Focusing too much on gear

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
nomad

Re: Focusing too much on gear

Viesti Kirjoittaja nomad »

jaava kirjoitti: Harrastajathan voi jakaa janalle, jonka ääripäissä ovat pelkästä valokuvaustekniikasta kiinnostuneet ja toiseen päähän sijoittuvat vain kuvaa arvostavat. Keskusteluista päätellen yhteiselo ei ole aina auvoista.
Luin juuri aamun uutisannista, ettei ihminen ole syntyessään tyhjä taulu. Voiko siis sijoittuminen yo. janalle määräytyä jo äidin kohdussa tai jopa perintötekijöistä? Siinä ollaan missä ensimmäisen hengenvedonkin aikaan. Piste.
Vai voiko ympäristön meemit, vaihtoehtoinen totuus, muotivirtaukset, markkinoinnin tietoisuutta avaavat ponnistelut, kaverien näkemykset yms. sokeuttaa ja pimentää ajatuksen voiman sekä sijoittaa meidät janalle ilman, että tosiasiassa voimme sille mitään.
Ihminen on terve kun hän ei ole joko/tai. On aivan yleistä, että ihminen on kiinnostunut useammasta asiasta, eivätkä valokuvaus taideharrastuksena ja valokuvaus välineharrastuksena niin kaukana toisistaan ole. Ken härillä ajaa se häristä puhuu...

Em. asiat tietysti hajautuvat vielä kovin moneen. Jotakuta kiinnostaa potrettien kuvaaminen eikä mikään muu. Toista urheilukuvaus. Kolmatta filmikuvaus - ja siinähän on lukematytomia alalajeja ja heimoja. Itse kuvaan pakollisten arkiräpsyjen lisäksi eniten maisemaa ja streettiä, mistä näkökulmasta pääasiassa katson myös välinepuolta. Esimerkiksi testitaulujen kuvaus, mikä tuntuu kovasti monia täällä inspiroivan, ei juuri minua kiehdo.

Ja mitä tulee muotiin, talouteen ja juoruihin, niin totta kai ne tervettä ihmistä kiinnostavat! Mikään ei piristä synkkää talvipäivää niin paljon kuin hyvä kamerahuhu :-) Moni meistä seurailee myös valokuvauksen historiaa, kuuluisuuksia jne. On viisautta tietää myös taustoja.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
onninpoika

Viesti Kirjoittaja onninpoika »

Olen itse ollut välillä liian kiinnostunut kaluston laadusta unohtaen sen, että lopputuotteen eli kuvan laatu on vain ja ainoastaan kuvaajan tuottama asia. Ihan jees kalusto riittää huippukuviin jos kuvaajalla on kyky niitä tuottaa. Teknisenä asiana kaluston kehityksen seuraaminen on ollut mielenkiintoista.
Oman kokemukseni mukaan netin valokuvauksen koulutus-/opastus-matskut ja valokuvaajien kertomukset parantavat omien kuvien laatua huomattavasti enemmän kuin NiCan-tuotekuvastojen selailu.

Taitaa kuitenkin olla tosi asia, että 2000-luvun vaikuttavimmat kuvat joilla on esim siirretty armeijoita ja osin kaadettu maita ja hallituksia on otettu kännykkäkameroilla?
Itse olen konmarittanut kalustoani siten, että kakkosjärkkäri meni myyntiin ja juuri hommasin painavan ja hankalan 70-200 2.8 putken korvaajaksi Nikonin 18-300 suttuzoomin normilasiksi. Ainakin kokeilen sen kanssa elämistä kun laukussa on sisäkuviin ja hämärähommiin18-55 2.8
Omassa lajissani, sisäurheilussa hallien valaistus on parin viime vuoden aikana parantunut huimasti.

Töissä näin kännykkäkameralla otettuja, mielestäni todella hyviä kuvia. En ensin uskonut, että ne oli otettu kännykällä mutta kyllä ne olivat. Sen seurauksena hommasin P20 Pro kännykän joka on sitten aina mukana ja osin syrjäyttänyt järkkärin kun sitä ei tarvitse erikseen raahata esim. työkeikalla.

Pääasia kuitenkin lienee se, että jokaisella harrastajalla on kivaa tämän yhteisen asiamme kanssa.
Räntä

Viesti Kirjoittaja Räntä »

Maffer kirjoitti:DxOmarkin ykköskameroilla on hyötynsä ainoastaan maksimaalisen suurta lopputuotetta tehdessä. Siis isoa vedosta, oli se fyysinen kuva tai kohta standardi 8K sähkötaulu. Ja tämä pelkästään jalustalta kuvattuna. Jos tämä ei ole homman tarkoitus, ei ole syitä ostaa kyseisiä laitteita joissa on vain yksi toimiva herkkyys...

