JAS tekniikan takuuehdot

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
-Q-

Viesti Kirjoittaja -Q- »

nomad kirjoitti: Voi teitä helkkarin nöyristelijöitä....
Voi sinua vääräuskoista. Haluat siis väkisin ymmärtää väärin ja vängätä vai mistä on kyse? Se että tajuaa tällaisen palveluketjun ja yritysten keskinäiset suhteet ei tarkoita että pitää nöyrtyä huonoon palveluun vaan että tietää mistä sitä palvelua vaatii. Usein hyvä taho on myyjä koska sillä on useimmiten eniten menetettävää ja vastuuta asiakkaan suuntaan ja näin ollen intressejä tilanteen korjaamiseen. Mahdollisesti myös enemmän painoarvoa valmistajan tai sen edustajan suuntaan yksittäisen loppukäyttäjän sijaan.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Harald II

Viesti Kirjoittaja Harald II »

nomad kirjoitti:
Harald II kirjoitti:
nomad kirjoitti: Okei. Olenko minä JAS:n valinnut??? Lopetan JAS:n palvelujen käyttämisen heti ja lopullisesti kunhan vain kerrot kuka muu tekee Esim. Nikonien) takuuhuoltoja?
Ymmärrät asian väärin. Et ole tässä asiassa JAS:n asiakas, vaan Nikonin maahantuojan asiakas. JAS on heidän alihankkijansa.
Voi teitä helkkarin nöyristelijöitä....
Herranjumala että ihminen voi olla pihalla.... vai nöyristelyä... sinua ei siis kiinnosta se että kerrotaan sinulle oikea puu jota haukkua jos haluat muutoksia? rengin haukkuminen ei auta, pitää kertoa mielipiteensä isännälle...
jmjh

Viesti Kirjoittaja jmjh »

nomad kirjoitti: Minun mielstäni korjausarvion maksattaminen asiakkaalla on aivan selkeä luottamuskysymys. Pääsääntöisesti korjausarvion pitäisi kuulua asiakaspalveluun. (Juu kyllä asiakaspalveluun kuluu työaikaa!)
Mutta asiakaspelvelua tehdään sen takia että pidetään asiakkaat tyytyväisinä. Mutta onko se nyt sitten JAS:n tehtävä pitää kameravalmistajan asiakaan tyytyväisenä omaan laskuun?

Jos vaikka uudehko autoni on mielestäni rikki (vaikka kolisee) ja menen huoltoon valittamaan, niin kyllä ne sen katsovat läpi, eivätkä siitä mitään laskuta. Mikäli epäilystä on niin käydään vaikka koeajolla. Ja jos kysymys on käyttäjävirhestä tai "ominaisuudesta" niin ystävällisesti vain opastavat minua tietämätöntä asiakasta.
Minusta vähän tuntuu, että jos autossa on joku käyttäjästä johtuva vika jonka löytäminen vaatii koneen irrottamisen ja aukaisemisen niin vähän luulen että saattaa sieltä autoliikkeestäkin tulla laskua tarkastuksesta jos asiakas päättää olla korjaamatta.
JAS:n perusideologia on, että kaikille heidän toimilleen löytyy maksaja jostain muualta. Ei se noin kyllä voi mennä! Jotenkin tuntuisi reilummalta, että jos JAS kirjoittaisi ehdot vaikka niin, että "asiakasta voidaan laskuttaa". Ja sitten laskutettaisiin vain esim joissa asiakas on itse rikkonut kameran, mutta haluaa viedä sen lopulta muualle korjattavaksi.
Mutta eikös tuo käytännössä juuri noin toimi. Ainakin minulla kun objektiivin omaan piikkiin korjautin, niin etukäteen maksettu tarkastusmaksuhan hyvitettiin korjauskustannuksista. Eli periaatteessa sitä ei tule maksettavaksi jos tuote korjataan.

Se on tietysti hankalampi jos sieltä ei lopulta löydy mitään vikaa, mutta se ei nyt oikein minusta kuulu tässä tapauksessa JAS:n vastuulle vastata siitä auheutuvista kuluista.

Näissä takuujutuihin liittyvissä korkeissa tarkastusmaksuissa voi myös olla takana nämä kaikenmailman sankarit, jotka yrittää esim. takuun avulla korjauttaa kastuneita tuotteita. Tällaisia vairioita voi olla hankala nähdä päällepäin ja voi hyvinkin vaatio jonkin objektiivin tapauksessa tunnin-parin objektiivin purkamiseen ja kasaamiseen. Tälläisetko pitäisi sitten JAS:n hoitaa "asiakaspalveluna"?
Viimeksi muokannut jmjh, Helmi 06, 2013 15 : 39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

Harald II kirjoitti:
nomad kirjoitti:
Harald II kirjoitti: Ymmärrät asian väärin. Et ole tässä asiassa JAS:n asiakas, vaan Nikonin maahantuojan asiakas. JAS on heidän alihankkijansa.
Voi teitä helkkarin nöyristelijöitä....
Herranjumala että ihminen voi olla pihalla.... vai nöyristelyä... sinua ei siis kiinnosta se että kerrotaan sinulle oikea puu jota haukkua jos haluat muutoksia? rengin haukkuminen ei auta, pitää kertoa mielipiteensä isännälle...
Tässä kuvitellussa tapauksessa se asiakassuhde on kuitenkin "ulkoistettu" minun ja JAS:n välille. Asiakaana saan siis valittaa ihan konkreettisesti heille jos en ole huoltopalveluun tyytyväinen. Tai oikeastaan minun pitää valittaa, sillä mikäänhän ei koskaan parane jos ei anna palautetta.

