Aurinkoisen talvipäivän valotukset

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
smtr
Viestit: 1470
Liittynyt: Joulu 29, 2004 1 : 29
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja smtr »

Valitettava tosiseikka vaan on, että se kameran valkotasapainoasetus ei vaikuta siihen Raw-dataan. Jos kanava menee RAW:ssa puhki, niin se on puhki ja pysyy.
Pitäisi kai yrittää vääntää enemmän rautalangasta, jotta protkin ymmärtäisivät...

Kuten varmaan hyvin tiedät valkotasapaino meinaa siihen miten eri kanavat valottuvat. Jos valkotasapaino on oikein, niin kameran valonmittaus valottaa jokaisen kanavan oikein. jos taas valkotasapaino on metsässä joku kanavista palaa puhki tai alivalottuu. Tottakai, jos RAW:issa menee kanava puhki, niin ei sitä voi pelastaa mutta oikea valkotasapaino auttaa valottamaan kuvan niin, että se kyseinen kanava ei mene siinä RAW:issa puhki. Tietenkin on olemassa tilanteita, jolloin kaikki kamerat eivät yksinkertaisesti pysty mittaamaan valkotasapainoa oikein. Tai edes lähelle oikein. Päivällä luonnonvalossa useimmat kuitenkin pystyvät.
S a m i R e i n i k a i n e n
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
smtr
Viestit: 1470
Liittynyt: Joulu 29, 2004 1 : 29
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja smtr »

Juuri näin. Kuvailin eilen lunta kun ohi sattui menemään eri värisiä autoja, jotka antoivat heijastuksen lumeen. Olin aivan ihmeissäni kun katselin kuvia kotona.
Hienosti olet onnistunut pitämään auringon heijastukset pikselintarkasti samoilla kohdilla kuvasta toiseen. Kaksi peukaloa siitä.
S a m i R e i n i k a i n e n
Ensenada
Viestit: 1403
Liittynyt: Touko 28, 2006 18 : 08
Paikkakunta: Lumeton Tasamaa

Viesti Kirjoittaja Ensenada »

Ne oli sporttikaaroja ja tää laukoi 8 ruutua sekuntiin, tiäks, jalustalta tiätty.
Eikä proon mitään tarvitse tietää, se vaan on niin hyvä että tulee pelkkää hilloo ja hunajaa kun nappia painaa.
_______________________
Get rid of your fears
smtr
Viestit: 1470
Liittynyt: Joulu 29, 2004 1 : 29
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja smtr »

Ensenada kirjoitti:Ne oli sporttikaaroja ja tää laukoi 8 ruutua sekuntiin, tiäks, jalustalta tiätty.
Eikä proon mitään tarvitse tietää, se vaan on niin hyvä että tulee pelkkää hilloo ja hunajaa kun nappia painaa.
Onneks ei ollu poliisia... olis tullu sakot ylinopeudesta tai liian lyhyestä turvavälistä. (viis autoa puskuri puskurissa 150km/h=)

Tulispa mustakin isona pro... tai edes semi.
S a m i R e i n i k a i n e n
-EeKe-
Viestit: 4257
Liittynyt: Kesä 23, 2003 22 : 24
Paikkakunta: 09

Viesti Kirjoittaja -EeKe- »

smtr kirjoitti: Tulispa mustakin isona pro... tai edes semi.


Aloita harjoittelu heti niin olet matkalla kohti unelmaasi.

http://digikuva.yle.fi/
Loadus
Viestit: 909
Liittynyt: Touko 11, 2006 22 : 41
Paikkakunta: JKL
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Loadus »

Hankihan on aina ihan hullun väristä. Kävin tuossa joulukuun aluilla kanssa kuvailemassa ensimmäistä kertaa talvikuuraa niin alivalotuksellehan ne kuvat meni. Nyt sitten lapin reissulla käsipelillä kaikki säädöt niin hyvää syntyi.

Tässä esimerkkiä miten hulppeeta "valkoinen" hanki voi olla ...

