Ravintola Onnelan ovimiehet rötöstelivät törkeästi
-
Ravintola Onnelan ovimiehet rötöstelivät törkeästi
Tulipa sitten tämäkin koettua. Jouduin sivullisena todistamaan Helsingin Fredrikinkadulla nuorisodiskoteekki Royal Onnelan ovimiesten ja asiakkaidensa(?) välistä väkivaltaista katutappelua.
Kun n 10-15 hengen joukkotappelu yllättäen alkoi kaivoin heti matkapuhelimen esiin ja aloin taltioida tapahtumia videona. Ehdin taltioida pari minuuttia kun joitain ovimiehiä tuli sanomaan "täällä ei saa videoita, poista se heti!". Vastasin, että julkisella paikalla (kadulla) kuvaaminen on sallittua, video voi olla tärkeää todistusaineistoa ja että on heidänkin edun mukaista, että sekavasta tilantesta on kuvatallennemateriaalia.
Olin ilmeisesti pahasti väärässä koska joku miehistä vei kännykkäni kädestä ja alkoi itse yrittää poistaa tiedostoa. Minua uhkailtiin, että jos video ei katoa he "ottavat puhelimen löytötavarana". Protestoin vastaan ja yritin napata puhelimeni takaisin. Kun episodi laajeni ja lisää ovimiehiä tuli kovistelemaan minua yritin huutaa virkavaltaa etäämpää paikalle. Kun en saanut huutamalla apua lähdin poliiseja kohti. Ovimiehet tarttuivat kiinni, "et lähde nyt mihinkään!"
Tässä vaiheessa pelästyin, aloin rimpuilla otteesta ja huutaa "poliisi! apua! tulkaa auttamaan! ovimiehet varasti puhelimen ja yrittää poistaa siitä todistusaineistoa!". Välittömästi useampi poliisi saapui paikalle, painoi minut rajusti maahan ja käsiraudoitettuaan matka jatkui maijan perään. He eivät kuulleet tai ymmärtäneet mistä oli kyse.
Varttia myöhemmin sain puhelimen takaisin, video "kateissa", ja kyydin maijan perässä kulman taakse. Olen yrittänyt palauttaa videota erilaisilla recovery-softilla, video löytyy ja palautuskin onnistuu mutta jotain on mennyt rikki, toisto-ohjelmat valittelee wrong file/format/jne. Saa suositella *hyviä* recovery-softia tai ohjelmaa jolla Nokia E70 videitaltioinnin (joku .mp4) voi yrittää korjata tai purkaa tiedostosta edes stillikuvia tai ääniraidan?
Nyt kaipaisin kommentteja tapahtuneesta. Tein tapauksesta tutkintapyynnön, koska viranomaiset eivät tunnu ymmärtäneen mitään lain vastaista tapahtuneenkaan.
Mielestäni on väärin tai lain vastaista:
- estää kuvaaminen julkisella paikalla
- ottaa toisen puhelin haltuun
- tutkia ja poistaa yksityisiä tiedostoja (puhelimessa on mm yritykseni luottamuksellisia tietoja!)
- estää hakemasta virkavallan apua
Juttuun liittyy vielä muutamia epäoleellisia mutta surkuhupaisia yksityiskohtia, jotka kerron hieman myöhemmin.
Kun n 10-15 hengen joukkotappelu yllättäen alkoi kaivoin heti matkapuhelimen esiin ja aloin taltioida tapahtumia videona. Ehdin taltioida pari minuuttia kun joitain ovimiehiä tuli sanomaan "täällä ei saa videoita, poista se heti!". Vastasin, että julkisella paikalla (kadulla) kuvaaminen on sallittua, video voi olla tärkeää todistusaineistoa ja että on heidänkin edun mukaista, että sekavasta tilantesta on kuvatallennemateriaalia.
