Paras kamera laiskalle liikettä kuvaavalle

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
Räntä

Re: Paras kamera laiskalle liikettä kuvaavalle

Viesti Kirjoittaja Räntä »

Pokkarit kirjoitti:Olen pohtinut, että onko täysin mahdoton yhtälö saada nopeastikin liikkuvia kohteita kuvattua pokkarilla?...Olympus Pen E-PL6 aika monella eri putkella, mutta ei sovellu kyllä noihin liikkuviin kohteisiin ainakaan näillä taidoilla. Ongelma on siinä, että en osaa säätää kameraa nopeasti muuttuvissa tilanteissa ja haluaisin vain pienikokoisen kameran, joka ei heti blurraannu liikkeestä.
Nyt olen katsonut Sony Dsc rx100 IV, Sony RX10, Panasonic-LUMIX-DMC-FZ1000 kameroita. Pitäisi pysyä alle tonnissa hinnan, mikähän olisi mun tarpeisiin kohtuullinen kamera vai onko sitä olemassakaan tuohon hintaan?
Olympus Penit, Sony RX10 I-III ja Pana FZ1000 eivät ole pokkareita ja ne ovat kaikki tarkennukseltaan huonoja-keskinkertaisia luotettavaan liikkeenseurantaan. Myös Sony RX100 I-IV-malleissa on pelkkä vanha kontrastitarkennus, jonka vuoksi ne ovat hitaita ja epävarmoja kaikilla pisteillä ja AF-C:llä liikettä kuvatessa.

Vaikka Panasonicit ovat muuten hyviä laitteita, ne käyttävät omaa DFD-kontrastitarkennussysteemiä (Depth from Defocus) jonka takia ne eivät pärjää nopean liikkeen kuvaamisessa vaihetarkennusta käyttäville kameroille. Sama koskee lähes kaikkia Olympuksia ja myös vanhempia Sonyja, Canon- ja Nikon-pokkareita ei tällä hetkellä kannata edes miettiä.

Oikeasti taskuun mahtuvista pokkareista vain uudet Sony RX100 VA ja etenkin VI kykenevät nopean liikkeen seurantaan erinomaisella osumisprosentilla. Suosittelen etenkin uutta VI-mallia, jonka hybridi-tarkennussysteemi (= kontrasti- ja vaihetarkennus) on osin sama kuin action-kuningas Sony A9:ssä. RX100 VI:n hinta on hiukan yli tonnin, mutta sillä voi halutessaan korvata saman hintaluokan järjestelmäkameran sekä 24-70/2.8-4.5 ja 70-200/4.5 vastaavat objektiivit. Itse en oikeastaan muulla enää kuvaakaan.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Pokkarit

Viesti Kirjoittaja Pokkarit »

On kyllä hyvää pohdintaa ja hyvin selkeyttää omia ajatuksia, että mikä tässä ennen on mättänyt ja mitä asioita täytyy vaan hyväksyä ja mitä voisi kokeilla :) Ainakin Nikoniin voisin investoida yhden käytetyn valovoimaisemman linssin jossain kohtaa, mutta luulen että pokkari olisi tervetullut lisä arkikäyttöön, kun haetaan vähän parempia kuvia kuin kännyräpsyt.

Nyt olen jäänyt kuolaamaan sitä Sony RX100 IV mallia sen takia, että siinä on 1.8 sen 2.8 sijaan. Tuntuu, että omissa laitteissa mättää eniten tuo valovoimaisuuden puute. Ne kohteet, joita kuvaisin, pysyvät aika lähellä tai voin mennä lähemmäs helposti, kun en kuvaa villieläimiä. Tuo kamera on puolet halvempi kuin se uusi parempi zoominen versio, joka onkin sitten jo ihan älytön hinnaltaan, kun voisi ostaa myös sen Panasonicin järkihintaan. Mietin tässä nyt, että pitää kokeilla omalla kameralla, miltä se 70mm tuntuu, koska onhan se karua jos alkaa kaipaamaan sitä zoomia. Mutta ei taida olla markkinoilla toista 1.8 pokkaria? Järkkärillä kuvatessa huomaan tosi usein peruuttelevani kameran kanssa (koska muut putket on jääneet kotiin) eli ehkä mun kuvauskohteet ei hirveästi zuumausta tarvitse :D
Pokkarit

