makrokuvauksesta...

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
jagge

Viesti Kirjoittaja jagge »

d3nso kirjoitti:Hirveetä soopaa kaikki.

Osta vaan suoraan makroiluun tarkoitettu objektiivi niin ei tartte alkaa pelleilemään loittojen ja härpäkkeiden kanssa. :D
Voihan niitä loittoja käyttää macro objektiivinkin kanssa? ;)
Canon 7D + 5D markII
EF 24-105/4 L IS USM , EF 50/1.4 USM , EF 70-200/2.8 L IS USM II , EF 100/2.8 L IS USM MACRO
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
d3nso

Viesti Kirjoittaja d3nso »

jagge kirjoitti:
d3nso kirjoitti:Hirveetä soopaa kaikki.

Osta vaan suoraan makroiluun tarkoitettu objektiivi niin ei tartte alkaa pelleilemään loittojen ja härpäkkeiden kanssa. :D
Voihan niitä loittoja käyttää macro objektiivinkin kanssa? ;)
Voi kyllä.

Mun avautumisen ideana oli, et helpompaa olis ostaa joku käytetty tamronin 90mm makro, joka maksaa noin 200€, kuin alkaa nysväämään palikoilla. Loittojen kuvausetäisyys on kuitenkin aika rajoitettu. Enkä varsinkaan aloittelijalle suosittelisi aluksi objektiivien kääntelyä väärinpäin.
Jappee

Viesti Kirjoittaja Jappee »

Aegean kirjoitti:Kääntörengas, voi hyvänen aika sentään. Mitään ei kannata hankkia vain siksi, että sitä saa halvalla. Vai oletko sinä jokin hemmetin sulovilén?

Ihanko tosimielessä kuvaat koko ajan täydellä aukolla?

Kun kerrot miten tuolla kääntörenkaalla himmennetään, niin sitten sellaista voisi edes harkita kokeiltavaksi.
Siellähän OskuK ja Supreme kertoivat miten aukon säätäminen onnistuu.

Pakko myöntää että sulovilemisni iskee aina joskus. Ei ole kun pari viikkoa kun sulovilemisnismistä jouduin kärsimään viimeksi. Kallistus-siirto -objektiivi oli halvalla myynnissä niin piti ostaa. Myös Günttereiden markkinoimaa roinaa on tullut hankittua kun on halvalla saanut. Ehkä se suloilun perimmäinen syy on aina vaivaava köyhyys, jos olisi miljardi rahaa niin vois ostella paremmilla hinnoilla.

Toisaalta joskus on kiva testailla/kokeilla noita perinteisiä menetelmiä ja huomata, että niillä pääsee aika mielenkiintoisiin tuloksiin.
OskuK kirjoitti:Sinänsä on hyvä varoittaa kymmenpeukaloporukkaa naarmmuntuvista takalinsseistä. Tunnen tapauksia, joissa ihminen on mennyt irroittamaan objektiivin kamerastaan. Tsot tsot, siinä voi käydä huonosti!
Totta, on hyvä että kavereista pidetään huolta. Ei kaikki muista noita takalinssejä suojata ja varoa. Minäkin olen joskus nähnyt noita objektiivien irrottelijoita. Luulen että on kyse jonkinlaisesta näyttämisen halusta.

Tuossa ehkä olisi uusi markkinarako: Takalinssin suojasuodin!! Tosin onhan ainakin Sigmalla joitakin objektiiveja, joihin saa gelatiinikalvoja takalinssin suojaksi.

Edit:

Ja onhan Novoflex tehnyt vielä sen kääntösysteemin, jossa sähkötkin välittyy:

http://www.novoflex.com/en/products/mac ... eos-retro/

Onkohan muuten Novoflex:n jampan huomanneet tehdä kierteet suojasuotimelle objektiivin peräpään renkaaseen. Eipä varmaan?!?!?

