Digijärkkäreiden sarjatuli

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Tuomo
Viesti:

Digijärkkäreiden sarjatuli

Viesti Kirjoittaja Tuomo »

Muistaakseni OskuK kirjoitti tällä palstalla joskus iäisyys sitten, ettei järkkäreiden sarjatuliominaisuuksilla useimmiten mitään tee. Minulla on nyt noin kolmen kuukauden kuvauskokemus Canon EOS-1D Mark II:sta ja voin sanoa, että 8,5 kuvaa sekunnissa on juuri sopiva nopeus. Olen tarvinnut nopeaa moottoria mm. lintu- ja hyönteiskuvauksessa. 3fps-nopeudella lintu tai mehiläinen ehtii jo lentää kauas. Tässä suhteessa onkin positiivista, että kameravalmistajat ovat lähteneet enimmäkseen kasvattamaan kameroiden nopeutta sen sijaan, että sarjakuvausominaisuudet pidettäisiin ennallaan. Kyllä hyvä moottori on aina hintansa väärti!
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
kohan

Viesti Kirjoittaja kohan »

Kuinka nopeasti Mark II on kuvausvalmis vaikka tilanteessa, että virta on päällä mutta kamera lepotilassa ja painat laukaisijaa?
Tuomo
Viesti:

kohan kirjoitti:Kuinka nopeasti Mark II on kuvausvalmis vaikka tilanteessa, että virta on päällä mutta kamera lepotilassa ja painat laukaisijaa?
Viive on tietääkseni 0,5-1,0 sekuntia. Käytännön elämässä nopeissa kuvaustilanteissa viive on joskus ollut vähän liian pitkä. Jos on esimerkiksi järven tai meren rannassa kamera lepotilassa ja joku hieno lintu lähtee vierestä lentoon, Mark II ei aina ehdi tilanteeseen mukaan. Kameran kun pitää vielä käynnistymisen jälkeen tarkentaakin. Vähemmän nopeissa tilanteissa käynnistymisviiveestä ei ole haittaa.
kohan

Samaa olen kokenut hankaluutena 300D kanssa tosin aika on moninkertainen verrattuna D1:een. Laukaisijaahan halutaan painaa silloin kun kuva halutaan ottaa eikä viiveen kanssa.
kutnt
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kutnt »

Jos MK II:n kanssa ollaan kuvaamassa lintuja eli ollaan potentiaalisessa kuvaustilanteessa niin kuvaajan on huolehdittava määrätyistä asoista jotka ovat kuvanoton edellytyksiä. Eräs äkkitilanteiden varalta tapahtuva toimenpide on virrankatkaisun säätö vähintään 15-30 minuutin päähän. Tällöin varmistetaan se ettei kamera ole missään lepotilassa kun action alkaa. Kun nämä perusasiat ovat kunnossa niin kuvaaja voi sitten keskittyä varsinaiseen työhönsä eli tilannekuvan ottamiseen kun se hetki koittaa.
kohan

Mitähän luokkaa tuo tuovirran kulutus on kuvausvalmiina? Kun miettii tuota akkukapasiteettia. Jos vaikka kytkee koko auto off pois siksi aikaa pois kun pitää kameraa mukana kuvausmielessä.
kutnt
Viesti:

Akun kesto on yksi MKII:n vahvoja puolia (monien muiden lisäksi). Siinä missä samalla akulla 1Ds hyytyy jo noin 300 paukun jälkeen niin MKII:lla olen kuvannut kutakuinkin tarkkaan 1500 ruutua yhdellä akulla näissä nyt vallitsevissa kesäoloissa. Tämä siitä huolimatta että IS hyrrää ja valmiustila on koko ajan päällä. Lisäksi tiirailen tässä uutuuden hurmassa vielä tavallista useiammin näyttöä jota tulee myös zoomailtua. Akku ei siis ole mikään ongelma tällä nopealla mallilla päin vastoin se yksi tämän mallin suuria vahvuuksia.
obeesi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja obeesi »

kutnt kirjoitti:Siinä missä samalla akulla 1Ds hyytyy jo noin 300 paukun jälkeen niin MKII:lla olen kuvannut kutakuinkin tarkkaan 1500 ruutua yhdellä akulla näissä nyt vallitsevissa kesäoloissa.
oho, omalla 1D:llä paukuttaa aika tarkkaan gigan microdriven täyteen. varmaan pitää ostaa oma reppu akuille..
SPK
Viesti:

Re: Digijärkkäreiden sarjatuli

Viesti Kirjoittaja SPK »

Tuomo kirjoitti:Kyllä hyvä moottori on aina hintansa väärti!
On toki. Mitäs se moottori tuossa pyörittää?
======================
Tipe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tipe »

Tuomo kirjoitti:Muistaakseni OskuK kirjoitti tällä palstalla joskus iäisyys sitten, ettei järkkäreiden sarjatuliominaisuuksilla useimmiten mitään tee.
Tämä on niin kuvauskohteesta, kuin kuvaajastakin kiinni.
Ehkä OskuK ei tarvi sarjatulta ?

