Objektiivi koirien/hevosten kuvaamiseen (liikkuvat eläimet)
-
- Viesti:
-
Laitetaan nyt tänne, kun en viitsi aloittaa uutta topiccia.
Ostin Sigma sd10 kameran ja tarkoitukseni on kuvata autourheilua.
Minulla löytyy siihen sigman 18-50mm objektiivi, mutta se ei oikeen sovi tarkoitukseen. Vähän tarvis ainakin päästä lähemmäksi.
Mitään ideoita objektiivin valintaan kyseiseen kameraan?
Kiitos
Ostin Sigma sd10 kameran ja tarkoitukseni on kuvata autourheilua.
Minulla löytyy siihen sigman 18-50mm objektiivi, mutta se ei oikeen sovi tarkoitukseen. Vähän tarvis ainakin päästä lähemmäksi.
Mitään ideoita objektiivin valintaan kyseiseen kameraan?
Kiitos
-
- Viesti:
Ei toikaan ola mahdoton rallinkuvaamisen kakkula. Olen kuvannut 12-24:lla, 17-35:lla 24-105 4L IS:llä, 70-200 2,8L IS:llä ja 300 4L:llä rallia ja kaikilla se on onnistunut, pitää vaan sijoittua oikein sen kaluston rajoissa.iskender3 kirjoitti:Ostin Sigma sd10 kameran ja tarkoitukseni on kuvata autourheilua. Minulla löytyy siihen sigman 18-50mm objektiivi, mutta se ei oikeen sovi tarkoitukseen. Vähän tarvis ainakin päästä lähemmäksi.
Pitkä polttoväli tuo siihen kuvaamiseen hivenen kiireettömyyttä, mutta se 300mm kuva on aina 300mm kuva, siitä ei oikein saa erilaisuuttaa tehtyä. 12-24:lla kuvasin Nesterallya ihan koemielessä ja kuvakulmat, etäisyydet autoon jne. oli aika mielenkiintoisia. Järkevästi täytyy sijoittua, jos meinaa pitää homman turvallisena. Eniten kuvasin 24-105:lla tuostakin setistä ja siinäkin mentiin alle 50mm polttovälien FF-kennoisella ja hitaalla 5D:llä.
Kartingia yms. olen yleensä kuvannut 70-200:lla koska siellä tulee tuota etäisyyttää kohteeseen lähes väkisin. Tosin sielläkin voi joissain paikoissa pärjätä alle 100mm putkellakin. Sijoittumiskysymys jälleen.
Koiria olen kuvannut pääasiassa 70-200:lla ja 300:lla, mutta aika paljon myös lyhyemmillä polttoväleillä. Toi on taas sama kysymys, että miten kuvauksen järejstelee ja mitä kuvilta hakee.
-
- Viesti:
Ei toikaan ola mahdoton rallinkuvaamisen kakkula. Olen kuvannut 12-24:lla, 17-35:lla 24-105 4L IS:llä, 70-200 2,8L IS:llä ja 300 4L:llä rallia ja kaikilla se on onnistunut, pitää vaan sijoittua oikein sen kaluston rajoissa.iskender3 kirjoitti:Ostin Sigma sd10 kameran ja tarkoitukseni on kuvata autourheilua. Minulla löytyy siihen sigman 18-50mm objektiivi, mutta se ei oikeen sovi tarkoitukseen. Vähän tarvis ainakin päästä lähemmäksi.
Pitkä polttoväli tuo siihen kuvaamiseen hivenen kiireettömyyttä, mutta se 300mm kuva on aina 300mm kuva, siitä ei oikein saa erilaisuuttaa tehtyä. 12-24:lla kuvasin Nesterallya ihan koemielessä ja kuvakulmat, etäisyydet autoon jne. oli aika mielenkiintoisia. Järkevästi täytyy sijoittua, jos meinaa pitää homman turvallisena. Eniten kuvasin 24-105:lla tuostakin setistä ja siinäkin mentiin alle 50mm polttovälien FF-kennoisella ja hitaalla 5D:llä.
Kartingia yms. olen yleensä kuvannut 70-200:lla koska siellä tulee tuota etäisyyttää kohteeseen lähes väkisin. Tosin sielläkin voi joissain paikoissa pärjätä alle 100mm putkellakin. Sijoittumiskysymys jälleen.
-
- Viesti:
No nyt on sitten jo vähän kokemuksiakin. Ensin pelästyin, että laajapää ei riitä, mutta lopulta se oli juurikin sopiva. En tosin missään heti kentän laidassa notkunut, vaan menin vähän kauemmas istuskelemaan monopodi tukenani ja napsin siitä rauhassa kuvat. Jopa kaltaiseni n00b huomasi laatueron ja valovoiman verrattuna kitti-linssillä napsittuihin kuviin!Pasteur kirjoitti:Itse ostin hevosien kisakuvauksiin (ja luontokuvaukseen) Sigma EX 100-300 f/4 APO HSM... ...Kokemuksia tosin saan vasta ensi sunnuntaina.
Olympus OM-D E-M1, 12-40/2.8, 17/1.8, 75/1.8
-
- Viesti:
Sen ehdoilla pitää sitten vain elää, esimerkiksi etukäteistarkennuksen yms. toimesta. Jos kamera ei teknisesti toimi moitteettomasti ja riittävän nopeasti se ei tee muuta, kuin tuo haastavuutta kuvaamiseen. Kaikki pitää suunnitella hitusen paremmin.TTH1 kirjoitti:No oikeastaan kun tuo SD10:n autofocus on _aika_ hidas.
