Sivu 1/3

Jos kaupat epäonnistuivat Ny-Camerasta

Lähetetty: Heinä 17, 2004 17 : 26
Kirjoittaja FaTFoX
Ajattelin kerätä yhdelle sivulle kaikenmaailman perättömiä viestejä, joita on lähetetty Ny-camerasta asiakkaille.
Innostus tähän lähti siitä, että olen odottanut 3kk D70 kittiä Ny-camerasta ja eihän sieltä saa kameraa, ei taida saada edes rahoja takaisin. Sivu tulee olemaan varoitus kaikille jotka aikovat tilata Ny-Camerasta. Onhan sieltä tilauksia tullut asiallisesti, jopa minulle, mutta nyt ottaa päähän...

Olen nähnyt useita samankaltaisia vastauksia tilauksen puruutuksesta ja tiedusteluista, joita itse olen saanut vastauksesksi. Paras on tämä "I will make sure that you get one of the next delivery of cameras." Tälläistä on lupailtu usealle henkilölle.

Eli jos rahasi ovat nyt hyvin jemmassa Ny-cameran tilillä ja olet odottanut kameraa / jotain tuotetta liian kauan ja saanut kyseleyihisi perättömiä vastauksia niin kerro tarinasi tänne, mailiin tai yksityisviestillä.
Jos jollekkin on joskus käynyt niin, että ny-camera on toimittanut rahat takaisin niin haluaisin kuulla miten heidät on siihen pakotettu.

mail: tommi.kappi@pp.inet.fi

Lähetetty: Heinä 17, 2004 19 : 18
Kirjoittaja Tupsumato
Nikon D70+18-70mm ja muistikortti tilattu NY-camerasta kesäkuun alussa. Kaverit suosittelivat, koska heillä ei ole ollut ongelmia ko. kaupan kanssa. No, ennen kuin tajusin netistä katsoa kommentteja, oli jo 1400 euroa ja rapiat Saksassa, kiitos oman sinisilmäisyyteni.

Olen kuulemma kymmenes tilausjonossa. Kovasti on kameraa lupailtu, mutta mitään ei ole kuulunut. Kiinnostaisi siis minuakin tietää noista tilauksien peruuttamisista ja rahojen takaisinsaamisista.

Lähetetty: Heinä 19, 2004 9 : 09
Kirjoittaja Spolizei
Tilasin D70-kitin 7.4. Sain välittömästi Graham Macleanilta vastauksen josta ymmärsin, että he ovat varanneet minulle kameran ja että he pistävät se postiin heti kun rahat on maksettu heidän tililleen. No, eihän siinä tietysti ihan niin käynyt.

Tiedusteluihin aikataulusta on aina tullut "varmaan niitä rupeaa nyt tulemaan Nikonilta vähän paremmin" tai "varmaan parin viikon sisällä".

28.5 peruutin tilaukseni, johon tuli tietysti vastaus, että "sori ei onnistu, mutta varmasti saat seuraavasta erästä".

7.7 tiedustelin tilannetta uudelleen ja omaa sijoitustani listalla. Vastaus tuli paria tuntia myöhemmin, että ei mitään uutta Nikon-rintamalla, ei tietoa saatavuudesta ja että olen listan kuudes.

Viime viikolla laitoin postia Hki:n kaupungin eu-kuluttajaneuvontaan, että onko tämä nyt laitaa. Odottelen vastausta edelleen.

Tällä hetkellä V-käyrä raapii rumia jälkiä kattoon, varsinkin kun olen taas ekaa päivää töissä loman jälkeen...

Lähetetty: Heinä 19, 2004 14 : 03
Kirjoittaja FaTFoX
Spolizei kirjoitti:7.7 tiedustelin tilannetta uudelleen ja omaa sijoitustani listalla. Vastaus tuli paria tuntia myöhemmin, että ei mitään uutta Nikon-rintamalla, ei tietoa saatavuudesta ja että olen listan kuudes.
Eh... P*rkeleen Graham. Itse tilasin 19.4 eli tasan 3kk sitten. Olen jonossa viides. Ihmettelen vain miten voit olla kuudes jos tilasit minua aikasemmin. Aivan naurettavaa toimintaa.

