Mihin kuvat?
-
- Viesti:
Re: Mihin kuvat?
Se on yksi ja sama mitä kiekkoja perus-NASiin pistää noin teoriassa. Tuollaisia nopeusbosteja on tullut järeimmissä laitteissa, kuten HP:n palvelinraudassa vastaan vain kun "ei tuetut" ei-brändätyt kiekot vaihdettiin HP:n omiin viisi kertaa kalliimpiin ja kummasti omatekoisessa koneessa kilikalikiekot pääsi samaan nopeuteen. Kyseessä on tahallinen rampautus missä kohtaan kuluttajan kannattaa vaihtaa NAS toiseen merkkiin.
-
Toisaalta NAS kahdella levyllä kiinnostaisi, mutta aika, hermot ja rahat ei riitä kiintolevyjen testailuun, mikä on nopea ja mikä ei.
Taidan aloittaa läppärin kiintolevyjen vaihdolla. Onko merkittävää eroa kun suurin osa levyistä on 5400rpm ja vain harva on 7200 rpm?
Taidan aloittaa läppärin kiintolevyjen vaihdolla. Onko merkittävää eroa kun suurin osa levyistä on 5400rpm ja vain harva on 7200 rpm?
Nikon D800
-
Läppäreiden ongelma on lämpötalouden pysyminen hallinnassa: Jos pistät sinne tehokkaamman levyn, niin miten varmistut jäähdytyksen riittävyydestä. Riittääkö jos puhdistaa jäähdytyssiilit puolen vuoden välein vai pitääkö kasvattaa itse jäähdytyssysteemiä ja voiko sitä tehdä. Vai riittääkö jos talviaikaan kone pysyy päällä puoli päivää ennen jäähdyttelyä ja kesällä pari tuntia.saba kirjoitti:Taidan aloittaa läppärin kiintolevyjen vaihdolla. Onko merkittävää eroa kun suurin osa levyistä on 5400rpm ja vain harva on 7200 rpm?
Mä esittelin juuri tänään mun kotikonetta pariskunnalle, jonka vaimo sanoi "ai sulla on vielä tuollainen vanhanaikainen PC". Yllättävän monella on käsitys, että kannettavat on nykyaikaisempia ja pädit sitä ehdotonta kärkeä ja viimeistä huutoa.
Yritin valistaa heitä koneen ominaisuuksista, mutta en mä osannut pukea sanottavaani ymmärrettävään muotoon. Enkä viitsinyt todeta kannettavien olevan minusta pelkkiä leluja, joilla hätäisesti tulee toimeen matkoilla.
-
Jotainhan tuossa lienee mennyt sekaisin. Jos ajatellaan tuota 50Mb/s, niin sehän olisi 6,25 MB/s, mikä on kyllä todella surkea arvo (5 % maksimista), eikä se 100Mb/s:kään ole vielä mikään hyväksyttävä nopeus. Mutta se 400 Mb/s olisi sekin vain 50 MB/s, eikä sekään ole viela hyvä nopeus. Minkähänlaisia nopeuksia tuolta olisi odotettavissa? Ilmeisestihän tuo ei edes tue 10gigabit-verkkoa?Pan kirjoitti:Onkohan nyt mennyt Mbps eli Mega_bits_per_second ja MB/s eli Mega_bytes_per_second määritykset sekaisin?tehodia kirjoitti:Siis mitä? Gigabit-verkossa teoreettinen maksimi on 125 Mt/s, ja käytännössä 100-115 Mt/s. Vai tarkoititko 10Gigabit-verkkoa?Hessu kirjoitti:QNAP Nas palvelimissa siirtonopeuteen vaikuttaa olellisesti kovalevyjen tyyppi.
"Tavallisilla" hyvillä kovalevyillä siirtonopeus Gigabit verkossa oli 50-100 Mb/s.
Kun vaihdoin levyt NAS versioihin, joiden normaali siirtonopeusarvo oli sama, niin NAS aseman siirtonopeus kasvoi 300-400 Mb/s asti. Käytössä QNAP TS-451
Normihan on b pienellä on bit ja B isolla on byte.
