Sivu 1/2
kameralaukku käsimatkatavarana lentokoneessa
Lähetetty: Heinä 27, 2005 9 : 46
Kirjoittaja ineb
nyt on sellanen juttu että olen lähdössä kolmeksi viikoksi pohjoisamerikkaan, ja otan sinne tietysti kamerat mukaan. olen ottamassa koko repun käsimatkatavaraksi lentokoneeseen ja nyt mietin että onko tässä jotain mitä pitäisi miettiä... esim lentokenttien turvatarkastuksissa ku laukku menee siit läpivalaisulaitteesta läpi niin voiko se olla haitallinen erilaisille kuvatankeille, muistikorteille, tai digikameroille?
eli jos jollain on jotain informaatiota tästä aiheesta niin olisin kiitollinen jos jakaisitte sen minun kanssani :)
Lähetetty: Heinä 27, 2005 9 : 48
Kirjoittaja pahastuin
Ei mitään ongelmia/haittoja.
Lähetetty: Heinä 27, 2005 10 : 07
Kirjoittaja ineb
pahastuin kirjoitti:Ei mitään ongelmia/haittoja.
ok - sehän on kiva kuulla :)
Re: kameralaukku käsimatkatavarana lentokoneessa
Lähetetty: Heinä 27, 2005 11 : 27
Kirjoittaja JPu
ineb kirjoitti:.. olen ottamassa koko repun käsimatkatavaraksi lentokoneeseen ja nyt mietin että onko tässä jotain mitä pitäisi miettiä...
On. Kannattaa selvittää tarkkaan kuinka paljon ostamallasi lentolipulla sallitaan käsimatkatavaroihin painoa, ettei kamerakassi lähde ruumaan, tai jää Helsinkiin. Laukku kannattaa myös punnita etukäteen itse, että voi tarvittaessa siirtää vähemmän arkoja tarvikkeita ruumaan menevään laukkuun.
Lomamatkoilla oleva 5 kg:n raja tulee nopeasti vastaan ja nyt kun tarkastuksia ja muuta on jo tiukennettu tulevien urheilukisojen takia, niin on mahdollista, että tarkemman syynin lisäksi myös punnitsevat käsimatkatavaroita satunnaisesti. Parempien lentolippujen käsimatkatavaramäärät ovat yleensä 8 kg ja tuosta painavampia laukkuja ei saa millään lipulla viedä matkustamoon.
Kannattaa lisäksi selvittää mitä saa kuljettaa ruumassa ja mitä matkustamossa, ettei takavarikoita tulisi.
ps. Itse kohteen takia selvittää kannattaa myös se millaista sähköä laitteiden laturit hyväksyvät, kuin myös mistä saa adaptereita pistokkeille. Jenkeissä kun taitaa olla 110v sähkö ja vielä eri hertsitaajuudella kuin meillä. Uskon, että laturit pelittävät, mutta varmista asia.
ps2.
Harkita kannattaa myös tarvikkeiden käyttämistä tullissa ennen maasta vientiä, ettei kameroita sitten takaisin tuotaessa epäillä tullittomiksi ostoiksi. Tulli antaa todistuksen mitä veit maasta, eikä lappu edes tainnut maksaa mitään.
Re: kameralaukku käsimatkatavarana lentokoneessa
Lähetetty: Heinä 27, 2005 11 : 56
Kirjoittaja KeijoK
ineb kirjoitti:nyt on sellanen juttu että olen lähdössä kolmeksi viikoksi pohjoisamerikkaan, ja otan sinne tietysti kamerat mukaan. olen ottamassa koko repun käsimatkatavaraksi lentokoneeseen ja nyt mietin että onko tässä jotain mitä pitäisi miettiä... esim lentokenttien turvatarkastuksissa ku laukku menee siit läpivalaisulaitteesta läpi niin voiko se olla haitallinen erilaisille kuvatankeille, muistikorteille, tai digikameroille?
eli jos jollain on jotain informaatiota tästä aiheesta niin olisin kiitollinen jos jakaisitte sen minun kanssani :)
Itse kävin juuri kolmiviikkoisen australianmatkan, lentokoneita ja turvatarkastuksia sattui matkalle useampia. Minulla oli käsimatkatavarana Lowepro:n Rower Plus AW -reppu eikä missään vaiheessa sen painosta valitettu vaikka painoa sillä oli yli 5 kg. Matkassa oli pari digikameraa muistikortteineen sekä kaksi kuvapankkia, mitään ongelmia näille ei turvatarkastusten läpivalaisulaitteista aiheutunut. Mutta tuo painon (ja koon) huomioon ottaminen on kuitenkin paikallaan, eipähän tule sitten yllätyksiä.
