Suosituksia macroksi / lyhyeksi teleksi

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
JKT

Viesti Kirjoittaja JKT »

Perhosille tuo 100 mm luokka tuntuu kyllä auttamattoman lyhyeltä täyskennoisen kanssa. Kroppikennoisellakin käytän mielummin pidempää ... päiväperhosiin. Yöperhoset ovat eri asia ja niihin 100 mm riittää enemmän kuin hyvin ... ja mikroihin sitten loittoja perään.

Täyskennoisella tuo 100 mm luokka on muotokuvauksessa täydellinen.

Enpä tiedä olisinko aikanaan ostanut vakaajallisen Sigman vaiko vakaajattoman Tamronin, jos edellistä olisi ollut tarjolla. Kun ei ollut niin Tamron 180 on palvellut uskollisesti jo 10 vuotta. Nykyäänkin sitä puoltaa sen keveys. Tarkennuksen hitaus ei pahemmin haittaa, koska makrokuvauksen hoidan puhtaasti manuaalilla.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
tonskulus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tonskulus »

Jovala, mistä revit nuo tiedot?

esim.
•Canon EF 180L/3.5 macro USM ---------------------------------- 1x ----- 304
•Canon EF 100/2.8L IS macro USM ------------------------------- 1x ----- 310

Ei ihan täsmää jotta 100millisellä kuvausetäisyys olisi suurempi :)

EF 180 3.5L:n minimitark. etäisyys on oikeasti 480mm.
*etelä-karjalan VALOKUVAPRIKAATIKENRAALI spegen armollisella ylennyksellä*
http://tonskulus.kuvat.fi/
Jovala

Viesti Kirjoittaja Jovala »

tonskulus kirjoitti:Jovala, mistä revit nuo tiedot?
esim.
•Canon EF 180L/3.5 macro USM ---------------------------------- 1x ----- 304
•Canon EF 100/2.8L IS macro USM ------------------------------- 1x ----- 310
Ei ihan täsmää jotta 100millisellä kuvausetäisyys olisi suurempi :)
EF 180 3.5L:n minimitark. etäisyys on oikeasti 480mm.
Mä olen kasaillut listaa ajan kanssa valmistajan ja joidenkin testien sivuilta. Saattaa olla ihan kopiointivirhe.

Samalla vertasin mopeasti sivun http://www.the-digital-picture.com/Revi ... eview.aspx ja siellä näyttäisi olevan jotain muutakin pielessä.
Satunnainen kuvailija. Järki järkeistää käyttäytymistäni kuin lobbari.
Negatiiveista positiiveja: VMP Värillisen Maskin Poistaja.
jka71
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jka71 »

JKT kirjoitti:Perhosille tuo 100 mm luokka tuntuu kyllä auttamattoman lyhyeltä täyskennoisen kanssa. Kroppikennoisellakin käytän mielummin pidempää ... päiväperhosiin. Yöperhoset ovat eri asia ja niihin 100 mm riittää enemmän kuin hyvin ... ja mikroihin sitten loittoja perään.
Eilen tuli muistutus miksi käytän 70D+ 150+ 1,4x yhdistelmää päiväperhosiin. Käyskentelin niityllä 6D+100 setin kans muu makroilu mielessä. Sitten kuitenkin aattelin käydä kävelee soratienkin puolella. Eiköhän siinä sitten tullu näkyviin vuoden eka hopeasinisiipi. Iltapäivän lämmössä oli niin liikkuvaa sorttia ettei meinannu saada edes minkään tasoista havaintokuvaa.Kun vielä sitten yhdistetään se että pysähteli tielle. Siinä tuli ikävä yhtä paljon puuttuvia millejä kuin kääntyvää näyttöäkin.

Alkukesän jääkaappi lämpötiloissa olen kuvannu päiväperhosia 15cm päästä laajislähikuvia. Vähän riippuu olosuhteista miten ja millä kuvaa. Aamulla ja myöhään iltapäivällä perhoset ovat rauhallisempi ja valokin on monesti miedompi.

