Tuttu veijaritarina

Kokemuksia, vinkkejä, tullit, halvimmat paikat yms. Saksasta, USA:sta jne.
Vastaa Viestiin
Lefa

Tuttu veijaritarina

Viesti Kirjoittaja Lefa »

Minä jo luulin, että kokeneena ulkomaan-ostajana en enää mene retkuun, mutta niin vaan taas kävi.

Kaava oli sama vanha tuttu kuin ennenkin: Ilmotellaan nettisivulla vakuuttavasti ja halvoin hinnoin. Luvataan Next-Day-Deliveryä ja puhelinnumerotkin on isolla fontilla. Tilaus on helppo tehdä, mutta kuinka ollakaan, toimitusta ei vain ala kuulumaan. Sähköposteihin ei vastata, eikä puhelimeen.

Siinä vaiheessa viimeistään Google löytää läjäpäin kohtalotovereita. Sama tarina kaikilla. Tilausten peruutusvaatimukset eivät onnistu. Viikkojen päästä tavaraa alkaa tippumaan asiakkaille, ettei sentään rikoksista päästä syyttämään. Silti monen suunnitelmat, lomat ja matkat ovat pilalla. Tai sitten käsissä on tavaraa tuplasti, kun on pitänyt paniikissa juosta kivijalasta kallista.

Eikö näitä veijareita saa kuriin millään? Tyypit keräävät katteettomin lupauksin ja halvoin hinnoin tilauksia ja alkavat vasta sitten tilailla itselleen tavaraa tukusta edelleen lähetettäväksi. Käteväähän se on, kun ei tarvitse riskiä ottaa. Uusia huijattavia riittää, halpojen hintojen toivossa niitä tunkee päälle ovista ja ikkunoista. Eikä suoranaisesta rikoksesta pääse syyttämään.

Valehteluhan ei ole kaupanteossa kiellettyä. Tyhmät ansaitsevatkin tulla huijatuksi. Vaikka kuinka puhutaan, että Facebookit ja muut sotilaalliset mediat hallitsee, niin kakat. Itsekin luin etukäteen näitä veijaritarinoita, mutta halusin uskoa vain viiden tähden reviewit. Lienevät olleet lähtöisin samojen veijareitten näppiksiltä.

Milloinkahan tässä alkaisi jotain oppimaan? Vai voiko näitä temppuja koskaan oppiakaan?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Munt

Re: Tuttu veijaritarina

Viesti Kirjoittaja Munt »

Lefa kirjoitti:Minä jo luulin, että kokeneena ulkomaan-ostajana en enää mene retkuun, mutta niin vaan taas kävi.
... Milloinkahan tässä alkaisi jotain oppimaan? Vai voiko näitä temppuja koskaan oppiakaan?
Ei näille mitään voi.
Jos koijarit osaa asiansa, niin vaikeaa siinä on ketään syyttää, ei edes itseään.
On tullut tilattua itsekin olematonta tavaraa ja haettua maksua visalta takaisin, kun kaikki on näyttänyt hyvältä ja palautteet suorastaan loistavilta. Välillähän käy niinkin, että konkka tulee ja yllättää myyjän, eikä siinä asiakas paljon enää paina.

Pitää vaan olla kiitollinen aina, kun tekee kauppaa rehellisen myyjätahon kanssa. Niitä hyviä kokemuksia kun on riittävästi, niin näille kommelluksille jaksaa hiukan nauraakin... ;)

..
mremonen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Kyllähän näitä aina välillä käy, vaikka kuinka pitäisi itseään järkevänä ja varovaisena. Sitä niin innostuu jostain "erikoistarjouksesta" ja ennen kuin huomaakaan luottokortin numerot on annettu ja kynnet syöty.

Itse tilasin reilu vuosi sitten eBaysta Sigman 120-300/2.8-tsuumin. Ensin homma meni ok, sitten myyjä ilmoitti, että ei tämä olekaan Nikoniin vaan känoniin. Meni viikko ja sitten myyjä ilmoitti uudelleen, että herraisä, nikoniinhan tämä onkin. Sitten kun lasi tuli, siinä ei toiminut tarkennusmoottori. Itse ajattelin, että tämä oli nyt tässä. Vein kuitenkin obiskan Fokalle katsottavaksi ja sieltä sanottiin, että sen saa kuntoon muistaakseni parilla sataa. Laitoin myyjälle viestiä ja ihme kyllä: hän palautti minulle 200 EUR. Lopputulos: kaikki hyvin, mutta välillä ehti miettiä, että kuinka tyhmä sitä ihminen onkaan.

Myyjän eBay-kauppa oli hienosti joku "QualityLenses.co.uk". Ja sähköposti oli joku MobutuSeSeSeko@gmail.com. Olis luullu, että kellot soi, mutta kun ei niin ei.

