1. Salaman käyttö on kuvaajan päätettävissä oleva asia. Minä todennäköisesti käyttäisin salamaa. Muun valon määrästä, suunnasta ja laadusta riippuen salama voi olla päävalona tai täytevalona.
2. Polttoväliksi valitsisin joko 50 tai 70 mm. Jos tilaa on runsaasti, niin jopa pidempikin voi menetellä.
3. Kuvauskorkeus riippuu mm. siitä miten kuvattavat saa sijoitettua, onko esim portaita, joilla asettelu muodostuu melkein luonnostaan. Joissain kirkoissahan voi kuvata myös yläviistosta yläparvelta. Suoraan edestä kuvatessa luultavimmin riittää, että kuvaa keskirivin silmien korkeudelta (porrastapauksessa(kin) siis korkeammalta kuin kuvaajan pää ylettää).
Valotuksen säädöissä suosin täysiä käsisäätöjä, vaikka jotkut suosi(ttele)vatkin auto-ISOa.
Jos vaan mahdollista, ja yleensä aina on, parasta on käydä paikan päällä valmistelemassa kuvausta. Paitsi ellei kirkko ole niin tuttu, että kuvausolosuhteet ja niiden vaihtelut ovat ennestään tuttuja. Ja jos kuvaajalle on jätetty valinnanvaraa, niin onhan säiden salliessa mahdollista kuvata ryhmäkuva myös ulkona.
Ja koska kuvaukseen yleensä kertyy myös yleisöä kännykameroineen, niin kannattaa tarvittaessa pyytää hetken kuvausrauhaa, jonka jälkeen muutkin voivat ottaa niitä kuvia. Näin ollen useimmat katsovat ensisijaista kameraa, eikä jonkun sukulaisen kännykuvaamista.
Ryhmävalokuvaus kirkossa
-
- Viestit: 121
- Liittynyt: Kesä 29, 2014 18 : 52
Re: Ryhmävalokuvaus kirkossa
Tämä jo tulikin mutta kun itse kuvaan yleensä kohteita joissa valotusaika ei tule ongelmaksi niin useimmiten huomaan ryhmäkuvissa liian pitkän valotusajan käytön ja pieni liike näkyy epätarkkuutena. Kun kaikki kohteet ja kohteiden sukulaiset haluavat oman kohteensa superterävänä kiinnittäisin huomiota riittävän nopeaan suljinaikaan ja syväterävyyteen. Eli käytännössä käsisäädöt ja mahdollisesti Auto-ISO ylärajalla.
Sitten lopputuloksen ratkaisee miten hyvin näkee taustan. Kirkoissa tuppaa kasvamaan kaiken näköistä kynttilänjalkaa kuvattavien päästä, mutta se on kiireessä hankalaa havaita. Etukäteen tutustumalla saa kartoitettua mahdolliset uhat pois ja tarkistettua valaistuksen ja toivoa että H-hetkellä ollaan riittävän samoissa :)
Sitten lopputuloksen ratkaisee miten hyvin näkee taustan. Kirkoissa tuppaa kasvamaan kaiken näköistä kynttilänjalkaa kuvattavien päästä, mutta se on kiireessä hankalaa havaita. Etukäteen tutustumalla saa kartoitettua mahdolliset uhat pois ja tarkistettua valaistuksen ja toivoa että H-hetkellä ollaan riittävän samoissa :)
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: Heinä 08, 2010 10 : 48
Re: Ryhmävalokuvaus kirkossa
Täällähän on keskusteltu paljon :) nais..
"Nyrkkisääntönä 35 mm optiikalla kuvausetäisyys on yhtä suuri kuin halutun kuva-alan leveys eli >8,4 m ja 50 mm:llä suunnilleen 1,4x halutun kuvan leveys eli >12 m"
--> Hyvä tietää :) helpottaa etäisyyksien hahmottamista.
