Virusta virusta virusta

Jollei löydy muuta lokeroa, niin tänne. Aiheen on kuitenkin jotenkin liityttävä kuvaukseen.
Tipe
Viesti:

Virusta virusta virusta

Viesti Kirjoittaja Tipe »

Niinpä, eipä kai tänne kuulu, mutta kerronpahan nyt kaikille.

Mulla oli Norton Internetsecurity 2004 tässä myllyssä ja sitten SP2:en kanssa kikkaillessani jouduin raapasemaan format c:t

Todennäköinen syy tähän oli virustartunnat, joita koneesta löytyi 12 erilaista. em. Norton oli jatkuvalla päivityksellä, eli se päivitti 3-4 kertaa päivässä virustietokantansa.

No sehän on tiedossa, ettei nämä torjuntaohjelmien valmistajat ole koskaan aivan samalla aikajanalla, kuin virusten kirjoittajat.
Faktaa kuitenkin on, että sasseria jne. löytyi koneesta oikein urakalla.

Hankin ja asentelin tähän uusinnan yhteyteen sitten F-Securen 5.42 version, kun sen halvalla sain. No tällä pystyi poistamaan ko. 12 virusta ja osa lähti sitten erilaisilla poisto-ohjelmilla.

Joita muuten on ainakin ao. osoitteista saatavissa:

http://www.f-secure.com/download-purchase/tools.shtml
http://securityresponse.symantec.com/av ... .list.html
http://www.kaspersky.com/removaltools

No nyt on sitten kaikki asenneltu uudemman kerran ja SP2:kin toimii moitteettomasti. 2:n päivän työhän tässä on ollut päivityksineen päivineen

Eli jos jolla kulla on tuo Norton, niin suosittelen vaihtamaan johonkin nopeamman vaste-ajan omaavaan suojaukseen.
Kehutuin kai on tuo Kasperskyn virustorjunta, mutta myös tehokkuus tuo sen konfiguroinnin opettelun eteen. F-Secure ainaskin tuntuu toimivan. Palomuurina toimii toistaiseksi XP:n oma firewall, mutta kaippa hankin vielä tuon F-Securen version siitäkin.

Ihan vaan varoituksena ja mietinnän alle.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
nieppi

Viesti Kirjoittaja nieppi »

Pitipäs varoiksi päivittää norttoni.
MattiH
Site Admin
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MattiH »

Tuskinpa Nortonissa on mitään vikaa, sinulla on tainnut olla kone verkossa muutaman minuutin ilman palomuuria tms. (tai sitten ei ole päivitetty XP:n aukkoja automaattisesti).

Virusviestejä sataa parikymmentä minulle joka päivä. Onneksi ne tietää etukäteen (kun otsikot ovat aina englanniksi ja virusvaroituksista tuttuja). En edes hae niitä koneelle, vaan poistan jo palvelimella.

Nebulan sivuilla on linkki, jonka kautta voi tarkistaa online koneen Pandan softalla
http://www.nebula.fi/activescan.php

Parin viime kuukauden aikana on tullut luettua suomalaisista tietokonealan lehdistä, miten tämänkin alan ihmisten koneet ovat saastuneet, kun ne on liitetty pieneksi hetkeksi verkkoon ilman palomuuria tms. XP:n SP2:n myötä nämä vähenevät, kun oletuksena on palomuurin päälläolo (Vaikkakin alkeellinen, niin aiemmin ei ollut mitään. Sillä aikaa kun käyttöjärjestelmä haki ammottavia aukkoja paikkaavia päivityksiä, kone saastui. Taisi olla keskimäärin 20 minuuttia keskimäärin aikaa, niin suojaamaton kone jo saastuu. Riittää, että on verkossa, ei tarvitse käydä millään sivulla eikä avata yhtään sähköpostia).

Mielestäni Norton on pärjännyt lehtien testeissä ihan hyvin, en usko, että siinä on ollut syy koneesi saastumiseen.
Tipe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tipe »

Niin, kyllä minulla tuossa N.I.S:ssä oli palomuuri ja virustorjunta jatkuvasti päällä. ADSL:n yhteys aukeaa hiukan koneen viimeisten käynnistysten jälkeen, jolloin ko. softat on kerenneet jo käynnistyä.
Päivitykset automaatilla, päivittäin dataa hakien ja viikkoskannauksella kerran viikossa koko kone läpi. Eipä vaan löytänyt noitakaan viruksia mitä F-Sec. löysi.

