Valokuvaus ja moottoripyöräily
-
Valokuvaus ja moottoripyöräily
Onkohan täällä kukaan muu pohtinut samaa, eli miten yhdistää moottoripyöräily ja valokuvausharrastus (järkkärillä)? Itse harrastan moottoripyöräilyä pääasiassa matkaendurolla metsäteitä ja pellonlaitoja ajellen ja usein tulee eteen hienoja maisemia, jotka tekisi mieli tallentaa muistikortille. Hienoimmat reissut ovat parina viime vuonna suuntautuneet Romanian karpaateille nappularenkaat alla ja hiekkapäällysteisiä teitä ajellen. Vuoren rinteellä pokkarilla räpsytellessä tulee aina mielen, että olisipa parempi kamera mukana. Keväällä on taas edessä reissu samoille vuorille nyt ajattelin jo ottaa paremman kameran mukan.
Runkona minulla on 40D ja reissuun lähtisi mukaan ef-s 17-55 ja ehkä tokinan laajis. Olen vain aina pelännyt kamerakaluston kestoa tuollaisessa hiekkatiepainotteisessa rynkytyksessä, enkä ole uskaltanut ottaa kameraa mukaan.
Onko kenelläkään ideoita tai kokemuksia järkkärikaluston pakkaamisesta esim. tankkilaukkuun niin, että kamera olisi helppo ottaa tarvittaessa esiin, mutta se olisi kuitenkin turvassa kun parin viikon aikana kömmähtää nutulleen kymmenisen kertaa Ukrainalaisilla ja Romanialaisilla vuoristopoluilla?
Runkona minulla on 40D ja reissuun lähtisi mukaan ef-s 17-55 ja ehkä tokinan laajis. Olen vain aina pelännyt kamerakaluston kestoa tuollaisessa hiekkatiepainotteisessa rynkytyksessä, enkä ole uskaltanut ottaa kameraa mukaan.
Onko kenelläkään ideoita tai kokemuksia järkkärikaluston pakkaamisesta esim. tankkilaukkuun niin, että kamera olisi helppo ottaa tarvittaessa esiin, mutta se olisi kuitenkin turvassa kun parin viikon aikana kömmähtää nutulleen kymmenisen kertaa Ukrainalaisilla ja Romanialaisilla vuoristopoluilla?
-
Kyllä se tankkilaukussa kulkee aivan hyvin mukana, eikä mene miksikään, vaikka vähän täristääkin. Laita sen verran jotain pehmustetta ympärille, että pahimmat värinät suodattuu pois. Riittää, ettei kamera ole suorassa kosketuksessa pyörän rungon kanssa.
Tuollaisessa matkaendurokäytössä metsäpoluilla nutulleen menemiset on sen verran pehmosia, ettei kamera ole niistä miksikään. Jos meinaat mennä sillälailla ympäri, että kamera tankkilaukussa jää pyörän alle taitaa huoli kamerasta olla niitä pienimpiä.
Itse kuljetin kameraa aina tankkilaukussa matkoilla. Viimeksi pohjois Afrikassa vähän vauhdikkaammassa ajossa pidin mukana vain pokkaria vyölaukussa. Siellä se säilyi hyvin. Porukasta yhdellä kaverilla oli järkkäri mukana sellaisessa kainalossa / etupuolella kulkevassa laukussa ja hyvin näytti toimivan. Itse pelkäsin järkkärin kuljettamista lähinnä omien vammojen vuoksi jos vauhdissa kaatuisin siten, että kamera jää alle. Seuraavalla reissulla on kyllä sielläkin järkkäri mukana.
Ota kamera mukaan vaan niin siitä on jotain iloa. Ei se siellä matkassa miksikään mene.
Tuollaisessa matkaendurokäytössä metsäpoluilla nutulleen menemiset on sen verran pehmosia, ettei kamera ole niistä miksikään. Jos meinaat mennä sillälailla ympäri, että kamera tankkilaukussa jää pyörän alle taitaa huoli kamerasta olla niitä pienimpiä.