Huomenna otan yhteyttä EU-kuluttajansuojaan.
Olisin soitellut jo tänään, mutta heidän puhelinpalvelu loppui jo klo 12.00.

Voiko tälläisestä nostaa syytteen? Minulle LUVATTIIN kamera toukokuun puoleenväliin mennessä ja lupaus ei pitänyt. Eikös tuosta johtuen pitäisi jo kaupan purku onnistua? Sensijaan pantataan rahoja heidän tilillä.

Lähetetty: Heinä 19, 2004 14 : 45
Kirjoittaja Tupsumato
Jep, "johtaja ei anna lupaa" täälläkin. Noh, odotellaan nyt vielä, jos vaikka NY-Camera yllättäisi.

Ei kukaan haluaisi ostaa NY-Camerasta tulevaa Nikon D70:a 18-70mm objektiivilla ja 512-megaisella CF-kortilla? 1300 eurolla lähtis. Toimitusajankohdasta ei tietoa :)

Lähetetty: Heinä 19, 2004 17 : 36
Kirjoittaja CD
Eu-kuluttaja-asiamies kertoi, että tilauksen pitäisi lähteä ostajalle kuukauden sisällä tuotteen maksusta. Sen jälkeen, siis jos tuotetta ei ala kuulua, kannattaa tehdä kirjallinen (vapaamuotoinen) reklamaatio myyjälle, missä todetaan kaupan purku, koska myyjä ei ole pystynyt toimittamaan tuotetta kohtuullisessa ajassa. Reklamaation kannattaa laittaa omat yhteystiedot täydellisillä pankki yhteystiedoilla, Swift ja IBAN -numerot. Asiasta kannattaa mainita sähköpostitse kun on laittanut kirjeen menemään.

Rahojen takaisin maksulle on kai annettava aikaa reilusti (kuukausi??).

Ja kannattaa ottaa yhteyttä kanssa kuluttaja-asiamieheen. Itse laitoin hänelle mailia ja vastaus tuli heti seuraavan päivänä, kuluttaja-asiamieheltä puheluna, eli yhteystiedot ja puhelin numero mukaan yhteyden ottoon.

Postiennakko, postiennakko

Lähetetty: Heinä 20, 2004 9 : 54
Kirjoittaja sulka
Tilasin reilu vuosi sitten NY-Camerasta Canon G3:n sekä myöhemmin 420EX salaman ja kaikki meni hyvin molemmissa tilauksissa. Tänä keväänä tilasin 10D:n ja pari lasia ja yllätys yllätys tilaus ei mennytkään ihan putkeen. Odottelin pari kuukautta "ihan kohta tulee" viestien kanssa ja lopulta sitten peruin tilauksen 10D:n osalta ja sain loput tavarat sitten saman tien.

Tein kaikki tilaukset postiennakkona joten peruutus ei aiheuttanut mitään kustannuksia eikä rahojen menettämisen riskiä ollut.

Eli vastaavia kokemuksia on mutta rahoja ei ole mennyt koska en antanut siihen mahdollisuutta.

Huomiona muuten tälläinenkin: NY-Camerassa esim Canon 10D:n hinta on halvempi kuin Suomen tukkurihinta + ALV eli suomalaiset kaupat eivät mitenkään voisi kilpailla NY-Cameran tuotteiden kanssa. Syy tähän on ainakin osittain harmaatuonti USA:sta jossa Canon hinnoittelee osan tuotteistaan huomattavasti alle Euroopan hintojen.

Hieman harmitti katsoa Los Angelesissa juuri Suomessa ostamaani printteriä jonka hinta USAssa oli ALV:t pois lukien noin puolet Suomen hinnasta.

Lähetetty: Heinä 20, 2004 11 : 00
Kirjoittaja Tipe
No halvimman jenkkien hinnan 10D:lle olen löytänyt 895 ecua hintaan.

Eli se siitä.