Olin ilmeisesti pahasti väärässä koska joku miehistä vei kännykkäni kädestä ja alkoi itse yrittää poistaa tiedostoa. Minua uhkailtiin, että jos video ei katoa he "ottavat puhelimen löytötavarana". Protestoin vastaan ja yritin napata puhelimeni takaisin. Kun episodi laajeni ja lisää ovimiehiä tuli kovistelemaan minua yritin huutaa virkavaltaa etäämpää paikalle. Kun en saanut huutamalla apua lähdin poliiseja kohti. Ovimiehet tarttuivat kiinni, "et lähde nyt mihinkään!"
Tässä vaiheessa pelästyin, aloin rimpuilla otteesta ja huutaa "poliisi! apua! tulkaa auttamaan! ovimiehet varasti puhelimen ja yrittää poistaa siitä todistusaineistoa!". Välittömästi useampi poliisi saapui paikalle, painoi minut rajusti maahan ja käsiraudoitettuaan matka jatkui maijan perään. He eivät kuulleet tai ymmärtäneet mistä oli kyse.
Varttia myöhemmin sain puhelimen takaisin, video "kateissa", ja kyydin maijan perässä kulman taakse. Olen yrittänyt palauttaa videota erilaisilla recovery-softilla, video löytyy ja palautuskin onnistuu mutta jotain on mennyt rikki, toisto-ohjelmat valittelee wrong file/format/jne. Saa suositella *hyviä* recovery-softia tai ohjelmaa jolla Nokia E70 videitaltioinnin (joku .mp4) voi yrittää korjata tai purkaa tiedostosta edes stillikuvia tai ääniraidan?
Nyt kaipaisin kommentteja tapahtuneesta. Tein tapauksesta tutkintapyynnön, koska viranomaiset eivät tunnu ymmärtäneen mitään lain vastaista tapahtuneenkaan.
- tutkia ja poistaa yksityisiä tiedostoja (puhelimessa on mm yritykseni luottamuksellisia tietoja!)
Juttuun liittyy vielä muutamia epäoleellisia mutta surkuhupaisia yksityiskohtia, jotka kerron hieman myöhemmin.
-
Poliisilla on hallussa oman valvontakameran kuvamateriaalia joka taltioi tapahtumat. Kävin tänään kuultavana todistajana ja näin pari mössöistä pysäytyskuvaa, mutta niistä ilmenee tapahtumien kulku. Eli palauttaisin tuon lähinnä omaksi iloksi, en usko että muut osapuolet voivat kiistää tapahtumia elleivät sitten keksi melko uskomatonta tarinaa tilalle.
Koska en ole osallisena pahoinpitelyssä voisin unohtaa koko homman. Ovimiesten teko kuitenkin loukkasi sen verran pahasti näkemystäni oikeasta ja väärästä, että olen valmis tuhlaamaan aikaa ja rahaa asian selvittämiseen ..mutta en ehkä ihan IBASin palveluiden verran (jos lasku lankeaakin omaan piikkiin).
Kokemaani ei mielestäni pitäisi tapahtua kotikulmilla. Enkä tarkoita vain todistusaineiston hävittämistä vaan väkivaltaa kaikissa muodoissaan.
Olen kuvannut ongelmitta paljon "pahemmissakin" paikoissa, kehitysmaiden slummeissa ym mutta vain kerran Venäjällä joutunut poistamaan kamerasta kuvamateriaalia GRU:n agentin ja miliisi&sotilasviranomaisten vaatimuksesta. Tuon reissun kuvat saatiin palautettua eikä tehnyt yhtään mieli itkeä perään ;) Venäläisten kanssa asiointi sujui hyvässä yhteisymmärryksessä kameraan kajoamatta ja fyysistä koskemattomuutta loukkaamatta.
Koska en ole osallisena pahoinpitelyssä voisin unohtaa koko homman. Ovimiesten teko kuitenkin loukkasi sen verran pahasti näkemystäni oikeasta ja väärästä, että olen valmis tuhlaamaan aikaa ja rahaa asian selvittämiseen ..mutta en ehkä ihan IBASin palveluiden verran (jos lasku lankeaakin omaan piikkiin).
Kokemaani ei mielestäni pitäisi tapahtua kotikulmilla. Enkä tarkoita vain todistusaineiston hävittämistä vaan väkivaltaa kaikissa muodoissaan.