Mikäli matkustat jossakin matkasi vaiheessa hiukan pienemmällä koneella, reppu ei välttämättä mahdu käsimatkatavaraluukkuun siellä ylhäällä. Tällöin se pitää laittaa alas penkin alle jalkatilaan jos mahtuu jolloin matkustusmukavuus nykyisten koneiden väljillä ja rentouttavilla tuoleilla "paranee" ennestään. Mikäli reppu ei mahdu edes penkin alle (tai satut istumaan varauloskäynnin kohdalla), ystävällinen lentoemo voipi viedä reppusi säilytykseen muualle koneessa taikka se saattaapi päätyä jopa ruumaan asti.
Tein hienon lappusen kaikista matkaan otettavista valokuvausvälineistä ja kävin hakemassa siihen Hki-Vantaalla tullista leiman. Leiman sai heti eikä maksanut mitään, sellainen tunne vaan jäi ettei tullisetä sitä listaa edes vilkaissut lyödessään leiman siihen alle (oli useampisivuinen lista ja leima oli lyöty muille paitsi viimeiselle sivulle). En tiedä kuinka todennäköistä tuo tullessa tulliin juuttuminen ja epäilyt maahantuotavista laitteista on mutta kun ei kerran maksa mitään niin samapa tuo leima on hakea...
Re: kameralaukku käsimatkatavarana lentokoneessa
Lähetetty: Heinä 27, 2005 12 : 06
Kirjoittaja ineb
JPu kirjoitti:....
kiitos hyvästä kommentista :)
olenkin ottanut selvää just noista latausjustuista sun muista, ja just selailin british airwaysin sivuja että paljos saa olla painoa. pitää punnita reppu ku tulen kotiin töistä :)
mulla on kaikki kamerat sun muut vakuutuksessa ja siellä on kyl kaikki sarjanumerot :) että se pitäis kans kyllä olla ihan OK... sitäpaitsi kaveri vaan sano että jos meinaa ostaa jotain jenkeistä, niin kannattaa soittaa kauppaan mist meinaa ostaa ja kysyy sarjanumeroa, ja että ne laittaa sen varaukseen, sit ilmottaa ennen matkaa vakuutusyhtiölle sen numeron, ja sit ei oo mitään vaikeuksia saada tullin läpi... onks kokemuksia sellasesta kenelläkään?
Re: kameralaukku käsimatkatavarana lentokoneessa
Lähetetty: Heinä 27, 2005 12 : 08
Kirjoittaja ineb
KeijoK kirjoitti:...
just tota repun kokoa pitää kans vähä katella, en nyt millään muista kuin iso se oikeen on... ainaki BA:n sivuilla oli että se sais olla 55x40x20cm kokoinen reppu.... kyl toi tamracin expedition5 menee jotenki noihin mittoihin luulisin :)
Re: kameralaukku käsimatkatavarana lentokoneessa
Lähetetty: Heinä 27, 2005 12 : 48
Kirjoittaja N'Kognito
ineb kirjoitti:KeijoK kirjoitti:...
just tota repun kokoa pitää kans vähä katella, en nyt millään muista kuin iso se oikeen on... ainaki BA:n sivuilla oli että se sais olla 55x40x20cm kokoinen reppu.... kyl toi tamracin expedition5 menee jotenki noihin mittoihin luulisin :)
Vaikkei tämä nyt ilmeisesti sinua Tamracin omistajana auta niin kerrotaan nyt kuitenkin, että Lowepro on kuvastoissaan ja webbisivuillaan ystävällisesti ilmoittanut lentokonesymbolilla ne mallit, jotka mahtuvat tyypillisiin käsimatkatavaramittoihin.
Re: kameralaukku käsimatkatavarana lentokoneessa
Lähetetty: Heinä 27, 2005 12 : 51
Kirjoittaja ineb
N'Kognito kirjoitti:ineb kirjoitti:KeijoK kirjoitti:...
just tota repun kokoa pitää kans vähä katella, en nyt millään muista kuin iso se oikeen on... ainaki BA:n sivuilla oli että se sais olla 55x40x20cm kokoinen reppu.... kyl toi tamracin expedition5 menee jotenki noihin mittoihin luulisin :)
Vaikkei tämä nyt ilmeisesti sinua Tamracin omistajana auta niin kerrotaan nyt kuitenkin, että Lowepro on kuvastoissaan ja webbisivuillaan ystävällisesti ilmoittanut lentokonesymbolilla ne mallit, jotka mahtuvat tyypillisiin käsimatkatavaramittoihin.
sehä on aika hyvä.... :p *sensuroitu* vaan ku ei oo lowerpro selässä :D
Lähetetty: Heinä 27, 2005 14 : 18
Kirjoittaja ttv
Itsellä oli lomareissulla kameravermeet käsimatkatavaroissa, eikä ongelmia ollu, mutta läppäri piti ottaa USA:ssa aina pois käsitavaroista erillee läpivalaisuvaiheessa, en tiedä miksi? kameraan ja objektiiveihin ei kajottu vaikka oli samassa laukussa läppärin kanssa, ja paljon muuta elektroniikkaa seassa...