Toimaantaan suuntaavat laitteet eivät DxO-piikkipaikoilla tule olemaan eivätkä ole olleet. Nämä ovat myös niitä kalleimpia runkoja ja niihin laitettavat lasit niitä kalleimpia laseja. Harrastajakin hyötyy toimintapuolella näistä.
Noin se on. Siksi näiden foorumien loputtomat jankkaukset "parhaasta kamerasta" tai jostain yyber-ominaisuudesta ovat ajanhukkaa. Keskustelun tai laitesuositusten pitäisi aina sisältää tieto ja ymmärrys siitä mihin ja miten kameraa käytetään, eli millaisia kuvia sillä halutaan tehdä.
mjuhani

Viesti Kirjoittaja mjuhani »

jaava kirjoitti:Tämä aihe on näköjään tabu.
Ei tää aihe mikään tabu ole, nulliteetti se kylläkin on.
nsamppa

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Oon alkanut seurailee sellaista kaveria YouTubesta ku wolfcrow. Tai siis sillä nimimerkillä se tekee videoitaan. Sillä on magee kulma kun se aina painottaa sitä että kalusto on toissijaista. Ymmärrys ja taito on keihään kärjessä. Ainakin niissä videoissa mitä mä oon siltä nähny. Vahva suositus. Toki se käyttää hyviä kameroita, mutta vaikuttaa että sillä on paljon kompetenssia millä puhua. Piristävä poikkeus näiden speksin lukijoiden joukossa.

TJEU:

https://youtu.be/7mlfajPCKqM" onclick="window.open(this.href);return false;

Linkki kaverin videoon.
jaava

Viesti Kirjoittaja jaava »

mjuhani kirjoitti:
jaava kirjoitti:Tämä aihe on näköjään tabu.
Ei tää aihe mikään tabu ole, nulliteetti se kylläkin on.
Tässäpä mjuhanin ajattelua avaava näkökulma foorumin alueella "Aloitteleva digikuvaaja kysyy". <- Tää on sarkasmia.

Otetaan tähän nyt eräs triviaalinäkemys asiaan (jotka itse yritin sulkea pois säikeen avausviestissä) eräältä videolta:
Overemphasizing or placing way much too much importance on a camera in the process of getting a good photo.
Obviously to take a photo you need a camera, but it seems to me that the beginners think that the camera is pretty much all you need .. and thats not the case.
https://www.youtube.com/watch?v=Qsc69-vhyP0
Videon keskusteluosiosta:
The beginner thinks it's all about the camera,
The enthusiast thinks it's all about the lens,
The photographer knows it's all about the light.
Mun triviaalilisäys olis sommittelu, mutta mikä ryhmä sen sitten kykenis ymmärtämään ... taiteilija, mutta riitäiskö sekään hänelle. Vai mennäänkö jo sille puolelle missä ei voi enään tietoisesti hallita/manipuloida, vaan on vain osattava tuntea / kyettävä tuntemaan. (voiko tuntemista opetella)
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Yksikään noista kolmesta tekijästä tuossa yllä ei saa tuotettua sitä kuvaa jos ei tiedä mitä kuvaa. Kamera ei auta jos ei ole kohdetta, linssi ei auta ilman kohdetta, valo ei auta ilman kohdetta. Siksi itse ajattelen että parhaan kuvan voi saada vain ilman kameraa - ensin etsitään kohde. Siinä etsimisessä ei kameraromut auta ollenkaan, vaan niistä on pelkästään haittaa. Sillä romujen kanssa on aivan liian helppo jämähtää ensimmäiseen kivalta näyttävään joenmutkaan.
aikaarska

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

jaava kirjoitti:Voiko valokuvaaja keskittyä liian paljon valokuvaustyökaluihin, pilaten itseltään mahdollisuuden ottaa hyviä valokuvia?
Vastaus vaikuttaa triviaalilta, mutta jos nukkuu ön yli ja harkitsee uudelleen.
Ihan nopsaa ja lyhyesti jos kommentoin, niin onhan valokuvausvälineisiin hyvä keskittyä aluksi että oppii tuntemaan ne! Eli käyttämään. Tämän jälkeen on mahdollisuus ottaa hyviä valokuvia kun visuaalista hahmotustyötä ja luovuutta ei jarruta tekniikan miettiminen...

Sitten saattaa kasvaa nälkä syödessä, ja haluaa uudenlaista tekniikkaa. Sekin täytyy opetella hallitsemaan kunnolla, ettei sitä tarvitse liikoja miettiä kun lähtee metsästämään tilanteita, kohteita ja oikeita hetkiä.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Vastaa Viestiin