kuvan pehmeys - nyt ja filmiaikana

Jollei löydy muuta lokeroa, niin tänne. Aiheen on kuitenkin jotenkin liityttävä kuvaukseen.
Vastaa Viestiin
MiM
Viestit: 307
Liittynyt: Loka 13, 2004 13 : 08
Paikkakunta: Helsinki

kuvan pehmeys - nyt ja filmiaikana

Viesti Kirjoittaja MiM »

Kun nyt olen päässyt kiinni RAW kuvaamiseen niin rupeaa ihmettelemään kuvien pehmeys (kittilinsseillä). Toki kuvat terävöityy nätisti kevyehköllä käsittelyllä, jota kamera tekee jpeggeille automaagisesti.

Kysymykseksi nousee: Katselimmeko aikoinaan yhtä pehmeitä harrastelijoiden ottamia kuvia projektoreilla vai onko nykyajan lasitavara heikentynyt oleellisesti vanhasta? Filmiaikana terävöittäminen ei ollut mahdollista, mutta muistini mukaan viime vuosituhannella nähtiin ai niin skarppeja kuvia kankaalta.

- Kultaako aika muistot?
- Onko harrastajatason objektiivit huonontut?
- Vai johtuuko kaikki siitä, että vaikka kangas oli aikoinaan iso, niin sitä katsottiin kaukaa, verrattuna siihen että nyt tuijotetaan 100% croppia 30 cm päästä näytöstä

Tai, kaikki edelliset + vielä joku muu.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
herzi
Viestit: 701
Liittynyt: Touko 05, 2009 22 : 46

Viesti Kirjoittaja herzi »

Sensoreissa on antialiasointifiltterit (AA) pehmentämässä kuvaa ja estämässä moire-ilmiön syntymistä esim. raidallisissa pinnoissa. "oikea" tulos digillä syntyy vain jälkeenpäin terävöittämällä. Megepikselien lisäys tietysti myös auttaa. Ja, kyllä, diaa katsotaan melko kaukaa.
Hannu KH
Viestit: 7836
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Digillä asiaan kuuluu tosiaan terävöitys, enemmän tai vähemmän. Olenkin ollut aina sitä mieltä että digi on huijaamista.

Filmiaikaa muistellessa mielessä pyörii normaalioptiikan hehkutus, se kun tuntui olevan niin halpa ja ehdottoman skarppi. Nyt digillä on huomattu sen puutteet, enää se ei olekkaan niin hyvä.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
Tapiol2003
Viestit: 2202
Liittynyt: Syys 28, 2003 16 : 03

Viesti Kirjoittaja Tapiol2003 »

Hannu KH kirjoitti:Digillä asiaan kuuluu tosiaan terävöitys, enemmän tai vähemmän. Olenkin ollut aina sitä mieltä että digi on huijaamista.

Filmiaikaa muistellessa mielessä pyörii normaalioptiikan hehkutus, se kun tuntui olevan niin halpa ja ehdottoman skarppi. Nyt digillä on huomattu sen puutteet, enää se ei olekkaan niin hyvä.
Olen kyllä hieman eri mieltä "vanhojen" normaalioptiikoiden huonoudesta. Olen aivan vakuuttunut siitä, että kyse on lähinnä siitä, että vanhan optiikan sovittaminen digirunkoon ei aina pelita muutaman mikronin tarkkuudella.

http://www.photozone.de/nikon--nikkor-a ... rt?start=1
Less Is More
Hannu KH
Viestit: 7836
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Tapiol2003 kirjoitti:
Hannu KH kirjoitti:Digillä asiaan kuuluu tosiaan terävöitys, enemmän tai vähemmän. Olenkin ollut aina sitä mieltä että digi on huijaamista.