They say LSD is back:
Kuva
Jokainen mestari on joskus ollut aloittelija.
behance | deviantART | Flickr
olli R
Viestit: 4808
Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

smtr kirjoitti:Kuten varmaan hyvin tiedät valkotasapaino meinaa siihen miten eri kanavat valottuvat. Jos valkotasapaino on oikein, niin kameran valonmittaus valottaa jokaisen kanavan oikein. jos taas valkotasapaino on metsässä joku kanavista palaa puhki tai alivalottuu.
Valkotasapaino ei todellakaan yleisesti merkitse sitä, miten kanavat valottuvat. Muunnos tehdään kamerassa vasta Raw-datan konvertoinnissa JPEG:ksi. Ei kennon eri värisiä antureita voi valottaa toisistaan riippumattomasti. Onko kamerassa eri sulkimet ja aukot eri väreille? ;-)

Otetaan nyt vaikka järjestelmän valotuksen mittaus. Nikoneissa on tietääkseni käytössä värillisiäkin elementtejä tuossa valotusmittarissa (sehän ei sijaitse kennossa), mutta käsittääkseni se on ainoa lajissaan. Ja en olisi mitenkään varma, että sekään huomioi valkotasapainoa mitenkään. Lähinnä tavoitteena on todellakin estää kanavan ylipalaminen Raw-datassa.

Automaattinen valkotasapaino taas määritellään valmiista kuvasta. Valotus on jo mitattu ennen tätä. Muutamassa vanhassa Nikonissa oli erillinen valkotasapainoanturi, mutta tällä hetkellä järjestelmissä ei tuollaista taida olla.
kohan
Viestit: 12556
Liittynyt: Helmi 21, 2004 15 : 02
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja kohan »

olli R kirjoitti:
smtr kirjoitti:Kuten varmaan hyvin tiedät valkotasapaino meinaa siihen miten eri kanavat valottuvat. Jos valkotasapaino on oikein, niin kameran valonmittaus valottaa jokaisen kanavan oikein. jos taas valkotasapaino on metsässä joku kanavista palaa puhki tai alivalottuu.
Valkotasapaino ei todellakaan yleisesti merkitse sitä, miten kanavat valottuvat. Muunnos tehdään kamerassa vasta Raw-datan konvertoinnissa JPEG:ksi. Ei kennon eri värisiä antureita voi valottaa toisistaan riippumattomasti. Onko kamerassa eri sulkimet ja aukot eri väreille? ;-)
Onkin huomion arvoinen seikka että histogrammi näytetään valotuksen jälkeisestä datasta jota valkotasapainonsäätö voi siirrellä.
Mutta voiko tämän siirtelyn johdosta esim leikkautunut punainen kanava siirtyy vasemmalle ja saattaa harhauttavasti näyttää siltä että mitään leikkautumista ei olekaan tapahtunut?
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
reksi

Viesti Kirjoittaja reksi »

olli R kirjoitti:Automaattinen valkotasapaino taas määritellään valmiista kuvasta. Valotus on jo mitattu ennen tätä. Muutamassa vanhassa Nikonissa oli erillinen valkotasapainoanturi, mutta tällä hetkellä järjestelmissä ei tuollaista taida olla.
Pringles-purkin valkoisesta valoa läpi päästävästä kannesta tuli kulttiesine wb-tietoisten valokuvaajien keskuudessa, kunnes tehdas vaihtoi sen väriä. Onneksi ainakin Anttilan elintarvikemuoviosastolta saa parilla eurolla korvikesetin.

Wb-säätö tehdään noilla niin, että kamera asetetaan manuaaliseen wb-mittaustilaan, jossa kannen läpi räpsäistään kuva pitämällä kameraa kuvauskohteeseen nähden päinvastaisessa suunnassa, jolloin mittari saa kohteeseen kohdistuvan eikä siitä heijastuvan valon rgb-lukemat ja korjaa ne R=G=B ja käyttää tekemäänsä muunnosta seuraaviin kuviin, kunnes kamera palautetaan automaattisen wb:n mittaustilaan tai muuhun kameran wb-valikosta löytyvään asetukseen sen mukaan missä ollaan kuvaamassa.

Vaihtoehtona voidaan käyttää neutraalia (harmaata) paperia tms, jonka avulla mitataan heijastuvan valon wb.

Jos käytetään varsinaista rgb-kalibrointikorttia, siitä otetusta kuvasta näpäytetään valkoista ruutua kuvankäsittelyohjelmassa värinmittauspipetillä ja säädetään kuvan kirkkautta niin, ettei sen rgb-arvot ole kirkkaampia kuin 241-245 - riippuen siitä, onko kyseessä webbijulkaisu, paperiprintti jne.
kohan
Viestit: 12556
Liittynyt: Helmi 21, 2004 15 : 02
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja kohan »

reksi kirjoitti:
olli R kirjoitti:Automaattinen valkotasapaino taas määritellään valmiista kuvasta. Valotus on jo mitattu ennen tätä. Muutamassa vanhassa Nikonissa oli erillinen valkotasapainoanturi, mutta tällä hetkellä järjestelmissä ei tuollaista taida olla.
Pringles-purkin valkoisesta valoa läpi päästävästä kannesta tuli kulttiesine wb-tietoisten valokuvaajien keskuudessa, kunnes tehdas vaihtoi sen väriä. Onneksi ainakin Anttilan elintarvikemuoviosastolta saa parilla eurolla korvikesetin.

