Halloo! Missä ensimmäiset 300D kommentit!
-
- Site Admin
- Viesti:
-
- Viesti:
Ovatko ihmiset kokonaan unohtaneet manuaalisen tarkennuksen? Paljon luotettavampi ja usein jopa nopeampi, kuin af. Varsinkin pimeässä af joutuu usein hakemaan kohdetta pitkäänkin (riippuu objektiivista).
Pakkasella kuvattaessa kannattaa ehdottamasti käyttää manuaalitarkennusta, jotta virtaa säästyy.
Pakkasella kuvattaessa kannattaa ehdottamasti käyttää manuaalitarkennusta, jotta virtaa säästyy.
-
Luin saman jutun ja olin mielissäni, kun asiasta kuulin. Mitenköhän tuollainen tekninen vempain ylipäänsä sietää kosteita olosuhteita ja kolahtelua? Filmimuovijärkkäri on sietänyt hyvin tai oikeastaan erinomaisesti. Kauheasti tekisi tietenkin mieli digijärjestelmä tilaisuuden tullen hankkia, mutta toisaalta en viitsisi ostaa kameraa, jota täytyy kohdella ylivarovasti.MattiH kirjoitti:Olettaisin, että kylmänsiedossa ei niin kauheita ongelmia tule. Tekniikan Maailmahan "testasi" Canon 1DS:n kylmänsietokykyä viime talven tulipalopakkasissa Lapissa, ei ollut ongelmia. Akkutekniikka + kamera ei niin hirveästi eroa. Ainahan voi pitää toista akkua povitaskussa.
Täytynee kuulostella mitä tuleman pitää.
-
- Site Admin
- Viesti:
Huhu huh...
Itse kun olen topiikin aloittanut, niin ajattelin kertoa omat kokemukseni 300D:stä.
Alussa pikkuisen häiritsi tämä muovimaisuus, ja varsinkin ihmettelin miten voi olla mahdollista tehdä objektiivi näin kevyeksi!
Nyt viikon jälkeen on sanottava että kyllä tähän muovimaisuuteen tottuu. Paino oli alussa sama juttu kuin muovimaisuus, mutta etu on selkeä kun kameran ottaa mukaan satunnaisille kävelyille, sitä ei nimittäin edes huomaa koska ennen kannoin EOS 50E + Sigman 15-30mm = 1,5kg eli 300D kitin paino on noin puolet edellämainitusta.
Kuviin ja ominaisuuksiin olen tyytyväinen, tosin en kaikkia ominaisuuksia ole edes kokeillut.
Yksi suuri tumma pilvi on ilmestynyt taivalle joka ei liity varsinaisesti kameraan, vaan digiin yleisesti ja haluan tuoda sen esille myös tänne vaikkakin siitä on keskusteltu toisaallakin tällä palstalla http://www.digicamera.net/keskus/viewtopic.php?t=3590
Nimittäin online tilattujen paperikuvien laatu/värit, se on jostain syystä kuin lottoaminen, onko tosiaan hankkittava uusin Photari että pystyy käyttämään ICC-profiilejä ja kalibroitava näyttö jollakin Proolla koska itse sitä en ainakaan pysty tekemään vaikka olen lukenut Leukun ohjeita Suomeksi ja Englanniksi.
Ymmärrän toki että kaikille tämä ei ole issue, toiset tulostelevat mustesuihkareilla ja useimmat ei ollenkaan ja jos tilaavat paperikuvia tyytyvät siihen mitä saavat, minulle tämä on kynnyskysymys koska haluan ehdottomasti saada kaikki parhaimmat otokset laadukkaiksi paperikuviksi (ei "kymppikuvia" vaan aikaisemmin 13x18cm ja nyt 11x13cm tai 15x20) kuten olen jo 20v ajan tehnyt.
Toivon että aihe herättää keskustelua ja että te jotka olette aiheesta perillä autatte meitä "uusavuttomia".