Byte on siis 8 bit. Tietoliikenteessä kuitenkin käytetystä protokollasta riippuen bittien määrä lisääntyy max. 2/Byte
-
Minulla on tuo sama kone kuin aloittajalla ja eipä minulla ole ollut ongelmaa lämpöjen kanssa. Olisi tietysti mukava kuulla myös muiden kokemuksia, että minkälaisilla kokoonpanoilla niitä lämpöongelmia on ollut?jaava kirjoitti:Läppäreiden ongelma on lämpötalouden pysyminen hallinnassa: Jos pistät sinne tehokkaamman levyn, niin miten varmistut jäähdytyksen riittävyydestä. Riittääkö jos puhdistaa jäähdytyssiilit puolen vuoden välein vai pitääkö kasvattaa itse jäähdytyssysteemiä ja voiko sitä tehdä. Vai riittääkö jos talviaikaan kone pysyy päällä puoli päivää ennen jäähdyttelyä ja kesällä pari tuntia.saba kirjoitti:Taidan aloittaa läppärin kiintolevyjen vaihdolla. Onko merkittävää eroa kun suurin osa levyistä on 5400rpm ja vain harva on 7200 rpm?
-
Mulla ei sinänsä ole mitään pöytäkoneita vastaan. Sillon kun mulla oli viimeksi pöytäkone, sen kotelo oli kahden postilaatikon kokoinen.Heittäkää joku joku vaihtoehto pöytäkoneen keskuksesta jonka saa samalla rahalla kun esim. läppäriin 1TB SSD ja 2TB HDD ja pari kpl 2TB ulkoisia usb-kiintolevyjä.
Läppäriä minun kohdalla puoltaa se, että se minulla on jo. Se jaksaa pyörittää nykyistä kuvankäsittelyohjelmaa (LR6) joka tukee kameraa joka minulla nyt on ja jota ei ole tarvetta päivittää.
Toinen on se että pöytäkone + näyttö vaatii erilailla tilaa. Sellanen Mac mini kokoinen kone vielä menis, mutta ei taida paljon erota läppäristä.
Ehdottakaa kuitenkin mahdollisimman pientä pöytäkonetta. Vaikka sitten itse kasattava. Osaan kyllä kasata, jos joku sanoo ihan tarkasti mitkä osat siihen pitää tilata, että passaa yhteen.
Läppäriä minun kohdalla puoltaa se, että se minulla on jo. Se jaksaa pyörittää nykyistä kuvankäsittelyohjelmaa (LR6) joka tukee kameraa joka minulla nyt on ja jota ei ole tarvetta päivittää.
Toinen on se että pöytäkone + näyttö vaatii erilailla tilaa. Sellanen Mac mini kokoinen kone vielä menis, mutta ei taida paljon erota läppäristä.
Ehdottakaa kuitenkin mahdollisimman pientä pöytäkonetta. Vaikka sitten itse kasattava. Osaan kyllä kasata, jos joku sanoo ihan tarkasti mitkä osat siihen pitää tilata, että passaa yhteen.
Nikon D800
-
Toki saba tilanteessasi on hyvä vaihtoehto vain päivittää kannettavaasi perustuvaa syteemiä. Enemmän sellaisena yleisenä jorinana kirjoittelen.
Kannettavathan suunnitellaan perustuen sellaisiin prosessoreihin (ja elektroniikkaan), jotka kuluttaa mahdollisimman vähän tehoa, sekä koko koppa menee pieneen tilaan. Tästä seuraa se, ettei kannettavista löydy vääntöä kunnolla (muuten karkaa lämmöt). Ne keräävät pölyä jos tehoa on yritetty ottaa tuulettamalla sisuksia (CPU:n siilit menee tukkoon parissa vuodessa) ja jos tuulettimet puuttuu, niin niihin ei mahdu kunnollista passiivista jäähdytystä, jolloin prosessorin tehontarpeen on oltava matala, joka onnistuu kun tingitään väännöstä.
Ja kannettavaa tietokoneen avaaminen päivitystä varten on tavikselle hieman riskaabelia, vaatii hyviä valmiuksia, sekä tietotaitoa.
Kunnollisen pöytäkoneen veroista kannettavaa on mahdoton tehdä.
Kunnon pöytäkone:
Vuoden alussa olen suunnitellut siirtyväni Windows 10 maailmaan ja hommaan sitä varten muutaman uuden levyaseman, vanhan Win 7 jäädessä edelleen käyttöön (valintakytkimen taakse).
