kuvan pehmeys - nyt ja filmiaikana
-
- Viestit: 307
- Liittynyt: Loka 13, 2004 13 : 08
- Paikkakunta: Helsinki
kuvan pehmeys - nyt ja filmiaikana
Kun nyt olen päässyt kiinni RAW kuvaamiseen niin rupeaa ihmettelemään kuvien pehmeys (kittilinsseillä). Toki kuvat terävöityy nätisti kevyehköllä käsittelyllä, jota kamera tekee jpeggeille automaagisesti.
Kysymykseksi nousee: Katselimmeko aikoinaan yhtä pehmeitä harrastelijoiden ottamia kuvia projektoreilla vai onko nykyajan lasitavara heikentynyt oleellisesti vanhasta? Filmiaikana terävöittäminen ei ollut mahdollista, mutta muistini mukaan viime vuosituhannella nähtiin ai niin skarppeja kuvia kankaalta.
- Kultaako aika muistot?
- Onko harrastajatason objektiivit huonontut?
- Vai johtuuko kaikki siitä, että vaikka kangas oli aikoinaan iso, niin sitä katsottiin kaukaa, verrattuna siihen että nyt tuijotetaan 100% croppia 30 cm päästä näytöstä
Tai, kaikki edelliset + vielä joku muu.
Kysymykseksi nousee: Katselimmeko aikoinaan yhtä pehmeitä harrastelijoiden ottamia kuvia projektoreilla vai onko nykyajan lasitavara heikentynyt oleellisesti vanhasta? Filmiaikana terävöittäminen ei ollut mahdollista, mutta muistini mukaan viime vuosituhannella nähtiin ai niin skarppeja kuvia kankaalta.
- Kultaako aika muistot?
- Onko harrastajatason objektiivit huonontut?
- Vai johtuuko kaikki siitä, että vaikka kangas oli aikoinaan iso, niin sitä katsottiin kaukaa, verrattuna siihen että nyt tuijotetaan 100% croppia 30 cm päästä näytöstä
Tai, kaikki edelliset + vielä joku muu.
-
- Viestit: 701
- Liittynyt: Touko 05, 2009 22 : 46
-
- Viestit: 7836
- Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
- Paikkakunta: Banaanilaakso
- Viesti:
Digillä asiaan kuuluu tosiaan terävöitys, enemmän tai vähemmän. Olenkin ollut aina sitä mieltä että digi on huijaamista.
Filmiaikaa muistellessa mielessä pyörii normaalioptiikan hehkutus, se kun tuntui olevan niin halpa ja ehdottoman skarppi. Nyt digillä on huomattu sen puutteet, enää se ei olekkaan niin hyvä.
Filmiaikaa muistellessa mielessä pyörii normaalioptiikan hehkutus, se kun tuntui olevan niin halpa ja ehdottoman skarppi. Nyt digillä on huomattu sen puutteet, enää se ei olekkaan niin hyvä.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
-
- Viestit: 2202
- Liittynyt: Syys 28, 2003 16 : 03
Olen kyllä hieman eri mieltä "vanhojen" normaalioptiikoiden huonoudesta. Olen aivan vakuuttunut siitä, että kyse on lähinnä siitä, että vanhan optiikan sovittaminen digirunkoon ei aina pelita muutaman mikronin tarkkuudella.Hannu KH kirjoitti:Digillä asiaan kuuluu tosiaan terävöitys, enemmän tai vähemmän. Olenkin ollut aina sitä mieltä että digi on huijaamista.
Filmiaikaa muistellessa mielessä pyörii normaalioptiikan hehkutus, se kun tuntui olevan niin halpa ja ehdottoman skarppi. Nyt digillä on huomattu sen puutteet, enää se ei olekkaan niin hyvä.
http://www.photozone.de/nikon--nikkor-a ... rt?start=1
Less Is More
-
- Viestit: 7836
- Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
- Paikkakunta: Banaanilaakso
- Viesti:
Siitä kait siinä onkin kysymys.Tapiol2003 kirjoitti:Olen kyllä hieman eri mieltä "vanhojen" normaalioptiikoiden huonoudesta. Olen aivan vakuuttunut siitä, että kyse on lähinnä siitä, että vanhan optiikan sovittaminen digirunkoon ei aina pelita muutaman mikronin tarkkuudella.Hannu KH kirjoitti:Digillä asiaan kuuluu tosiaan terävöitys, enemmän tai vähemmän. Olenkin ollut aina sitä mieltä että digi on huijaamista.