Ehkä tyhmiltä sitten pitää rahat viedäkin pois ;)
Jappee

Viesti Kirjoittaja Jappee »

Munt kirjoitti:
Lefa kirjoitti:Minä jo luulin, että kokeneena ulkomaan-ostajana en enää mene retkuun, mutta niin vaan taas kävi.
... Milloinkahan tässä alkaisi jotain oppimaan? Vai voiko näitä temppuja koskaan oppiakaan?
Ei näille mitään voi.
Jos koijarit osaa asiansa, niin vaikeaa siinä on ketään syyttää, ei edes itseään.
Kyllä näille vaan voi, pitää vaan jaksaa selvittää taustat ennen tilauksen tekemistä. Melko turha selitellä, että ei näistä "liian hyvää ollakseen totta" huijauksista voi itseään syyttää. Roinan himo sokaisee rationaalisen ajattelukyvyn ja siinä putoaa tuohon vanhaan ansaan. Karua, mutta näin asia vaan taitaa olla.

Tunnustetaan asiat vaan reilusti ja yritetään kasvaa...
Munt

Jappee kirjoitti:
Munt kirjoitti: Ei näille mitään voi.
Kyllä näille vaan voi, pitää vaan jaksaa selvittää taustat ennen tilauksen tekemistä. Melko turha selitellä, että ei näistä "liian hyvää ollakseen totta" huijauksista voi itseään syyttää. Roinan himo sokaisee rationaalisen ajattelukyvyn ja siinä putoaa tuohon vanhaan ansaan. Karua, mutta näin asia vaan taitaa olla.

Tunnustetaan asiat vaan reilusti ja yritetään kasvaa...
Mä olen tehnyt nettikauppaa työkseni yli vuosikymmenen ja ostanut aivan perkeleesti tavaraa, ja myös niitä liian hyvää ollakseen totta- tarjouksia. Niitä nimittäin löytyy ja ne ovat ihan todellisia, tavara tulee ja kaikki toimii.

Kuitenkin, netti on täynnä huijareita tai sellaisia myyjiä, joiden toimintamoraali on löysähkö. Nämä on juuri niitä, jotka ottaa maksun epävarmoina siitä voivatko toimittaa tavaraa.
Ammattimaiselle rikolliselle harvoin voi mitään, koska tarina on näillä kunnossa. Nämä liian hyvää ollakseen totta-pilipalinettikaupat ei ole prokusettajia, vaan sen helpon rahan perässä. Sitä prokusettajaa et nimittäin huomaa, ennen kuin on liian myöhäistä...

..
pera8x

Viesti Kirjoittaja pera8x »

itse en ole kertaakaan ostanu mistään nettimarketista mitään, enneku olen tutkinu taustat. käytännössä lähinnä googlettanu ja selannu foorumeita, että onko muut ostanu ja kuinka on käyny. ja jos ei ole kokemuksia kellään, niin jätän ostamatta.

yksityisiltä tulee välillä ostettua vähän turhankin luottavaisin mielin. rahat tilille ja pakettia odotellessa. no, toistaseks on homma toiminu, enkä ole ainakaan vielä päässy huijatuks. sitä odotellessa. (paitsi kerran yhden kämpän takuuvuokrien kanssa mua yritettiin huijata, siitäkin selvis suomalaisella sisulla ja sopivalla asenteella.
CANON EOS 5Dmk2
12-24, 24-105, 50, 85, 135, 70-300, 1,5x telekonvertteri ja 2x telekonvertteri. sigmaa ja canonia.

www.pera8x.kuvat.fi
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Itse olen tilaillut huolettomasti, kun tihusti rukoilee niin kaikki sujuu ;-)

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
hermanni5

Viesti Kirjoittaja hermanni5 »

Ebaystä paljon ostaneena voin sanoa, että kyllä se toimii.. mutta varovaisuus kannattaa. Paitsi OskuK, joka luottaa rukolaan.
Jappee

Viesti Kirjoittaja Jappee »

Munt kirjoitti:Mä olen tehnyt nettikauppaa työkseni yli vuosikymmenen ja ostanut aivan perkeleesti tavaraa, ja myös niitä liian hyvää ollakseen totta- tarjouksia. Niitä nimittäin löytyy ja ne ovat ihan todellisia, tavara tulee ja kaikki toimii.

Kuitenkin, netti on täynnä huijareita tai sellaisia myyjiä, joiden toimintamoraali on löysähkö. Nämä on juuri niitä, jotka ottaa maksun epävarmoina siitä voivatko toimittaa tavaraa.
Ammattimaiselle rikolliselle harvoin voi mitään, koska tarina on näillä kunnossa. Nämä liian hyvää ollakseen totta-pilipalinettikaupat ei ole prokusettajia, vaan sen helpon rahan perässä. Sitä prokusettajaa et nimittäin huomaa, ennen kuin on liian myöhäistä...