T. Kimi
Alussa pikkuisen häiritsi tämä muovimaisuus, ja varsinkin ihmettelin miten voi olla mahdollista tehdä objektiivi näin kevyeksi!
Nyt viikon jälkeen on sanottava että kyllä tähän muovimaisuuteen tottuu. Paino oli alussa sama juttu kuin muovimaisuus, mutta etu on selkeä kun kameran ottaa mukaan satunnaisille kävelyille, sitä ei nimittäin edes huomaa koska ennen kannoin EOS 50E + Sigman 15-30mm = 1,5kg eli 300D kitin paino on noin puolet edellämainitusta.
Kuviin ja ominaisuuksiin olen tyytyväinen, tosin en kaikkia ominaisuuksia ole edes kokeillut.
Yksi suuri tumma pilvi on ilmestynyt taivalle joka ei liity varsinaisesti kameraan, vaan digiin yleisesti ja haluan tuoda sen esille myös tänne vaikkakin siitä on keskusteltu toisaallakin tällä palstalla http://www.digicamera.net/keskus/viewtopic.php?t=3590
Nimittäin online tilattujen paperikuvien laatu/värit, se on jostain syystä kuin lottoaminen, onko tosiaan hankkittava uusin Photari että pystyy käyttämään ICC-profiilejä ja kalibroitava näyttö jollakin Proolla koska itse sitä en ainakaan pysty tekemään vaikka olen lukenut Leukun ohjeita Suomeksi ja Englanniksi.
Ymmärrän toki että kaikille tämä ei ole issue, toiset tulostelevat mustesuihkareilla ja useimmat ei ollenkaan ja jos tilaavat paperikuvia tyytyvät siihen mitä saavat, minulle tämä on kynnyskysymys koska haluan ehdottomasti saada kaikki parhaimmat otokset laadukkaiksi paperikuviksi (ei "kymppikuvia" vaan aikaisemmin 13x18cm ja nyt 11x13cm tai 15x20) kuten olen jo 20v ajan tehnyt.
Toivon että aihe herättää keskustelua ja että te jotka olette aiheesta perillä autatte meitä "uusavuttomia".
T. Kimi
-
- Viesti:
Minäkin ihmettelin ensimmäisinä päivinä rebelin kanssa että miksi paras terävyys kuvista puuttuu. Syy on nyt selvinyt minulle. Otin aluksi suurimman osan kuvista 50mm objektiivilla ja max. aukolla 1.8. No tuolla aukolla objektiivi kerta kaikkiaaan on hyvin epäterävä. Aukolla 2.8 terävyys alkaa olla jo erinomainen. ISO ominaisuudet ovat kertakaikkiaan mahtava pokkareihin verrattuna. Jopa ISO 1600 kuvat ovat suht. ok. Ja onhan tämä semmoinen pikatykki. Ottaa kuvan lähes heti kun nappia painaa. Harmittaa kyllä tuo CF kortin hankala poisto kamerasta. Sitä saa repiä ihan tosissaan. Käytännössä on tullutkin käytettyä kuvien lataamista kameran kautta vaikka se onkin paljon hitaampaa. Pelottaa vain ne Matin kertomukset vääntyneistä CF paikan piikeistä ja 200 euron laskusta.
-
- Viesti:
Hiukan hämmästelen tätä kommenttia. Olethan huomannut, että kortin vieressä on nappula, josta painamalla kortti ponnahtaa ulos. Sisään sitten varovasti ja varmistaen, että kortti menee uriaan myöten.juha_m kirjoitti:Harmittaa kyllä tuo CF kortin hankala poisto kamerasta. Sitä saa repiä ihan tosissaan.
-
- Viesti:
Olen nyt päässyt parin päivän ajan tesmimään uutta laittettani, ja ihan uskomattomat alkufiilikset ovatkin. Ensinnäkin, laitteen automaattitarkennus on omasta mielestäni ihan toimiva, tietysti vähässä valaistuksessa on niin ja näin, mutta eiköhän se ole ihan hväksyttävää.