Räntä kirjoitti:
Pokkarit kirjoitti:Olen pohtinut, että onko täysin mahdoton yhtälö saada nopeastikin liikkuvia kohteita kuvattua pokkarilla?...Olympus Pen E-PL6 aika monella eri putkella, mutta ei sovellu kyllä noihin liikkuviin kohteisiin ainakaan näillä taidoilla. Ongelma on siinä, että en osaa säätää kameraa nopeasti muuttuvissa tilanteissa ja haluaisin vain pienikokoisen kameran, joka ei heti blurraannu liikkeestä.
Nyt olen katsonut Sony Dsc rx100 IV, Sony RX10, Panasonic-LUMIX-DMC-FZ1000 kameroita. Pitäisi pysyä alle tonnissa hinnan, mikähän olisi mun tarpeisiin kohtuullinen kamera vai onko sitä olemassakaan tuohon hintaan?
Olympus Penit, Sony RX10 I-III ja Pana FZ1000 eivät ole pokkareita ja ne ovat kaikki tarkennukseltaan huonoja-keskinkertaisia luotettavaan liikkeenseurantaan. Myös Sony RX100 I-IV-malleissa on pelkkä vanha kontrastitarkennus, jonka vuoksi ne ovat hitaita ja epävarmoja kaikilla pisteillä ja AF-C:llä liikettä kuvatessa.

Vaikka Panasonicit ovat muuten hyviä laitteita, ne käyttävät omaa DFD-kontrastitarkennussysteemiä (Depth from Defocus) jonka takia ne eivät pärjää nopean liikkeen kuvaamisessa vaihetarkennusta käyttäville kameroille. Sama koskee lähes kaikkia Olympuksia ja myös vanhempia Sonyja, Canon- ja Nikon-pokkareita ei tällä hetkellä kannata edes miettiä.

Oikeasti taskuun mahtuvista pokkareista vain uudet Sony RX100 VA ja etenkin VI kykenevät nopean liikkeen seurantaan erinomaisella osumisprosentilla. Suosittelen etenkin uutta VI-mallia, jonka hybridi-tarkennussysteemi (= kontrasti- ja vaihetarkennus) on osin sama kuin action-kuningas Sony A9:ssä. RX100 VI:n hinta on hiukan yli tonnin, mutta sillä voi halutessaan korvata saman hintaluokan järjestelmäkameran sekä 24-70/2.8-4.5 ja 70-200/4.5 vastaavat objektiivit. Itse en oikeastaan muulla enää kuvaakaan.
Juuri, kun olin perustellut itselleni, että se uusi kallis sony on huono valinta :D
Pokkarit

Tänään kotiutui Sony RX100 VI ja täytyy sanoa, että olen hämmentynyt siitä kuvanlaadusta, mitä se tuottaa! Myös hämärässä sisällä otti omituisen valoisia ja teräviä kuvia, ihan loisto-ostos vaikuttaa olevan :) Ulkona se tarkensi haukkuvan koiran kirsuun aika huonoissa valo-olosuhteissa viiden aikaan niin, että kirsun jokainen pylpyrä näkyy :)
Räntä

Pokkarit kirjoitti:Tänään kotiutui Sony RX100 VI ja täytyy sanoa, että olen hämmentynyt siitä kuvanlaadusta, mitä se tuottaa! Myös hämärässä sisällä otti omituisen valoisia ja teräviä kuvia, ihan loisto-ostos vaikuttaa olevan :) Ulkona se tarkensi haukkuvan koiran kirsuun aika huonoissa valo-olosuhteissa viiden aikaan niin, että kirsun jokainen pylpyrä näkyy :)
Sonyn 1"-kenno on onnistunut kompromissi joka mahdollistaa kompaktien kameroiden valmistamisen tinkimättä liikaa kuvanlaadusta. Jos optiikassa riittää terävyyttä, ISO 64-800 lopputulema on varsin lähellä M4/3- ja parhaimmillaan jopa APS-C-kokoisten jälkeä.

Sony RX100 VI:ssä on kelpo sensorin lisäksi skarppi 24-200mm vastaava zoomi ja markkinoiden paras AF-systeemi, joten ei voi kuin onnitella oikeasta valinnasta. Kuten edellä totesin, itse möin VI:n vuoksi kaikki muut paitsi täysikennoisen pois. FF-laatuun 1" ei tietenkään yllä, mutta "aina taskussa" kameran viran se hoitaa paremmin kuin hyvin.
Pokkarit

Joo tämä kamera varmasti korvaa itsellä oikeastaan kaikki muut, sain pulkkamäestäkin sellaisia kuvia, että mies väitti, että ei varmaan ollut liikkuva pulkka, mitä kuvasin :) Kamera on varsin nokkela ja nopea, ainoa hitaus on jos ottaa isomman kuvasarjan niin kirjoittelee sitä tovin muistikortille. Innolla odotan lisääntyvää valoa, tulee varmasti hienoja kuvia keväällä:)
Räntä

Pokkarit kirjoitti:Kamera on varsin nokkela ja nopea, ainoa hitaus on jos ottaa isomman kuvasarjan niin kirjoittelee sitä tovin muistikortille.
Löysit RX100 VI:n ilmeisimmän puutteen. Korttipesä on vain UHS-I, eli pitkän sarjan kortille kirjoitus kestää muutaman hetken. FPS-nopeuteen ja bufferin syvyyteen sillä ei kuitenkaan ole merkitystä.
Vastaa Viestiin