-
http://img401.imageshack.us/my.php?imag ... 303tg9.jpgTipe kirjoitti:Sen ehdoilla pitää sitten vain elää, esimerkiksi etukäteistarkennuksen yms. toimesta. Jos kamera ei teknisesti toimi moitteettomasti ja riittävän nopeasti se ei tee muuta, kuin tuo haastavuutta kuvaamiseen. Kaikki pitää suunnitella hitusen paremmin.TTH1 kirjoitti:No oikeastaan kun tuo SD10:n autofocus on _aika_ hidas.
Tuossa nyt esimerkki, että miltä se tällä kokoonpanolla näyttää.
-
Runkona mulla on canonin eos 400d ja etsinnässä sopiva pikkutele koirakuvaukseen. Myös heppoja olis hienoa kuvata, mutta pääasiassa koiria (normilenkeillä, poseerauksia, agilitykilpailut) ja kittiputken ja 50millisen rinnalle olen alkanut vakavasti harkita Canon EF-S 55-250mm f/4.0-5.6 IS -putkea, vaikka myös Canon EF 75-300mm f/4-5.6 III USM houkutteli myös aluksi.
Onko kellään kumpaakaan em. putkista?
Kokemuksia, mielipiteitä, esimerkkikuvia?
googlen kanssa olen viettänyt jo paljon laatuaikaa..
Onko kellään kumpaakaan em. putkista?
Kokemuksia, mielipiteitä, esimerkkikuvia?
googlen kanssa olen viettänyt jo paljon laatuaikaa..
-
Noissa elukkakuvissa on usein aika keskeistä se, että saadaan kohde kunnolla irti taustasta ja tausta sopivan epäteräväksi silloinkin kun tausta on vähän turhan lähellä. Sen takia kannattaa kokeilla ja harkita myös valovoimaisia halvemman pään teleputkia. Esim. 85/1.8 ja 100/2 ovat varsin varteenotettavia putkia ominaisuuksiltaan etenkin huokeamman pään valovoimattomiin zoomeihin verrattuna. Sitten jos haluaa kallista ja hyvää niin 135/2 voisi olla tutustumisen arvoinen. Zoomeista 70-200/4 L IS USM on saanut hurjasti kehuja.Josefiina kirjoitti: pikkutele koirakuvaukseen.
-
Varmasti se ilman vakaajaa oleva versio ajaa asiansa, kuitenkin ne suljinajat on niin suuret oltava. Taitaapa se edullisuuskin olla ihan hyvä valtti? Tietysti sen verran pimeähän tuo on että valoisan kelin optiikka, mutta se on muutenkin suotavaa kuvallisesti.Konditiona kirjoitti:..Zoomeista 70-200/4 L IS USM on saanut hurjasti kehuja.
85mm ja 100mm sekä 135mm on varmasti ihan kivoja. Mutta joustavuus on makuasia. Kun koira säntäilee edes takaisin läheltä kauas niin monesti on helpompaa elää sen zoomin kanssa. Muotokuvamaisiin kuviin tuo 85mm on loistava, ehkä nuo kaksi muuta jo alkaa olla liian pitkiä polttoväliltään.
Mielestäni joku Tokina 50-135mm 2.8 tapainen optiikka hoitaisi kyllä parhaiten jos noita edullisia ja uusia optiikoita miettii. Agility kentälle sen telepää voi olla ehkä liian lyhyt kuitenkin. Junnu se tietäisi kun taitaa kuvailla sillä 70-200mm aika paljon niitä.
Ps. En suosittele mitään tässä sitten, vain ajatuksia toin esille. Kysyjän täytyy itse päättää mikä on itselleen sopivin ja hinnaltaan myös. Monesti nämä ehdotukset ovat liian kalliita ratkaisuja. Ajattelin nyt kirjoittaa tämän loppuun varulta.
-
Itselläni oli jossain välissä pari päivää se vakaajaton 70-200/4 mutta en ollut tyytyväinen sen jälkeen. Käsittääkseni tuo vakaajallinen on saanut sekä testeissä että käyttäjäarvioissa huomattavasti parempia arvioita. En tietenkään suositellut sellaista obiskaa josta itse hankkiuduin parissa päivässä eroon. (Tosin sekin on ihan mahdollista että olen pikkuisen tavallista kriittisempi noitten putkien tekemän jäljen perusteella.)emerik kirjoitti:Varmasti se ilman vakaajaa oleva versio ajaa asiansa, kuitenkin ne suljinajat on niin suuret oltava.Konditiona kirjoitti:..Zoomeista 70-200/4 L IS USM on saanut hurjasti kehuja.
-
Ilmeisesti kuvan jäljen suhteen siis oli pettymys. Eikö sitä ole pidetty varsin hyvänä piirroltaan mutta voihan olla että "yksilövika" olisi ollut? (Vaikka kohta joku fanaattinen kanonisti tulee paasaamaan ettei niitä voi olla..) No tietysti jos kokemusta on niin täytyyhän tuo noteerata sitten.Konditiona kirjoitti:Itselläni oli jossain välissä pari päivää se vakaajaton 70-200/4 mutta en ollut tyytyväinen sen jälkeen. Käsittääkseni tuo vakaajallinen on saanut sekä testeissä että käyttäjäarvioissa huomattavasti parempia arvioita. En tietenkään suositellut sellaista obiskaa josta itse hankkiuduin parissa päivässä eroon.emerik kirjoitti:Varmasti se ilman vakaajaa oleva versio ajaa asiansa, kuitenkin ne suljinajat on niin suuret oltava.Konditiona kirjoitti:..Zoomeista 70-200/4 L IS USM on saanut hurjasti kehuja.
Heh, ainakin 85mm suhteen olit aika kriittinen. :-)Konditiona kirjoitti:(Tosin sekin on ihan mahdollista että olen pikkuisen tavallista kriittisempi noitten putkien tekemän jäljen perusteella.)