Toisekseen laajat säätövarat pokkareista siirtyneelle tuntuvat ihan luksukselta. Kaikillehan tämä ei vielä riitä, mutta minulle täysin riittävät säädöt.
Kit-paketin mukana tuleva 18-55 mm objektiivi tuntuu vähän lelulta. Optisesti ymmärtääkseni ihan pätevä, mutta muuten rakenne on suorastaan lelumainen.
Vielä on opeteltavaa monessakin jutussa, eikä varmaan ikinä opiskelu tässä aiheessa lopukaan, mutta alkufiilikset ovat vain pelkästään positiiviset. Tai jos on pakko yrittää keksiä jotain pahaa sanottavaa, niin miksi ihmeessä Canon jätti IEEE-1394 ja USB 2.0 ohjaimet pois? Rahastustako?
Toisekseen laajat säätövarat pokkareista siirtyneelle tuntuvat ihan luksukselta. Kaikillehan tämä ei vielä riitä, mutta minulle täysin riittävät säädöt.
Kit-paketin mukana tuleva 18-55 mm objektiivi tuntuu vähän lelulta. Optisesti ymmärtääkseni ihan pätevä, mutta muuten rakenne on suorastaan lelumainen.
Vielä on opeteltavaa monessakin jutussa, eikä varmaan ikinä opiskelu tässä aiheessa lopukaan, mutta alkufiilikset ovat vain pelkästään positiiviset. Tai jos on pakko yrittää keksiä jotain pahaa sanottavaa, niin miksi ihmeessä Canon jätti IEEE-1394 ja USB 2.0 ohjaimet pois? Rahastustako?
-
300D:n nopeus
moi! montako kuvaa 300d ottaa sekunnissa entä kauanko pitää odottaa,kun sarjaa imetään kortille-ilmeisesti 10D on TÖRKEESTI
NOPEEMPI?
NOPEEMPI?
-
- Viesti:
No nyt tuli testattua 300D:n kylmäkestoa hieman enemmän. Aikaisemmin valittelin, että tunnin pikku pakkasessa kuvaamisen jälkeen kamera oli alkanut hidastua. No ilmeisesti tuo akku vaati pari latauskertaa tyhjästä täyteen, että se alkoi toimimaan kunnolla.
Eilen olin ulkona 5 tuntia putkeen -10C kelissä ja kamera roikkui suurimman osan ajasta rinnalla takin ulkopuolella. Kuvia otin n. 40 kpl. Kuvien esikatselu ei ollut käytössä, AF oli. (Liikkuvista kohteista kun on mahdoton saada kunnon kuvia ilman AF:sta, kun pitää sitä zoomiakin jollain kädellä vääntää =) )
Akun loppumisesta/hyytymisestä ei ollut mitään merkkejä. Tänään kävin vielä tunnin kuvaamassa -11C ja otin n. 20 kpl kuvia. No problems.
Kamera on ollut käytössä nyt muutaman viikon enkä kyllä keksi mitään moittimista. ISO 1600:lla jos kuvaa hämärässä niin sitten kuvaan tulee ihan selkeää kohinaa, mutta ei häiritsevästi...
edit:
hannaksen kysymykseen:
Kamera ottaa 2,5 kuvaa sekunnissa. Max 4 kuvaa peräkkäin.
Testasin äsken (kuvan laatu Fine medium (pidin nappia kokoajan painettuna)):
9 kuvaa 10 sekunnissa. 4 kuvan jälkeen menee n. 2 sek ennenkuin kamera ottaa uuden kuvan ja siitä eteenp aina n. 2 sek...
