kuvaliikkeen tulostuslaite ja virustorjunta?
-
- Viesti:
kuvaliikkeen tulostuslaite ja virustorjunta?
Vaimoni halusi halusi kiireellä printtauttaa muutamat kuvat paikallisessa valokuvaliikkeessä. Heitin sille muutamat kuvat osin fiksattuina osin vähän raaempina korkkaamattomalla usb-tikulla. Se vei ne paikallisen liikkeeseen. Muutamia se halusi vähän isompina ja toisilla säädöillä. Sain usb-tikun takaisin, ja iskin sen koneeseen. Heti tuli F-securilta hälyytys että ulkoisella asemalla, siis usb-tikulla on virus, jota se ei pystynyt poistamaan. Taatana. Nyt ruksutan s-postiohjelmalla että mikä on kannettavan virustilanne ja manaan sitä että ylipäätään piti päästää vaimo tällä tavalla "käymään vieraissa" - ja et miks virustorjunta ei saanut poistetta. Pitäis toimittaa kuvat tutun turvallisesti netin kautta, ja kiertää paikalliset valokuvaliikkeet kaukaa.
Mitenkäs noi laitteet sitten tulostuslaitteiden torjunnat toimiikaan. Vai onks ne jonkin sortin viruspesäkkeitä, vai mistä tossa oli kyse. Ainakin yhteen liikkeeseen kerran olin viemässä cf-korttia kuvan kanssa. Jolloin se printtauskapistus ei lukenut sitä. Piti lukea suoraan valokuvaliikkeen varsinaisella koneella. Silloin myyjä sanoi että heitä on ehdottomasti kielletty tekemästä sitä, koska firman kirjanpitokin taisi olla samalla koneella.
Et uskaltaako tuollaisia printtauskapistuksia edes ääritapauksessa käyttää muuta kuin kumihanskoilla ja kertakäyttöisillä rompuilla, jotka hävittää heti sen jälkeen kun kuvat on ladattu valokuvaliikkeen pöpöpesäkkeeseen.
Mitenkäs noi laitteet sitten tulostuslaitteiden torjunnat toimiikaan. Vai onks ne jonkin sortin viruspesäkkeitä, vai mistä tossa oli kyse. Ainakin yhteen liikkeeseen kerran olin viemässä cf-korttia kuvan kanssa. Jolloin se printtauskapistus ei lukenut sitä. Piti lukea suoraan valokuvaliikkeen varsinaisella koneella. Silloin myyjä sanoi että heitä on ehdottomasti kielletty tekemästä sitä, koska firman kirjanpitokin taisi olla samalla koneella.
Et uskaltaako tuollaisia printtauskapistuksia edes ääritapauksessa käyttää muuta kuin kumihanskoilla ja kertakäyttöisillä rompuilla, jotka hävittää heti sen jälkeen kun kuvat on ladattu valokuvaliikkeen pöpöpesäkkeeseen.
-
Itse olen vastaavissa tilanteissa polttanut tiedostot cd:lle. Kun levyn viimeistelee, ei ole pelkoa, että sinne joku jotain lisäisi. Samalla levyn voi säilyttää vedosten kanssa, jolloin kopioiden teettäminen on helppoa ilman tiedostojen etsintää. Tyhjät levyt eivät juurikaan maksa, joten kulueränä valokuvauksessa tämä on täysin mitätön.
-
Yksi mahis on toimittaa kuvat tulostettavaksi vanhoilla muistikorteilla. Tuollaisilla 256/512 muistikorteilla ne printtiin menevät parhaat kuvat kulkevat kätevästi ja kortin voi aina formatoida kameralla ennen uudelleenkäyttöä, jolloin virukset katoavat ilman että korttiin tarvitsee koskea tietokoneella kontaminaation jälkeen.
-
Kun keskimääräinen suomalainen mies on insinjööri ja naimisissa hoitsun kanssa, kaikkien tilastojen mukaan suomalaisen tulee tuntea termi "kontaminaatio".kapama-7 kirjoitti:Kontaminaatio. Hih ;)dlite kirjoitti:...virukset katoavat ilman että korttiin tarvitsee koskea tietokoneella kontaminaation jälkeen.
Hieno sana. En ymmärtänyt. Googlasin ja sen jälkeen ymmärsin vielä vähemmän.
kapa
Joillekin ihmisille keskiarvoon kuuluminen on jopa tavoitelemisen arvoinen asia.
-
- Viesti:
Valokuva liike kiisti. Sanoi ettei heidän koneissaan missään nimessä voi olla mitään. Siihen ei kuulemma voi tulla mitään virusta tai muutakaan ekstraa.
Näin asiakasta valistettiin. Mene ja tiedä.
lisäys:
Ennen kuin aamulla annoin vaimolle muistitikun takaisin, sain tikulta viruksen veke. Tänään vaimo siis oli vielä sieltä tilaamassa parit vähän isompina. Et taatusti meni virusvapaa tikku sinne. Tällä kertaa kuvaliikkeen pitäjä hoiti itse sen laitteen käytön. Ja toki sain viruksellisen tikut sieltä takaisin. Että sillei.
