Takuu ulkomailta ostettaessa (Ebay yms.)

Kokemuksia, vinkkejä, tullit, halvimmat paikat yms. Saksasta, USA:sta jne.
Vastaa Viestiin
Tcav

Takuu ulkomailta ostettaessa (Ebay yms.)

Viesti Kirjoittaja Tcav »

En löytänyt haulla enkä pikaisella selailulla mitään tähän liittyvää, joten tein uuden aiheen.

Eli, jos ostan esim. Ebaysta Canonin kamerarungon (EU:n alueelta), miten takuu käytännössä toimii? Pystyykö takuukorjauksia/-huoltoja tekemään Canon Suomen "kautta"?

Olisi tarkoitus kevään aikana ostaa Canon EOS 60d.

Kokemuksia?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Munt

Viesti Kirjoittaja Munt »

Ebayssa kaikilla myyjillä on oma takuukäytäntönsä, eikä siis ebay mitenkään vaikuta siihen.
Siellä halvimmat rungot ovat järjestäen jostain jenkeistä uitettuja, joilla on takuu vain siten, että lähetätä rungon huoltoon myyjän kautta.

Tuon 60D:n osalta kannattaa hankkia se Suomesta, koska säästö ulkomailta tilatessa on täysin marginaalinen ja takuuongelmia tulee helposti.
Poikkeuksena joku ihan virallinen EU alueella toimiva nettikauppa, esim cameraNU.nl, jonka rungon saat huoltoon Suomessa ilman ongelmia, mutta joudut tietty maksamaan postikulut huoltoon ja takaisin.

..
mvuori

Viesti Kirjoittaja mvuori »

Munt kirjoitti:Ebayssa kaikilla myyjillä on oma takuukäytäntönsä, eikä siis ebay mitenkään vaikuta siihen.
Siellä halvimmat rungot ovat järjestäen jostain jenkeistä uitettuja, joilla on takuu vain siten, että lähetätä rungon huoltoon myyjän kautta.

Tuon 60D:n osalta kannattaa hankkia se Suomesta, koska säästö ulkomailta tilatessa on täysin marginaalinen ja takuuongelmia tulee helposti.
Poikkeuksena joku ihan virallinen EU alueella toimiva nettikauppa, esim cameraNU.nl, jonka rungon saat huoltoon Suomessa ilman ongelmia, mutta joudut tietty maksamaan postikulut huoltoon ja takaisin.

..
Kysyjä viittaa EU-alueella toimiviin myyjiin. Ne ovat ihan yhtä "virallisia" paikallisten lakien ja EU-direktiivien suhteen kuin mikä tahansa muukin myyjä, ml. cameraNU.nl.

Kuluttajan postikulujen maksuvelvoite on ihan oma keksintösi.
Matti Vuori
Munt

mvuori kirjoitti:
Munt kirjoitti:Ebayssa kaikilla myyjillä on oma takuukäytäntönsä, eikä siis ebay mitenkään vaikuta siihen.

..
Kysyjä viittaa EU-alueella toimiviin myyjiin. Ne ovat ihan yhtä "virallisia" paikallisten lakien ja EU-direktiivien suhteen kuin mikä tahansa muukin myyjä, ml. cameraNU.nl.

Kuluttajan postikulujen maksuvelvoite on ihan oma keksintösi.
Maksaako Canon postikulut, jos lähetät sinne korjattavaksi cameraNUsta ostetun rungon?
Ihan vilpitön kysymys, koska olen siinä luulossa, että ne postit pitää maksaa ihan itse.
Kotimaassakin tuote pitää toimittaa myyjälle, mutta kotimainen myyjä (kivijalka tai postimyynti) on velvollinen maksamaan postikulut.

Briteissä on paljon myyjiä, jotka myyvät jenkeistä tai Aasiasta tilattuja runkoja. Nämä erottaa usein siitä, että niiden hinnassa ei ole vähennettävää alvia. Ja näitä runkoja ei välttämättä tietääkseni korjata Suomessa valmistajan piikkiin.
Useissa ebayn ilmoituksissa sanotaan, että takuu on voimassa ainoastaan siten, että rungon toimittaa myyjälle, joka vastaa takuuasioista.

..
fleshlight

Viesti Kirjoittaja fleshlight »

Ainakin oma, eBayn kautta hankittu 7D kävi JAS:lla takuuhuollossa ihan normaalisti. Postit maksoi JAS(/Canon) molempiin suuntiin.
Munt

fleshlight kirjoitti:Ainakin oma, eBayn kautta hankittu 7D kävi JAS:lla takuuhuollossa ihan normaalisti. Postit maksoi JAS(/Canon) molempiin suuntiin.
Hmmm... mielenkiintoista.
Olen aina ollut siinä käsityksessä, että Canon ei maksaisi noiden ulkomailta tilattujen kamojen postikuluja sinne Canonin suuntaan ainakaan.
Kotimaassahan homma käy helposti siten, että kameran voi viedä sinne liikkeeseen mistä se on ostettu tai lähettää myyjälle (esim nettikauppa) myyjän lukuun. Nämä sitten hoitavat asiat kuten kuuluu ja asiakkaalle ei pitäisi tulla kustannuksia.