Nyt odottelen muutaman vuoden (2-7) sisällä hommaavani uuden keskusyksikön, joka on urakkana pahuksen iso operaatio, jossa menee kaikki ohjelma-asennukset uusiksi käyttiksistä alkaen.
Mä en tunne nykytilannetta, mutta arvaisin itse kasattavan pöytäkoneen (ilman näyttöä), jossa on verrokkikannettavan ominaisuudet, saa halvemmalla.
Kannettavathan suunnitellaan perustuen sellaisiin prosessoreihin (ja elektroniikkaan), jotka kuluttaa mahdollisimman vähän tehoa, sekä koko koppa menee pieneen tilaan. Tästä seuraa se, ettei kannettavista löydy vääntöä kunnolla (muuten karkaa lämmöt). Ne keräävät pölyä jos tehoa on yritetty ottaa tuulettamalla sisuksia (CPU:n siilit menee tukkoon parissa vuodessa) ja jos tuulettimet puuttuu, niin niihin ei mahdu kunnollista passiivista jäähdytystä, jolloin prosessorin tehontarpeen on oltava matala, joka onnistuu kun tingitään väännöstä.
Ja kannettavaa tietokoneen avaaminen päivitystä varten on tavikselle hieman riskaabelia, vaatii hyviä valmiuksia, sekä tietotaitoa.
Kunnollisen pöytäkoneen veroista kannettavaa on mahdoton tehdä.
Kunnon pöytäkone:
- Pöytäkoneessa on oleellista se, että sitä voi itse päivittää tarpeen mukaan. Merkki- ja marketti-koneet karsiutuu jotakuinkin tästä syystä kaikki pois.
- Koneen koon on oltava myös sellainen (mun koneen koppa on 57 x 57 x 23 cm), että sinne mahtuu jopa 10 kovalevyyksikköä ja niitä on helppo vaihtaa.
- Teholähde on iso ja laadukas, sekä tuottaa ainakin 750W elektroniikalle (se ei siis kihise tehot tapissa kun tehdään jotain vaativampaa)
- Jäähdytys on toteutettu isoilla tehokkailla ja hiljaisilla tuulettimilla ja pölynkerääjäsuodattimet on tehokkaat. Mulla on myös erillinen säätöyksikkö mittaamassa lämpötiloja ja säätää sen mukaan tuulettimien nopeuksia (Prosessorin tuuletinta säätää prosessorin elektroniikka itse)
- Oheislaitteille on riitävästi kunnollisia USB-liityntöjä (niistä saa speksien mukaiset tehot laitteille).
- Lisäksi mulla on yksikkö, jota ohjaan kuusiasentoisella valintakytkimellä: siitä valitaan mitkä levyasemat käynnistyvät, joka puolestaan käynnistää haluamani käyttöjärjestelmän ja siihen liittyvät datalevyt. Samassa koneessa pyörii siis isoloidusti useita käyttöjäjestelmiä. Olen tosin pitänyt yhtä vanhaa levyä, joka näkyy kaikille, jotta datan siirto on hieman yksinkerteisempaa ympäristöjen välillä. Ympäristön vaihto vaatii siis koneen sammutuksen, uuden valintakytkimen asennon ja lopuksi koneen käynnistyksen.
Aikoinaan mulla oli useampi käyttis ilman isolointia ja tästä seurasi lopuksi kaaos, kun kaikki data ja ohjelmat meni sekaisin, ja ylläpidosta ei tahtonut tulla enää mitään.
Vuoden alussa olen suunnitellut siirtyväni Windows 10 maailmaan ja hommaan sitä varten muutaman uuden levyaseman, vanhan Win 7 jäädessä edelleen käyttöön (valintakytkimen taakse).
Nyt odottelen muutaman vuoden (2-7) sisällä hommaavani uuden keskusyksikön, joka on urakkana pahuksen iso operaatio, jossa menee kaikki ohjelma-asennukset uusiksi käyttiksistä alkaen.
Mä en tunne nykytilannetta, mutta arvaisin itse kasattavan pöytäkoneen (ilman näyttöä), jossa on verrokkikannettavan ominaisuudet, saa halvemmalla.
Viimeksi muokannut jaava, Joulu 17, 2019 23 : 53. Yhteensä muokattu 12 kertaa.
