Suosittele minulle digipokkaria järkkärin kaveriksi!

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Vastaa Viestiin
holmbergka

Suosittele minulle digipokkaria järkkärin kaveriksi!

Viesti Kirjoittaja holmbergka »

Eli 10D ja sekalaista optiikkaa on, mutta kuten kaikki tietää, niin aina ei voi/pysty/halua kantaa sitä mukana, joten haluaisin päästä helpommalla. Uskoisin, että tämä sama kysymys on ollut monen digijärkkärin omistajan mielessä! Ottakaa kantaa:

http://www.digikamera.net/keskus/viewtopic.php?p=48065
- Karri -
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
arb

Re: Suosittele minulle digipokkaria järkkärin kaveriksi!

Viesti Kirjoittaja arb »

holmbergka kirjoitti:Eli 10D ja sekalaista optiikkaa on, mutta kuten kaikki tietää, niin aina ei voi/pysty/halua kantaa sitä mukana, joten haluaisin päästä helpommalla. Uskoisin, että tämä sama kysymys on ollut monen digijärkkärin omistajan mielessä! Ottakaa kantaa:

Tämä on mielenkiintoinen kysymys, ja samalla varmaan aika vaikea vastattava kun yhtä oikeaa vastausta (toisin kuin yleensä... hehheh... ) ei ole.

Olen itse pähkäillyt samaa.

Syksyllä ostin yhtä lomareissua varten Olympuksen C-2100 UZ:n. Se oli oikein oiva peli, joskaan ei ihan niin kompakti kuin mitä tässä kenties haetaan. 2Mpix ei ollut kovinkaan paha rajoitus, mutta SmartMedia ja vaatimattomat valkotasapainoasetukset olivat mielestäni selvä miinus. Kameraa ei ollut tarkoituskaan pitää kuin reissun ajan ja myinkin sen sitten pois.

Nyt hiljakkoin hankin Canonin Powershot S1 IS:n mutta ainakin kyseisen yksilön automaattitarkennus oli niin epävarma että palautin kameran melkein saman tien... ostopaikkana oli Gigantti.

Mielessäni olevia muita kandidaatteja ovat Olympuksen C-750 UZ, Panasonicin DMC-FZ10 ja Konica Minoltan DiMAGE A2. Näistä minulla ei vielä ole kokemusta. Minoltan DiMAGE 7i minulla oli aikoinaan kokeiltavana eikä se yhtään hassummalta tuntunut, silloin kuitenkin päädyin odottamaan ja ostin sitten hieman myöhemmin 10D:n.

Noista yllä olevista jorinoista näkee että itse haen suht' laajalla polttovälialueella varustettua kompaktia. Minimaalisen pieni koko ei ole itselleni ensiarvoista, esimerkiksi 2100UZ kulki vallan mainiosti mukana pienessä laukussa.

Jos jollain digijärkkärin käyttäjällä on noista kursivoiduista malleista - ja miksei muistakin sopivista kompakteista - kokemuksia niin kuulisin niistä kernaasti mielipiteitä.

ArB
martti65
Viesti:

Viesti Kirjoittaja martti65 »

En ehkä sano pokkariksi, mutta on pienempi kokoinen laite, eli Canonin Powershot Pro 1. Olen sellaista kourassani pitänyt, ja muutenkin laitteen laatu on vähintäänkin kohtuullinen. Ergonomia on kohdallaan ja EOS:siin tottuneena siirtyminen on helppoa. Hinnan vaan arvaan kakkoskameraksi olevan turhan suuren.

G5 voisi sopia jatkeeksi Canon sarjaan myöskin, ja on sitten jo merkittävästi edullisempaa sarjaa. Tärkeintä kuitenkin näissä molemmissa ehdotuksissa on, että osan oheislaitteista, kuten salaman käytettävyys on mahdollista myös pokkarissa. Ohjelmistopuolen ym synergia hyödyt ja osa ergonomiasta on viety myös näihin.

