Tässä hyviä ohjeita Petriltä. Itsellä suunnilleen sama käytäntö. Eli kamerasta virta pois, objektiivin vaihto niin, että runko osoittaa suoraan alaspäin, suht. nopea vaihto.Myynnissa kirjoitti:Kamerasta virta pois. Objektiivin vaihto niin, että runko osoittaa suoraan alaspäin, nopea vaihto ja se on siinä. Jos teet vaihdon ulkona ja esim. tuulee, niin pyri sijoittautumaan niin, että toimit itse tuulensuojana.
Tänä vuonna yli sata kuvauspäivää takana, useita satoja objektiivin/telejatkeen vaihtoja ja yhden kerran olen joutunut käyttämään lastaa ja nestettä. Muutoin on irtoroskien poistamiseen riittänyt käsipuhallin, joka löytyy aina kameralaukusta. Ostin aikoinaan VisibleDustin kertakäyttö lastoja 100kpl paketin eli riittänee loppuelämäksi. Nesteitä on sitten useita eritasoisia, riippuen kuinka pinttynyttä likaa tai mahdollisesti öljy tahroja on tarkoitus poistaa.
ppie
http://www.petripietilainen.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Vaihdan todella paljon objektiiveja (minulla Sonyn A7RII), eikä ikinä ole tarvinnut edes kennon perusteellisempaa puhdistusta, kerran pari kuussa puhallan rocketblowerilla joitakin satunnaisia pölyhiukkasia pois.
Tuo mitä maffer kirjoitti adaptereista, on kyllä aivan totta. Kun adapterista tulee mountin eteen sellainen 3cm lisää tuubia, niin kyllähän se kummasti vaikuttaa myös pölyn pääsyyn kennolle.
Mutta loppujen lopuksi ei tämän asian kanssa kannata olla liian hysteerinen. Käyttötavaraa nämä ovat, kunhan sen verran varoo, ettei isompaa kakkaa pääse suoraan kennolle, kuten vesisadetta ja lumihiutaleita (tuulisella rannalla hiekkaa) ...Muutamat satunnaiset pölyhiukkaset kyllä saa sitten puhaltimella helposti pois jos tarvitsee.