-
Kuvien talletus
Mulla kuvat on edellisen viestin pöytäkoneen sisäisellä levyllä Windows 7 Pro ympäristössä.
Varmuuskopiointi:
Lähellä kotiverkossa pyörii NAS asema, johon teen varmuuskopion peilaamalla halutut hakemistot/tiedostot. Käynnistän varmuuskopioinnin itse (työpöydän ikonista) aina kun tuntuu siltä, että uutta on tullut. Kopionti tekee tehtävänsä itsenäisesti (kopsii NAS:lle ne tiedostot joissa on muutoksia) ja sammuttaa lopuksi PC:n.
NAS taas tekee automaattisesti ulkoiselle kovalevylleen kerran viikossa inkrementaalisen varmuuskopion peilatuista tiedostoista, joten sieltä löytyy peilatuista tiedostoista myös kaikki vanhat versiot.
Mulla kuvat on edellisen viestin pöytäkoneen sisäisellä levyllä Windows 7 Pro ympäristössä.
Varmuuskopiointi:
Lähellä kotiverkossa pyörii NAS asema, johon teen varmuuskopion peilaamalla halutut hakemistot/tiedostot. Käynnistän varmuuskopioinnin itse (työpöydän ikonista) aina kun tuntuu siltä, että uutta on tullut. Kopionti tekee tehtävänsä itsenäisesti (kopsii NAS:lle ne tiedostot joissa on muutoksia) ja sammuttaa lopuksi PC:n.
NAS taas tekee automaattisesti ulkoiselle kovalevylleen kerran viikossa inkrementaalisen varmuuskopion peilatuista tiedostoista, joten sieltä löytyy peilatuista tiedostoista myös kaikki vanhat versiot.
-
Nyt jää kyllä aika epäselväksi onko se tallennustila vai se nopeus tärkeää, jos molemmat haluaa niin kyllä tuohon hyvin saa rahaa menemään.saba kirjoitti:Mulla ei sinänsä ole mitään pöytäkoneita vastaan. Sillon kun mulla oli viimeksi pöytäkone, sen kotelo oli kahden postilaatikon kokoinen.Heittäkää joku joku vaihtoehto pöytäkoneen keskuksesta jonka saa samalla rahalla kun esim. läppäriin 1TB SSD ja 2TB HDD ja pari kpl 2TB ulkoisia usb-kiintolevyjä.
Budjetti olisi hyvä tietää, kun on ihan turha alkaa mitään pöytäkonetta kasaamaan/ehdottamaan, kun pelkkään kohtuulliseen näyttöön menee useampi satku.
-
Siinähän se budjetti on: "...1TB SSD ja 2TB HDD ja pari kpl 2TB ulkoisia usb-kiintolevyjä." Minä en noihin laittaisi kuin n. 400 euroa.hama kirjoitti:Nyt jää kyllä aika epäselväksi onko se tallennustila vai se nopeus tärkeää, jos molemmat haluaa niin kyllä tuohon hyvin saa rahaa menemään.saba kirjoitti:Mulla ei sinänsä ole mitään pöytäkoneita vastaan. Sillon kun mulla oli viimeksi pöytäkone, sen kotelo oli kahden postilaatikon kokoinen.Heittäkää joku joku vaihtoehto pöytäkoneen keskuksesta jonka saa samalla rahalla kun esim. läppäriin 1TB SSD ja 2TB HDD ja pari kpl 2TB ulkoisia usb-kiintolevyjä.
Budjetti olisi hyvä tietää, kun on ihan turha alkaa mitään pöytäkonetta kasaamaan/ehdottamaan, kun pelkkään kohtuulliseen näyttöön menee useampi satku.
-
Tässä ei ole varmaan kysymys mitä sinä olisit noihin laittamassa?tehodia kirjoitti:Siinähän se budjetti on: "...1TB SSD ja 2TB HDD ja pari kpl 2TB ulkoisia usb-kiintolevyjä." Minä en noihin laittaisi kuin n. 400 euroa.hama kirjoitti:Nyt jää kyllä aika epäselväksi onko se tallennustila vai se nopeus tärkeää, jos molemmat haluaa niin kyllä tuohon hyvin saa rahaa menemään.saba kirjoitti:Mulla ei sinänsä ole mitään pöytäkoneita vastaan. Sillon kun mulla oli viimeksi pöytäkone, sen kotelo oli kahden postilaatikon kokoinen.Heittäkää joku joku vaihtoehto pöytäkoneen keskuksesta jonka saa samalla rahalla kun esim. läppäriin 1TB SSD ja 2TB HDD ja pari kpl 2TB ulkoisia usb-kiintolevyjä.
