Eli aika tavalla on eroa, Fonotnetti vähän suurempi kuin sadRGB paitsi jää siitäkin sinisessä nurkassa vajaaksi kun IFI on hieman suurempi kuin adobeRGB. Etenkin vihreät, cyaanit ja siniset toistuvat IFI:llä selvästi paremmin.
Timo Autiokari
Voi olla että Fotonetin masiinassa ei ole tarjolla laajagamuttista tulostustilaa (tahi että ko tila on sen verran hankala käyttää) että on profiloitu se sama väritila joka on käytössä silloinkin kun tulostetaan ilman värinhallintaa. IFI:llähän on käytössä pro ja ei-pro linjat.MattiH kirjoitti:Onko minkäänlaista käsitystä, mistä tällaiset erot voisivat johtua?
Luulisin että ei-pro linjaan IFI (kuten muutkin online tulostajat) on vain valinnut jokin kompromissi/oletus -asetuksen ja se lienee lähellä nativePC:tä (tai sadRGB:tä). Hyvin luultavaa on että jos ei-pro linjaan lähettää esim adobeRGB:ssä olevaa kuvadataa niin tulos ei tule olemaan mitenkään mainio.Ja mistä johtuu, että subjektiivinen kokemus IFI:n ei-ICC -kuvista oli ainakin kesällä ei-kovin-erinomainen.
Se CIEn diagrammi perustuu ihmiskokeisiin, eli CIEn standardi-ihminen näkee tuon koko alueen. Noista muista kysymyksistä en osaa sanoa mitään.oneironaut kirjoitti:Olis yks kysymys. Mikä on käytännön hyöty tosta isosta gamutista, kun silti tulosteissa näyttäs olevan vähemmän värejä mitä näytöllä? Vai onks toi jokin sellanen juttu, että Ifin koneet teoriassa pystyy noin laajaan gamuttiin? Vai onko niin, että ihmisen silmällä ei vaan näe niitä kaikkia Ifin gamutin värejä?
Tulosteessa on (vain) se "määrä" värejä joita siinä luonnostaan on tai jonka siihen olet pannut. Eli läheskään kaikki kuvat eivät omaa sellaista värikirjoa joka täyttäisi IFI:n gamutin kokonaan.oneironaut kirjoitti:Mikä on käytännön hyöty tosta isosta gamutista, kun silti tulosteissa näyttäs olevan vähemmän värejä mitä näytöllä?
Yritin kyllä kertoa että tulokset ovat *mittaustuloksia* jotka on tehty spektrometriksi kutsutulla instrumentilla, ne siis ovat aivan todellisia tuloksia ja peräti tarkkoja sellaisia, ei mitään teoriaa.Vai onks toi jokin sellanen juttu, että Ifin koneet teoriassa pystyy noin laajaan gamuttiin?
Näköaisti omaa valtavasti suuremman gamutin kuin mikään tulostiin tai näyttö kykenee toistamaan. Esim kaikkien näkyvän valon lasereiden saturatio on näköaistin gamutin rajoilla.Vai onko niin, että ihmisen silmällä ei vaan näe niitä kaikkia Ifin gamutin värejä?
En ole koskaan havainnut mitään tumman pään leikkautumista IFI profiiliin muunnettaessa. Itse asiassa IFI:n profiilista se ei voi johtua, sen verran tarkaan sitä olen tutkinut. Mikä tahansa profiilimuunnos (+ se ensimmäinen Assign) työnkulun varrella voi aiheuttaa leiikkautumista jos profiilissa on virhe.victor kirjoitti:Ongelmani on muunnettaessa ifin profiiliin tummanpään leikkautuessa
Tavallisia kuvia minä yleensä teetän. Erilaisia vertailuja olen tehnyt löytääkseni, ensisijaisesti, väriteknisesti parhaan palvelun.eesau kirjoitti:No kuinkas Autiokari selittää ne tavallisissa kuvissa täysin merkityksettömät tai jopa olemattomat erot? Siis IFI vs FOTONETTI. Olisin jopa sitä mieltä, että IFIn kuvat ovat pikemminkin "hengettömiä". Siis jotenkin plaisuja. Niin kuin ennen vanhaan EIRIn tavallisissa negalta värikuvissa.
No, kelle mikäkin on "voimaton". Minä olen suositellut IFI:ä about 20:lle Fotonetin käyttäjälle ja poikkeuksetta kaikki ovat olleet *erittäin* tyytyväisiä parantuneeseen laatuun (ynnä uploadin helppouteen).eesau kirjoitti:En nyt oikein ymmärtänyt. Minulla ainakin IFIn printit ovat huomattavasti voimattomamman oloisia kuin Fotonetin.