Itse olen sitä mieltä, ettei vara venettä kaada. Sarjavalmius on kokoajan päällä myös filmikamerassa.

Eräs esimerkki löytyy täältä, missä sitä tarvitsin.
http://www.tl-photo.net/ ->Events ->Nesterally2003 ja Juha Salon kuvat. 5fps, mutta vain 2. kuvaa kerkesi tarttumaan ruudulle.
Tuomo
Viesti:

kutnt kirjoitti:Jos MK II:n kanssa ollaan kuvaamassa lintuja eli ollaan potentiaalisessa kuvaustilanteessa niin kuvaajan on huolehdittava määrätyistä asoista jotka ovat kuvanoton edellytyksiä. Eräs äkkitilanteiden varalta tapahtuva toimenpide on virrankatkaisun säätö vähintään 15-30 minuutin päähän.
Itse olen toistaiseksi käyttänyt 60 sekunnin virrankatkaisua säästääkseni akkua. Voisin tietysti kokeilla jatkossa virrankatkaisun pidentämistä, ehkä se auttaisi joissakin oikein nopeissa tilanteissa.
kutnt kirjoitti:Siinä missä samalla akulla 1Ds hyytyy jo noin 300 paukun jälkeen niin MKII:lla olen kuvannut kutakuinkin tarkkaan 1500 ruutua yhdellä akulla näissä nyt vallitsevissa kesäoloissa.
Mistähän mahtaa johtua, että minä saan näissä samoissa kesäoloissa kuvattua vain reippaat 800 ruutua yhdellä latauksella? Minulla ei ole yhtään IS-objektiivia, mutta simppaan aika paljon ja minulla on aina vakiona kuvan näyttö ruudulla päällä. Kuluttaako LCD-näytön käyttö tosiaan niin paljon virtaa, että kolme kuukautta vanha akku kestää vain tuon 800 kuvaa?
kutnt
Viesti:

Uusi akku on syytä ladata ja purkaa pari kertaa ennen käyttöönottoa. Tällä tavalla saa sen koko kapasiteetin käyttöönsä. Myös vanhat akut jotka osoittavat hiipumisen merkkejä, elpyvät kun ne lataa ja purkaa pari kertaa täydellisesti. Siihen näiden ykköskameroiden laturit on tarkoitettu.

Nappia painamalla saa keltaisen valon palamaan ja sitten ei muuta kuin odottelua. Pelissä on syytä olla ainakin yksi vara-akku. 1Ds:n kanssa toimiessa minulla oli kaksi vara-akkua eikä sekään ollut yhtään liikaa.

Tämä purku on sitten syytä suorittaa aina silloin tällöin, muistaakseni joku ohje sanoi että noin joka kymmenes latauskerta olisi sitten tällainen perusteellisempi.
Kyllä virrankulutuksella ja sen myötä akun kestolla on eroa kuin yöllä ja päivällä kun vertaa 1Ds:ää ja MKII:sta.
Tuomo
Viesti:

kutnt kirjoitti:Tämä purku on sitten syytä suorittaa aina silloin tällöin, muistaakseni joku ohje sanoi että noin joka kymmenes latauskerta olisi sitten tällainen perusteellisempi.
Olen yrittänyt opiskella akkuasiaa Battery Universitystä. Rob Galbraithin foorumilla ko. saittia pidettiin asiantuntevana tietolähteenä. BU ei mainitse käyttöönoton yhteydessä tehtävästä tyhjennys-lataus-operaatiosta mitään, mutta suosittelee Mark II:n kaltaiselle akulle täyttä tyhjennystä kolmen kuukauden välein. BU:n ohjeet on kuitenkin kirjoitettu yleisesti, ei pelkästään digikameroita ajatellen. Tulisiko siis Mark II:n kanssa refresh tehdä useammin kuin kolmen kuukauden välein? Olen ampunut kameralla kolmessa kuukaudessa melkein 8000 hutia. Varmaan akkukin on joutunut koetukselle.

Harmittaa, kun Canon ei paina kameroiden käyttöohjeisiin tietoa akkujen käytöstä. Jokainen digikuvaaja joutuu keräämään akkutiedon netistä tai muista lähteistä, vaikka akun oikea käyttö pidentää sen ikää ja säästää näin ollen selvää rahaa.
laite

Viesti Kirjoittaja laite »

Tuomo kirjoitti:Harmittaa, kun Canon ei paina kameroiden käyttöohjeisiin tietoa akkujen käytöstä. Jokainen digikuvaaja joutuu keräämään akkutiedon netistä tai muista lähteistä, vaikka akun oikea käyttö pidentää sen ikää ja säästää näin ollen selvää rahaa.
mietihän kenen pussista se on pois jos ihmiset eivät joudu ostamaan niin usein uusia akkuja ;)
kutnt
Viesti:

Kyllä Tuomo olet aivan oikeassa. On täysin käsittämätöntä ettei näin yksinkertaiseen asiaan ole jo aikapäiviä sitten tehty kymmentä riviä suomenkielistä tekstiä joka tungetaan kameran mukana asiakkaalle.