Lähetetty: Heinä 20, 2004 12 : 26
Kirjoittaja huppe
No epäonnistuivat minullakin vaikka tilasin vain postiennakolla. Graham-sämpylä uhkasi lähettää tavaran vaikka peruin tilauksenkin ja paiskasi luurin korvaan lopuksi. Asiaan auttoi kun valitin hänen pomolle:

Dr. Gerold Weinmann
diktat@ny-camera.net

Lähetetty: Heinä 20, 2004 14 : 57
Kirjoittaja FaTFoX
Soittelin juuri EU-kuluttajaneuvontaan.
Juttuni lähti saksan sisartoimiston käsittelyyn.
Ny-camera ei kuulemma ole ollut mikään helpoin tapaus hoitaa asioita, uskon jos siellä on joku tollanen apian kuin Graham.
Lohdutukseksi kaikille joiden rahat ovat ny-cameran tilillä, Ny-camera on myös palauttanut rahoja. Näin kertoi kuluttajaneuvonnan täti.

Geroldille olen lähetelly mailia osoitteeseen gerold@ny-camera.net, mutta yllätys yllätys Graham vastasi myös siihen.

Selitys NYC:n huonoon palveluun (?)

Lähetetty: Heinä 20, 2004 23 : 00
Kirjoittaja Valtsu
Itselläni on kokemusta NYC:stä muutamien isompien kauppojen verran muutaman vuoden takaa (D30, 550EX, MD, EF28-105). Kaupoista on siis jo aikaa, mutta silloin homma toimi ok. Tavarat tuli viim. reilun viikon sisään. Reilu vuosi sitten olin vaihtamassa 10D:hen ja tiedustelin Graahamilta hintaa, muistaakseni sovimme jo kaupoista, mutta peruin kuitenkin kun varmaa saapumispäivää en saanut - tilasin topfotosta.
Muistaakseni lähetin Graahamille viestin, että ostan toisesta kaupasta kun et pysty sanomaan tarkaa aikaa - toisin kuin topfoto - ja silloin hän ainakin otti ilmoitukseni tyynesti ja vastasikin heti että ei se mitään puretaan vaan.
Tämän jälkeen en ole edes kysellyt mitään hintoja NYC:tä, kun olen halvemmalla löytänyt suoraan muualta ja olenkin löytänyt luotettavan ja halvan kaupan eBaystä(.de) josta olen jo hankkinut pari kakkulaa ja toisen salaman.

No niin, ja sitten asiaan:
Huomasin näitä NYC haukku posteja taas ilmentyneen ja Mattikin oli näitä tänään uutissa kommentoinut. Selailin tuossa huvikseni eBaytä (siis saksan sivuja ebay.de) ja huomasin NYC:n tekevän kauppaa eBayn sivuilla. On sekä suoraan ostettavaa (Sofort-Kaufen) että huudettavaa tavaraa tarjolla - ja paljon!
NYC toimii nimellä nyc_2 myyjänä - suoraa viittausta en NY-cameraan löytänyt, mutta osoitteena on sama Ahlenin osoite jossa NY-cameralla on myös toimipiste - tämän siis perustan olettamukseni (en siis pane kuitenkaan päätäni pantiksi, että kyseessä on sama liike).
nyc_2:lla näyttää olevan varsin hyvin positiivista palautetta, vaikkakin negatiivistakin löytyy - pääasiallisesti ebayssä toimivilla kaupoilla ei ole juuri koskaan negatiivista palautetta. Eli olettaisin NYC:n siirtyneen eBayn maailmaan ja heidän tilaus-toimitus ketjunsa on optimoitu eBayssa käytävään kauppaa. Tässä ehkä selitys miksi perinteiset netti tilaajat saattavat joutua syrjään/odottamaan turhia...

Kommentteja...?

Lähetetty: Heinä 21, 2004 9 : 57
Kirjoittaja huppe
Itse lähetin meiliä info@ny-camera.net tai joku tollanen johon Gerold vastasi vihaisen tuntuiseen sävyyn Grahamille ensin. Jostain syystä meili tulikin minulle. "Hey, Graham! What Happened Here?!!!"

Sitten tuli saksankielinen meili tarkoitettu minulle tuosta diktat@ -osoitteesta Geroldilta minulle. http://babelfish.altavista.com osaa kääntää nuo saksa-meilit kutakuinkin ymmärrettävään muotoon. Käymämme keskustelun (englanti&saksa) johdosta tulin tulokseen että Gerold ymmärtää englantia mutta vastaa aina saksaksi :/

Lähetetty: Heinä 21, 2004 12 : 32
Kirjoittaja Ishtor
Itselleni tuli Powershot G5 8 päivässä tilaushetkestä, eli ei ongelmia.