Filmiaikaa muistellessa mielessä pyörii normaalioptiikan hehkutus, se kun tuntui olevan niin halpa ja ehdottoman skarppi. Nyt digillä on huomattu sen puutteet, enää se ei olekkaan niin hyvä.
Olen kyllä hieman eri mieltä "vanhojen" normaalioptiikoiden huonoudesta. Olen aivan vakuuttunut siitä, että kyse on lähinnä siitä, että vanhan optiikan sovittaminen digirunkoon ei aina pelita muutaman mikronin tarkkuudella.

http://www.photozone.de/nikon--nikkor-a ... rt?start=1
Siitä kait siinä onkin kysymys.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
kohan
Viestit: 12556
Liittynyt: Helmi 21, 2004 15 : 02
Paikkakunta: Keuruu

Re: kuvan pehmeys - nyt ja filmiaikana

Viesti Kirjoittaja kohan »

MiM kirjoitti:
Kysymykseksi nousee: Katselimmeko aikoinaan yhtä pehmeitä harrastelijoiden ottamia kuvia projektoreilla vai onko nykyajan lasitavara heikentynyt oleellisesti vanhasta? Filmiaikana terävöittäminen ei ollut mahdollista, mutta muistini mukaan viime vuosituhannella nähtiin ai niin skarppeja kuvia kankaalta.
Ennen ei kuvia zoomailtu näytöllä ja tehty tarkkoja vertailuita. Printit teetätettiin labroissa vaihtelevalla menestyksellä. Jos tuli huonoja kuvia niin vika oli kuvanvalmistajassa, harvoin kameran takana.

Nykyisin suurennellaan pikselin tarkkuudella nurkissa ja murehditaan CA:n määrää.
Ennen riitti että optiikka oli Zeissia tai Leicaa ja aina oli huippukuvia. Nykyisin jopa nämä optiikat asetetaan kyseenalaiseksi.
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
Konditiona
Viestit: 6454
Liittynyt: Helmi 07, 2006 20 : 28
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: kuvan pehmeys - nyt ja filmiaikana

Viesti Kirjoittaja Konditiona »

MiM kirjoitti:rupeaa ihmettelemään kuvien pehmeys (kittilinsseillä).
Mitä tässä eri aikakausia vertaamaan. Suuri osa kittilinsseistä on aika kaukana unelmasta.
Munt
Viestit: 9998
Liittynyt: Joulu 31, 2008 3 : 23

Re: kuvan pehmeys - nyt ja filmiaikana

Viesti Kirjoittaja Munt »

Konditiona kirjoitti:
MiM kirjoitti:rupeaa ihmettelemään kuvien pehmeys (kittilinsseillä).
Mitä tässä eri aikakausia vertaamaan. Suuri osa kittilinsseistä on aika kaukana unelmasta.
Välillä tuntuu, että nykyään parempienkin lasien kohdalla tulee ostettua vain laatumielikuvaa, kun se laatu tuppaa unohtumaan sinne valmistajan esitteeseen.

..
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

Tapiol2003 kirjoitti:
Hannu KH kirjoitti:Digillä asiaan kuuluu tosiaan terävöitys, enemmän tai vähemmän. Olenkin ollut aina sitä mieltä että digi on huijaamista.

Filmiaikaa muistellessa mielessä pyörii normaalioptiikan hehkutus, se kun tuntui olevan niin halpa ja ehdottoman skarppi. Nyt digillä on huomattu sen puutteet, enää se ei olekkaan niin hyvä.
Olen kyllä hieman eri mieltä "vanhojen" normaalioptiikoiden huonoudesta. Olen aivan vakuuttunut siitä, että kyse on lähinnä siitä, että vanhan optiikan sovittaminen digirunkoon ei aina pelita muutaman mikronin tarkkuudella.

http://www.photozone.de/nikon--nikkor-a ... rt?start=1
Olen muuten toisinaan käyttänyt kyseistä Ai-S mallista 50 millistä D700:n kanssa. Mielstäni se on ihan ok, ehkäpä jopa parempi kuin mitä Photozonen testin perusteella saattaisi päätellä. Värien toisto on ei ehkä ole niin iloista kuin monilla nykyobjektiiveilla. Olisiko tässä kyse pinnoitteista?

Objektiivin mekaaninen laatu on kuitenkin sitä luokka, että nykymarkkinoilla hintalapuksi voisi lätkäistä ainakin 500e. Ja jos kuluttaja ei tätä muuten nielaise, niin laitetaan spekseihin, että kyseessä on "pannari" :-)
Tapiol2003
Viestit: 2202
Liittynyt: Syys 28, 2003 16 : 03

Viesti Kirjoittaja Tapiol2003 »

nomad kirjoitti:
Olen muuten toisinaan käyttänyt kyseistä Ai-S mallista 50 millistä D700:n kanssa. Mielstäni se on ihan ok, ehkäpä jopa parempi kuin mitä Photozonen testin perusteella saattaisi päätellä. Värien toisto on ei ehkä ole niin iloista kuin monilla nykyobjektiiveilla. Olisiko tässä kyse pinnoitteista?