No nyt webbi pelaa, kuten 1M linjan pitäisikin kun ei virukset lähettele törkyä koko aikaa. Muutenkin suorituskyky nousi aika dramaattisesti koneen puhdistuttua.

Henkilökohtaisesti en siis ole ollut N.I.S:ään tyytyväinen ja katsotaan nyt, mihin tämä F.S. vie.
seppot

Viesti Kirjoittaja seppot »

Kaverilla on Nortonin palomuuri, virustorjunta ja mitä kaikkea siihen pakettiin kuuluu. Kuukausi takaperin pisti taas 78 euron siihen rahaa kiinni. Asenteli epähuomiossa SP2:n. Sen poistamiseen ja Nortonin kuntoon saamiseen sen jäljiltä on mennyt arviolta viikko 14 tuntisia päiviä hänen ja minun harrastusaikaa. Ennen SP2:sta Norton oli viiminen ohjelma mikä lähti käyntiin eli miltei minuutti meni ilman palomuuria. Palautuspisteiden ym Nortonin poistojen ja uudelleenasennuksien jälkeen Norton käynnistyy ennen Trojan Hunteria (maksettu) ja Spy Sweeperiä (hmm), mutta silti liveupdate särkyy parin päivän välein ja asennus menee uusiksi. Alkaa sujua tuo asentelu ja poisto jo ihan rutiinilla, kuulemma, mutta ei ole sillä hyvä. Kyllä maksetun ohjelman pitäisi toimia paremmin. Viruksia on koneella ollut Nortonista huolimatta useita ja sähköpostia hän ottaa vastaan vain viideltä tuntemaltaan henkilöltä joten se puoli pitäisi olla kunnossa.

Nykyään vapaamuotoisempi surffailu suoritetaan Knoppixin kanssa. Pysyy kone puhtaana. Kolminkertainen eläköönhuuto Nortonille. hip hip hooray, hip hip hooray jne...

Sepe
--
Nipeo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nipeo »

Töissä, alaa hyvin tunteva henkilö, sanoi että Win XP ja Norton Internet Security 2004 eivät toimi yhdessä. Mutta aikaisemmat versiot toimivat.
Itselläni oli juuri N.I.S 2004 koneellani ja kaikenlaisia omituisia koneen kaatumisia. Etsin Nortonin sivuilta vastauksia ja päivityksiä, mutta en mitään apua löytänyt.

Joten hankin ulkoisen palomuuri/kytkimen ja pelkän Nortonin antivirusohjelman. Sen jälkeen kaikki on toiminut. Jopa SP2 paketin päivitys onnistui.

Silti hieman epäilyttää Norton.
Aidan toisella puolen ruoho on vihreämpää
kohan

Viesti Kirjoittaja kohan »

Olen käyttänyt Security Task Manageria selvittämään itselleni mitä kaikkia prosesseja koneessa on käynnissä ja kenen toimesta jos epäilen jonkun ylimääräisen olevan sekaantuneen koneen toimintaan. Siitä löytyy myös kokeiluversio.
http://www.neuber.com/taskmanager/regonline.html
mikko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikko »

Nortonista on tullut uusi versio 2005

http://nct.symantecstore.com/0142/NAV_2 ... lware.html

Siinä on matosuojaukset ja kaikki muut tarpeelliset asiat.
Viimeksi muokannut mikko, Marras 05, 2004 12 : 19. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
*Pro Mikko Laakso*
seppot

Viesti Kirjoittaja seppot »

Samaan selvitystyöhön olen käyttänyt ohjelmaa mikä löytyy tuolta.

http://www.sysinternals.com/ntw2k/freew ... cexp.shtml

Freewarea ja näköjään uusi versio ilmestynyt, pitääkin asentaa yksin tein.