Mun mielestä ei kyllä pitäisi puhua ollenkaan ebayn kautta hankitusta, koska ebaylla ei ole mitään tekemistä itse myyjien kanssa. Se vaan tarjoaa tilaa markkinoida tuotteita.
Ebayssa on paljon jobbareita, joiden myymillä tuotteilla ei ole minkäänlaista takuuta EU alueella.
Kannattaa siis kysyä asiasta mikäli kohteessa ei mainita mitään takuusta.

..
fleshlight

Viesti Kirjoittaja fleshlight »

Munt kirjoitti:
fleshlight kirjoitti:Ainakin oma, eBayn kautta hankittu 7D kävi JAS:lla takuuhuollossa ihan normaalisti. Postit maksoi JAS(/Canon) molempiin suuntiin.
Mun mielestä ei kyllä pitäisi puhua ollenkaan ebayn kautta hankitusta, koska ebaylla ei ole mitään tekemistä itse myyjien kanssa. Se vaan tarjoaa tilaa markkinoida tuotteita.
Ebayssa on paljon jobbareita, joiden myymillä tuotteilla ei ole minkäänlaista takuuta EU alueella.
Kannattaa siis kysyä asiasta mikäli kohteessa ei mainita mitään takuusta.
Kyllä, olen tämän asian tiedostanut ja suhteen myöskin aivan samaa mieltä. Annoin vain oman esimerkkini "selkokielellä" perus eBay-käyttäjän kannalta.
Jappee

Viesti Kirjoittaja Jappee »

Munt kirjoitti:Hmmm... mielenkiintoista.
Olen aina ollut siinä käsityksessä, että Canon ei maksaisi noiden ulkomailta tilattujen kamojen postikuluja sinne Canonin suuntaan ainakaan.
Kotimaassahan homma käy helposti siten, että kameran voi viedä sinne liikkeeseen mistä se on ostettu tai lähettää myyjälle (esim nettikauppa) myyjän lukuun. Nämä sitten hoitavat asiat kuten kuuluu ja asiakkaalle ei pitäisi tulla kustannuksia.
Ilmeisesti jos tuotteessa on Eurooppa tai maailman laajuinen takuu voimassa niin Canon maksaa myös postikulut JAS:lle. Itse ostin objektiivin kamerakaupasta Sveitsistä ja siinä oli Eurooppa-takuu. Tarkennuksen säätöä varten objektiivi piti käyttää JAS:lla. Objektiivin lähettäminen JAS:lle olisi onnistunut JAS piikkiin heidän postin kanssa tekemän sopimuksen kautta. Oli käyntiä pk-seudulla niin käytin objektiivia itse JAS:lla. Myös objektiivin lähetys minulle huollon jälkeen olisi mennyt Canonin kustannuksella.

Eri asia on nämä myyjän lupaamat vain maakohtaiset takuut. Tällöin tuote on monesti tuotu maahan ohi virallisten kanavien ja takuuhuolto onnistuu vain myyjällä. Tällöin tuotteen lähetyskustannukset, ainakin ulkomaille, joutuu ostaja maksamaan itse.
keke ek

Viesti Kirjoittaja keke ek »

Olen mahdollisesti aikeissa hankkia Nikon D700:n cameranu:sta ellei suomessa ala tarjouksia tulemaan. Joten takuun pitäisi pelata samalla tavalla kuin suomesta ostetussa vai? Entä paperi manuaalin vaihto suomen kieliseen onnistuuko?
mar_p
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mar_p »

Eurooppatakuu ja manuaali vaihtuu, muistaakseni Irlannin, kautta
reilussa viikossa.
keke ek kirjoitti:Olen mahdollisesti aikeissa hankkia Nikon D700:n cameranu:sta ellei suomessa ala tarjouksia tulemaan. Joten takuun pitäisi pelata samalla tavalla kuin suomesta ostetussa vai? Entä paperi manuaalin vaihto suomen kieliseen onnistuuko?
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Mitä te suomalaisella manu aalilla?

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
Munt

OskuK kirjoitti:Mitä te suomalaisella manu aalilla?
Kaikille ei tekninen brittijargoni uppoa. Eikä ihmekään.

..
Vastaa Viestiin