Itse kuljetin kameraa aina tankkilaukussa matkoilla. Viimeksi pohjois Afrikassa vähän vauhdikkaammassa ajossa pidin mukana vain pokkaria vyölaukussa. Siellä se säilyi hyvin. Porukasta yhdellä kaverilla oli järkkäri mukana sellaisessa kainalossa / etupuolella kulkevassa laukussa ja hyvin näytti toimivan. Itse pelkäsin järkkärin kuljettamista lähinnä omien vammojen vuoksi jos vauhdissa kaatuisin siten, että kamera jää alle. Seuraavalla reissulla on kyllä sielläkin järkkäri mukana.
Ota kamera mukaan vaan niin siitä on jotain iloa. Ei se siellä matkassa miksikään mene.
-
Leica Digilux 2 omassa tukevassa nahkalaukussaan yleensä mukana, tommonen yksi 17-55 ei ole yhtään sen pidempi kuin kunnon kompaktin zoomi. Ja enempää laseja ei haalua raahata. Nyt alkaa kuitenkin tehdä mieli vaimon Fuji HS-kymppiä itsellekin, juuri sen pirun laajan+pitkän lasin takia. Pahuksen hyvä kompaktiksi, etsinkin melkein järkkäriluokkaa.
-
Täälläkin suunnalla ihmettelen kamerakamojen kuljettamista mopon kyydissä. Hakusessa olisi joku hyvä (tukeva/muotonsa pitävä/hyvin istuva ja riittävillä remmeillä) oleva selkäreppu, jonka voisi selkään vetäistä kun tuon yammun R1 kyykkärin kanssa tietä nielee.
Aiemmin mulla oli joku lowepro:n perusmallinen selkäreppu, joka ei kyllä ollut oikeen istuvuudeltaan/aerodynamiikaltaan hyvä.
Reppuun pitäis mahtua 5dII runko, 70-200 , 16-35 ja 50 linssit ainakin.
Lieneeköhän millään valmistajalla kamerakalustolle olevia moottoripyöräilyyn suunniteltuja reppuja?
Jotain näiden tyylistä ehkä?
http://www.besportier.com/archives/bobl ... ckpack.jpg
http://www.cyclegear.com/images/backpac ... ack_LG.jpg
Vai jääkö vaihtoehdoksi ostaa joku moinen kantoväline ja fiksailla itse velcrot ja väliseinät sisuksiin?
Aiemmin mulla oli joku lowepro:n perusmallinen selkäreppu, joka ei kyllä ollut oikeen istuvuudeltaan/aerodynamiikaltaan hyvä.
Reppuun pitäis mahtua 5dII runko, 70-200 , 16-35 ja 50 linssit ainakin.
Lieneeköhän millään valmistajalla kamerakalustolle olevia moottoripyöräilyyn suunniteltuja reppuja?
Jotain näiden tyylistä ehkä?
http://www.besportier.com/archives/bobl ... ckpack.jpg
http://www.cyclegear.com/images/backpac ... ack_LG.jpg
Vai jääkö vaihtoehdoksi ostaa joku moinen kantoväline ja fiksailla itse velcrot ja väliseinät sisuksiin?
-
Aika paljon kameraa mopoillessa kuskanneena voin sanoa, että mitä hankalammin kamera on otettavissa esiin, sitä enemmän kerää pelkkiä muistikuvia ja vähemmän valokuvia. Jos kamera on selän puolella, todennäköisyys kameran esiin kaivamiselle pieneneen olennaisesti verrattuna tankkilaukkuun, josta kameran saa nopeasti esille lyhyissä pysähdyksissä nousematta pyörän päältä. Kamerasta ja kypärästä riippuen ei tarvitse edes ottaa kypärää päästä kuvatakseen (mulla avattava Nolan ja Schuberin J1).
Olen kuljettanut kameraa niin enskalla kuin kyykkypyörillä enkä tiedä reppua huonompaa kuljetusvälinettä. Piste. Kaikki mikä on pois omasta niskasta on hyväksi vaikka ajelut olisivat pelkkää kioskin kiertelyä.
Uskokaa tai älkää mutta "You have been warned..."
Olen kuljettanut kameraa niin enskalla kuin kyykkypyörillä enkä tiedä reppua huonompaa kuljetusvälinettä. Piste. Kaikki mikä on pois omasta niskasta on hyväksi vaikka ajelut olisivat pelkkää kioskin kiertelyä.
