SDHC vs SD korttien nopeudet?

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
malmar

Viesti Kirjoittaja malmar »

Viinikka kirjoitti:Sitten tulee näitä juttuja seuraavaksi: "Olin käymässä Islannissa juuri kun tulivuori purkautui, mitä tapahtuu vain kerran 400 vuodessa. Sain upeita kuvia. Mutta mikähän on kun kortilta ei saa luettua mitään, vaikka kuvia siellä pitäisi olla satamäärin. Ja korttikin on aito parilla kympillä kiinasta ostettu Sundisk."
Olet kyllä armottoman oikeassa, että ei laatu ja hinta kulje samaa polkua samaan suuntaan. Toisaalta minulla on tapana ottaa joka kuvauksen jälkeen uudet kuvat koneelle ja siirtää kopiot vielä verkkolevylle. Kun ei ole mahdollisuutta rahantilanteen takia mitään matkustella, niin kuvaukset tuollaista nurkkakuvauksia, jolloin ei ihan mahdotonta tappiota tule, kun on ainoastaan se viimeinen sessio mennyt pieleen, jos kortti kilahtaa. Harmittaa tietenkin vietäväksi, mutta uppoaa noita valtamerialuksiakin ja ihan suomessakin valmistettuja ;)
Ei ole häpeä olla pelle, kunhan vain itse tietää olevansa sitä.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
mk0

Viesti Kirjoittaja mk0 »

Juuri tätä keskustelua kaipasinkin. Vielä mausteeksi ihan oikeita kokemuksia - Kuinka monella on oikeasti menny "kiinakortti" rikki?

Tilasin mainitsemani kortin jo ja hintansa puolesta ei itku pääse, mutta sitten pääsee jos se hajoaa reissussa. Ajattelin yrittää reissun päällä käyttää vanhaa korttia kuville ja tota videoille, sillon kun niin maltillinen touhu on mahdollista.

Lähtökohtasesti en tuon kaltasesta kiinakorea-tavarasta välitä, koska uskon että köyhällä ei ole varaa huonoon. No nyt ei ollu varaa kun huonoon ja teki mieli kokeilla. Katotaan miten käy.

Häviää se tieto muutenkin kun herra Murphy tulee kylään. Pari vuotta sitten järjestelin kuvia levyiltä toiselle ja olin tehnyt yhdelle levylle yhden kansion jonka ajattelin kopioida muihin paikkoihin. Sinä päivänä kaikki muukin meni huonosti - tiputin levyn lattialle ja vieläkin puuttuu parin vuoden kuvat kun ei pelimerkit riitä palautukseen.

Toisekseen tuo kortin nopeus. Se ilmeisesti on ihan ratkasevassa osassa kun videota tallenetaan, eihän siellä muuta "muuttuvaa" osaa ilmeisesti ole. Mitenkäs sitten kun välineitä päivitetään niin missä menee kortin raja?
Repetti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Repetti »

No enpä tiedä, kannattaako noita etukäteen haukkua ?
Tosin itse ostaisin muistikortin Suomesta koska hintaero ainakin oli aikaisemmin pienempi, enkä tarvitse noin suuria ja nopeita kortteja.

Mutta olen tilannut myös tuolta kaksi ir-säädintä, hinta oli jotain 3-4 euroa/ kpl.
Toinen "Penan oma" ja toinen "yleismalli" - ja molemmat toimivat hyvin, se yleismalli hieman paremmin....
Pentax K-x, Tamroneita, Manfrotto 055 pro ja Metzin salama - niillä mennään!_________________________________
malmar

No minä ostin ihan Prisman hyllystä kortin, laadusta en tiedä, mutta Canonin edustaja kyllä kehui noita itse käyttävänsä? (oli paikalla edustamassa tuotteitaan, oli muuten harvinaisen fiksu edustaja, kun kysyi, että tarvitsenko apua? Ja antoi ohjeita, vaikka ei ollut Canonin kamerasta edes kysymys)
keskone

Viesti Kirjoittaja keskone »

En voi kiinankortista puhua. Ostinkin sen paikallisesta myymälästä, mutta ostospäätöksen tein "riittävien ominaisuuksien" ja hinnan perusteella. Joitain pojantyttären ristiäiskuvia siinä vain meni. Ei edes kaikki yhdestä kamerasta, ja ristiäisetkin olivat vain mukavan kävelymatkan päässä. ...tana.

En taida enää arpoa korttia ostaessani, sillä hintaero oli kuitenkin vain parin taksimatkan luokkaa.

Voihan "laatukorttikin" hajota, mutta silloin ainakin itse tietää tehneensä parhaansa varusteita hankkiessaan.