Tuonkin voisin joskus hankkia, mutta ei ole oikein tarjouksissa. Jonkun kerran tuota on ollut ebay.de:ssä ja hintakin taisi jäädä reilun 150 e:n paikkeille, omat huudot eivät sattuneet ihan vielä riittävän korkealle.
Munt

Viesti Kirjoittaja Munt »

Tuli katseltua ajankuluksi saksalainen vatulointivideo ja tässä näkee esimerkkejä suurennoksista loittorenkailla, lähilinssillä ja eri makroilla.
Kannattaa hypellä yli noita alun höpinöitä ja katsella valikoidusti vaikka puolivälistä alkaen.

http://www.youtube.com/watch?v=GWArz-fND88

..
Aegean

Viesti Kirjoittaja Aegean »

Jappee kirjoitti:...Pakko myöntää että sulovilemisni iskee aina joskus. Ei ole kun pari viikkoa kun sulovilemisnismistä jouduin kärsimään viimeksi. Kallistus-siirto -objektiivi oli halvalla myynnissä niin piti ostaa. Myös Günttereiden markkinoimaa roinaa on tullut hankittua kun on halvalla saanut. Ehkä se suloilun perimmäinen syy on aina vaivaava köyhyys...
:-D

Nyt ei voi muuta kuin nostaa kädet pystyyn ja ottaa vastaan tuo selityksesi 100%:sesti, Jappee!!!

Sulovilenismi olkoon hyväksyttävä syy kikkailla ja rakentaa & säästää :-)

Itse kun funteerasin tätä makrokuvaus-asiaa (ties monnennenko kerran), niin oivalsin että kevyen experimental-filosofian omaksuminen on sittenkin ihan järkevää, erityisesti makrokuvauksessa. Tässä mielessä kiitos kuuluu myös parille muullekin edellä vastanneelle kommentoijalle.

Loittorenkaat ovat tietenkin "helppo" ratkaisu aloittaa makrokuvaus. Siinä mielessä ne voivat sopia alkavalle kuvaajalle hyvin. Mutta jos kuka näprätä haluaa, niin mikä ettei kokeilisi kääntörenkaita tms. kilkkeitä. Tuollaista sähköistä saattaisin ehkä kokeilla itsekin.
Jappee

Viesti Kirjoittaja Jappee »

Aegean kirjoitti:Sulovilenismi olkoon hyväksyttävä syy kikkailla ja rakentaa & säästää :-)

Itse kun funteerasin tätä makrokuvaus-asiaa (ties monnennenko kerran), niin oivalsin että kevyen experimental-filosofian omaksuminen on sittenkin ihan järkevää, erityisesti makrokuvauksessa. Tässä mielessä kiitos kuuluu myös parille muullekin edellä vastanneelle kommentoijalle.
Muutenkin makrokuvaus on kikkailijan & rakentajan alalaji. Esim. Canonilla oli aikanaan erittäin kattava valikoima makrokuvausroinaa:

http://jameskbeard.com/Photography/Lega ... OCHURE.pdf

Noista on iso osa tullut hankittua, kun ne saa sovitteella nykykameroihin ja noilla pääsee kokeilemaan kaikenlaista.

Vaikka vanha 50 millinen palkeella kameraan ja toinen objektiivi yhdysrenkaalla 50 millisen eteen "lähilinssiksi" niin pääsee jo aika isoihin suurennoksiin, mutta optiikan rajat alkaa tulemaan vastaan. Eli joutuu himmentämään aika rajusti joten tarkentamiseen tarvitsee kirkasta valoa.

Tuo Canonin palje on siitä hauska, että objektiivin saa siinä myös käännettyä ja sitä voi sitten portaattomasti vielä loitontaa. Loitoilla saa vielä lisää etäisyyttä jos saa kuvasta vielä riittävän hyvän.
JPQ

Re: makrokuvauksesta...

Viesti Kirjoittaja JPQ »

mcigors kirjoitti:Loittorengas/aat vai makro-obiska? Kumpaa suosittelette? ja miten se menee noilla makroputkilla, pääseekö 100mmllä lähemmäksi kuin esim. 60mmllä?
Onko ihan tyhmää ostaa loittorenkaat 50mm 1.4 putkeen? Valovoimahan häviää kaiketi mutta pääseekö tolla 50mmllä lähelle ja toimiiko tarkennus jos ei sähköjä loitoissa...?
Kiitoksia jos joku viisaampi osaa valottaa asiaa :)
50mm pääsee kait hyvinkin 1:1 luokkaan tarpeeksi isolla kasalla oikean pituisia loittoja. joskin itse en loitoista innostu lisäksi 100mm sallii työskennellä kauempaa samalla suurennos suhteella kuin 60mm. ja nikonistina nyky päärungossani (d300s) käytössä vanha makro joka maksoi saman käytettynä kuin loitot uutena mutta tällä saan jotain tehtyäkkin suurennos toki jää 1:2 tasolle mutta se kelpaa minulle.
JPQ

Viesti Kirjoittaja JPQ »

Jappee kirjoitti:
Aegean kirjoitti:Loittorenkaiden hankinta on mielestäni erittäin hyvä idea. Ne ovat paras tapa aloitella makrokuvausta, koska niiden hankinta ei tule kovin kalliiksi ja ovat helppokäyttöisiä.