On tuo käynyt itsellänikin monestikin mielessä, nykyisellään kun kamat ei enää mahdu edes kahteen kameralaukkuun. Mutta minkäs sille hamstraus vimmalle voi. Ja en oikein osaa jättää riittävästi tavaraa kotia, jos sattuisi tarvitsemaan.
Leht1n

Viesti Kirjoittaja Leht1n »

Tuskin on järkeä ostaa järkkäriä ja siihen rinnalle vaikkapa Minolta A2:n tai Canon Pro 1:n kokoista "pokkaria". Olen itse todennut, että jos ei kamera ole taskuun mahtuva, niin sitten se voi olla saman tien vaikka järkkäri. Jos omistaa jo järkkärin, niin kyllä rinnalle kannattaa ostaa reilusti pienempi taskupokkari. Kaikki taskukokoa kookkaammat kamerat tarvitsevat kuitenkin laukun ja jos sitä jaksaa aina mukanaan raahata, niin miksei vähän isompaakin laukkua sitten? Itse ostaisin pienen —aina mukana— pokkarin perusmeininkiin ja vakavamman pelin sitten perhejuhlia, taidekuvia, kuvauskeikkoja (tai mitä ikinä lienevätkin) varten.

—Timo
Quot capita, tot sensus.
Nikon Coolpix 2500 > Sony DSC-F717 > Olympus C-5060WZ > Nikon Coolpix 5400 > Nikon D70 > Nikon Coolpix 8400 > Nikon D60 > Nikon D300
malagant

Viesti Kirjoittaja malagant »

wagner
Viesti:

Re: Suosittele minulle digipokkaria järkkärin kaveriksi!

Viesti Kirjoittaja wagner »

holmbergka kirjoitti:Eli 10D ja sekalaista optiikkaa on, mutta kuten kaikki tietää, niin aina ei voi/pysty/halua kantaa sitä mukana, joten haluaisin päästä helpommalla. Uskoisin, että tämä sama kysymys on ollut monen digijärkkärin omistajan mielessä! Ottakaa kantaa:

Terve,

itselläni on Digital Ixus. Näppärä pikkupeli, toimii ainakin kirkkaalla ihan ok ja baarissa saa ne kännikuvat näppärästi. Vielä kun siihen 2mpix ixukseen lataa 512 megaisen kortin, niin sillä kuvailee jo tovin.

Nojoo, rehellisesti sanottuna Ixuksen rajoittuneisuus tulee vastaan (ja oikeastaan tajuttuakin kunnolla) kun ottaa sen kouraan ja kuvaa. Mutta tosiaan kakkoskamerana ihan ok.

Pitäisi vielä hankkia joku yleisputki (28-135 tms) matkoja varten. Ei välttämättä tarvitsisi juurikaan opiskaa vaihdella.
.Wagner

Balnea, vina, Venus corrumpunt corpora nostra. Sed vitam faciunt bvV.
loitomeri

Viesti Kirjoittaja loitomeri »

Itse törmäsin samaan ongelmaan ja 10D:n kaveriksi ostin Sonyn U60 digipokkarin. http://www.dpreview.com/reviews/specs/S ... dscu60.asp
Kamera ei ollut kallis, 250$. Se on iskun ja veden kestävä joten se kulkee aina harrastuksissa mukana joihin 10D:ta pysty ottamaan.

/janne
wagner
Viesti:

Viesti Kirjoittaja wagner »

loitomeri kirjoitti:Itse törmäsin samaan ongelmaan ja 10D:n kaveriksi ostin Sonyn U60 digipokkarin. http://www.dpreview.com/reviews/specs/S ... dscu60.asp
Kamera ei ollut kallis, 250$. Se on iskun ja veden kestävä joten se kulkee aina harrastuksissa mukana joihin 10D:ta pysty ottamaan.