Jo pelkästään 1TB SSD hintahaitari on melkoinen, paremmat maksaa yli 300€:a.
Kyllä ensin kannattaisi selvittää itselle paljon on max. valmis rahaa laittamaan ja sen jälkeen kysellä mikä olisi järkevin ratkaisu, olis vaan paljon helpompi neuvoa.
Mutta voihan sitä aina yrittää mennä persedelläpuuhun.
-
Sanoitko Firewire vuonna 2019? Joskus tuntuu, että ihmiset rakentaa liian hankalia systeemejä. USB:lla levy kiinni ja pari muuta varmuuskopioille.saba kirjoitti:Olen aloitteleva valokuvaaja ja lopetin noin 3v sitten. Osa kamoista jäi kuitenkin nukkiin pyörimään ja välillä tuntuu että josko aloittaisi uudelleen. Kalusto on mulle ihan riittävän hyvä.
Kamera Nikon D800, läppäri Macbook Pro (mid2012) ja kuvankäsittely LR6. Nämä riittää mulle kun nuot on vielä yhteensopivia. Ongelmana mulla oli sillon kun lopetin, että kiintolevyn koko läppärillä on rajallinen. Haluan kaikkien kuvien olevan jossain muualla kun läppärillä. Ennen mulla oli QNAP TS-421 verkkolevy ja kuvat oli siellä. Verkkolevy oli aina lanilla kytkettynä, läppäri oli joko wlanilla tai lanilla kiinni. Ongelma oli että kun kuvia selaili, niin kuva vaihtui kyllä nopeasti, mutta se oli esikatselukuva ja meni poskettoman kauan että varsinainen terävä kuva latautui. Reitittimessä, läppärissä ja verkkolevyssä oli 1gb portit.
Oliko vika käyttäjässä vai mikä mätti?
Mikä olisi nyt vaihtoehto tuolle? Mietin firewire ulkoista asemaa, mutta ovat aika kalliita jos noihinkin haluaa tilaa.
-
Firewire on ihan kuuminta hottia täälä perämettässä :)
Taidan aloittaa siitä, että vaihdan läppäriin 1TB SSD levyn ja katon sitte mikä tökkii seuraavaksi.
Taidan aloittaa siitä, että vaihdan läppäriin 1TB SSD levyn ja katon sitte mikä tökkii seuraavaksi.
Nikon D800
-
Onko joku vanha Sonyn videokamera vai mitä käyttöä tuolla liitännällä on?
Omasta Thermaltake Armor VA8003SWA kotelosta löytyy kanssa tämä muinaisjäänne FireWire josta käytetty myös merkintää IEEE 1394 sekä i.Link, kotelo on ostettu noin 2012 eli oli enemmän sen ajan juttuja.
FireWire on Applen tavaramerkki ja i.Link Sonyn, eikä tuota liitäntää taida muista kun noiden merkkien valmistamista vanhemmista romuista löytyä.
Itselläkään siinä ei ole ikinä ollut mitään kiinni, tämä on siis ollut valmiina kiinni kotelon päällä olevassa panelissa, missä 2XUSB ja tämä.
http://www.thermaltake.co.nz/product/Ch ... 03swa.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Omasta Thermaltake Armor VA8003SWA kotelosta löytyy kanssa tämä muinaisjäänne FireWire josta käytetty myös merkintää IEEE 1394 sekä i.Link, kotelo on ostettu noin 2012 eli oli enemmän sen ajan juttuja.
FireWire on Applen tavaramerkki ja i.Link Sonyn, eikä tuota liitäntää taida muista kun noiden merkkien valmistamista vanhemmista romuista löytyä.
Itselläkään siinä ei ole ikinä ollut mitään kiinni, tämä on siis ollut valmiina kiinni kotelon päällä olevassa panelissa, missä 2XUSB ja tämä.
http://www.thermaltake.co.nz/product/Ch ... 03swa.html" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Skannereissa näky(y/i) firewire -liitäntöjä.hama kirjoitti:Onko joku vanha Sonyn videokamera vai mitä käyttöä tuolla liitännällä on?