Objektiivin kääntäminen kannattaa unohtaa samantien, jollet ole rakentelijatyyppiä ja valmis altistamaan optiikkasi takalinssiä kolhuille ja naarmuille. Et pysty yksinkertaisesti kääntämään objektiivia toisin päin ilman jotain kaupasta ostettua (tai itse tehtyä) kiinnikesarjaa. Sen jälkeenkin puuha on jokseenkin yhtä järkevää, kuin pyllistää paljaalla takapuolella ihan kiinni muurahaispesään :-)
BUAHAHAA mitä tuuubaaaa!!!

Ensin käsketään hankkimaan(=ostamaan) loittosarja ja sitten perustellaan kääntörenkaiden mahdottomuutta sillä että sellaisen joutuu hankkimaan kaupasta tai tekemään itse.

Lienee sama altistaako objektiivin etu- vai takalinssit kolhuille ja naarmuille. Tosin etulinssin eteen voi ruuvailla jonkun suodattimen.

Kääntörenkaalla saa monesti pidemmän työskentelyetäisyyden samalla suurennoksella verrattuna loittorenkaisiin.

Lisäksi kääntörenkaat on tosihalpoja esim. tuolla Canoniin 15,50 EUR.

http://www.teknofokus.fi/Foto/Kamera/Canon1.htm

Käännettäväksi objektiiviksi voi hankkia jonkun vanhan 50 mm manuaaliobjektiivin 10-30 eurolla.
Takalinssin naarmut näkyy vaan kuvissa paremmin näin minulle opetettu.
Apexi

Viesti Kirjoittaja Apexi »

Laitetaas tähän makroketjuun.. Oon katellu tuota Sigma 150mm macro F/2.8, niin onko kellään kokemusta/mietteitä tuosta linssistä? Ja onko "järkeä" hankkia Nikon D3100 kaveriks sitä?
Aegean

Viesti Kirjoittaja Aegean »

JPQ kirjoitti:Takalinssin naarmut näkyy vaan kuvissa paremmin näin minulle opetettu.
Tuota minä vähän aiemmin meinailinkin.

Äkkiäkös se kamera kippaa siinä kolmijalan nokalla ja linssi ottaa kontaktia, jos kinopään yksi ruuvi jää löysälle. Eli varovainen saa olla, mutta en kiellä (enää) etteikö pieni experimentalismi avaisi uusia mahdollisuuksia :-)

Epäilemättä 50mm objektiivilla ja sopivilla loitoilla päästään 1:1 suurennossuhteeseen. Itse käytän makrokuvauksessa Canonin EF35mm objektiivia +12 +25 loittoja, joilla äkkiä mitaten pääsee n. 1,3:1 eli suurennossuhteeseen johon ei moni makroputkikaan sellaisenaan kykene. Silloin etulinssi on tosin jo melkein kiinni kohteessa.

Skorpioni- ja hämähäkkikuvauksia silmälläpitäen olen kyllä vakavasti ajatellut hankkivani oikean makron :-))))
muikkunen

Viesti Kirjoittaja muikkunen »

Apexi kirjoitti:Oon katellu tuota Sigma 150mm macro F/2.8, niin onko kellään kokemusta/mietteitä tuosta linssistä?
Moni on tuota kehunut, ja itsekin olen tykännyt. Vakaajallinen versio on ollut aika ahkerassa käytössä vuoden verran enkä ole siitä mitään huonoa sanottavaa vielä keksinyt, julmettua painoa lukuun ottamatta.
tigris
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tigris »

Itselläni on tuosta Sigman 150mm:stä vakaajaton versio ja en voi muuta kuin kehua! Jos paljon kuvailee käsivaralta niin varmasti tuo vakaajallinen tuo vielä lisää mukavuutta kuvaukseen.
Apexi