Kaikista oudointa kokoreissulla oli kun käytiin Nykin
Ilma/Avaruus museossa, joka on siis MUSEO! niin sinne oli ihan pirun tarkka tarkastus, siis kaikki museoon meniät tarkastettiin(aseistetut vartiat!!!), laukut avattiin ja joku äijä tikulla siirteli tavaroita laukussa ja katsoi todella tarkkaan läpi, minun edessä olleella nuorella henkilöllä oli 300D jossa kitti paikoillaa ja 70-300mm halpis objektiini laukussa kaverina, niin tarkistaja äijä otti objektiivin laukusta ja irotti tulpan ja linssinsuojan ja katsoi ettei linssin sisällä ollut mitään sinne kuulumatonta??? siis vähän että wtf? siis paikassa sai kuvata niinpaljon kuin haluaa yms, niin miks pitää olla tuollaset turvatoimet? Omia objektiiveja ei kuitenkaan vastaavasti läpikatsottu, mutta laukun sorkki sillä puukepillä :)
Lähetetty: Heinä 27, 2005 14 : 55
Kirjoittaja Parta
USAsta en osaa sanoa, mutta Pariisin reissulla sain ottaa koko mediumrinkan koneeseen (Haltin 40-50litrasen). Mittojen puolesta se oli nippanappa että oli juuri tarvittavat mitat ja painoa oli 9kg. Tyttö tiskillä: "No joo, ei toi yks kilo ylimääräistä nyt niin paljoa ole"
Tietääkseni siis sai viedä turistiluokassa 8kiloa räjähteitä mukanaan.
Mutta siis, USAaan lenteleminen on varmasti pirusti tiukempaa.
Re: kameralaukku käsimatkatavarana lentokoneessa
Lähetetty: Heinä 27, 2005 14 : 57
Kirjoittaja fotom
JPu kirjoitti:lentolippujen käsimatkatavaramäärät ovat yleensä 8 kg ja tuosta painavampia laukkuja ei saa millään lipulla viedä matkustamoon.
Finnairin sinivalkoisin siivin on mennyt Italiaan jo useamman kerran sellainen isompi ammattivideokamera jonka laukku painaa kokonaisuudessaan hieman toistakymmentäkiloa. Lisäksi moisella on kokoa niin paljon jottei se mahdu käsimatkatavaroita varten pykättyyn "hattuhyllyyn" joten sylissä kaveri sen kuljetti.
Tätä operaatiota tosin edelsi käsittääkseni jonkinasteinen diplomatia finnairin kanssa jossa pienenä painoarvona oli kaluston huomattava hinta ja riski vaurioihin.
Re: kameralaukku käsimatkatavarana lentokoneessa
Lähetetty: Heinä 27, 2005 15 : 23
Kirjoittaja JPu
fotom kirjoitti:Finnairin sinivalkoisin siivin on mennyt ... sellainen isompi ammattivideokamera jonka laukku painaa kokonaisuudessaan hieman toistakymmentäkiloa. Lisäksi moisella on kokoa niin paljon jottei se mahdu käsimatkatavaroita varten pykättyyn "hattuhyllyyn" joten sylissä kaveri sen kuljetti.
Tätä operaatiota tosin edelsi käsittääkseni jonkinasteinen diplomatia finnairin kanssa jossa pienenä painoarvona oli kaluston huomattava hinta ja riski vaurioihin.
Varmasti on oltava diplomatia kunnossa kun Finnairilla on periaatteessa sääntö, ettei noin saa tehdä...
Täältä voi kukin lukea asiasta:
http://www.finnair.fi/web/finnair/scrip ... eid=-12793
Lähetetty: Heinä 27, 2005 15 : 42
Kirjoittaja kohan
Ja tahtoo vielä olla se supisuomalainen tapa lukea sääntöjä pilkulleen välittämättä mitä maksava asiakas ajattelee.
Saa nyt nähdä minkälaista touhua on lauantaina Shanghain lennolla...
