dpreview: Canon EOS-1D Mark II
Lähetetty: Kesä 14, 2004 16 : 44
Phil Askey on saanut testattua Canon EOS-1D Mark II:sen.
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos1dmkii/
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos1dmkii/
Keskustelu valokuvauksesta avattu 9.1.2003
https://digicamera.net/keskus/
Tyypillistä höpinää, jokainen uusi malli kehutaan. Ylisanoja piisaa jo parissa lauseessa niin paljon että jo se huvittaa. Onkohan tuolla jotain DKN-porukkaa salanimillä? ;-)JuhaH kirjoitti:on tainnu tykätä:
Is this the ultimate digital SLR? For now I have to say yes, it offers an amazing level of build quality and environmental sealing, superb eight megapixels of resolution, low noise at almost any sensitivity, over eight frames per second (with a forty frame buffer) and near instant performance.
jos ihan vakavasti puhutaan, on kummallista että vaikka kameroiden tekniikka kehittyy koko ajan, vaatimusstandardi loistavalle kameralle on dpreviewissä on hilannut kameroiden todellisen laadun perässä D60:stä asti. totta helvetissä arvosanoiksi saadaan 10+ ja "superb duperb" kun verrataan aina edelliseen malliin (tässä tapauksessa se oli 1Ds) jota tuli kehuttua maasta taivaaseen. kun pohjalla on jo "täydellinen" malli, ei uudelle mallille paljoa muuta voi jakaa kuin vielä enemmän ylisanoja.OskuK kirjoitti:Tyypillistä höpinää, jokainen uusi malli kehutaan. Ylisanoja piisaa jo parissa lauseessa niin paljon että jo se huvittaa. Onkohan tuolla jotain DKN-porukkaa salanimillä? ;-)JuhaH kirjoitti:on tainnu tykätä:
Is this the ultimate digital SLR? For now I have to say yes, it offers an amazing level of build quality and environmental sealing, superb eight megapixels of resolution, low noise at almost any sensitivity, over eight frames per second (with a forty frame buffer) and near instant performance.
Ihan selvää ei ole kuinka moni tämän ketjun osallistujista luki mark2:n testistä muutakin kuin yhteenvedon.OskuK kirjoitti:Tyypillistä höpinää, jokainen uusi malli kehutaan.
Hmmm... "kuvanlaatu" on kovin monisäikeinen asia. Se on muutakin kuin kuvan resoluutio.adele kirjoitti: Testin tärkein anti mielestäni oli Mark2:n kuvanlaadun pieni ero 10D:hen verrattuna. 1Ds on kuvanlaadussa, vieläkin, aivan omassa luokassaan.
Siinä ei 14n-kuvan "siistiminen" auta, jos kuvan yksityiskohdat ovat valmiiksi "klimppeinä" onnettoman kohinanvaimennusalgoritmin takia.piksi kirjoitti: ...
esimerkiksi verrattaessa 1Ds:ää ja DCS14n:ää, askey haukkui kodakia seuraavasti:
"Look closer and you can see that once again Kodak's intrusive noise reduction softens and smoothes areas of the image which probably did contain detail in the original RAW file but which can't be accessed because we can't disable noise reduction."
http://www.dpreview.com/reviews/kodakdcs14n/page18.asp
tallensin kyseiseltä sivulta molemmista kuvista originaalit - ja reilun vertailun vuoksi pienensin kodakin kuvan 11 megapikseliin jotta pystyin vertailemaan kuvia identtisesti. en edes käyttänyt mitään erityistä bikubista tai tarkkaa downsamplausta vaan aivan normaalia joka ei mitenkään imartele kuvan detaljeja. katsoessani uudelleen kuvia - missä olivat kodakin "kauheat" noisetasot ja vesivärimäiset suttaantuneet yksityiskohdat? mielestäni kuva oli aivan yhtä luonnollinen kuin 1Ds:llä, sävyeroja löytyi hiukan, mutta detaljia oli yhtä lailla ja molempien kuvat olivat sellaisinaan erinomaisen julkaisukelpoisia.
kodakin ongelmat tulevat häiritseviksi varmasti silloin jos kuvista todella tehdään suuria printtejä sellaisinaan käsittelemättöminä, mutta harvempi kuviaan suoraan printtiin laittaa ilman minkäänlaista siistimistä edes 1Ds:stä.