..
Kyllä minullekin kauppakokemuksia on roinan himon vallassa tullut kohtuullisesti, mutta ei vielä kertaakaan ole rahat menneet ilman että vastineeksi olisi tullut tavaraa.

Ebaystä kiinan vesseleiltä(adplo) joutuin kerran hakemaan rahoja takaisin paypalin maksuturvan kautta kun tavaroita ei tullut vajaaseen pariin kuukauteen. Sain rahat takaisin ja tavaratkin tuli sitten parin viikon päästä. Ilmeisesti he möivät tavaraa, jota ei ollutkaan varastossa tai unohtivat postittaa tilaukseni.

Pahemmin kylmäsi kun tilasin kerran vähän yli tonnin objektiivia saksasta tosi edullisesti verrattuna muuhun hintatarjontaan. Tavara tuli vauhdilla ja ilman ongelmia. Myöhemmin kauppa katosi cyberavaruuteen ja selvittelin asiaa. Firma olikin ollut ns. harmaatuontifirma ja viranomaiset taisivat pistää putiikin kiinni tai firma meni muuten nurin. Ne joilla tilauksia oli juuri tuolla hetkellä sisässä varmaan menettivät rahansa.

Nyttemmin on tullut tehtyä tilauksia pääosin vain ns. yleisesti hyväksi todetuista vakaammilta toimijoilta.
Munt

Jappee kirjoitti: Nyttemmin on tullut tehtyä tilauksia pääosin vain ns. yleisesti hyväksi todetuista vakaammilta toimijoilta.
Näinhän tämä toimisikin, mutta ihmisen loputon ahneus ajaa ostamaan sieltä, mistä halvimmalla saa. Ja tuostahan seuraa ongelmia, joita saamme netistä sitten lukea viisastuaksemme...

Ammattimaisessa kaupanteossa on aina riskejä eri tavalla, kuin harrastevälineiden hankkimisessa, koska volyymi ja kaupanteon kulttuuri on aivan toista. Olen itsekin tarkistanut mistä ja miten ostan, ja jättänyt monesti ostamatta. Välillä vaan tulee eteen niiin hyvin suunniteltuja kusetuksia, että itsekin jää epävarmaksi siitä mitä tässä oikein tapahtuu.

..
niemeka

Viesti Kirjoittaja niemeka »

Näinhän se on, että huijarit elävät ihmisten ahneudella. Jokuhan muuten ihan oikeasti uskoo niihin nk. "nigerialais-kirjeisiin" ja lähettää rahaa. Sitten ihmetellään että taisin tulla huijatuksi.

Ei silti, kyllä tunnetutkin firmat voivat aiheuttaa ongelmia. Itse riitelin yli puoli vuotta saksalaisen AC-foton kanssa. Tilaamani objektiivi oli avatussa paketissa ja rikki. Todennäköisesti olivat erehdyksessä lähettäneet heille palautetun lasin. Reklamoin heti, mutta vastausten saaminen olikin jo toinen juttu.

Moni haksahtaa nopeisiin toimitusaikoihin. Nykyäänhän kukaan verkkokauppa ei halua pitää varastoja. Hyllyssä saattaa olla yksi tai kaksi kpl tuotetta, jotta voidaan ilmoittaa "in stock". Ehkä tuote on mennyt kun on tehnyt tilausta ja uuden saaminen voi kestää. Itse en luota enää noihin pikatoimituksiin. Osin siksi että asun haja-asutusalueella ja olen kyllästynyt kinaamaan kuriirifirmojen kanssa.

t. Kari

Munt kirjoitti:
Jappee kirjoitti: Nyttemmin on tullut tehtyä tilauksia pääosin vain ns. yleisesti hyväksi todetuista vakaammilta toimijoilta.
Näinhän tämä toimisikin, mutta ihmisen loputon ahneus ajaa ostamaan sieltä, mistä halvimmalla saa. Ja tuostahan seuraa ongelmia, joita saamme netistä sitten lukea viisastuaksemme...

Ammattimaisessa kaupanteossa on aina riskejä eri tavalla, kuin harrastevälineiden hankkimisessa, koska volyymi ja kaupanteon kulttuuri on aivan toista. Olen itsekin tarkistanut mistä ja miten ostan, ja jättänyt monesti ostamatta. Välillä vaan tulee eteen niiin hyvin suunniteltuja kusetuksia, että itsekin jää epävarmaksi siitä mitä tässä oikein tapahtuu.

..
------------------------------------
Kari Niemeläinen
Sneak
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sneak »

Harvoin hyvä ja halpa kulkee samassa paketissa. Yleensä kun juoksee halvimman hinnan perässä, jää useasti tyhjä käteen ja paha mieli, mutta sitähän sanotaan että ahneella on...
Vastaa Viestiin