Olen kuvannut ongelmitta paljon "pahemmissakin" paikoissa, kehitysmaiden slummeissa ym mutta vain kerran Venäjällä joutunut poistamaan kamerasta kuvamateriaalia GRU:n agentin ja miliisi&sotilasviranomaisten vaatimuksesta. Tuon reissun kuvat saatiin palautettua eikä tehnyt yhtään mieli itkeä perään ;) Venäläisten kanssa asiointi sujui hyvässä yhteisymmärryksessä kameraan kajoamatta ja fyysistä koskemattomuutta loukkaamatta.
-
Re: Ravintola Onnelan ovimiehet rötöstelivät törkeästi
Luminous Landscape suosittelee recovery-softaksi Photorescueta. Jos tuon videon saa jotenkin pelastettua, sitä kannattaisi ehkä kaupitella jonkun sanomalehden nettiversiolle tai tv-kanaville. Se saattaisi aiheuttaa vastaavanlaista keskustelua järjestysmiesten oikeuksista, kuin kaksi vuotta sitten sattunut tapaus, jossa FPS-vartiointiyhtiön työntekijät pahoinpitelivät miestä Kontulan ostarilla.ahoj kirjoitti: Olen yrittänyt palauttaa videota erilaisilla recovery-softilla, video löytyy ja palautuskin onnistuu mutta jotain on mennyt rikki, toisto-ohjelmat valittelee wrong file/format/jne. Saa suositella *hyviä* recovery-softia tai ohjelmaa jolla Nokia E70 videitaltioinnin (joku .mp4) voi yrittää korjata tai purkaa tiedostosta edes stillikuvia tai ääniraidan?
-
Siksi tunnet olosi kotoisaksi.saltikov kirjoitti:Ainakin jutut on samaa tasoa mitä Onnelassa.adele kirjoitti:... höpö, höpö, olet vain vaihtanut Onnelan toiseen notkulaan.saltikov kirjoitti:Onneksi ei enään tarvitse notkua kaiken maailman Onneloissa.
”Tie helvettiin on kivetty hyvillä aikomuksilla.”
-
Re: Ravintola Onnelan ovimiehet rötöstelivät törkeästi
Primaarisuositukseni: otapa yhteyttä Iltsikan, Iltalehden tai Seiskan toimitukseen.ahoj kirjoitti:Olin ilmeisesti pahasti väärässä koska joku miehistä vei kännykkäni kädestä ja alkoi itse yrittää poistaa tiedostoa. Minua uhkailtiin, että jos video ei katoa he "ottavat puhelimen löytötavarana". Protestoin vastaan ja yritin napata puhelimeni takaisin. Kun episodi laajeni ja lisää ovimiehiä tuli kovistelemaan minua yritin huutaa virkavaltaa etäämpää paikalle. Kun en saanut huutamalla apua lähdin poliiseja kohti. Ovimiehet tarttuivat kiinni, "et lähde nyt mihinkään!"
Jättämäsi tutkintapyyntö mielestäni on aivan aiheellinen, jo mainitsemillasikin "vääryysperusteilla". Viime kädessä ja loppupeleissä, kellään ulkopuolisella ei ole oikeutta tuhota kuvausvälineestäsi julkisella paikalla kuvaamaasi materiaalia. Väljästi, kokemaasi tapausta voi rinnastaa esimerkiksi tapaukseen, jossa freelance-kuvaaja kuvasi Pasi-miehistövaunun tapaturmaa, kuvaajan tietämättä olevansa suljetulla alueella. Mutta sinä olit ja kuvasit julkisella alueella.
Minulla ei ole mitään syytä puolustella Suomen poliisia, koska olen saanut kylmät riittävän monta kertaa. Silti, mielestäni tuossa allekirjoitit reklamaatiosi jääväysperustaa: akuutissa tilanteessa poliisin tehtävä on jäädyttää tilanne, kunnes selviää, kuka teki mitäkin. Tosin on näitä ylilyöntejä nähty, mm. kun Smash Asem -fotareita pahnoille kyydittiin.ahoj kirjoitti:Välittömästi useampi poliisi saapui paikalle, painoi minut rajusti maahan ja käsiraudoitettuaan matka jatkui maijan perään. He eivät kuulleet tai ymmärtäneet mistä oli kyse.