Et onks aiheesta varmaa ja luotettavaa virustietoa, vai luotammeko sokeasti fotokauppiaaseen? Vai onko tuo nyt sit mikään ongelma. Siirtyykö samat vastaavasti cf:llä, vai onko ongelma vain tikuissa.
Minä en ole mikään virusasiantuntija, kunhan koitan tehdä sen minkä voin, siltä osin kun asiastoista jotain olen ymmärtävinäni.
lisäys:
Ennen kuin aamulla annoin vaimolle muistitikun takaisin, sain tikulta viruksen veke. Tänään vaimo siis oli vielä sieltä tilaamassa parit vähän isompina. Et taatusti meni virusvapaa tikku sinne. Tällä kertaa kuvaliikkeen pitäjä hoiti itse sen laitteen käytön. Ja toki sain viruksellisen tikut sieltä takaisin. Että sillei.
Et onks aiheesta varmaa ja luotettavaa virustietoa, vai luotammeko sokeasti fotokauppiaaseen? Vai onko tuo nyt sit mikään ongelma. Siirtyykö samat vastaavasti cf:llä, vai onko ongelma vain tikuissa.
Minä en ole mikään virusasiantuntija, kunhan koitan tehdä sen minkä voin, siltä osin kun asiastoista jotain olen ymmärtävinäni.
Viimeksi muokannut henkka k, Joulu 20, 2008 21 : 52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Luultavasti se samainen inssi on tutustunut myös aberraatioon ja penetraatioon.Ensenada kirjoitti:Kun keskimääräinen suomalainen mies on insinjööri ja naimisissa hoitsun kanssa, kaikkien tilastojen mukaan suomalaisen tulee tuntea termi "kontaminaatio".kapama-7 kirjoitti:
Kontaminaatio. Hih ;)
Hieno sana. En ymmärtänyt. Googlasin ja sen jälkeen ymmärsin vielä vähemmän.
kapa
-
- Viesti:
Tai sitten se valokuvamarketin pässi ei vain käsitä päivittää vindous ysikasiaan tuoreempaan. Tai jokin muu vastaava selitys. IE:llä siellä kuitenkin surffitaan ja luotetaan samalla mikkisorsan omaan tuliseinäpalomiesmuuriin, jonka lisäksi jotain "hifimpää" virustorjuntaa ei tarvita. Eihän meillä voi mittää olla, ku onniinku kalliit mikkisorsat ja sellaset. Digidigitki.henkka k kirjoitti:Valokuva liike kiisti. Sanoi ettei heidän koneissaan missään nimessä voi olla mitään. Siihen ei kuulemma voi tulla mitään virusta tai muutakaan ekstraa.
lisäys:
-Sale
Hirmuinen hintaposliini ja armoton murska-arvostelija.
-
Läppäri mukaan ja näyttäen puodin pitäjälle kädestä pitäen miten homma toimii. Voikos tällaisesta valittaa kuluttajasuoja-asiamiehelle? Mikä puoti että tietää vältellä? Tai kertokaa toki edes että minkä mallinen automaatti on kyseessä?henkka k kirjoitti: Ennen kuin aamulla annoin vaimolle muistitikun takaisin, sain tikulta viruksen veke. Tänään vaimo siis oli vielä sieltä tilaamassa parit vähän isompina. Et taatusti meni virusvapaa tikku sinne. Tällä kertaa kuvaliikkeen pitäjä hoiti itse sen laitteen käytön. Ja toki sain viruksellisen tikut sieltä takaisin. Että sillei.
-
- Viesti:
-
- Site Admin
- Viesti:
-
-
-
- Viesti:
-
- Viesti:
-
- Viesti:
Älä rääkkää. Muutenkin kärsin tarpeeksi pc:stä ja macin puutteesta. Jos nuo asiakkaat (jotka ovat aina oikeassa, mutta joutuvat maksamaan siitä hirveästi "vahingonkorvausta") vaatisi noita pc-ohjelmia, niin macciähän minäkin käyttäisin. Linuxia minulla on servereissä, mutta muutoin olen valitettavan sidoksissa tuohon kaaosteorian mukaiseen käyttikseen. Kaikkia muita käyttiksiähän voisi simuloida järeämmällä tietokoneella, mutta windowsia ei voi simuloida, koska se käyttäytyy kaoottisesti.fotom kirjoitti:Höh, ei voi mitään. Jos haittaa, hankkikoot oikeat koneet purkkaviritelmiensä tilalle.adapteri kirjoitti:Sitten apple-käyttäjät saastuttavat ihmisten tietokoneet virustikuilla, vaikka oma lelu ei niistä kärsikään.
-
- Viesti:
Mulla on ainakin pari kpl sellaisia USB-tikkuja joissa tuo kirjoitussuojakytkin on, mutta suurimmassa osassa tosiaan ei ole. Kai se pikkukytkin maksaa tikun hinnasta niin suuren osan että ei kannata sitä sinne laittaa, varsinkin kun asiakkaat ei taida osata haluta sellaista.MattiH kirjoitti:Luulisi, että muistitikkuihin ja muistikortteihin olisi helposti saanut laitettua pienen namiskan, jota painamalla päälle tulee kirjoitussuoja. Samaan tyyliin kuin ennen vanhaan disketeissä...