/janne
Juu, täsmälleen samaa mieltä, että sen toisen kameran olisi syytä olla kompakti jne. Jos parempia kuvia haluaa, niin tosiaan yleisopiska (joka sitten on vähän pehmeä tms) on varmasti hyvä vaihtoehto muuten.

Pokkareilla otettuja salamakuvia on vaan kamala katsella ...
.Wagner

Balnea, vina, Venus corrumpunt corpora nostra. Sed vitam faciunt bvV.
torwinen

Viesti Kirjoittaja torwinen »

Miten olisi Canonin S60 (ei varmaan vielä saa kaupoista, mutta pian)?
Kuvissa olisi varmasti samaa Cannonilaisuutta (esim. valkotasapaino)
kuin 10D kuvissa. Lisäksi ko. laite antaa ulos raakadataa.

Itselläni on myös 10D ja olen paininut saman ongelman parissa.
Tähän mennessä ei ole löytynyt vastausta :(

Marko
holmbergka

torwinen kirjoitti:Itselläni on myös 10D ja olen paininut saman ongelman parissa. Tähän mennessä ei ole löytynyt vastausta :(

Marko
No jees, olen tässä nyt sitten vähän tutkinut näitä asioita ja ehkä Canonistina "hiukan" häpeän tunnustaa, että Pentax Optio 555 on eteentulleista ehkä kaikkein kiinostavin ja täytää kaikkein lähimmin asetetut esivaatimukset:

Plussat

- 5 * _optinen_ zoomi (37,5-187,5mm) !
- Suhteellisen hyvä valovoima pokkariksi, laaja 2.8 - 4.6 tele
- 5 mpix -> Crop rulez!
- Valotusaika 1/2000 - 15 s
- Paino 205 g
- suhteellisen hyvät manuaalikuvausmahdollisuudet: aukko, valotusaika, salaman tehonsäätön(muutekin ulottuva pokkariksi, 5 metriä). Pitäähän pokkarilla pystyä kuvaamaan kuin järkkärillä ;)
- Koko pokkari luokkaa (100x59x39.5mm) !
- 2 cm makrokuvaus!

Muuta:

- Käyttää SD -korttia, canonistille hieman hankala, mutta eivät maksa sen enempää kuin CF:tkään (vrt. Memory$tick)

http://www.dpreview.com/news/0309/03090302pentax555.asp
http://www.pentaxusa.com/products/camer ... ctid=18273
- Karri -
torwinen

holmbergka kirjoitti:
torwinen kirjoitti:Itselläni on myös 10D ja olen paininut saman ongelman parissa. Tähän mennessä ei ole löytynyt vastausta :(

Marko
No jees, olen tässä nyt sitten vähän tutkinut näitä asioita ja ehkä Canonistina "hiukan" häpeän tunnustaa, että Pentax Optio 555 on eteentulleista ehkä kaikkein kiinostavin ja täytää kaikkein lähimmin asetetut esivaatimukset:

Plussat

- 5 mpix -> Crop rulez!
- Paino 205 g
- suhteellisen hyvät manuaalikuvausmahdollisuudet: aukko, valotusaika, salaman tehonsäätön(muutekin ulottuva pokkariksi, 5 metriä). Pitäähän pokkarilla pystyä kuvaamaan kuin järkkärillä ;)
- 2 cm makrokuvaus!

Muuta:

- Käyttää SD -korttia, canonistille hieman hankala, mutta eivät maksa sen enempää kuin CF:tkään (vrt. Memory$tick)

No ei tuo nyt hassummalta vaikuttanut testeissä. Hinta on aika kova.

M.
holmbergka

torwinen kirjoitti:
holmbergka kirjoitti:

Marko

Plussat

- 5 mpix -> Crop rulez!
- Paino 205 g
- 2 cm makrokuvaus!

Muuta:

No ei tuo nyt hassummalta vaikuttanut testeissä. Hinta on aika kova.