Tokihan tässä myös JAS:n palveluja käyttävien kameramerkkien maine on kyseessä. JAS:lla on aivan liian suuri markkinaosuus Suomen kamera huolloista (ja olen kuullut samaa myös mm. kännyköistä.) Mutta jos minulla on kamera rikki niin en silloin ensisijaisesti ajattele maailmanparantamista.
jmjh

Viesti Kirjoittaja jmjh »

nomad kirjoitti: Tässä kuvitellussa tapauksessa se asiakassuhde on kuitenkin "ulkoistettu" minun ja JAS:n välille. Asiakaana saan siis valittaa ihan konkreettisesti heille jos en ole huoltopalveluun tyytyväinen. Tai oikeastaan minun pitää valittaa, sillä mikäänhän ei koskaan parane jos ei anna palautetta.
Mikä tässä nyt olikaan se asia mistä olet noin katkera? Se että JAS ei tee ilmaiseksi töitä?
Tokihan tässä myös JAS:n palveluja käyttävien kameramerkkien maine on kyseessä. JAS:lla on aivan liian suuri markkinaosuus Suomen kamera huolloista (ja olen kuullut samaa myös mm. kännyköistä.) Mutta jos minulla on kamera rikki niin en silloin ensisijaisesti ajattele maailmanparantamista.
Parempi olisi ehkä valittaa edelleen sille kameravalmistajalle tai maahantuojalle, että vaihtaavat huoltoliikkeen.
nomad

jmjh kirjoitti:
nomad kirjoitti: Tässä kuvitellussa tapauksessa se asiakassuhde on kuitenkin "ulkoistettu" minun ja JAS:n välille. Asiakaana saan siis valittaa ihan konkreettisesti heille jos en ole huoltopalveluun tyytyväinen. Tai oikeastaan minun pitää valittaa, sillä mikäänhän ei koskaan parane jos ei anna palautetta.
Mikä tässä nyt olikaan se asia mistä olet noin katkera? Se että JAS ei tee ilmaiseksi töitä?
Parempi olisi ehkä valittaa edelleen sille kameravalmistajalle tai maahantuojalle, että vaihtaavat huoltoliikkeen.
Tiedät hyvin, että jollekin CaNIkonille on käytännössä mahdoton valittaa.

Minua tympii juuri tämän vian arviointi JAS:lla. Mitään erityistä vastoinkäymistä ei ole heidän kanssaan käynyt, mutta takuun ulkopuolisissa asioissa käytän riipumatonta huoltoa jossa palvelu on parempaa.
Harald II

Viesti Kirjoittaja Harald II »

nomad kirjoitti:Mutta jos minulla on kamera rikki niin en silloin ensisijaisesti ajattele maailmanparantamista.
Mutta silti valitat taholle, joka ei ole syyllinen siihen millaisen palvelun maahantuoja on sinulle ostanut? mitä maailmanparantamista on kertoa mielipiteensä asiasta sille taholle, joka sille jotain voi jos haluaa, eikä sille joka ei sille mitään voi vaikka haluaisi?

Aivan toivotonta näköjään selittää näin yksinkertaista asiaa yksinkertaiselle....
nomad

Harald II kirjoitti:
nomad kirjoitti:Mutta jos minulla on kamera rikki niin en silloin ensisijaisesti ajattele maailmanparantamista.
Mutta silti valitat taholle, joka ei ole syyllinen siihen millaisen palvelun maahantuoja on sinulle ostanut? mitä maailmanparantamista on kertoa mielipiteensä asiasta sille taholle, joka sille jotain voi jos haluaa, eikä sille joka ei sille mitään voi vaikka haluaisi?
Kuten sanottu, asiakkaana minua eivät alihankintaketjut kamalasti kiinnosta. Arvioin samaani ostamaani tuotetta/palvelua kokonaisuutena. JAS:n tapauksessa se arvio ei ole kamalan myönteinen.
panman

Viesti Kirjoittaja panman »

nomad kirjoitti:Arvioin samaani ostamaani tuotetta/palvelua kokonaisuutena. JAS:n tapauksessa se arvio ei ole kamalan myönteinen.
Luin tuossa aloitusviestiä ja siinä vaan kerrottiin hyvin selkeästi, että aiheettomassa takuumenettelyssä asiakas on velvollinen maksamaan kulut. Arvaa vaan, miksi tälläiseen on tultu. Takuukorjausta kun pyritään käyttämään väärin, eli voisi sanoa pahimmissa tapauksissa pyritään takuupetokseen. On reilua kertoa asiakkaalle, että ilmaista vianselvittelyä ei ole kastuneisiin ja pudotettuihin laitteisiin.
Aikaisemmin oltiin suoraselkäisiä, nykyään pieni vilppi tai yritys tuntuu olevan maantapa. Lukaiseppa joskus jenkkituotteiden safety manuaalia ja vertaa sen paksuutta owners manuaaliin.

"älä käytä hiustenkuivaajaa suihkun alla" ;)
Vastaa Viestiin