Eilen olin ulkona 5 tuntia putkeen -10C kelissä ja kamera roikkui suurimman osan ajasta rinnalla takin ulkopuolella. Kuvia otin n. 40 kpl. Kuvien esikatselu ei ollut käytössä, AF oli. (Liikkuvista kohteista kun on mahdoton saada kunnon kuvia ilman AF:sta, kun pitää sitä zoomiakin jollain kädellä vääntää =) )
Akun loppumisesta/hyytymisestä ei ollut mitään merkkejä. Tänään kävin vielä tunnin kuvaamassa -11C ja otin n. 20 kpl kuvia. No problems.
Kamera on ollut käytössä nyt muutaman viikon enkä kyllä keksi mitään moittimista. ISO 1600:lla jos kuvaa hämärässä niin sitten kuvaan tulee ihan selkeää kohinaa, mutta ei häiritsevästi...
edit:
hannaksen kysymykseen:
Kamera ottaa 2,5 kuvaa sekunnissa. Max 4 kuvaa peräkkäin.
Testasin äsken (kuvan laatu Fine medium (pidin nappia kokoajan painettuna)):
9 kuvaa 10 sekunnissa. 4 kuvan jälkeen menee n. 2 sek ennenkuin kamera ottaa uuden kuvan ja siitä eteenp aina n. 2 sek...
-
- Viesti:
-
Tarkoittaako tyhjentäminen kuvien poistamista, kortin formatointia vai kuvien siirtoa koneelle? Mikäli viimeistä, niin kyllähän se vaan niin taitaa olla, sillä kameran USB-siirron on todettu olevan todella hidas. En ole kertaakaan kamerasta suoraan kuvia siirtänyt, vaan USB2-väyläinen kortinlukija on ollut aina käytössä - sillä siirtyykin suunnilleen 3 megatavua sekunnissa.Lupe kirjoitti:Onkohan normaalia, että täyden 512Mb kortin tyhjentäminen vie ~45min?
-
- Viesti:
Juurikin tätä hain :) Eli kuvien siirto kameralta koneelle. Pitää vissiin harkita kortinlukijan ostoa.ArtoH kirjoitti: Tarkoittaako tyhjentäminen kuvien poistamista, kortin formatointia vai kuvien siirtoa koneelle? Mikäli viimeistä, niin kyllähän se vaan niin taitaa olla, sillä kameran USB-siirron on todettu olevan todella hidas. En ole kertaakaan kamerasta suoraan kuvia siirtänyt, vaan USB2-väyläinen kortinlukija on ollut aina käytössä - sillä siirtyykin suunnilleen 3 megatavua sekunnissa.
-
Itselläni on [tällainen] kortinlukija. On nopea ja on toiminut useamman kuukauden täysin ongelmitta. Pieni kokokin on plussaa ja toimii cf-kortin kanssa mainiosti siirrettävänä massamuistina. Ei vaadi minkäänlaisia ajureita ainakaan Win2K/WinXP ympäristössä ja toimii ajureilla Win98:ssa. Kortti näkyy omana asemanaan MyComputerin alla. Hintaa suomessa pikkasen vajaa 30€ (Hintaseurannasta tod.näk. löytyy)
-
- Viesti:
On. Hanki kortinlukija. Canonin omat softat on aivan berberistä. Valitettava tosiasia. Alkuun pääset esim. I-Willin 6 in 1 lukijalla, joka kustantaa hulppeat 29,90e verkkokauppa.comissa. Vekotin on USB 2.0/1.1, eli jos 2.0 löytyy koneesta, niin tällä kuvat liikkuu suht rivakasti.Lupe kirjoitti:Onkohan normaalia, että täyden 512Mb kortin tyhjentäminen vie ~45min?
Itselläni on tuollainen, ei vaan ollut mitenkään tarkoitus mainostaa em. firmaa.
.Wagner
Balnea, vina, Venus corrumpunt corpora nostra. Sed vitam faciunt bvV.
Balnea, vina, Venus corrumpunt corpora nostra. Sed vitam faciunt bvV.