Olympus Penit, Sony RX10 I-III ja Pana FZ1000 eivät ole pokkareita ja ne ovat kaikki tarkennukseltaan huonoja-keskinkertaisia luotettavaan liikkeenseurantaan. Myös Sony RX100 I-IV-malleissa on pelkkä vanha kontrastitarkennus, jonka vuoksi ne ovat hitaita ja epävarmoja kaikilla pisteillä ja AF-C:llä liikettä kuvatessa.Pokkarit kirjoitti:Olen pohtinut, että onko täysin mahdoton yhtälö saada nopeastikin liikkuvia kohteita kuvattua pokkarilla?...Olympus Pen E-PL6 aika monella eri putkella, mutta ei sovellu kyllä noihin liikkuviin kohteisiin ainakaan näillä taidoilla. Ongelma on siinä, että en osaa säätää kameraa nopeasti muuttuvissa tilanteissa ja haluaisin vain pienikokoisen kameran, joka ei heti blurraannu liikkeestä.
Nyt olen katsonut Sony Dsc rx100 IV, Sony RX10, Panasonic-LUMIX-DMC-FZ1000 kameroita. Pitäisi pysyä alle tonnissa hinnan, mikähän olisi mun tarpeisiin kohtuullinen kamera vai onko sitä olemassakaan tuohon hintaan?
Vaikka Panasonicit ovat muuten hyviä laitteita, ne käyttävät omaa DFD-kontrastitarkennussysteemiä (Depth from Defocus) jonka takia ne eivät pärjää nopean liikkeen kuvaamisessa vaihetarkennusta käyttäville kameroille. Sama koskee lähes kaikkia Olympuksia ja myös vanhempia Sonyja, Canon- ja Nikon-pokkareita ei tällä hetkellä kannata edes miettiä.
Oikeasti taskuun mahtuvista pokkareista vain uudet Sony RX100 VA ja etenkin VI kykenevät nopean liikkeen seurantaan erinomaisella osumisprosentilla. Suosittelen etenkin uutta VI-mallia, jonka hybridi-tarkennussysteemi (= kontrasti- ja vaihetarkennus) on osin sama kuin action-kuningas Sony A9:ssä. RX100 VI:n hinta on hiukan yli tonnin, mutta sillä voi halutessaan korvata saman hintaluokan järjestelmäkameran sekä 24-70/2.8-4.5 ja 70-200/4.5 vastaavat objektiivit. Itse en oikeastaan muulla enää kuvaakaan.