Kannattaa muistaa,että pitkällä makrolla pystyy kuvaamaan muitakin kuin arkoja kohteita,mutta lyhyellä arkojen kohteiden kuvaaminen vaatii pitkää pinnaa ja kärsivällisyyttä.Jos vähänkään tuntuu että päiväperhoset kiinnostaa niin 150mm tai pitempi kannattaa valita. Itse kuvasin pitkään päiväperhosia 300/4IS +1,4x kroppikennosella rungolla. Se on ollu helpoin tapa kuvata niitä. Se ei taas makroksi muutu tarvittaessa :)

Tuolta uusimmista kuvista löytyy tällä hetkellä enimmäkseen makro ja lähikuvia perhosista ja muista luonnonihmeistä. Kuvaustiedot löytyy kuvan alla olevasta nuolesta ;) http://jarkko.1g.fi/kuvat/01+UUDET/
Sakke_K

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

Omaan käyttööni täyskennolla kaikkein parhaaksi yleismakroksi on edelleen valikoitunut n. 100 mm makro. Toki joskus kaipaa lisää millejä, mutta mitäs siitä: tuon pituinen makro on erittäin helppo käsitellä. Jos yhden makron omistaisin, se olisi 90-100mm makro (täyskennolle).

Kannattaa muistaa, että pidemmän polttovälin haasteet ovat voimassa myös makroilla. Toki 600/4 on mukava lintuobjektiivi, mutta onko se paras?
--------
Aves!
tonskulus
Viesti:

Sama täällä, 100millinen on makroksi omalla kohdalla paras käsiteltävyyden vuoksi.

Mitä perhosiin tulee, niihin suosiolla sitten reilusti pidempi polttoväli. Lähelle tarkentava 300-400mm alkaa olla optimi siihen hommaan.
Cumbo

Viesti Kirjoittaja Cumbo »

Kysytäänpä, kun aihetta suht läheltä lippaa: onko kukaan käyttänyt Canonin 100-400 Mk I:stä loittorenkaiden kanssa makrokuvailuun?

Ja asiaa kuulumaton kysymys: miten telejatke vaikuttaa (lähimpään) tarkennusetäisyyteen?
5DMkIV & III & II
7D
Samy 14/2.4
Sigma 24/1.4A
Canon 35/2.0IS
Canon 40/2.8
Sigma 50/1.4A
Sigma 85/1.4A
Canon 100/2.8L IS
Canon 1-400MkI&II
janne.

Viesti Kirjoittaja janne. »

Cumbo kirjoitti: Ja asiaa kuulumaton kysymys: miten telejatke vaikuttaa (lähimpään) tarkennusetäisyyteen?
Ei mitenkään.
Gold member of Sigma 14mm f/1.8 & 100-300mm f/4 fun club.
Cumbo

janne. kirjoitti:
Cumbo kirjoitti: Ja asiaa kuulumaton kysymys: miten telejatke vaikuttaa (lähimpään) tarkennusetäisyyteen?
Ei mitenkään.
Eli voisiko esim. 7D + loittorengas (tai pari) + 100-400 + 1.4x-telejatke olla käyttissetti "ihan kunnon" makroiluun?

Vai kannattaisiko käyttää 5D Mark II:sta esim. 100L:n kanssa (+ loittorengas/-renkaat + telejatke)?
5DMkIV & III & II
7D
Samy 14/2.4
Sigma 24/1.4A
Canon 35/2.0IS
Canon 40/2.8
Sigma 50/1.4A
Sigma 85/1.4A
Canon 100/2.8L IS
Canon 1-400MkI&II
jka71
Viesti:

Sakke_K kirjoitti:Jos yhden makron omistaisin, se olisi 90-100mm makro (täyskennolle).
Minulla se olisi 150mm makro (kroppiin).Päiväperhoset pääkohde.
tonskulus kirjoitti:Mitä perhosiin tulee, niihin suosiolla sitten reilusti pidempi polttoväli. Lähelle tarkentava 300-400mm alkaa olla optimi siihen hommaan.
Itse kuvasin liki kymmenen vuotta perhosia 300/4IS+1,4x. Nyt sitä ei enään mulla ole. Nyt mielenkiintoisin tähän käyttöön olisi olisi 100-400II.Tässä uudessa zoomissa on samat hyvät ominaisuudet kuin tuossa mainitussa telessä,mutta olisi vieläkin monipuolisempi ja tehokkaammalla vakaajalla.
jka71
Viesti:

Cumbo kirjoitti:
janne. kirjoitti:
Ei mitenkään.
Eli voisiko esim. 7D + loittorengas (tai pari) + 100-400 + 1.4x-telejatke olla käyttissetti "ihan kunnon" makroiluun?

Vai kannattaisiko käyttää 5D Mark II:sta esim. 100L:n kanssa (+ loittorengas/-renkaat + telejatke)?
Canon 100/2.8IS makroon ei tainnu käydä ainakaan Canonin oma jatke.Tuo kannattaa selvittää.