Tilasin itselleni Godoxin AD200pro:t, akkukäyttöisiä sekä toisen 120cm octaboxin sekä 2.6m jalat. Tuli epävarmuus siitä että saako ilman salamaa tarpeeksi hyviä kuvia. (kyllä varmaan saa kun niitä on otettukin ilman salamaa). Mutta näin läjän kuvia niin kaikissa oli käytetty salamaa, tosin vähän huonosti kun tuplavarjoja näkyy henkilöiden päiden sivuilla.. varsinkin keskellä riviä näkyi. Myös kuulin että lähialueen valokuvaaja oli kuulemma ottanut edelliset salamoilla. Onko ohjeita miten tuplavarjoista pääsis eroon? Yläviisto sekä etäisyys rivien välillä. Voi olla hankala toteuttaa ja näyttää pian huonolta :)
Asemointia:
-2: käy paikanpäällä tutustumassa ja aloita säätäminen huomattavasti ennen h-hetkeä :D
-1: kuvat otetaan klo 20:00 illalla kesäkuussa. Vaikka arska pysyykin korkealla kesäkuussa niin kyseessä ei ole päivä. Luonnonvaloa vähemmän.
0. Henkilöt ovat luultavammin kolmessa rivissä ja aika lähellä alttaritaulua. Alimmat istuvat. yht.35 henk. Sijottaa ihmiset sillai niin että näyttää leveeltä pyrämidiltä :)
1. Salamoiden asemointi: 30 asteen kulmassa molemmilta puolilta kameraa? sekä korkeus niin korkealle kuin saa? ns. yläviistosta .
2. Valotusmittari löytyy joten olisko hyvä jos tsekkaisin kolmesta kohtaa aukon arvoksi esim. f.5.6? Säätää tehoa salamoista notta saa ton arvon ja jos valot vaimenee etäisyyden takia liikaa niin nostaa ISO:a?
3. Kamera asetukset: el manuel, f5.6 (mikä on tsekattu valotusmittarilla), valotus esim. 1/125 tai 1/250. Manuel ISO (2.kohdassa käytetty arvo).
4. Kameran asettaminen suht. korkealle ja fokus keskimmäisen rivin silmiin kuten ohjeistitte. Tosin taitaa olla pientä porrasta niin voi olla ropleema yltää ihan niin korkealle :D
5. Ajattelin käyttää joko 50mm tai sitten 35mm. Tykkään molempien obiskojen piirrosta, varsinkin 50mm. Ehkä sillä liikenteeseen :)
MIltä yllä oleva kuulostaapi?
"Nyrkkisääntönä 35 mm optiikalla kuvausetäisyys on yhtä suuri kuin halutun kuva-alan leveys eli >8,4 m ja 50 mm:llä suunnilleen 1,4x halutun kuvan leveys eli >12 m"
--> Hyvä tietää :) helpottaa etäisyyksien hahmottamista.
Tilasin itselleni Godoxin AD200pro:t, akkukäyttöisiä sekä toisen 120cm octaboxin sekä 2.6m jalat. Tuli epävarmuus siitä että saako ilman salamaa tarpeeksi hyviä kuvia. (kyllä varmaan saa kun niitä on otettukin ilman salamaa). Mutta näin läjän kuvia niin kaikissa oli käytetty salamaa, tosin vähän huonosti kun tuplavarjoja näkyy henkilöiden päiden sivuilla.. varsinkin keskellä riviä näkyi. Myös kuulin että lähialueen valokuvaaja oli kuulemma ottanut edelliset salamoilla. Onko ohjeita miten tuplavarjoista pääsis eroon? Yläviisto sekä etäisyys rivien välillä. Voi olla hankala toteuttaa ja näyttää pian huonolta :)
Asemointia:
-2: käy paikanpäällä tutustumassa ja aloita säätäminen huomattavasti ennen h-hetkeä :D
-1: kuvat otetaan klo 20:00 illalla kesäkuussa. Vaikka arska pysyykin korkealla kesäkuussa niin kyseessä ei ole päivä. Luonnonvaloa vähemmän.
0. Henkilöt ovat luultavammin kolmessa rivissä ja aika lähellä alttaritaulua. Alimmat istuvat. yht.35 henk. Sijottaa ihmiset sillai niin että näyttää leveeltä pyrämidiltä :)
1. Salamoiden asemointi: 30 asteen kulmassa molemmilta puolilta kameraa? sekä korkeus niin korkealle kuin saa? ns. yläviistosta .