Filmiaikaa muistellessa mielessä pyörii normaalioptiikan hehkutus, se kun tuntui olevan niin halpa ja ehdottoman skarppi. Nyt digillä on huomattu sen puutteet, enää se ei olekkaan niin hyvä.
http://www.photozone.de/nikon--nikkor-a ... rt?start=1
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
-
- Viestit: 12556
- Liittynyt: Helmi 21, 2004 15 : 02
- Paikkakunta: Keuruu
Re: kuvan pehmeys - nyt ja filmiaikana
Ennen ei kuvia zoomailtu näytöllä ja tehty tarkkoja vertailuita. Printit teetätettiin labroissa vaihtelevalla menestyksellä. Jos tuli huonoja kuvia niin vika oli kuvanvalmistajassa, harvoin kameran takana.MiM kirjoitti:
Kysymykseksi nousee: Katselimmeko aikoinaan yhtä pehmeitä harrastelijoiden ottamia kuvia projektoreilla vai onko nykyajan lasitavara heikentynyt oleellisesti vanhasta? Filmiaikana terävöittäminen ei ollut mahdollista, mutta muistini mukaan viime vuosituhannella nähtiin ai niin skarppeja kuvia kankaalta.
Nykyisin suurennellaan pikselin tarkkuudella nurkissa ja murehditaan CA:n määrää.
Ennen riitti että optiikka oli Zeissia tai Leicaa ja aina oli huippukuvia. Nykyisin jopa nämä optiikat asetetaan kyseenalaiseksi.
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
http://kohan.1g.fi/
-
- Viestit: 6454
- Liittynyt: Helmi 07, 2006 20 : 28
- Paikkakunta: Pirkanmaa
Re: kuvan pehmeys - nyt ja filmiaikana
Mitä tässä eri aikakausia vertaamaan. Suuri osa kittilinsseistä on aika kaukana unelmasta.MiM kirjoitti:rupeaa ihmettelemään kuvien pehmeys (kittilinsseillä).
-
- Viestit: 9998
- Liittynyt: Joulu 31, 2008 3 : 23
Re: kuvan pehmeys - nyt ja filmiaikana
Välillä tuntuu, että nykyään parempienkin lasien kohdalla tulee ostettua vain laatumielikuvaa, kun se laatu tuppaa unohtumaan sinne valmistajan esitteeseen.Konditiona kirjoitti:Mitä tässä eri aikakausia vertaamaan. Suuri osa kittilinsseistä on aika kaukana unelmasta.MiM kirjoitti:rupeaa ihmettelemään kuvien pehmeys (kittilinsseillä).
..
-
- Viestit: 20313
- Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22
Olen muuten toisinaan käyttänyt kyseistä Ai-S mallista 50 millistä D700:n kanssa. Mielstäni se on ihan ok, ehkäpä jopa parempi kuin mitä Photozonen testin perusteella saattaisi päätellä. Värien toisto on ei ehkä ole niin iloista kuin monilla nykyobjektiiveilla. Olisiko tässä kyse pinnoitteista?Tapiol2003 kirjoitti:Olen kyllä hieman eri mieltä "vanhojen" normaalioptiikoiden huonoudesta. Olen aivan vakuuttunut siitä, että kyse on lähinnä siitä, että vanhan optiikan sovittaminen digirunkoon ei aina pelita muutaman mikronin tarkkuudella.Hannu KH kirjoitti:Digillä asiaan kuuluu tosiaan terävöitys, enemmän tai vähemmän. Olenkin ollut aina sitä mieltä että digi on huijaamista.
Filmiaikaa muistellessa mielessä pyörii normaalioptiikan hehkutus, se kun tuntui olevan niin halpa ja ehdottoman skarppi. Nyt digillä on huomattu sen puutteet, enää se ei olekkaan niin hyvä.
http://www.photozone.de/nikon--nikkor-a ... rt?start=1
Objektiivin mekaaninen laatu on kuitenkin sitä luokka, että nykymarkkinoilla hintalapuksi voisi lätkäistä ainakin 500e. Ja jos kuluttaja ei tätä muuten nielaise, niin laitetaan spekseihin, että kyseessä on "pannari" :-)
-
- Viestit: 2202
- Liittynyt: Syys 28, 2003 16 : 03
Heh, tuo "pannari" on hyvä veto ja niin todellinen.nomad kirjoitti:
Olen muuten toisinaan käyttänyt kyseistä Ai-S mallista 50 millistä D700:n kanssa. Mielstäni se on ihan ok, ehkäpä jopa parempi kuin mitä Photozonen testin perusteella saattaisi päätellä. Värien toisto on ei ehkä ole niin iloista kuin monilla nykyobjektiiveilla. Olisiko tässä kyse pinnoitteista?