-
-
Tämäkin on kyllä käynyt mielessä, veikkaan että keltaisella lehdistöllä voisi riittää intoa ja resursseja eheyttää video isommallakin vaivalla. Toisaalta en haluaisi jutusta iltahuuhaalehdille "revittelymatskua". Jokainen lehdistön kanssa tekemisissä ollut tietää, että artikkeleista noin puolet on tarua ja toinen puoli ehkä totta. "Laatulehdissäkin", kuten hs..Primaarisuositukseni: otapa yhteyttä Iltsikan, Iltalehden tai Seiskan toimitukseen.
Yksi syy miksi kirjoitin tänne kysyäkseni neuvoja on se, että vaikka tunnen melko hyvin oikeuteni ja lain, en ole aivan varma "mitä asialle kannattaisi tehdä". Haluan, että Helsingissä voi jatkossakin kuvata julkisella paikalla, puuttua järjestyshäiriöihin ja luottaa järjestyksenvalvojiin.
Juuri näin, onkin ihmeellistä että viranomaiset eivät tunnu jakavan tätä näkemystä.Viime kädessä ja loppupeleissä, kellään ulkopuolisella ei ole oikeutta tuhota kuvausvälineestäsi julkisella paikalla kuvaamaasi materiaalia.
Hallintolain 8 pykälä on toteutunut varsin huonosti, koska joudun kyselemään netin foorumeilta mieltäni askarruttavia kysymyksiä viranomaisten vain "kohautellessa olkapäitään":
"Viranomaisen on toimivaltansa rajoissa annettava asiakkailleen tarpeen mukaan hallintoasian hoitamiseen liittyvää neuvontaa sekä vastattava asiointia koskeviin kysymyksiin ja tiedusteluihin. Neuvonta on maksutonta. Jos asia ei kuulu viranomaisen toimivaltaan, sen on pyrittävä opastamaan asiakas toimivaltaiseen viranomaiseen."
-
Heh joo, tarjouspyyntö iltahuuhaalehdille ja diskoteekkiin vetämään. Kumpihan maksaisi enemmän. Taho joka haluaa tukkia turpani vai joka tahtoo kuulla mahdollisimman mehukkaan tarinan? ;-)stadia kirjoitti:Jos kyseisen paikan PikkuSedu(ravintola päällikkö yms.) on vähääkään tietoinen tapahtumista niin ei muutakuin sinnepäin yhteyttä. Kait sieltäkin vois jotain korvausta saada, kenties SK Silver Cardin :) Ainahan kannattaa kysyä ja yrittää rahastaa.
Oikeasti tapahtuma on sepittelemättäkin värikkäämpi kuin olen täällä kertonut ja näkemäni perusteella ko. yrityksen henkilökunta johtoa myöten ei nauti minkäänlaista luottamusta osaltani. Olen hyvin huolissani ravintolan *asiakkaiden* ja *sivullisten* turvallisuudesta sekä oikeusturvasta.
..mutta tyhmin on se, joka "myy maansa" vaihdossa johonkin säälittävään "vippikorttiin"..?Ei se oo tyhmä joka pyytää vaan se joka maksaa!
-
Minulle sattui joitain vuosia sitten "vastava" tapahtuma Turussa "Giggling Marlin" baarin edustalla, jossa portsari käsitteli kovakouraisesti naista. Aloin pikkujoulujen takia povarissa mukana olleella pokkarilla räpsiä kuvia (kuvauspaikkana ja kohteena jalkakäytävä) kunnes portsari kaatoi minut maahan. Kameran lcd-näyttö hajosi, joten paikalle saapuneet poliisit eivät pääseet ihmettelemään "todistusaineistoani". Kuvia ei tuhottu, mutta jälkeenpäin katsottuna ei niistä paljon mitään ilmenekään...