-
mites ois combobreaker:

olyn e-pl1
jos kerran kanuunan kittizoomilla tuntuu pärjäävän niin sit ei ole mitään syytä vierastaa tuollaista. kaikenlisäksi tuollainen ei niin monta satasta maksa että taitaa tuollaisella reissulla upota vähintään saman verran mopon bensoihin...
e: tuo mahtunee ihan pyöräilytakin taskuun ellei ole piukeasta hells satans nahkaliivistä kyse...

olyn e-pl1
jos kerran kanuunan kittizoomilla tuntuu pärjäävän niin sit ei ole mitään syytä vierastaa tuollaista. kaikenlisäksi tuollainen ei niin monta satasta maksa että taitaa tuollaisella reissulla upota vähintään saman verran mopon bensoihin...
e: tuo mahtunee ihan pyöräilytakin taskuun ellei ole piukeasta hells satans nahkaliivistä kyse...
-
-
Semmoinen pikkureppu jonka saat vetäistyä ajon ajaksi tankkilaukuksi.
Näitä on, en muista merkkejä, tai sitten ihan vakio vedenpitävä kamerareppu ja siihen vaikka ompeluttaa suutarilla magneettiläpät (jos on peltitankki) tai vastaavat pikakiinnitykset. On sitten helppo kuljettaa myös selässä kun jättää pyörän parkkiin. Kysymyksen roinat painavatkin jo jonkin verran.
Itse olen enduroreissuilla pitänyt pokkaria ja jopa videokameraa ihan vain ajopuvun alla kaularemmissä, silloin tarvitsee vain vetäistä vetskaria auki niin saa kameran esiin. Järkkäri toki on semmoinen murikka ettei enää onnistu vaikka olisi väljempikin puku.
Näitä on, en muista merkkejä, tai sitten ihan vakio vedenpitävä kamerareppu ja siihen vaikka ompeluttaa suutarilla magneettiläpät (jos on peltitankki) tai vastaavat pikakiinnitykset. On sitten helppo kuljettaa myös selässä kun jättää pyörän parkkiin. Kysymyksen roinat painavatkin jo jonkin verran.
Itse olen enduroreissuilla pitänyt pokkaria ja jopa videokameraa ihan vain ajopuvun alla kaularemmissä, silloin tarvitsee vain vetäistä vetskaria auki niin saa kameran esiin. Järkkäri toki on semmoinen murikka ettei enää onnistu vaikka olisi väljempikin puku.
-
Jos kyykkymopolla meinaa ajellakkin, niin järkkärin+tankkilaukun saa unehtaa, kioskin kiertely kyllä voi onnistuu noinkin. Reppu tai pehmeät sivulaukut toimivat.Mr K kirjoitti:Aika paljon kameraa mopoillessa kuskanneena voin sanoa, että mitä hankalammin kamera on otettavissa esiin, sitä enemmän kerää pelkkiä muistikuvia ja vähemmän valokuvia. Jos kamera on selän puolella, todennäköisyys kameran esiin kaivamiselle pieneneen olennaisesti verrattuna tankkilaukkuun, josta kameran saa nopeasti esille lyhyissä pysähdyksissä nousematta pyörän päältä. Kamerasta ja kypärästä riippuen ei tarvitse edes ottaa kypärää päästä kuvatakseen (mulla avattava Nolan ja Schuberin J1).

-
itse pidän moottoripyörällä yleensä aina kameraa mukana. sen takia kamera ei voi olla kuin pokkari. käytin G7:kaa pitkään, ja välillä vieläkin. nyttemmin SX200:sta canonia. Tietysti se ei pärjää järkkärille, mutta ei järkkäriä vaan voisi pitää mukana. jos on muutakin tavaraa, ei yhtä koko laukkua voi varata kameralle, kamera pitäs mennä takin taskuun.
jos ei mene, ei tule mukaan ja ei tule käytettyä.
nyttemmin olen miettinyt näitä sonyn pienirunkoisia järkkäreitä. jotka lyhyellä putkella menis taskussakin.
jos ei mene, ei tule mukaan ja ei tule käytettyä.
nyttemmin olen miettinyt näitä sonyn pienirunkoisia järkkäreitä. jotka lyhyellä putkella menis taskussakin.
