ilkka1059 kirjoitti:Olet, Erkki, aika veijari, jos meinaat kaiken tuon raahata laskettelurinteeseen mukaan. Tämä tietysti ajatuksella, että itse myös laskettelisi!!
Veijari olen sitten - no, ehken.
Lainaanpa omaa tekstiäni "
kaikki kamat eivät toki aina ja koko ajan laukussa".
Rukalla tuli viikko lasketeltua kohtuu ahkerasti. Kolmena rinnepäivänä oli kamera matkassa. Heittorepuksi tuli hankittua sitten loppujen lopuksi Tamrac Velocity 7X. Hyvä, kompakti, luotetava ja toimiva reppu. Ainoa moite siitä, että läpän vetoketjun kangaslenkki on saman värinen kuin itse reppu, joten sitä ei meinaa silmällä havaita. Noh, nyt se on oranssi :)
Kalustoani en siis kuljettanut toki kaikkea mukana. Runko + pikkuzoomi + vara-akku ja muistikortteja oli aina, ja kahdella reissulla myös 70-200 zoomi sekä mini slik-jalusta. Nämä reppuni nielee vielä siten, että ne saa hanskat kädessä paikoilleen/pois.
Omasta mielestäni tälläinen heittolaukku on turvallisempi valinta kuin vyölaukku - siis mahdollisia kaatumisia, törmäyksiä ajatellen. Heittolaukku rinnan päälle siirrettynä ei ole koskaan tiellä hisseissä eikä se myöskään "ahdista" sivulla kun 6 hengen tuolihissi on täysi. Vapaassa laskettelussa reppu oli selässä vyötäisille tiukkaan vyötettynä. Kokeilin myös laskemista reppu rinnan päällä (voisi olla kaluston kannalta turvallisin paikka?) mutta se välillä hieman kinnasi vastaan aktiivisessa, kovavauhtisessa rinne cruisailussa sekä "metsäreiteillä", joissa tuon tuosta pitää ottaa tosi syvää kyykkyä.
Viikon opit:
Kaksi optiikkaa kerralla mukana rinteessä on turhaa - käytännössä ei tule juurikaan vaihdeltua (kun ollaan suksimiehenä).
Mini-jalusta on tosi jees iltamäessä, öisiä tunturimaisemia ikuistettaessa.
Repussa tulisi olla ylimääräinen, helposti avattava pääli-/sivulokero esim. hanskoille, lisämyssylle, "eväille".
t. Eki J