Mun mielestä makroiluun kannattaa ostaa oikea makro,jos se oikeasti kiinnostaa.Kyllähän noilla loitoillakin telen kans satunnaisesti saattaa makroilla.Itsellä ei tule niitä käytettyä juurikaan.Kenkon loittosarja on,mutta tuollahan se hyllyssä pölyttyy ;)

Lisäys: sullahan näköjään olikin tuo telezoomi ja makro ja kyse olikin vain loitoista. No,mun mielipide on kuitenkin tuo :)
Cumbo

jka71 kirjoitti:
Cumbo kirjoitti:
janne. kirjoitti:Ei mitenkään.

Canon 100/2.8IS makroon ei tainnu käydä ainakaan Canonin oma jatke.Tuo kannattaa selvittää.

Mun mielestä makroiluun kannattaa ostaa oikea makro,jos se oikeasti kiinnostaa.Kyllähän noilla loitoillakin telen kans satunnaisesti saattaa makroilla.Itsellä ei tule niitä käytettyä juurikaan.Kenkon loittosarja on,mutta tuollahan se hyllyssä pölyttyy ;)

Lisäys: sullahan näköjään olikin tuo telezoomi ja makro ja kyse olikin vain loitoista. No,mun mielipide on kuitenkin tuo :)
Miten niin "ei käy"? Tarkoitatko, että ei tarkenna vai tieto ei kulje? Kyllähän ne käsittääkseni vähintään manuaalina toimivat. Oma jatke on Kenko Teleplus 300 Pro 1.4x.
5DMkIV & III & II
7D
Samy 14/2.4
Sigma 24/1.4A
Canon 35/2.0IS
Canon 40/2.8
Sigma 50/1.4A
Sigma 85/1.4A
Canon 100/2.8L IS
Canon 1-400MkI&II
jka71
Viesti:

Cumbo kirjoitti:
jka71 kirjoitti:
Cumbo kirjoitti: Eli voisiko esim. 7D + loittorengas (tai pari) + 100-400 + 1.4x-telejatke olla käyttissetti "ihan kunnon" makroiluun?

Miten niin "ei käy"? Tarkoitatko, että ei tarkenna vai tieto ei kulje? Kyllähän ne käsittääkseni vähintään manuaalina toimivat. Oma jatke on Kenko Teleplus 300 Pro 1.4x.
http://www.canon.fi/for_home/product_fi ... cification
Cumbo

jka71 kirjoitti:
Cumbo kirjoitti:
jka71 kirjoitti:Canon 100/2.8IS makroon ei tainnu käydä ainakaan Canonin oma jatke.Tuo kannattaa selvittää.

http://www.canon.fi/for_home/product_fi ... cification
Eli ei siis tarkenna? Optisestihan nuo tietysti toimivat vai voiko siinä ollut joku ongelma?

Will this Kenko 1.4 Teleconverter work with my Canon EF 100 mm Macro f 2.8 L IS USM on my Canon 60D ... & with that APS-C sensor what would my effective focal length be? Work on same camera with a Tamron 70-300 f4-5.6 IS USM lens?
Patrick M on Jan 10, 2015

BEST ANSWER: Yes, the Kenko TC will work fine with the 100mm L lens. It is just the wide open the lens will only be f/4, not 2.8. The teleconverter, any type or brand, "eats" one F-stop. The 2x converter would reduce the F-stop by two, it would be f/5.6. It is just a matter of physics.

lähde: http://www.bhphotovideo.com/c/product/6 ... 00_DG.html (Q&A-välilehti)
5DMkIV & III & II
7D
Samy 14/2.4
Sigma 24/1.4A
Canon 35/2.0IS
Canon 40/2.8
Sigma 50/1.4A
Sigma 85/1.4A
Canon 100/2.8L IS
Canon 1-400MkI&II
zone6

Viesti Kirjoittaja zone6 »

jka71 kirjoitti:
Sakke_K kirjoitti:Jos yhden makron omistaisin, se olisi 90-100mm makro (täyskennolle).
tonskulus kirjoitti:Mitä perhosiin tulee, niihin suosiolla sitten reilusti pidempi polttoväli. Lähelle tarkentava 300-400mm alkaa olla optimi siihen hommaan.
Itse kuvasin liki kymmenen vuotta perhosia 300/4IS+1,4x. Nyt sitä ei enään mulla ole. Nyt mielenkiintoisin tähän käyttöön olisi olisi 100-400II.Tässä uudessa zoomissa on samat hyvät ominaisuudet kuin tuossa mainitussa telessä,mutta olisi vieläkin monipuolisempi ja tehokkaammalla vakaajalla.