Virkavalta suhtautui minuun asiallisesti pikkujoulujen aiheuttamasta kohtuullissta humalatilasta huolimatta, mutta kuvauksen kohteena ollut pahoinpidelty nainen ei koskaan ilmoittautunut eivätkä kuvat näinollen kiinnostaneet ketään...
Itseeni kohdistunut fyysisen koskemattomuuden riisto tai omaisuuden tärveleminen ei ole kahden vuoden aikana johtanut mihinkään jatkotoimiin vaikka rikosilmoituksen teinkin...
Onneksi oli Giganitn "supervakuutus" vaimikäsenyton, jonka ansiosta en kärsinyt taloudellisia tappioita...
Virkavalta suhtautui minuun asiallisesti pikkujoulujen aiheuttamasta kohtuullissta humalatilasta huolimatta, mutta kuvauksen kohteena ollut pahoinpidelty nainen ei koskaan ilmoittautunut eivätkä kuvat näinollen kiinnostaneet ketään...
Itseeni kohdistunut fyysisen koskemattomuuden riisto tai omaisuuden tärveleminen ei ole kahden vuoden aikana johtanut mihinkään jatkotoimiin vaikka rikosilmoituksen teinkin...
Onneksi oli Giganitn "supervakuutus" vaimikäsenyton, jonka ansiosta en kärsinyt taloudellisia tappioita...
-
Itse olen ainakin henk.koht. sen sortin valittaja, että näin herkullista casea en jäisi itsekseni märehtimään. Joko rahat pois ja turpa tukkoon tai sittten kunnon hulabaloo päälle.
Kerrothan jossain vaiheessa kuulumisia ja valotat tilannetta matkan varrelta :)
Kerrothan jossain vaiheessa kuulumisia ja valotat tilannetta matkan varrelta :)
Se mikä tuntuu kliffalta, tee se jo tänään niin voit tehdä sen huomenna uudestaan !
-
Mä olen kanssa samaa mieltä, eli täysi ralli päälle. Joku raja pitää oman käden oikeudellakin olla, muistikortti jollekin lehdelle tutkittavaksi, jos mitään ei saada irti niin ei voi mitään. Jos taas jotain saadaan esiin, ei sinun ole pakko luovuttaa/myydä kuvia/kuvaa lehdelle. Ainakin näin saataisiin selville löytyykö kortilta enää mitään tietoja, mitä voisi käyttää jutussa.
-
Kokeilin toki peruskikat heti ensimmäiseksi ym mutta videon sisältö on *hyvin* lievästi fragmentoitunut. Hex-editorilla on nyt pelastettu noin puolen minuutin mittainen hyvälaatuinen pätkä, joka osoittaa ovimiesten rajut toimet kahinassa.
Hakukoneilla ja hs.fi:stä löysin epämiellyttävää luettavaa Onnela-ketjun ovimiehistä. Nämä "turva"miehet ovat vuosien aikana muiluttaneet asiakkaita, omakohtaisia ja silminnäkijäkertomuksia nuivasta palvelusta löytyy lukemattomia. Vaikuttaisi siltä että ongelma ei ole vain Helsingin toimipisteessä, www.vapaa-aikavirasto.comin käyttäjien mukaan Kouvolan Onnelassa on asiat ehkä vielä huonommin.
Hakusanoilla "onnelan ovimiehet" (ilman sitaatteja) ei juuri kehuja googlesta löydy kuin ravintolan omilta sivuilta..
Hakukoneilla ja hs.fi:stä löysin epämiellyttävää luettavaa Onnela-ketjun ovimiehistä. Nämä "turva"miehet ovat vuosien aikana muiluttaneet asiakkaita, omakohtaisia ja silminnäkijäkertomuksia nuivasta palvelusta löytyy lukemattomia. Vaikuttaisi siltä että ongelma ei ole vain Helsingin toimipisteessä, www.vapaa-aikavirasto.comin käyttäjien mukaan Kouvolan Onnelassa on asiat ehkä vielä huonommin.
Hakusanoilla "onnelan ovimiehet" (ilman sitaatteja) ei juuri kehuja googlesta löydy kuin ravintolan omilta sivuilta..
-