Wb-säätö tehdään noilla niin, että kamera asetetaan manuaaliseen wb-mittaustilaan, jossa kannen läpi räpsäistään kuva pitämällä kameraa kuvauskohteeseen nähden päinvastaisessa suunnassa, jolloin mittari saa kohteeseen kohdistuvan eikä siitä heijastuvan valon rgb-lukemat ja korjaa ne R=G=B ja käyttää tekemäänsä muunnosta seuraaviin kuviin, kunnes kamera palautetaan automaattisen wb:n mittaustilaan tai muuhun kameran wb-valikosta löytyvään asetukseen sen mukaan missä ollaan kuvaamassa.

Vaihtoehtona voidaan käyttää neutraalia (harmaata) paperia tms, jonka avulla mitataan heijastuvan valon wb.

Jos käytetään varsinaista rgb-kalibrointikorttia, siitä otetusta kuvasta näpäytetään valkoista ruutua kuvankäsittelyohjelmassa värinmittauspipetillä ja säädetään kuvan kirkkautta niin, ettei sen rgb-arvot ole kirkkaampia kuin 241-245 - riippuen siitä, onko kyseessä webbijulkaisu, paperiprintti jne.
Mitenkäs tämä liittyi värikanavien leikkautumiseen?
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
OskuK
Viestit: 34035
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

reksi kirjoitti: Pringles-purkin valkoisesta valoa läpi päästävästä kannesta tuli kulttiesine wb-tietoisten valokuvaajien keskuudessa, kunnes tehdas vaihtoi sen väriä. Onneksi ainakin Anttilan elintarvikemuoviosastolta saa parilla eurolla korvikesetin.

Wb-säätö tehdään noilla niin, että kamera asetetaan manuaaliseen wb-mittaustilaan, jossa kannen läpi räpsäistään kuva pitämällä kameraa kuvauskohteeseen nähden päinvastaisessa suunnassa, jolloin mittari saa kohteeseen kohdistuvan eikä siitä heijastuvan valon rgb-lukemat ja korjaa ne R=G=B ja käyttää tekemäänsä muunnosta seuraaviin kuviin, kunnes kamera palautetaan automaattisen wb:n mittaustilaan tai muuhun kameran wb-valikosta löytyvään asetukseen sen mukaan missä ollaan kuvaamassa.

Vaihtoehtona voidaan käyttää neutraalia (harmaata) paperia tms, jonka avulla mitataan heijastuvan valon wb.

Jos käytetään varsinaista rgb-kalibrointikorttia, siitä otetusta kuvasta näpäytetään valkoista ruutua kuvankäsittelyohjelmassa värinmittauspipetillä ja säädetään kuvan kirkkautta niin, ettei sen rgb-arvot ole kirkkaampia kuin 241-245 - riippuen siitä, onko kyseessä webbijulkaisu, paperiprintti jne.
Juu, näin voidaan tehdä nimenomaan säätö. Ei siis korjaus, josta aijemmin virheellisesti puhuttiin.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
reksi

Viesti Kirjoittaja reksi »

kohan kirjoitti:
reksi kirjoitti:
olli R kirjoitti:Automaattinen valkotasapaino taas määritellään valmiista kuvasta. Valotus on jo mitattu ennen tätä. Muutamassa vanhassa Nikonissa oli erillinen valkotasapainoanturi, mutta tällä hetkellä järjestelmissä ei tuollaista taida olla.
Pringles-purkin valkoisesta valoa läpi päästävästä kannesta tuli kulttiesine wb-tietoisten valokuvaajien keskuudessa, kunnes tehdas vaihtoi sen väriä. Onneksi ainakin Anttilan elintarvikemuoviosastolta saa parilla eurolla korvikesetin.

Wb-säätö tehdään noilla niin, että kamera asetetaan manuaaliseen wb-mittaustilaan, jossa kannen läpi räpsäistään kuva pitämällä kameraa kuvauskohteeseen nähden päinvastaisessa suunnassa, jolloin mittari saa kohteeseen kohdistuvan eikä siitä heijastuvan valon rgb-lukemat ja korjaa ne R=G=B ja käyttää tekemäänsä muunnosta seuraaviin kuviin, kunnes kamera palautetaan automaattisen wb:n mittaustilaan tai muuhun kameran wb-valikosta löytyvään asetukseen sen mukaan missä ollaan kuvaamassa.