Itse voisin kelpuuttaa nykyisin vastaavan tuotteen mikäli kamerani kirjoittaisi kahdelle kortille yht'aikaa, ja toisessa korttipaikassa olisi jokin laadukkaaksi luulemani (esim SanDisk tai Lexar), ja käytössä ehjäksi toteamani kortti.
Ehkä otin,ehkä en.
Moska

Viesti Kirjoittaja Moska »

yksikään kiinan kortti ei ole vielä käytössäni hajonnut, mutta paikallisesta liikkeestä ostettu Transcend SDHC kyllä brakasi. Onneksi ei mennyt tärkeät kuvat, mutta teki tilanteesta hankalan. Onneksi löytyi repusta halpa kiinan kortti, joka pelasti tilanteen.
ossipena

Viesti Kirjoittaja ossipena »

Repetti kirjoitti:No enpä tiedä, kannattaako noita etukäteen haukkua ?
kysehän on vikaantumistodennäköisyydestä. halpiskorteilla se on takuuvarmasti suurempi koska harvemmin on oikeasti voinut ostaa parilla tuhannella eurolla miljardin edestä raakatimantteja...

vaikka todennäköisyys olisi 0,00001% luokkaa, vikaantuminen ei ole mahdotonta. toisaalta taas voi olla että 25% vikaantumistodennäköisyys ei "tärppää" ja korttia voi käyttää vuosia.

mutta suosittelen tosiaan miettimään että kannattaako säästää sellaisen vehkeen kanssa joka on tärkein osa jo siinä että kuvia ylipäänsä saa pois kamerasta....
Hobsbawm

Viesti Kirjoittaja Hobsbawm »

malmar kirjoitti:mutta uppoaa noita valtamerialuksiakin ja ihan suomessakin valmistettuja ;)
Eikä uppoa ;)
Repetti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Repetti »

ossipena kirjoitti:
mutta suosittelen tosiaan miettimään että kannattaako säästää sellaisen vehkeen kanssa joka on tärkein osa jo siinä että kuvia ylipäänsä saa pois kamerasta...

Niin minulleko suosittelet kun kerran tekstiäni lainasit?

Juurihan kerroin ostavani muistikorttini Suomesta ja käyttäväni vain Sandiskin (valmistusmaata ei ole kortissa mainittu) kortteja, koska ne ovat olleet luotettavia.

Mutta en menisi tuomitsemaan kiinalaisiakaan pelkästään sen vuoksi, että ne ovat kiinalaisia.
Pentax K-x, Tamroneita, Manfrotto 055 pro ja Metzin salama - niillä mennään!_________________________________
malmar

Hobsbawm kirjoitti:
malmar kirjoitti:mutta uppoaa noita valtamerialuksiakin ja ihan suomessakin valmistettuja ;)
Eikä uppoa ;)
Voin taatusti sanoa, että uppoaa. Olen yhtä ollut maalamassa yhtä tankkeria, jossa saksalainen kippari katkasi myrskyssä sen aluksen merellä ja taatusti upposi, ei ehtinyt kuin pari vuotta seilata. Joten suomalaisella luotettavuudella ja saksalaisella asiantuntemuksella ohjattu suomessa rakennettu laiva upposi ;)
ossipena

Viesti Kirjoittaja ossipena »

Repetti kirjoitti: Niin minulleko suosittelet kun kerran tekstiäni lainasit?
suosittelen tasapuolisesti kaikille jotka miettii että pitäiskö ostaa 1,20e maksava skamdisk vai 120e maksava sandisk....
Viinikka

Viesti Kirjoittaja Viinikka »

Firman yhteiskäyttökamerasta on kerran pimennyt Transcend'in CF -kortti. Mutta en sen perusteella vielä leimaisi Transcendia, pitää ottaan huomioon "yhteiskäyttö" -sana, en tiedä miten sitä oli kohdeltu, ja kukaanhan ei tunnustanut tehneensä mitään.

Etenkin nettikaupassa liikkuu kuitenkin väärennöksiä, jokin halpa kortti tarroitetaan kalliimman etiketeillä ja kauppa käy. Väärennökset ovat jopa varsin taitavasti tehtyjä:
http://www.overclockers.com.au/wiki/Fake_Memory_Cards
Hobsbawm

Viesti Kirjoittaja Hobsbawm »

malmar kirjoitti:
Hobsbawm kirjoitti:
Eikä uppoa ;)
Voin taatusti sanoa, että uppoaa. Olen yhtä ollut maalamassa yhtä tankkeria, jossa saksalainen kippari katkasi myrskyssä sen aluksen merellä ja taatusti upposi, ei ehtinyt kuin pari vuotta seilata. Joten suomalaisella luotettavuudella ja saksalaisella asiantuntemuksella ohjattu suomessa rakennettu laiva upposi ;)
Menee kyllä kovasti offtopiciksi, mutta olen vanhana telakkajääränä ollut siinä käsityksessä, että suomalainen laivarauta olisi varsin hyvin kelluvaa;).
malmar