Onneksi yleensä rinnalla oli myös USB joten toimivat ilman firewireäkin.
Nykyinen epson-tasoskannerinikin oli pari konesukupolvea sitten kiinni aina firewiressä.
Sen jälkeen liitintä ei enää emolevyiltä valmiina löytynyt.
Zone VI
-
Jos koneen arvo on n. 150 eur, niin oletan, ettei siihen talletustilaankaan haluta sijoittaa enempää kuin muutama satanen. Mutta muutkin voivat esittää oman hinta-arvionsa ja siihen hintaan saatavan pöytäkoneen.hama kirjoitti:Tässä ei ole varmaan kysymys mitä sinä olisit noihin laittamassa?
Kun minulla nyt sattuu olemaan tuo sama kone kuin aloittajalla, niin minulle on tähän asti riittänyt juuri tuollainen yhdistelmä. Jos se ei jollekulle riitä tai ei halua esim kahta kiintolevyä kannettavan sisään, niin sitten pitää miettiä muita vaihtoehtoja.
-
Joo, alkuperäinen Firewire on ollut käytössä jo n. 25 vuotta sitten, ja se uudempikin (joka siis on ko koneessakin) on tullut käyttöön n. 2002, eli 17 vuotta sitten. Usb3 on käytännössä korvannut sen.saba kirjoitti:Firewire on ihan kuuminta hottia täälä perämettässä :)
1 Tt:n ssd:llä saat siis n. 750 Gt lisää tallennustilaa.
-
Tuollaisella läppärillä ei ole enää kuin käyttöarvo, itse en laittaisi eurokaan tuollaiseen systeemiin, eikä tuon tasoisella laitteella ole paljon tekemistä oikean kuvankäsittelyn kanssa.tehodia kirjoitti:Jos koneen arvo on n. 150 eur, niin oletan, ettei siihen talletustilaankaan haluta sijoittaa enempää kuin muutama satanen. Mutta muutkin voivat esittää oman hinta-arvionsa ja siihen hintaan saatavan pöytäkoneen.hama kirjoitti:Tässä ei ole varmaan kysymys mitä sinä olisit noihin laittamassa?
Kun minulla nyt sattuu olemaan tuo sama kone kuin aloittajalla, niin minulle on tähän asti riittänyt juuri tuollainen yhdistelmä. Jos se ei jollekulle riitä tai ei halua esim kahta kiintolevyä kannettavan sisään, niin sitten pitää miettiä muita vaihtoehtoja.
Reissussa varmasti ihan riittävä, mutta kuvankäsittelyä ajatellen pitäisi siihen pystyä liittämään edes hyvä näyttö.
-
Ainut käyttö tuolle voisi nykyään olla se, että jos on vanha Firewire-levy, niin sen sisällön voi kätevästi siirtää usb-levylle. Teoriassa, jos löytäisi vanhan firewire-kotelon, niin siihen voisi laittaa raid0-setin vaikkapa kahdesta (esim 2x4Tt) 3,5"-kiintolevystä, niin sekin olisi vaihtoehto varmistukseen. Mutta ei siinä varsinaista etua olisi usb3-levyyn verrattuna.hama kirjoitti:Onko joku vanha Sonyn videokamera vai mitä käyttöä tuolla liitännällä on?
Liitäntää on ollut myös muiden valmistajien kuin Sonyn kameroissa, esim Canonissa on. Ja se olisi se toinen käyttö nykyään, että jos on vielä vanha videokamera, niin videon siirtoon tietokoneelle.
-
Kuten joku tuolla aiemmin kommentoi: "Tässä ei ole varmaan kysymys mitä sinä olisit noihin laittamassa?"hama kirjoitti:Tuollaisella läppärillä ei ole enää kuin käyttöarvo, itse en laittaisi eurokaan tuollaiseen systeemiin,
"...en laittaisi eurokaan..." Tuohon hintaan onkin mahdoton suosittaa jotain kuvankäsittelyyn soveltuvan koneen keskusyksikköä.
"Oikeasta kuvankäsittelystä" aloittaja totesi: "Se jaksaa pyörittää nykyistä kuvankäsittelyohjelmaa (LR6) joka tukee kameraa joka minulla nyt on ja jota ei ole tarvetta päivittää."