-
seppami kirjoitti:Onkohan täällä kukaan muu pohtinut samaa, eli miten yhdistää moottoripyöräily ja valokuvausharrastus (järkkärillä)? Itse harrastan moottoripyöräilyä pääasiassa matkaendurolla metsäteitä ja pellonlaitoja ajellen ja usein tulee eteen hienoja maisemia, jotka tekisi mieli tallentaa muistikortille.
Matkaenskaa tässä on jonkun vuoden suunnitellut, mutta vaimo on kyllä huolehtinut (mp harrastus ei kiehdo), että runkoa tai optiikkaa tulee päivitettyä tai ulkomailla käytyä siihen tahtiin, ettei rahaa saa enskaan säästettyä. Mutta mitä olen parina keväänä noita laukkuvaihtoehtoja tutkaillut, niin tuo kunijo-1:n linkkaama malli näyttäisi hyvältä ja siihen tangon etu/takapuolelle tai tankin päälle tuo kamera minunkin mielestäni kuuluu, jotta sitä tulee käytettyä. Pehmustettahan siinä saa hieman olla, eli tekee vähän kokoa laukulle. Ja kun ajellaan muualla kun asfaltilla, niin kaikki ylimääräinen roikotin pois kuskin harteilta. Mönkkäri on kyllä alkanut tuntua itsestäni helpommalta vaihtoehdolta kaluston vinkkelistä (eikä vaimokaan vierasta), mutta onhan se fiilis vähän toista..seppami kirjoitti: Onko kenelläkään ideoita tai kokemuksia järkkärikaluston pakkaamisesta esim. tankkilaukkuun niin, että kamera olisi helppo ottaa tarvittaessa esiin, mutta se olisi kuitenkin turvassa kun parin viikon aikana kömmähtää nutulleen kymmenisen kertaa Ukrainalaisilla ja Romanialaisilla vuoristopoluilla?
-
Itsekkin raskasta kamerasettiä ollut mukana mopoillessa. Threadissa on jo mainittu suurin osa huomioitavista asioista.
Noin järkkärikäyttäjänä, mutta myös pokkaria kokeilleena, pistäisin paljon innostusta jos piankin tulisi joku noista peilittömistä pokkarijärjestelmistä sääkestävänä markkinoille. Suodinkierteen väliin tiivistetty muovipussi ollut itsellä mielessä ns. halvin tapa tehdä kamerasta säänkestävä.
Croppi tai koko kenno on melkein edellytys asiallisille kuville ja tosiaan sitä isoa järkkäriä ei aina saa esille helposti. Jos saa pakattua niin, että saa, niin hyvä niin.
Noin järkkärikäyttäjänä, mutta myös pokkaria kokeilleena, pistäisin paljon innostusta jos piankin tulisi joku noista peilittömistä pokkarijärjestelmistä sääkestävänä markkinoille. Suodinkierteen väliin tiivistetty muovipussi ollut itsellä mielessä ns. halvin tapa tehdä kamerasta säänkestävä.
Croppi tai koko kenno on melkein edellytys asiallisille kuville ja tosiaan sitä isoa järkkäriä ei aina saa esille helposti. Jos saa pakattua niin, että saa, niin hyvä niin.
-
Itse kuvaan välillä kameran takanäytöltä kun ei jaksa repiä kypärää pois päältä. Hyvin toimii. Jos tarkoitus on kuvata jotain kohdetta enemmänkin niin sitten voikin riisua ajovarusteita. Jos valokuvaus ei ole se ykkösasia reissulla niin en antaisi sen vaikuttaa kypärän valintaan.cedricfan kirjoitti:Jep, klaffikypärä on ehdoton, mitä vaikeampaa kuvaaminen on sitä enemmän jää kuvaamatta.Mr K kirjoitti:Kamerasta ja kypärästä riippuen ei tarvitse edes ottaa kypärää päästä kuvatakseen (mulla avattava Nolan ja Schuberin J1).
-
Itselläni on tankkilaukussa järkkäri ja en ole kokenut siinä mitään ongelmaa. Käytössä on ollut hieman kookkaammat pyörät, mutta en ymmärrä miksei homma toimis myös pienille ihmisille tarkoitetuissa pyörissä.paaton kirjoitti:Jos kyykkymopolla meinaa ajellakkin, niin järkkärin+tankkilaukun saa unehtaa, kioskin kiertely kyllä voi onnistuu noinkin. Reppu tai pehmeät sivulaukut toimivat.