alta 600€ kittilasin kanssa
No en valita erogonomista, mutta ominaisuuksissa D5200 antaa paljon takkiin D7000:lle.
* Ei langatonta salamanohjausta
* Ei AF-tukea
* Ei Ai-S tukea
Ja sitten se ergonomia...
Eikös tässä pitänyt hankkia harrastuskameraa valokuvauksesta innostuneelle nuorelle? Just tuommoinen monipuolisuus mitä D7000 tarjoaa voisi siilloin olla arvossaan. Peruskuvaamisessa ero on sitten pienempi ellei peräti vähäinen.
Jos D7000:n ominaisuudet eivät ole tarpeen, niin ehkäpä kameran vaihto on turhaa.
Juu eli alkaako sijoittamaan paljonkin rahaa harrastukseen joka on alussa?. Saa siihen palamaan tonni tolkulla mutta alkuun pääset tuolla varmasti. langaton salama, noh alkaako kuvaamaan salamalla joka on ständillä tai studiossa?
Tuskin noin alussa ja kun oppii kuvaamaan niin sitten voi vaihtaa kameraa joku tuskin tulee olemaan enään siinä vaiheessa D7000 vanhaksi kun alkaa jäämään... Jossa on sama tarkennut metodi kuin D5200:ssa, tosin tarkennus moottoria ei ole rungossa mutta löytyy laseja se on itsessään..
Ergonomia, välineurheilua taas kerran tyrkytetään. On sitä ennenkin kuvia saatu pienillä (joka ei tarkoita huonoa) kameroilla. Ja saadaa vieläkin.