Lähetetty: Heinä 27, 2005 15 : 52
Kirjoittaja ttv
Yleensäki reittilennoilla tuo on aika vapaata, usassa jengeillä oli ihan uskomattomia kantamuksia mukana, siis tyyliin matkalaukut käsimatkatavaroissa... Seuraava reissu minkä teen niin otan isekkin kaikki tavarat matkatavaroihin, ja takasin tullessa ostaa paikanpäältä matkalaukun jos on tarvetta. Kuitenkin kun ottaa koneeseen sen maksimi kokosen laukun, ja sen lisäksi toisen vähän pienemmän, eli niitähän myydään sellasia cabin bägejä jossa se pienempi tulee kivasti siihen rullattavan päälle, tämä pienempi laukku työnnetään sitten penkin alla... tuollain 2 ihmistä voi kuljettaa 4 laukkua joihin yhteensä laskettuna menee todella paljon tavaraa, ja helpottaa kummasti kun ei tarvi roudailla matkalaukkuja, tai koneen vaihdossa ressata niiden perään että kerkeääkö mukaan yms... ja eipä pöllitä niin helpolla mitään eikä rikkimeno vaara ole niin suuri
Mitä painoon tulee niin kertaakaan ei mulla cabin bagia edes punnittu vaikka paino oli jotain 10 - 15 kiloa.
Lähetetty: Heinä 27, 2005 20 : 29
Kirjoittaja JPu
ttv kirjoitti:Mitä painoon tulee niin kertaakaan ei mulla cabin bagia edes punnittu vaikka paino oli jotain 10 - 15 kiloa.
Harvemmin niitä varmaan punnitaan yleensä. Kuitenkin nuo säännöt ovat olemassa ja punnitus voi tulla eteen. Punnitus on hyvinkin todennäköistä kun keliolosuhteet ovat jonkin verran vaikeutuneet (talvi/lumisade) ja lento menee pitkälle, esim MD 11 New York, Bangkok, tms. Tuolloin lennon paino kokonaisuutena on hyvinkin tarkalla. Mukana on täydet tankit polttoainetta ja kitka-arvot kiitotiessä, että mahdollinen epäsopiva tuuli tekee lentoonlähdön tarkaksi ja koska asia on yleensä tiedossa jo rahtaamisvaiheessa voidaan painonhallintaa tehostaa yllättäen. On myös tilanteita jolloin ylipainoa ei koneeseen saa edes maksamalla... tosin ensin karsitaan muu lentorahti ja vasta sitten matkustajat, joskus voi tulla myös ylimääräinen välilasku reitille, niin painoa ei tarvitse karsia rahdista, vaan polttoaineesta.
Lähetetty: Heinä 27, 2005 21 : 12
Kirjoittaja kohan
Niin tai jokaiselle "ylimääräiselle" painokilolle on laskettu hinta ja katsotaan tarkoituksellisesti kuinka paljon todellisia painokiloja voidaan kiristää turistiluokassa.
Rahasta tässä on kysymys.
Lähetetty: Heinä 28, 2005 2 : 30
Kirjoittaja fotom
Onneksi eivät punniste vielä matkustajia. Saakohan kameran pitää kaulalla tai jos on kuvausliivi mukana niin jos tunkisi osan rojuista liivintaskuihin..
Lähetetty: Heinä 28, 2005 9 : 08
Kirjoittaja ineb
fotom kirjoitti:Onneksi eivät punniste vielä matkustajia. Saakohan kameran pitää kaulalla tai jos on kuvausliivi mukana niin jos tunkisi osan rojuista liivintaskuihin..
hehehe, no superläskit joutuu ostaan kaks vierekkäistä paikkaa :p
Lähetetty: Heinä 28, 2005 9 : 25
Kirjoittaja ttv
JPu kirjoitti:ttv kirjoitti:Mitä painoon tulee niin kertaakaan ei mulla cabin bagia edes punnittu vaikka paino oli jotain 10 - 15 kiloa.
Harvemmin niitä varmaan punnitaan yleensä. Kuitenkin nuo säännöt ovat olemassa ja punnitus voi tulla eteen. Punnitus on hyvinkin todennäköistä kun keliolosuhteet ovat jonkin verran vaikeutuneet (talvi/lumisade) ja lento menee pitkälle, esim MD 11 New York, Bangkok, tms. Tuolloin lennon paino kokonaisuutena on hyvinkin tarkalla.
Jotenki tuntuu että juuri näillä pitkillä matkoilla jotka ovat reittilentoja ei juuri nuita painoja katella, omat lennot oli juuri finnairin MD11 lentoja. Toki jos matkatavarat on maksimissaan niin sitten varmaan katsovat käsitavaroidenkin painon, mutta meillä oli matkatavarat alle puolet sallitusta joten ei ainakaan kone tipu meidän takia :)