M.
Juu, en kyllä löytänyt yhdenkään toisen valmistajan tekemään pokkaria, joka olis ladattu kokonaisuutta silmällä pitäen yhtä mielenkiitoisilla ominaisuuksilla. Tuo uusi Canon S60 on kyllä myöskin aika mielenkiintoinen paketti, muuten vastaa tuota Pentaxia aika pitkälle, mutta zoomi ei ole yhtä ulottuva. Laajakulmapäässä siitä löytyy enemmän potkua ja uuden optiikan laatu saattaa olla parempi, mene ja tiedä... -> hyvin mielenkiitoinen siis sekin.
- Karri -
kariErik

Viesti Kirjoittaja kariErik »

Hommasin kakkoskameraksi pienen ja sievän Minolta xt:n. Sopii hyvin taskunpohjalle , objektiivi tuskin voi olla paremmin suojassa.Sd kortti ja Zoomia pokkariin aivan riittävästi.Kuvanlaatu on ollut positiivinen yllätys.Salama ja hämäräkuvaus ei ansaitse parempaa arvosanaa kuin huono-välttävä , mutta toimeen on tultu.
Työhommissa tarvitsen kameraa satunnaisesti ja pieni koko on nykyään kameralle ehdoton vaatimus.
Muuten , pienen kameran saa helposti kuljetus- vesitiiviiksi laittamalla sen pieneen litteään 450 ml:n pakasterasiaan.Mahtuu hyvin povariin.
keppana

Viesti Kirjoittaja keppana »

Samat ongelmat näyttävät muillakin olevan. 300D lisäkilkkeineen on sen verran tuima pakkaus, ettei sen kanssa (edes järkeä) lähdetä kaikkialle. Raha kysymys tulee kuitenkin vastaan. Kivahan se olisi joku ixus hankkia, mutta nyt täytyy (yrittää) ajatella taloudellisesti. Itse olen päätymässä Minolta X20 kameraan, jossa kompaktiin kokoon yhdityy kolminkertainen optinen zoom, näpsyihin vallan hyvin riittävä 2Mpix kenno ja kohtuullinen hinta. Ilmeisesti kuvanlaatu on myös ihan kohtuullinen. Sonyn U-sarja kiinnostaisi muuten, mutta hinta on jo liian kova. Noh, katsotaan saisiko sitä itsensä jo huomenna taivuteltua ostoksille... Ruotisin tätä samaa asiaa jo aikaisemmin tänään "aloitteleva kuvaaja kyselee" osastolla.

tossa parit linkit, jahka ketään kiinnostaa...
http://www.dcresource.com/reviews/minol ... ndex.shtml
http://www.imaging-resource.com/PRODS/X20/X20A.HTM
torwinen

Kele. Itse olen päätymässä siihen, että nykymarkkinoilla ei ole laitetta joka täyttäisi laatuvatimukseni ja siksi kuvaan digijärkkärkkärillä (10D) ja siihen ostamillani objektiiveilla.

Ts. jos 10D + lasit eivät ole mukana ei kuva ole ottamisen arvoinen :-)

M.
holmbergka

torwinen kirjoitti:Kele. Itse olen päätymässä siihen, että nykymarkkinoilla ei ole laitetta joka täyttäisi laatuvatimukseni ja siksi kuvaan digijärkkärkkärillä (10D) ja siihen ostamillani objektiiveilla.

Ts. jos 10D + lasit eivät ole mukana ei kuva ole ottamisen arvoinen :-)

M.
No mutkumutkumutku ei sitä aina viitti raahata ;) Pentax:issa tuntuu olevan iso kenno + megamegapikseleitä, joten kuvista croppaamalla n. 1/2 käytössä on 2 mpix:in pokkariin verrattuna melkein 400mm tele ja se on jotain pojat ;)
- Karri -
Vastaa Viestiin