Sepe
--
pevelius

Viesti Kirjoittaja pevelius »

jaa-a, näitä lukiessa tulee (anteeksi vaan) hyvä mieli, että tuli aikanaan vaihdettua windowsit pois ja hommattua tilalle linux ja mäkki.
mikko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikko »

pevelius kirjoitti:jaa-a, näitä lukiessa tulee (anteeksi vaan) hyvä mieli, että tuli aikanaan vaihdettua windowsit pois ja hommattua tilalle linux ja mäkki.
Mulla on ollut windows siitä lähtien kun synnyin ja koneessani ei ikinä ole ollut yhtään virusta vaikka pyörin jos millä epämääräisillä sivuilla ja latailen jos jonkin näköistä softaa koneelleni, kun on kunnollinen virussofta homma toimii.
*Pro Mikko Laakso*
luola

Viesti Kirjoittaja luola »

Jaa-a, ja näitä lukiessa hyvä mieli, kun näkyy ilmainenkin virusohjelma toimivan Nortonia paremmin?? - ??
- Tunnustan, etten ole kesäkuun jälkeen maksanut lisäaikaa Normanniin (siis -man, ei -ton), vaan olen seilannut AVG:lla ja tuurilla...
- Kolme vuotta laajakaistalla, eikä ole vielä päässyt yksikään virus oikein pesää tekemään - kop kop- (No nyt se sitten tulee huomenna..) Palomuurina zonealarm, ja win oma myös päällä.

- Tuntuisi kylläkin siltä, että virustutkaa paljon tärkeämpi on palomuuri ja käyttöjärjestelmäpäivitykset. Ei tarvita 20 minuuttia; alle 60 sek, ja kaverini uusi kone ole sekaisin vuosi sitten. Joulukuussa kun näet myytiin vielä konetta, jonka os:ssa ei ollut jo heinäkuussa tullutta paikkaa... niinpä ensimmäisenä kone täynnä pöpöjä, paikkaa haettaessa. Kun ei tainnut hänellä olla edes xp:n oma palomuuri päällä - miksi olisikaan sitä osannut laittaa ensimmäiseksi. - Nooh, menipä siinä aaton aattoa minultakin mukavasti, kun hommaa pähkäiltiin, ja lopulta asennettiin win uudestaan..

-Edit: Mistähän johtuu, mutta tuo Pandan onlinescan ei ole toiminut ei sitten koskaan? Kokeilin taas, ja taas jää ikuisiksi ajoiksi "Downloading... ... please wait" ikkunaan, kun ensin on jo jotain roskaa asennellut.
Sensijaan Trendmicron Housecall on toiminut aina!
lm
pevelius

Viesti Kirjoittaja pevelius »

joo mikko, mä olen itse käyttänyt töissä windowsia versiosta 3.11 eteenpäin ja käytän edelleen. olen meidän firman admin varsinaisen työni lisäksi.
tuo linux-mäkki-osasto on silti huomattavasti parempaa, ei pelkästään tämän homman osalta vaan muutenkin. mutta kukin käyttäköön mitä tykkää. itse en kotiini windowseja enää laita, sen verran surkeita ovat kaikki verrattuna noihin.
Bosse

Viesti Kirjoittaja Bosse »

kapokki kirjoitti:Töissä, alaa hyvin tunteva henkilö, sanoi että Win XP ja Norton Internet Security 2004 eivät toimi yhdessä. Mutta aikaisemmat versiot toimivat...
Outoa! Minulla on kolmessa koneessa ollut XP ja NIS04, nyt SP2 -päivitys lisätty ja vieläkin toimii eikä ensimmäistäkään örkkiä ole koneeseen päässyt. (Tätä ei ehkä olisi pitänyt kirjoittaa - seurauksena todennäköisesti totaalikatastrofi ja öhkömönkiäisinvaasio!)

edit: typo
Dwarf

Viesti Kirjoittaja Dwarf »

kapokki kirjoitti: Joten hankin ulkoisen palomuuri/kytkimen ja pelkän Nortonin antivirusohjelman. Sen jälkeen kaikki on toiminut. Jopa SP2 paketin päivitys onnistui.
Just in case; Ulkoinen palomuuri (yleensä) estää vain sisäänpäin tulevan, (vaarallisiksi katsomansa) liikenteen, ei uloslähtevää!
- > Muistakaa myös SpyWare! Läheskään kaikki virus-softat ei osaa tunnistaa/poistaa noita riiviöitä.... ... .. .