Olin itsekin tässä talvella ns. paniikissa tämän akkutapauksen ja 1Ds:n kanssa. Akut alkoivat hiipua eivätkä lopulta kestäneet juuri mitään.

Tämä täys purku ja uudelleen lataus pari kertaa peräkkäin elvytti ne taas henkiin. Nyt huonoimmallakin pääsin MKII:lla tuhanteen laukaukseen. En osaa nyt tähän hätään muuta neuvoa.
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Tipe kirjoitti:
Tuomo kirjoitti:Muistaakseni OskuK kirjoitti tällä palstalla joskus iäisyys sitten, ettei järkkäreiden sarjatuliominaisuuksilla useimmiten mitään tee.
Tämä on niin kuvauskohteesta, kuin kuvaajastakin kiinni.
Ehkä OskuK ei tarvi sarjatulta?
Enpä juuri, millainen prosentti kuvaa urheilua tai lintuja? No, digillä on tietysti sama vaikka mätkisi kuolleesta sorsastakin 130 kuvaa ;-)

Tipe kirjoitti: Itse olen sitä mieltä, ettei vara venettä kaada. Sarjavalmius on kokoajan päällä myös filmikamerassa.
Tuleeko paljon vahinkosarjoja?
Tipe kirjoitti: Eräs esimerkki löytyy täältä, missä sitä tarvitsin.
http://www.tl-photo.net/ ->Events ->Nesterally2003 ja Juha Salon kuvat. 5fps, mutta vain 2. kuvaa kerkesi tarttumaan ruudulle.
Nimenomaan, tuota juuri tarkoitin kun moitin sarjakuvausta, ei 5 kuvaa tai 8 kuva sekunnissa mihinkään riitä, jotta saisi jonkinlaisen kuvausvarmuuden. Nopeissa tilanteissa pitäisi nopeus toki olla vähintään 20 kuvaa/s.
Tuomo
Viesti:

kutnt kirjoitti:Tämä täys purku ja uudelleen lataus pari kertaa peräkkäin elvytti ne taas henkiin. Nyt huonoimmallakin pääsin MKII:lla tuhanteen laukaukseen. En osaa nyt tähän hätään muuta neuvoa.
Minun täytyy varmaan kokeilla tuolle Mark II:n akulle ehdottamaasi täystyhjennystä pari kertaa. Jospa sen jälkeen tehoja löytyisi enemmän.
Tipe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tipe »

OskuK kirjoitti:
Tipe kirjoitti: Itse olen sitä mieltä, ettei vara venettä kaada. Sarjavalmius on kokoajan päällä myös filmikamerassa.
Tuleeko paljon vahinkosarjoja?
Ei, se on aikas penteleen helppo hallita.
Vaikka se sarjatuli on päällä (aina) niin silti kuvaan 99,99% kuvistani yksittäisotoksina.

Tuossa linkin takana oleva, miltei kyljellään kuva olisi yksittäiskuvausmoodilla jäänyt ottamatta.
Ns. valmis kun tapahtuu.
spege

Viesti Kirjoittaja spege »

Jos pojat haluatte ampua kunnon sarjatulta, kannattaa hankkia General Dynamicsin GAU-19 (ituhipit älkää katsoko!);

http://www.gdatp.com/products/lethality ... au19a1.htm

Sähköä tosin kuluu ihan eritavalla kuin MkII:ssa.
* Suur-Sawon valtakunnan ja DC.net kansan valokuvamarsalkka *
kutnt
Viesti:

MKII:n ollessa nopealla sarjakuvausasennolla niin helposti lähtee pari jopa kolmekin laukausta yhden asemesta. Tästä syystä peruskuvaussäätö olisi syytä näistä käytännön syistä pitää "L" asennossa. (3 kuvaa / sek) Vasta kun odotettavissa oleva tilanne niin vaatii kannattaa siirtyä tähän "H" nopeuteen.

Kun on kolme ja puoli vuotta tuskaillut hitaiden (3 kuvaa / sek) kameroiden kanssa, kuten meikäläinen, niin on selvää että aluksi "H" asetus on tietysti koko ajan päällä ja näin näitä tupla tai triplapateja lähtee tämän tästä. Innostuksen vähän laannuttua palaa taas maanpinnalle ja huomaa että suurin osa tehtävistä on hoidettavissa edelleenkin tällä 3 kuvaa sek asetuksella.

Vasta sitten kun asiat vaativat ruuvataan hanikat kaakkoon ja tuolloin tämä runsaat 8 kuvaa sekunnissa on monesti se ominaisuus joka mahdollistaa ratkaisevan hetken kuvaamisen.
Vastaa Viestiin