Objektiivin mekaaninen laatu on kuitenkin sitä luokka, että nykymarkkinoilla hintalapuksi voisi lätkäistä ainakin 500e. Ja jos kuluttaja ei tätä muuten nielaise, niin laitetaan spekseihin, että kyseessä on "pannari" :-)
Heh, tuo "pannari" on hyvä veto ja niin todellinen.

Minustakin vanhemmilla Nikkoreilla on kylmempi värien toisto. En tiedä onko tahallista vain onko pyrkimys kylmäsävyisiin kuviin, jotka voivat näyttää sen takia ehkä hiukan terävämmältä. Tuota samaa käytettiin 80-luvulla messuilla videoesittelyissä. Lähes joka osastolla esittelyelokuvat ja mallikohteet sisälsivät paljon sinistä, harmaata ja hopeaa, jolloin kuva näyti paljon kontrastikkaammalta ja terävämmältä kuin jokin lämminvärinen kukkapuska/kasvoasetelma.
Less Is More
ossipena
Viestit: 4834
Liittynyt: Helmi 27, 2009 13 : 21
Paikkakunta: Jkl

Re: kuvan pehmeys - nyt ja filmiaikana

Viesti Kirjoittaja ossipena »

kohan kirjoitti:
MiM kirjoitti:
Kysymykseksi nousee: Katselimmeko aikoinaan yhtä pehmeitä harrastelijoiden ottamia kuvia projektoreilla vai onko nykyajan lasitavara heikentynyt oleellisesti vanhasta? Filmiaikana terävöittäminen ei ollut mahdollista, mutta muistini mukaan viime vuosituhannella nähtiin ai niin skarppeja kuvia kankaalta.
Ennen ei kuvia zoomailtu näytöllä ja tehty tarkkoja vertailuita. Printit teetätettiin labroissa vaihtelevalla menestyksellä. Jos tuli huonoja kuvia niin vika oli kuvanvalmistajassa, harvoin kameran takana.

Nykyisin suurennellaan pikselin tarkkuudella nurkissa ja murehditaan CA:n määrää.
Ennen riitti että optiikka oli Zeissia tai Leicaa ja aina oli huippukuvia. Nykyisin jopa nämä optiikat asetetaan kyseenalaiseksi.
tässäpä se. kuinka moni vedosti metrin kuvan jokaisesta otetusta ruudusta? onhan se negatiivi tosi skarppi...

ja kuinka moni katsoo nykypäivänä 100% croppeja 10+ megapikkelsin kennolta?

kenellä oli AA-filtteri filmiaikana putken ja filmin välissä?


eiköhän noi loogisimmat selitykset tulleet jo?
OskuK
Viestit: 34035
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Re: kuvan pehmeys - nyt ja filmiaikana

Viesti Kirjoittaja OskuK »

ossipena kirjoitti:
Tässäpä se. Kuinka moni vedosti metrin kuvan jokaisesta otetusta ruudusta? Onhan se negatiivi tosi skarppi...
Jokainen diakuvaaja. Tosin metri on alakanttiin...
ossipena kirjoitti: Ja kuinka moni katsoo nykypäivänä 100% croppeja 10+ megapikkelsin kennolta?
En tiedä. Usea? Harva?
ossipena kirjoitti: Kenellä oli AA-filtteri filmiaikana putken ja filmin välissä?
Eiköhä se ollut alkon ja toimituksen välissä...
ossipena kirjoitti: Eiköhän noi loogisimmat selitykset tulleet jo?
Ehkä.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
OskuK
Viestit: 34035
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Hannu KH kirjoitti:
Filmiaikaa muistellessa mielessä pyörii normaalioptiikan hehkutus, se kun tuntui olevan niin halpa ja ehdottoman skarppi. Nyt digillä on huomattu sen puutteet, enää se ei olekaan niin hyvä.
Onhan se edelleen halpa ja skarppi. Ehkä 70-luvullakin osti mielummin 300mk normaalin, kuin vähän terävämmän 1500mk:n pikkutelen?

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
Vastaa Viestiin