Vaihtoehtona voidaan käyttää neutraalia (harmaata) paperia tms, jonka avulla mitataan heijastuvan valon wb.

Jos käytetään varsinaista rgb-kalibrointikorttia, siitä otetusta kuvasta näpäytetään valkoista ruutua kuvankäsittelyohjelmassa värinmittauspipetillä ja säädetään kuvan kirkkautta niin, ettei sen rgb-arvot ole kirkkaampia kuin 241-245 - riippuen siitä, onko kyseessä webbijulkaisu, paperiprintti jne.
Mitenkäs tämä liittyi värikanavien leikkautumiseen?
Samalla tavoin kuin soundcheckilla pyritään säätämään toisto, jotta se ei väärän tasapainon takia leikkautuisi kaiuttimissa.
kohan
Viestit: 12556
Liittynyt: Helmi 21, 2004 15 : 02
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja kohan »

reksi kirjoitti: Samalla tavoin kuin soundcheckilla pyritään säätämään toisto, jotta se ei väärän tasapainon takia leikkautuisi kaiuttimissa.
Homman juju on että leikkautuminen tapahtuu aukosta, ISOsta ja suljinajasta johtuen jo aikaisemmin kuin WB ehtii asiaan vaikuttaa.
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
reksi

Viesti Kirjoittaja reksi »

Aiheena tämä on enemmän teoreettinen kuin käytännöllinen, mutta jatketaan kuvitteellisen aloittelijan prolle esittämällä kysymyksellä.

Ajattelin kuvata lumiukon hiilenmustine silmineen. Kannattaako se kuvata jpegille vai rawille ja kannattaako käyttää pistemittausta lumesta, harmaakortista tai yleismittausta - varsinkin jos kuvassa on esim. ihminen mukana. Mikä on paras rgb-arvo lumen kirkkaimmalle kohdalle, jotta ukko näkyisi taustaa vasten puhtaan valkoiselta eikä likaisen harmaalta? Onko sillä väliä, teenkö kuvasta foto- tai lasertulosteen tai julkaisen sen webbikalleriassa? Haluaisin selvittää asian kunnolla ja lainata kaverilta kalibrointikortin, koska kokeiltuani en saa mihinkään kohtaan ukossa r=g=b, kanavien välisten erojen vaihdellessa ukon eri osissa. Luin Amazonista tilaamastani Lee Variksen Skin kirjasta, että Photoshopin käyriä pitää taivutella kanavakohtaisesti niin, että kortin harmaasarja saadaan tehtaan ilmoittamiin lukuihin, mutta lumiukollahan ei ole ihoa ja Lee Varis ei sukunimestään huolimatta ole täältä päin. Lumiukon muoto ja yksityiskohdat näkyvät parhaiten toistoalan keskellä, joten kannattaako säätää r=g=b vain sille alueelle ja olla välittämättä reuna-alueesta (esim. r=255, g=231, b=238) jossa yksi kanavista on leikkautunut.? Kannattaako tällaisessa aiheessa antaa kuvan palaa vartavasten puhki, jotta katsojassa aktivoituu omat muistot ja kokemukset lumen häikäisystä? On tämä vaikeaa, neuvokaa pliis!

http://www.tiikasalo.fi/albums/userpics/lmkk.jpg

- reksi
Viimeksi muokannut reksi, Tammi 30, 2007 12 : 28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kohan
Viestit: 12556
Liittynyt: Helmi 21, 2004 15 : 02
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja kohan »

Kirkkaamaksi niin että auringonpaiste näkyisi kuvassa.
http://kohan.1g.fi/Hosting/lmkk%5b1%5d.jpg

Otan kuvan kohta pois sivulta.
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
bobotti
Viestit: 13412
Liittynyt: Joulu 12, 2005 4 : 51

Viesti Kirjoittaja bobotti »

Kuvassa on yx pikku vika. ..... noi taustalla alas satavat lumihiutaleet eivät ole riittävän suuria! ;D Hyvä kuva!
TS: Turun urheilumuistomerkki vilisi kirjoitusvirheitä : EN SE OLLuT MINÄ! ;D
reksi

Viesti Kirjoittaja reksi »

kohan kirjoitti:Kirkkaamaksi niin että auringonpaiste näkyisi kuvassa.
http://kohan.1g.fi/Hosting/lmkk%5b1%5d.jpg