2. Valotusmittari löytyy joten olisko hyvä jos tsekkaisin kolmesta kohtaa aukon arvoksi esim. f.5.6? Säätää tehoa salamoista notta saa ton arvon ja jos valot vaimenee etäisyyden takia liikaa niin nostaa ISO:a?
3. Kamera asetukset: el manuel, f5.6 (mikä on tsekattu valotusmittarilla), valotus esim. 1/125 tai 1/250. Manuel ISO (2.kohdassa käytetty arvo).
4. Kameran asettaminen suht. korkealle ja fokus keskimmäisen rivin silmiin kuten ohjeistitte. Tosin taitaa olla pientä porrasta niin voi olla ropleema yltää ihan niin korkealle :D
5. Ajattelin käyttää joko 50mm tai sitten 35mm. Tykkään molempien obiskojen piirrosta, varsinkin 50mm. Ehkä sillä liikenteeseen :)
MIltä yllä oleva kuulostaapi?
-
- Viestit: 124
- Liittynyt: Maalis 12, 2017 0 : 58
Re: Ryhmävalokuvaus kirkossa
Mitenkäs onnistui?
-
- Viestit: 7836
- Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
- Paikkakunta: Banaanilaakso
- Viesti:
Re: Ryhmävalokuvaus kirkossa
Tuplavarjot tulee kun kuvaa reprovaloilla.Ranzog kirjoitti:Täällähän on keskusteltu paljon :) nais..
"Nyrkkisääntönä 35 mm optiikalla kuvausetäisyys on yhtä suuri kuin halutun kuva-alan leveys eli >8,4 m ja 50 mm:llä suunnilleen 1,4x halutun kuvan leveys eli >12 m"
--> Hyvä tietää :) helpottaa etäisyyksien hahmottamista.
Tilasin itselleni Godoxin AD200pro:t, akkukäyttöisiä sekä toisen 120cm octaboxin sekä 2.6m jalat. Tuli epävarmuus siitä että saako ilman salamaa tarpeeksi hyviä kuvia. (kyllä varmaan saa kun niitä on otettukin ilman salamaa). Mutta näin läjän kuvia niin kaikissa oli käytetty salamaa, tosin vähän huonosti kun tuplavarjoja näkyy henkilöiden päiden sivuilla.. varsinkin keskellä riviä näkyi. Myös kuulin että lähialueen valokuvaaja oli kuulemma ottanut edelliset salamoilla. Onko ohjeita miten tuplavarjoista pääsis eroon? Yläviisto sekä etäisyys rivien välillä. Voi olla hankala toteuttaa ja näyttää pian huonolta :)
Asemointia:
-2: käy paikanpäällä tutustumassa ja aloita säätäminen huomattavasti ennen h-hetkeä :D
-1: kuvat otetaan klo 20:00 illalla kesäkuussa. Vaikka arska pysyykin korkealla kesäkuussa niin kyseessä ei ole päivä. Luonnonvaloa vähemmän.
0. Henkilöt ovat luultavammin kolmessa rivissä ja aika lähellä alttaritaulua. Alimmat istuvat. yht.35 henk. Sijottaa ihmiset sillai niin että näyttää leveeltä pyrämidiltä :)
1. Salamoiden asemointi: 30 asteen kulmassa molemmilta puolilta kameraa? sekä korkeus niin korkealle kuin saa? ns. yläviistosta .
2. Valotusmittari löytyy joten olisko hyvä jos tsekkaisin kolmesta kohtaa aukon arvoksi esim. f.5.6? Säätää tehoa salamoista notta saa ton arvon ja jos valot vaimenee etäisyyden takia liikaa niin nostaa ISO:a?
3. Kamera asetukset: el manuel, f5.6 (mikä on tsekattu valotusmittarilla), valotus esim. 1/125 tai 1/250. Manuel ISO (2.kohdassa käytetty arvo).
4. Kameran asettaminen suht. korkealle ja fokus keskimmäisen rivin silmiin kuten ohjeistitte. Tosin taitaa olla pientä porrasta niin voi olla ropleema yltää ihan niin korkealle :D
5. Ajattelin käyttää joko 50mm tai sitten 35mm. Tykkään molempien obiskojen piirrosta, varsinkin 50mm. Ehkä sillä liikenteeseen :)
MIltä yllä oleva kuulostaapi?