Objektiivin mekaaninen laatu on kuitenkin sitä luokka, että nykymarkkinoilla hintalapuksi voisi lätkäistä ainakin 500e. Ja jos kuluttaja ei tätä muuten nielaise, niin laitetaan spekseihin, että kyseessä on "pannari" :-)
Minustakin vanhemmilla Nikkoreilla on kylmempi värien toisto. En tiedä onko tahallista vain onko pyrkimys kylmäsävyisiin kuviin, jotka voivat näyttää sen takia ehkä hiukan terävämmältä. Tuota samaa käytettiin 80-luvulla messuilla videoesittelyissä. Lähes joka osastolla esittelyelokuvat ja mallikohteet sisälsivät paljon sinistä, harmaata ja hopeaa, jolloin kuva näyti paljon kontrastikkaammalta ja terävämmältä kuin jokin lämminvärinen kukkapuska/kasvoasetelma.
Less Is More
-
- Viestit: 4834
- Liittynyt: Helmi 27, 2009 13 : 21
- Paikkakunta: Jkl
Re: kuvan pehmeys - nyt ja filmiaikana
tässäpä se. kuinka moni vedosti metrin kuvan jokaisesta otetusta ruudusta? onhan se negatiivi tosi skarppi...kohan kirjoitti:Ennen ei kuvia zoomailtu näytöllä ja tehty tarkkoja vertailuita. Printit teetätettiin labroissa vaihtelevalla menestyksellä. Jos tuli huonoja kuvia niin vika oli kuvanvalmistajassa, harvoin kameran takana.MiM kirjoitti:
Kysymykseksi nousee: Katselimmeko aikoinaan yhtä pehmeitä harrastelijoiden ottamia kuvia projektoreilla vai onko nykyajan lasitavara heikentynyt oleellisesti vanhasta? Filmiaikana terävöittäminen ei ollut mahdollista, mutta muistini mukaan viime vuosituhannella nähtiin ai niin skarppeja kuvia kankaalta.
Nykyisin suurennellaan pikselin tarkkuudella nurkissa ja murehditaan CA:n määrää.
Ennen riitti että optiikka oli Zeissia tai Leicaa ja aina oli huippukuvia. Nykyisin jopa nämä optiikat asetetaan kyseenalaiseksi.
ja kuinka moni katsoo nykypäivänä 100% croppeja 10+ megapikkelsin kennolta?
kenellä oli AA-filtteri filmiaikana putken ja filmin välissä?
eiköhän noi loogisimmat selitykset tulleet jo?
-
- Viestit: 34035
- Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05
Re: kuvan pehmeys - nyt ja filmiaikana
Jokainen diakuvaaja. Tosin metri on alakanttiin...ossipena kirjoitti:
Tässäpä se. Kuinka moni vedosti metrin kuvan jokaisesta otetusta ruudusta? Onhan se negatiivi tosi skarppi...
En tiedä. Usea? Harva?ossipena kirjoitti: Ja kuinka moni katsoo nykypäivänä 100% croppeja 10+ megapikkelsin kennolta?
Eiköhä se ollut alkon ja toimituksen välissä...ossipena kirjoitti: Kenellä oli AA-filtteri filmiaikana putken ja filmin välissä?
Ehkä.ossipena kirjoitti: Eiköhän noi loogisimmat selitykset tulleet jo?
Waldo's Peoplen Waldo:
"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
-
- Viestit: 34035
- Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05
Onhan se edelleen halpa ja skarppi. Ehkä 70-luvullakin osti mielummin 300mk normaalin, kuin vähän terävämmän 1500mk:n pikkutelen?Hannu KH kirjoitti:
Filmiaikaa muistellessa mielessä pyörii normaalioptiikan hehkutus, se kun tuntui olevan niin halpa ja ehdottoman skarppi. Nyt digillä on huomattu sen puutteet, enää se ei olekaan niin hyvä.
Waldo's Peoplen Waldo:
"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"