EDIT: Kannattaa myös erittäin vakavasti harkita jotain muuta selain-ohjelmaa, kuin explorer... Esim Firefox
- - Käyttäjä on poistunut dc.netistä - -
Tinttara

Viesti Kirjoittaja Tinttara »

ADSL:mme ei ole kuukausiin tuonut viruksia tai matoja koneellemme. Kone on netissä tuntikausia/päivä ja kaikkea mahdollista imuroidaan ja epämääräisillä sivuilla surffataan. Tämän hetkinen asearsenaalimme on F-Secure, ZoneAlarm, AdAware ja tietenkin SP2 Wintoosan omine palomuureineen. F-Secure päivitetään joka päivä, ZoneAlarm taitaa päivittyä itsekseen samoin kuin AdAware. Skannaan koko masiinan F-Securella ja AdAwarella kerran viikossa tai kahdessa. AdAware löytää aina jotain, mutta nuo vakoilupöpöthän ei konetta sekoita. Nortonin aikaan ongelmia oli jatkuvasti ja formatC:tä sai tarjota useamman kerran vuodessa.
- Aromia aamiaismuroihin -
adapteri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja adapteri »

Minulla oli vuosia ollut "vain" virustorjunta koneessa. Sitten laajensin valikoimaa adawarella. Se löysi jo paljon kiusantekijöitä, joita virustorjunta ei löydä. Seuraavaksi tuli SpyBot. Se löysi vielä monta ohjelmaa, joita noista kumpikaan ei löytänyt. Sitten tarkistin vielä käsin, mitä softia tuolla program filesissä oli. Siellähän oli pari ihan tarpeetonta, esim WindowsAdCtl ja joku muu vastaava. Selaimeen (IE) tulee helposti ihan tarpeettomia lisäkkeitä. Nekin ovat "haittaohjelmia". Niiden poistaminen vaatii muitakin ohjelmia, kuin virustorjunnan ja adawaren.
unssi

Viesti Kirjoittaja unssi »

Hauskaa luettavaa. 2 maccia netissä jatkuvasti, ei yhtään virusta tai muutakaan spywarea ole tullut. Palomuuri ei ole edes päällä ja netistä ladataan kaikkea *sensuroitu*.

Macci on työpöydällä seissyt 5 vuotta ja kertaakaan en ole uudestaan asennellut.

Omistin vielä vuosi sitten uuden PC:n, jossa oli XP. Vuoden aikana asensin sen ainakin 2 kertaa kokonaan uusiksi ja palomuurit ym. oli päällä.
adele

Viesti Kirjoittaja adele »

Bosse kirjoitti: ollut XP ja NIS04, nyt SP2
Tipe kirjoitti: tuossa N.I.S:ssä F-Sec. löysi. 1M en siis ole ollut N.I.S:F.S. vie.
Tipe kirjoitti:Mulla oli Norton Internetsecurity 2004 jouduin raapasemaan format c:t sitten F-Securen 5.42 tuo Norton, Kasperskyn virustorjunta konfiguroinnin.
adapteri kirjoitti:laajensin valikoimaa adawarella. tuli SpyBot. esim WindowsAdCtl ja joku muu vastaava.
Tinttara kirjoitti:..on F-Secure, ZoneAlarm, AdAware ja tietenkin SP2 Wintoosan omine palomuureineen. F-Secure päivitetään ZoneAlarm AdAware. Skannaan F-Securella ja AdAwarella . AdAware Nortonin formatC:tä
Omista Macin, nuo muut eivät ole tuttuja.
”Tie helvettiin on kivetty hyvillä aikomuksilla.”
adapteri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja adapteri »

adele kirjoitti: Omista Macin, nuo muut eivät ole tuttuja.
Minä olen pikkuisen kateellinen macin omistajille. Olen ollut Macfani siitä alkaen, kun näin ensimmäisen Apple Lisan. (Minulla oli silloin Apple II euroPlus)

Valitettavasti jotkut meistä joutuvat tekemään työtä pc-maailmassa. Minä suunnittelen pc-softaa. Mitä enemmän työskentelen pc:n kanssa, sitä enemmän pidän macista.
Vastaa Viestiin