Ihmisiä EI KUVATA KOSKAAN REPROVALOILLA.
Eli ei ole olemassa kahta aurinkoa, salamat pitää pistää valaisemaan yhdestä pisteestä sopivasti ulospäin niin että valaistuksesta tulee tasainen.
Muitokuvissakin valot sijoitetaan samalle puolelle kameraa, ja tasoitusvalo voi olla kameran päällä tai takana.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
-
- Viestit: 2059
- Liittynyt: Joulu 27, 2004 16 : 41
- Paikkakunta: Espoo
Re: Ryhmävalokuvaus kirkossa
Miten tuon taustan valaisu (yhdessä etusuunnasta tulevan valon kanssa). Muotokuvissakin taustaa jopa niin, että hahmo saa kultaisen reunuksen, kun posauttaa salamalla suoraan takaa.Hannu KH kirjoitti:
Tuplavarjot tulee kun kuvaa reprovaloilla.
Ihmisiä EI KUVATA KOSKAAN REPROVALOILLA.
Eli ei ole olemassa kahta aurinkoa, salamat pitää pistää valaisemaan yhdestä pisteestä sopivasti ulospäin niin että valaistuksesta tulee tasainen.
Muitokuvissakin valot sijoitetaan samalle puolelle kameraa, ja tasoitusvalo voi olla kameran päällä tai takana.
Kuinka käytännöllistä tuo siten lienee kirkossa, kun katonkaan kautta ei voi heijastaa taustavaloa.
Mikä on reprovalo? (mä en ole harrastanut kovin kattavasti filmiaikana)
-
- Viestit: 7836
- Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
- Paikkakunta: Banaanilaakso
- Viesti:
Re: Ryhmävalokuvaus kirkossa
Taustan valaisuun pitäis käyttää lisäsalamaa, ei välttämättä ongelmatonta koska pitäis saada tasainen ja siellä mahdollisesti olevat esineet asiat voivat tehdä varjoja.jaava kirjoitti:Miten tuon taustan valaisu (yhdessä etusuunnasta tulevan valon kanssa). Muotokuvissakin taustaa jopa niin, että hahmo saa kultaisen reunuksen, kun posauttaa salamalla suoraan takaa.Hannu KH kirjoitti:
Tuplavarjot tulee kun kuvaa reprovaloilla.
Ihmisiä EI KUVATA KOSKAAN REPROVALOILLA.
Eli ei ole olemassa kahta aurinkoa, salamat pitää pistää valaisemaan yhdestä pisteestä sopivasti ulospäin niin että valaistuksesta tulee tasainen.
Muitokuvissakin valot sijoitetaan samalle puolelle kameraa, ja tasoitusvalo voi olla kameran päällä tai takana.
Kuinka käytännöllistä tuo siten lienee kirkossa, kun katonkaan kautta ei voi heijastaa taustavaloa.
Mikä on reprovalo? (mä en ole harrastanut kovin kattavasti filmiaikana)
Herkkyyttä tarpeeksi ja valotusaikaa senverran pitkäksi että tausta ei jää ihan mustaksi.
Itte oon kuvannut yli 30 hengen ryhmiä kinokennoisella aukolla 5.6 lähtien. Ihan tarpeeksi terävää ja taustakaan ei jää ihan mustaksi.
1 kpl 500 Ws Elinkan studiosalamalla läpiampuvalla varjolla täysillä. Ja virta akusta, se on mun resepti. Jos tausta on tumma ja kaukana niin sitten salaman tehoja alemmas että saadaan valotusaikaa ja aukkoa rukattua niin että taustakin vähän vaalenee.
Korkovalot valaisevat kuvattavien ääriviivat, ne onkin vähän toinen juttu. Siinä valo tulee sopivasti kuvattavien takaa.
Reprovalo on 2-ulotteisen asian, esimerkiksi valokuvien jäljennöksessä käytettävä valaisu jossa 2 tai useampi valo tulee viistosti symmetrisesti kameran molemmin puolin. Väin saadaan tasainen valaistus ja mahdolliset kiillot kuvan pinnasta saadaan minimoitua.
Henkilökuvauksessa se on paholaisen keksintö.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.