-
- Viesti:
Niin siis onhan niitä tietokoneita, joihin tulee kaupan yhteydessä kylkiäisinä jonkin sortin tietoturvaohjelmat. Saattavat vähän maksaa. Tai sitten kuvakaupan pitäjä ei ole sellaista osannut tai halunut hommata / tai päivittää ajan tasalle.
En ottanut ylös sitä viruksen / haittaohjelman nimeä. Kyllä f-secure sitä vilautti mulle, sanoi sen olevan virus. Se tieto tuli ja meni. Lienee epäolennaista. Jotain ekstraa se joka tapauksessa taisi olla.
Mutta jos asia on ollut liian vähällä huomiolla, ja vähänkään retuperällä, niin asiaa luulisi olevan aika helppo selvittää ja nostaa esille. Tikun ja läppärin kanssa liikkeisiin. Jos ja kun ainakin tämä yhden liikkeen osalta tuntuu selkeästi olevan ongelmia, niin on totaalisen väärä tapa painaa villasella ja väittää ettei meidän parturi kyl mitään kirppuja levittele. Vai miten se nyt menikään.
En ole asiaa pahemmin pohtinut, koska olen itse aina käyttänyyt profiloituna fotonettia. Jos vaimo tilaa ajallaan niin käyttää ificoloria, vai mikä lie. Jos taas minulla on tulipalokiire niin olen joskus käynyt Leppävaaran Sellossa muistikortilla tai levyllä. Tämä oli eka tapaus missä kuvat meni muistitikulla. Et siinä suhteessa kiinnostaisi tietää että onko noissa minkä asteinen tietoturvariski, ja onko sama riski myös cf-korteissa. Cf-korttejahan useimmat asiakkaat kait kiikuttaa noihin liikkeisiin.
En ottanut ylös sitä viruksen / haittaohjelman nimeä. Kyllä f-secure sitä vilautti mulle, sanoi sen olevan virus. Se tieto tuli ja meni. Lienee epäolennaista. Jotain ekstraa se joka tapauksessa taisi olla.
Mutta jos asia on ollut liian vähällä huomiolla, ja vähänkään retuperällä, niin asiaa luulisi olevan aika helppo selvittää ja nostaa esille. Tikun ja läppärin kanssa liikkeisiin. Jos ja kun ainakin tämä yhden liikkeen osalta tuntuu selkeästi olevan ongelmia, niin on totaalisen väärä tapa painaa villasella ja väittää ettei meidän parturi kyl mitään kirppuja levittele. Vai miten se nyt menikään.
En ole asiaa pahemmin pohtinut, koska olen itse aina käyttänyyt profiloituna fotonettia. Jos vaimo tilaa ajallaan niin käyttää ificoloria, vai mikä lie. Jos taas minulla on tulipalokiire niin olen joskus käynyt Leppävaaran Sellossa muistikortilla tai levyllä. Tämä oli eka tapaus missä kuvat meni muistitikulla. Et siinä suhteessa kiinnostaisi tietää että onko noissa minkä asteinen tietoturvariski, ja onko sama riski myös cf-korteissa. Cf-korttejahan useimmat asiakkaat kait kiikuttaa noihin liikkeisiin.
-
Sanoisin että eri käyttöjärjestelmä omaan koneeseen (tai erimerkkinen kone) on väärä vastaus. Kyllä kaikkien asiakkaiden pitäisi voida luottaa siihen, että tikku on puhdas liikkeessä käynnin jälkeenkin. Liike voi ihan rauhassa kiistää saastuttaneensa tikun, mutta todisteet puhuvat karua kieltään.
Tietysti CD on hyvä vaihtoehto, kuten ketjussa aikaisemmin ehdotettiinkin, mutta pääsääntöisesti olen sitä mieltä että asiakkaalta ei pitäisi vaatia mitään erityistä toimenpidettä "viruksen kanssa elämisen" mahdollistamiseksi.
Itsekin olen ns. sekakäyttäjä, Wintööttiä ja Linuxia kotikoneissa. Ei olisi kiva huomata että usb-tikulla johon olen Linuxista siirtänyt teetettävät kuvat, onkin Winkkarini saastuttava virus.
//milarik
Tietysti CD on hyvä vaihtoehto, kuten ketjussa aikaisemmin ehdotettiinkin, mutta pääsääntöisesti olen sitä mieltä että asiakkaalta ei pitäisi vaatia mitään erityistä toimenpidettä "viruksen kanssa elämisen" mahdollistamiseksi.
Itsekin olen ns. sekakäyttäjä, Wintööttiä ja Linuxia kotikoneissa. Ei olisi kiva huomata että usb-tikulla johon olen Linuxista siirtänyt teetettävät kuvat, onkin Winkkarini saastuttava virus.
//milarik
Don't sleep or you'll find me gone
just an image in the air
just an image in the air