Olen nyt tykästynyt 300/4IS+1.4x -yhdistelmään (kun niitä perhosia vaan löytyisi!). Toisinaan kyllä iskee tarve päästä vähän lähemmäs, mutta kropaten on mentävä.
100-400II-zoomista luin, että lähelle tarkentaessa polttoväli lyhenee melkoisesti.

Pitääkin kaivaa oikeaa tietoa, että mikä sen kuvaussuhde on liikuttaessa lähellä lähintä tarkennusetäisyyttä.
Zone VI
jka71
Viesti:

zone6 kirjoitti:
jka71 kirjoitti:

Olen nyt tykästynyt 300/4IS+1.4x -yhdistelmään (kun niitä perhosia vaan löytyisi!). Toisinaan kyllä iskee tarve päästä vähän lähemmäs, mutta kropaten on mentävä.
100-400II-zoomista luin, että lähelle tarkentaessa polttoväli lyhenee melkoisesti.

Pitääkin kaivaa oikeaa tietoa, että mikä sen kuvaussuhde on liikuttaessa lähellä lähintä tarkennusetäisyyttä.
Zoomissa suurin suurennoskerroin on 0,31x joka on hieman vähemmän kuin tuo tele+ jatke(n.0,34x).Riittää hyvinkin pienimpiinkin päiväperhosiin(kroppikennoisessa).
pexi85

Viesti Kirjoittaja pexi85 »

Kiitos kaikille vielä kerran neuvoista ja kokemuksista.
Päädyin nyt kuitenkin Tamronin 90mm/2,8 VC macroon.
Loppujen lopuksi kallistuin tamroniin sen takia että potretteihin se on itselle parempi polttoväli, sekä kasvimakroilussa se voi olla helpompi käyttää (varsinkin jos käsivaralta kuvaan).
Eiköhän tälläkin tarvittavat makrot saa aikaiseksi, pitää postailla testikuvia kuhan saan objektiivin käsiini.
Jovala

Viesti Kirjoittaja Jovala »

Otin ja kokasin miltä tilanne näyttää Tammukan kanssa jos kuvaa 600mm polttovälillä. Kamerana APS-C kennoinen Canon 7D.
Kuvia ei ole käsitelty mitenkään (no muunnettu jpg-muotoon).

Kohteena tulitikkuaski (L x K 53mm x 36mm) on sopivaa kalibeeria perhoskuvia ajatellen:

1. Ilman loittoa kuvattu noin 2 metrin päästä:
Kuva

2. Loiton kanssa (31mm) noin 2 metrin päästä (loiton kanssa tarkentuu muutaman kymmenen senttiä lähempää):
Kuva

Tuostahan saa laskettua suurennussuhteetkin jos on kiinnostunut (täyskokosenkin kuvan saa klikkaamalla).

Toi Tamron 150-600 menis kyllä muuten hyvin perhoskuvaukseen, mutta se on aika massiivinen ja painava liikutella. Vaikka tuskin perhoskuvaajat niityllä kirmailee niiden perhosten perässä:)

Minusta ton loiton kanssa ei saa juuri mitään etua. Ja jos käsivaraisesti kuvaa, niin loitolla on noin tarkkaan rajaukseen vaikea päästä.

PS. Outo piirre:
Kun pistää kaksi tai kolme loittoa peräkkäin, ilmoittaa kamera, ettei se saa yhteyttä objektiiviin (kuvasin täysin manuaalilla). Onks tää yleinen vai tän halpis-loittosarjan ominaisuus?
Kokasin vielä kaikkia kolmea erikseen, niin hyvin pelittää.

Kumma ettei ole aikaisemmin tullut eteen, vaikka noi loitot on olleet mulla jo ties kuinka kauan. Olikohan vanha 30D vähemmän kranttu, vai oonko mä aiemmin käyttänyt vain yhtä kerrallaan.
Viimeksi muokannut Jovala, Heinä 03, 2015 10 : 44. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
Satunnainen kuvailija. Järki järkeistää käyttäytymistäni kuin lobbari.
Negatiiveista positiiveja: VMP Värillisen Maskin Poistaja.
tonskulus
Viesti:

Kosketushäiriö loittojen välillä, ei tuo muulla selity.
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Kolmella loitolla koko systeemi on niin epävakaa kumitanko ettei mitään rajaa. Voi napsahtaa jopa poikki joku siitä. Ei kannata pelleillä eikä varsinkaan joku mega-Tamron kovin kevytkään ole.

Käytin 70-200/4 IS:ää kolmella loitolla pari vuot sitten ja tuntui jatkuvasti siltä että se repee jostain se systeemi. Ei mikään ihme jos tulee kosketushäikkää jo jossain kontakteissa.
Vastaa Viestiin