Viesti Kirjoittaja Apexi »

Harmi kun noita ei näy niin hirveästi käytettyinä myynnissä. Uuden hinta on kyllä niin paljon..
JPQ

Viesti Kirjoittaja JPQ »

Apexi kirjoitti:Harmi kun noita ei näy niin hirveästi käytettyinä myynnissä. Uuden hinta on kyllä niin paljon..
Vaikka itselle onkin ihan liikaa enkä uskaltane helposti ostaa kuin merkin laseja niin tuotahan voi käyttää myös toisaalta jonkinlaisena telenäkin jo.
laxative

Viesti Kirjoittaja laxative »

Aloittajalle suosittelen, että käväisee ainakin seuraavan oppaaksi kelpaavan sivuston läpi:
http://www.kolumbus.fi/matti.valve/intro.htm

Tämän jälkeen ihan vapaalla tyylillä ostamaan joko makroputkea, käätörengasta tai mihin ikinä lompakon sisältö riittääkään. Älä kuitenkaan unohda sitä, että kunnon valaisu on kaiken a ja o makrokuvauksessa. Useammallakin on täällä kuvia vaikka kuinka pienistä mölliäisistä, mutta valo on sanalla sanoen surkeaa. Tähän syyllistyin itsekkin vuosia.

Varaa itsellesi siis satku esim yonguon salamaan - suosittelen! - ja siihen pikkunen "softboksi" nokalle. Pahvistakin voi virittää; itse en ole tarpeeksi nikkari.

Kuviini saa muuten käydä tutustumassa allekirjoituksen linkistä. Nykyisin ei tule juuri alle 3:1 suurennuksen kuvailtua, mutta alussa 1:1 on jo sopivan hankalaa varsinkin hyönteisten kanssa :-)

Tsemppiä.
alspe

Viesti Kirjoittaja alspe »

laxative kirjoitti:Älä kuitenkaan unohda sitä, että kunnon valaisu on kaiken a ja o makrokuvauksessa. Useammallakin on täällä kuvia vaikka kuinka pienistä mölliäisistä, mutta valo on sanalla sanoen surkeaa. Tähän syyllistyin itsekkin vuosia.

Varaa itsellesi siis satku esim yonguon salamaan - suosittelen! - ja siihen pikkunen "softboksi" nokalle. Pahvistakin voi virittää; itse en ole tarpeeksi nikkari.
Miten paljon öttiäisiin saa valoa heijastimella? Nähtävästi 30 cm heijastin on tarpeeksi suuri ötököitä varten ja saahan sillä melkoisesti tasattua valoa ulkona, varjo kun tuppaa jäämään vain toiselle puolella mitä vain kohdetta :)
Pentaxilla saa kuvia
alspe

Millaisen kaluston laittaisitte vartavasten makroilua varten? Tai s.e. kamerasetti on muussakin käytössä, mutta erittäin hyvä makroilussa?
Pentaxilla saa kuvia
alspe

Jos nyt vielä kerran uppaillaan, niin kummanko hommaisitte kokeiluun, sovitin K - M42 ja kylmä loittorengassarja vai 49mm suodinkierteelle menevä Pentax K-runkoon sopiva kääntörengas?

Mulla on siis K-5 runko ja sitten olisi himmennin säädöllä oleva Pentax SMC Takumar 50mm F1.4 M42
Pentaxilla saa kuvia
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

Makroilua on monenmoista. Minkälaista suurennussuhdetta ajattelit?
52748

Viesti Kirjoittaja 52748 »

alspe kirjoitti:Jos nyt vielä kerran uppaillaan, niin kummanko hommaisitte kokeiluun, sovitin K - M42 ja kylmä loittorengassarja vai 49mm suodinkierteelle menevä Pentax K-runkoon sopiva kääntörengas?

Mulla on siis K-5 runko ja sitten olisi himmennin säädöllä oleva Pentax SMC Takumar 50mm F1.4 M42
Kuva

Tämä on kuvattu K-5 ja 55mm takumar selä 20mm loitolla. Tällaiset makroilut onnistuu sillä yhdistelmällä. Itse olen ollut melko tyytyväinen. Aikomuksena on hankkia myöhemmin SMC Pentax-D FA 100mm F2.8 Macro WR.

Tuomo
Vastaa Viestiin