Ei Dpreview ole ainoa... ei tarvitse katsoa kuin...piksi kirjoitti: ammattilaiset varmasti miettivät kameroiden hyviä ja huonoja puolia tarkkaan - mutta kun on monia harrastajiakin, jotka kuvaavat 14n:n hintaisilla laitteilla, onko kyseistä kameraa syytä rutata aivan maan rakoon ja todeta että 3000 euroa kalliimpi 1Ds on ehdottomasti "se oikea vaihtoehto"?
alkuperäisenä tarkoituksenani ei ollut tehdä tästä 14n vs. 1Ds -vertailua, mutta kun kerta alkoi niin.... ;-)mazai kirjoitti:Siinä ei 14n-kuvan "siistiminen" auta, jos kuvan yksityiskohdat ovat valmiiksi "klimppeinä" onnettoman kohinanvaimennusalgoritmin takia.piksi kirjoitti: kodakin ongelmat tulevat häiritseviksi varmasti silloin jos kuvista todella tehdään suuria printtejä sellaisinaan käsittelemättöminä, mutta harvempi kuviaan suoraan printtiin laittaa ilman minkäänlaista siistimistä edes 1Ds:stä.
oletko koskaan miettinyt - tulisiko agressiivisesti itseään mainostavilla suurilla yhtiöillä mieleen käyttää "puolueettomia" valokuvaussaitteja mainoskanavinaan? uskotko todella, että dpreviewin, luminous landscapen etc vertailut ovat aivan puolueettomia? uskotko myös, etteivät kyseisen arvostelijan omat mielipiteet ja asenteet vaikuta hyvinkin paljon siihen minkä kuvan laitteista saa? usko tai älä - kumpikaan saitti ei ole mikään TM, joka pyrkisi tukeutumaan vain teknisiin faktoihin.piksi kirjoitti: ammattilaiset varmasti miettivät kameroiden hyviä ja huonoja puolia tarkkaan - mutta kun on monia harrastajiakin, jotka kuvaavat 14n:n hintaisilla laitteilla, onko kyseistä kameraa syytä rutata aivan maan rakoon ja todeta että 3000 euroa kalliimpi 1Ds on ehdottomasti "se oikea vaihtoehto"?mazai kirjoitti: Ei Dpreview ole ainoa... ei tarvitse katsoa kuin...
http://www.luminous-landscape.com/revie ... tial.shtml
... ja huomaa miksi Canon 1Ds:n 11 Mpikseliä todellakin ovat enemmän kuin Kodak 14n:n 14 Mpikseliä. Ero on kuitenkin sen verran huomattava, että kyllä sellaista seikkaa retostellaan ihan syystäkin. Kyllä pelkästään noista kuvista näkee miksi toinen kamera on kalliimpi ja tavoitellumpi kuin toinen. Ja runkojen muusta laadusta ei ole puhuttu vielä mitään.
ja koska 1Ds on Canon-maailman "resoluutiolippulaiva", eikö tuon logiikkasi mukaan olisi syytä tarkastella myös sitäkin suurennuslasilla joten tasoissa ollaan? ;-Dmazai kirjoitti: 14n on kuitenkin Kodak/Nikon maailman "resoluutiolippulaiva", joten kyllä sellaista on syytä tarkastella suurennuslasilla.
olisi kiva jos mainitsisit myös firman nimen ja kertoisit hiukan enemmän taustoista - miksi he päättivät luopua kameroista. ehkäpä ne eivät soveltuneet tarpeeksi hyvin heidän voimassa olevaan järjestelmäänsä, tms. MOTIIVI on tässä suhteessa tärkeä tietää, ei pelkästään se, että kamera vaihtui.mazai kirjoitti: Eräs Kodakin digijärkkäreitä menestyksellisesti aikaisemmin käyttänyt suomalainen mm. koulukuvauksia tekevä firma tilasi "hyväuskoisesti" 20 kpl uutta 14n-mallia. Ensimmäisten kameroiden saavuttua ja niitä kokeiltuaan, firman väki perui koko tilauksen. Kameramerkki vaihtui. Kyse oli siis ammattilaisista.
minun ei ainakaan tarvinnut tyytyä 10D:hen, sillä kamera ylitti odotukseni ja oli sonyn dsc-f707:sta niin suuri hyppäys eteenpäin, vaikka olinkin välissä käyttänyt myös eos 500:aa, että huimasi.mazai kirjoitti: Harrastelija ostaa sen mihin on varaa ja tyytyy siihen. Moni varmaan on tyytynyt (jos on ollut varaa) aivan tyytyväisenä 14n-malliin. Kyllä kai ihan suurin osa digijärkkäriharrastelijoista tyytyy 10D, D70 ja D100 ja ym. malleihin, joissa on hinnalle huomattavan paljon vastinetta.