Olisipa siihen aikaan ollut kuvauksesta innostunut, olisi saanut oikein vanhanaikaisista konepajoista upeita kuvia, joita nyt olisi makea esitellä. Sitten offtopiciksissa oli sitten varmaan raskaita maaleja, kun pohjaan meni? Tosiasiassa syy kuulemma oli saksalaisessa kipparissa, joka oli lähtenyt kovaan myrskyyn Atlantilla ja keula, sekä perätankit tyhjänä oli ajanut niin pahasti aallokossa, että laivan keskiosa oli ollut veden päällä ja molemmat päät aallon harjalla? Jolloin laivan runko ei ollut kestänyt tuota? Älkää minulta kysykö parempaa selitystä, mutta niin silloin jotain - 69 -70 kävi?
jargan

Viesti Kirjoittaja jargan »

Minkälaisia kokemuksia korteista näin puolen vuoden jälkeen?
Yksi valmistaja keskustelusta kuitenkin puuttui, Kingston.
Olen hankkimassa EOS 500D kameraani tälläistä Kingston 16 GB korttia.

http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... istikortti

En löytänyt kameran teknisistä tiedoista mainintaa minkäänlaisista rajoituksista kortin nopeuteen joten tämäkin kortti toiminee Canonissa.
kuvapiste

Viesti Kirjoittaja kuvapiste »

Jaa-a. Itse tilasin Sandiskin 30MB/s 8GB SDHC-muistikortin hintaan 17e + 5e = 22e

16 GB versio (tosin 20 MB/s) lähtee hintaan 34e + 5e= 39e

http://www.scandinavianphoto.fi/product ... id=6276659

Kortti tulee Ixus 300 HS kameraan. Varmasti liian nopea 720p videolle, mutta kun hinta on noinkin halpa, voi sitten siirtää johonkin toiseen kameraan, mikäli tulee tarvetta.
SuperDrive

Viesti Kirjoittaja SuperDrive »

kuvapiste kirjoitti: Kortti tulee Ixus 300 HS kameraan. Varmasti liian nopea 720p videolle, mutta kun hinta on noinkin halpa, voi sitten siirtää johonkin toiseen kameraan, mikäli tulee tarvetta.
720p:lle riittää nelosluokan kortti. Jopa Sandiskin peruskortti voi riittää. Ennen suosin Sandiskia, kun se oli peruskorteista ainoa, joka oli riittävän nopea Canonin VGA-videolle. Nykyään on tullut enemmän käytettyä Transcendia. Kokeilin SX220 HS:lla ja muutaman vuoden vanhalla Sandiskin parigigasella SD-peruskortilla (merkattu kakkosluokkaan, vaikka SD:ssä luokkia ei virallisesti ole). Full HD:takin pystyi ottamaan pari minuuttia ilman huutomerkkiä. (Jos kortti on liian hidas, ruutuun tulee punainen huutomerkki ja sitten video jossain vaiheessa katkeaa).

Ilmeisestikin Sandisk on aika konservatiivinen noita luokkia laittaessaan. Toki nykykameroissa voi olla myös aika isot puskurit. Peruskingstonilla tai -transcendilla tuli aikaan Ixus 30:lla huutomerkki n. puolessa minuutissa ja video katkesi hieman ennen minuuttia.
Avokid

Viesti Kirjoittaja Avokid »

Mulla on viis sandiskin 8GB korttia ja kaks 8GB Transcendia.
Yks Transcend on hajonnut ja toinen on laatikossa odottamassa jotain. Transcend taisi olla juurikin dealextremen mallia.

Tilasin kyllä Transcendin 32GB class 10 kortin pääasiassa vanhan Lacien ulkoisen kovon korvaajaksi, mutta käytän sitä myös kakkoskorttina kamerassa jos jostain syystä tila loppuu kesken.
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
eskolius
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eskolius »

Lainataanpa tätä vanhaa ketjua...

D7000:lla tarkoitus kuvata videota, ja ajattelin ostaa isomman kortin eli 32 GB SDHC. Hintahaitaria piisaa parista kympistä puoleentoista sataan.

Riittääkö mikä tahansa 10-luokan kortti, jossa noin 30 Mb/s siirtonopeus? Manuaali suosittelee vähintään luokkaa 6.
Diuuh

Viesti Kirjoittaja Diuuh »

eskolius kirjoitti:Lainataanpa tätä vanhaa ketjua...

D7000:lla tarkoitus kuvata videota, ja ajattelin ostaa isomman kortin eli 32 GB SDHC. Hintahaitaria piisaa parista kympistä puoleentoista sataan.

Riittääkö mikä tahansa 10-luokan kortti, jossa noin 30 Mb/s siirtonopeus? Manuaali suosittelee vähintään luokkaa 6.
s sec

Miksi et ostaisi ainakin 45 MB /sec korttia. tai 95 MB/sec. 95MB/sec SDHC kortti maksaa telefotossa 80 eur. Ei tarvisi koskaan vaihtaa nopeampaan. Hitto, onpa jo halpaa. pitää keväällä itsekin tilata tommonen.

Tai jos 30MB/sec muistikorti riittää, täältä lähtisi 20 eurolla.
Sandisk 10 v takuulla.

ja videoon riittää Class 6 kortti. ohjekirjan mukaan. toki nopemmalla kortilla siirto PC:lle nopeutuu.
Vastaa Viestiin