Kannattaa tilata postiennakolla, niin saattaa firman asenne olla vähän toinen. Nimittäin heillä voi olla suurempi kiire saada hilloa tilille kun tilausta ei ole etukäteen maksettu. ;)

Lähetetty: Heinä 21, 2004 23 : 13
Kirjoittaja Tupsumato
Ishtor kirjoitti:Kannattaa tilata postiennakolla, niin saattaa firman asenne olla vähän toinen. Nimittäin heillä voi olla suurempi kiire saada hilloa tilille kun tilausta ei ole etukäteen maksettu. ;)
Luuletko, että olisin maksanut etukäteen jos postiennakolla tilaaminen olisi ollut mahdollista?

Lähetetty: Heinä 22, 2004 8 : 41
Kirjoittaja huppe
Tupsumato kirjoitti:
Ishtor kirjoitti:Kannattaa tilata postiennakolla, niin saattaa firman asenne olla vähän toinen. Nimittäin heillä voi olla suurempi kiire saada hilloa tilille kun tilausta ei ole etukäteen maksettu. ;)
Luuletko, että olisin maksanut etukäteen jos postiennakolla tilaaminen olisi ollut mahdollista?
Itse tilasin 300d tykötarpeineen postiennakolla, silti kaupat peruuntuivat.... lue aikaisempia viestejä jos tahdot detaileja.

Lähetetty: Heinä 22, 2004 15 : 27
Kirjoittaja FaTFoX
Noniin nyt on mailattu diktat@ -soitteeseen ja taas kerran pettymys. Graham sieltä vastaili.

I know this is frustrating for you, but it is very hard to get hold of
Gerold. A lot of the time he is not here, and any English E.mails are always passed to me.

So far I haven´t been contacted by Mrs. Kujath at the European Consumer Centre in Kiel. However, I will be happy to talk to her on your behalf. As I have already said, it is not my choice that I am unable to return the money to you. This comes from above.

Lähetetty: Heinä 23, 2004 10 : 36
Kirjoittaja Spolizei
No voi pahus. Itse lähetin uuden peruutuksen tohon osoitteeseen tiistaina. Keskiviikkona tuli vahvistus, että viesti on luettu, vastausta ei sen sijaan ole tullut.

Mutta jos sielläkin vastaa Graham, yksi lysti. Homma ei kuitenkaan etene mihinkään. Pitää maanantaina usuttaa kuluttajaneuvoja heidän kimppuunsa.

Muuten tässä ei enää ole kiirettä, kävin keskiviikkona hakemassa D70 Kitin Aleksin PhotoNerosta suolaiseen suomalaishintaan. Etukäteen ajatus vähän kirvelsi, mutta nyt kun kamera on kädessä, ei harmita enää yhtään :)

Lähetetty: Heinä 23, 2004 11 : 46
Kirjoittaja FaTFoX
Spolizei kirjoitti:Muuten tässä ei enää ole kiirettä, kävin keskiviikkona hakemassa D70 Kitin Aleksin PhotoNerosta suolaiseen suomalaishintaan. Etukäteen ajatus vähän kirvelsi, mutta nyt kun kamera on kädessä, ei harmita enää yhtään :)
Oon ajatellu tekeväni aivan saman. Jos ois pääomaa ton verran niin oisin sen jo varmaan tehnyt.

Niin ja kaikille tiedoks jotka aijotte usuttaa kuluttajansuojan ny-cameran kimppuun, säästäkää kaikki mailit mitä ootte saanu/lähettäny ny-cameraan. Niitä tarvii todistusaineistona. Ja hommatkaa joku todiste siitä, että olette maksaneet kameran, esim scannatkaa tiliote jossa näkyy maksu.

Lähetetty: Heinä 23, 2004 14 : 51
Kirjoittaja huppe
Kaivelin wanhat meilit läpi ja löysin yhden osoitteen jota kannattaa koitella.

gerold@ny-camera.net

käyttäkää vaikka sitä http://babelfish.altavista.com kun käännättä englanninkielistä meiliä saksaksi tai sitten jotakuta tulkkina?

Lähetetty: Heinä 23, 2004 16 : 45
Kirjoittaja FaTFoX
Sinnekkin on jo aikasemmin mailia lähetelty ja vastaaja oli sama vanha sämpylä.