Otan kuvan kohta pois sivulta.
Ei tarvitse ottaa pois.
smtr
Viestit: 1470
Liittynyt: Joulu 29, 2004 1 : 29
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja smtr »

kohan kirjoitti:
olli R kirjoitti:
smtr kirjoitti:Kuten varmaan hyvin tiedät valkotasapaino meinaa siihen miten eri kanavat valottuvat. Jos valkotasapaino on oikein, niin kameran valonmittaus valottaa jokaisen kanavan oikein. jos taas valkotasapaino on metsässä joku kanavista palaa puhki tai alivalottuu.
Valkotasapaino ei todellakaan yleisesti merkitse sitä, miten kanavat valottuvat. Muunnos tehdään kamerassa vasta Raw-datan konvertoinnissa JPEG:ksi. Ei kennon eri värisiä antureita voi valottaa toisistaan riippumattomasti. Onko kamerassa eri sulkimet ja aukot eri väreille? ;-)
Onkin huomion arvoinen seikka että histogrammi näytetään valotuksen jälkeisestä datasta jota valkotasapainonsäätö voi siirrellä.
Mutta voiko tämän siirtelyn johdosta esim leikkautunut punainen kanava siirtyy vasemmalle ja saattaa harhauttavasti näyttää siltä että mitään leikkautumista ei olekaan tapahtunut?
Kohan on jo vähän lähempänä sitä, mitä ajoin takaa. Tarkoituksena oli nimenomaan tuoda selville valkotasapainon vaikutus kuvaushetkellä. Jos yksittäinen kanava palaa puhki, niin sitä ei välttämättä kokematon kuvaaja tai huolimaton pro tule huomanneeksi, jos ei katso joka kuvaa erikseen RGB-histogrammista. Normaali Hilight-vilkutus ei kerro yksittäisen kanavan puhkipalamista ja kaikissa kameroissa ei ole tätä toimintoa jokaiselle kanavalle erikseen - eikä välttämättä edes RGB-histogrammia.

Väärä valkotasapaino siis muuttaa kuvan kokonaishistogrammia hyvinkin voimakkaasti suuntaan tai toiseen. Jos tämän mukaan kuvaustilanteessa muutetaan käsin valotusta saatetaan olla pahasti metsässä.

En tarkoittanut sanoa, että kameran valkotasapainolla olisi merkitystä itse valonmittaukseen mutta esitin asian huonosti. Sillä on ainoastaan merkitystä siihen miten onnistuneena kuvaaja valotusta pitää kuvaa kamerasta tarkastellessaan.

Ja mitä kohanin pohdiskeluun tulee, niin tottakai tilanne on mahdollinen, jos kameran valkotasapainon mittaus sallii tarpeeksi suuren poikkeaman. Tässä tapauksessa liikutaan kuitenkin sen kanavan dynamiikan rajoilla, joten mitään ei sitten oikeasti ole tehtävissä. Tällainen tilanne on varsin normaalia esim. omassa kamerassani, jonka sininen kanava leikkaa ääriolosuhteissa hyvinkin helposti. Tuloksena on yleensä paljon epämiellyttävää kohinaa.
S a m i R e i n i k a i n e n
kohan
Viestit: 12556
Liittynyt: Helmi 21, 2004 15 : 02
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja kohan »

smtr kirjoitti:Ja mitä kohanin pohdiskeluun tulee, niin tottakai tilanne on mahdollinen, jos kameran valkotasapainon mittaus sallii tarpeeksi suuren poikkeaman. Tässä tapauksessa liikutaan kuitenkin sen kanavan dynamiikan rajoilla, joten mitään ei sitten oikeasti ole tehtävissä. Tällainen tilanne on varsin normaalia esim. omassa kamerassani, jonka sininen kanava leikkaa ääriolosuhteissa hyvinkin helposti. Tuloksena on yleensä paljon epämiellyttävää kohinaa.
AWB on riittänyt tarkkuudeksi siihen mitä Canonin pienet RGB histogramminäytöt pystyvät paljastamaan.
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
smtr
Viestit: 1470
Liittynyt: Joulu 29, 2004 1 : 29
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja smtr »

kohan kirjoitti: AWB on riittänyt tarkkuudeksi siihen mitä Canonin pienet RGB histogramminäytöt pystyvät paljastamaan.
Aivan varmasti. Ainakin luonnonvalossa. Ja sen verran pitää antaa myöten, että mikään ongelma tämä ei ole niille, jotka käyttävät valkotasapainon automaattiasetusta. Silloin kamerassa ei takuulla ikinä ole valkotasapaino niin metsässä, että aiemmin kuvailemani ongelma olisi edes teoriassa mahdollinen. Toisinaan vaan tulee tartuttua turhan helposti kuvauksen kannalta epäoleellisiin pikkuseikkoihin...
S a m i R e i n i k a i n e n
Vastaa Viestiin